Eikö rauhoittavia lääkkeitä saa enää mistään?
Ei, en ole narkkari, väärinkäyttäjä tms.
Olen käyttänyt koko aikuisikäni Opamox 15mg lääkettä tarvittaessa annoksella puolikas/kokonainen tabletti tarvittaessa.
Käytännössä lääkettä menee max.1 tabletti viikossa, eikä käyttömäärät ole koskaan nousseet.
En pystyisi osallistumaan tiettyihin työelämässä pakollisiin kokouksiin ilman lääkettä. Kärsin inhottavasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja siihen liittyvästä paniikin tunteesta.
Olen kokeillut kaikki mahdolliset lääkitykset, terapiat ja hypnoosit, enkä ole niistä mainittavaa apua saanut. Ainoastaan Opamox pitää minut jotenkin henkisesti ja fyysisesti kasassa kammoamissani kokoustilanteissa. Ei sekään toki 100 prosenttisesti auta, mutta jollakin lailla selviän tilanteista pyörtymättä tai pakenematta paikalta.
Tähän asti olen saanut uusittua reseptini työterveydessä, mutta kiitos työnantajani säästösyistä heikentyneen työterveyssopimuksen, en saa reseptiä enää uusittua.
Julkiselta puolelta on ihan turha yrittääkään. Kaikki rauhoittavia lääkkeitä tarvitsevat ovat heidän silmissään narkkareita ja väärinkäyttäjiä. Tyrkyttävät vain Sitalopramia tai muuta vastaavaa, josta ei saa mitään hyötyä, pelkästään inhottavia sivuvaikutuksia.
Aloin varaamaan aikaa yksityiseltä psykiatrilta ja hämmästykseni oli suuri. Kaikilla lukee kuvauksessa suurinpiirtein näin "En kirjoita, enkä uusi rauhoittavia lääkkeitä"
Kuka niitä reseptejä sitten enää uusii tai kirjoittaa, jos ei edes yksityiset psykiatrit?
Pitääkö tässä ottaa lopputili töistä, koska ei voi enää osallistua pakollisiin kokouksiin ja se tekee töissä käymisen mahdottomaksi.
Olen 56 vuotias ja vielä pitäisi lähes 10 vuotta pystyä töitä tekemään, mutta eipä taida onnistua.
Kertokaapa omista kokemuksistanne.
PS. Mitään moralisointia en kaipaa, koska kukaan joka ei ole tällaisista vaivoista kärsinyt ei pysty käsittämään miltä tämän kanssa eläminen tuntuu. Älkääkä myöskään kertoko kuinka joku luontaistuote/liikunta siihen auttaa. Uskokaa pois, että kaikki mahdollinen on vuosikymmenten saatossa tullut kokeiltua.
Kommentit (337)
Vierailija kirjoitti:
Matti O Huttunen on kirjoittanut ainakin aiheesta. Duodecim, bentso-lääkitykselle on paikkansa.
Olet oikeassa. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
90 luvulla bentsoja kirjoitettiin hyvin löyhästi, itsekkin söin niitä pari vuosikymmentä, ne vuodet olivat kun sumussa oisi elänyt, minusta tuli välinpitämätön ja enemmän ahdistunt sillä bentsot toimivat päinvastoin. Olen kiittollinen sille lekurille joka ei enää uusinut diapameja, sain elämän takaisin, vaikkakin liian myöhään.
Söin 90-luvulla 2 vuotta yhtäjaksoisesti bentsoja ja lopetin seinään, kun lopulta rohkenin päättää ahdistavan ihmissuhteeni narsististen naiseen. Näin ei tietenkään suositella tehtävän, mutta itselleni ei tullut mitään vieroitusoireita. Enkä elänyt sitäkään aikaa, kun bentsoja käytin, sumussa. Bentsot auttoivat pahimpaan ahdistukseen. Vieläkin pidän Opamoxia varalla, mutta menee useita kuukausia, etten käytä sitä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sekotatte päätänne pillereillä koska pelkäätte omia lajitovereitanne niin kertokaapa mitä pahaa ne ihmiset teille tekevät koska ette uskalla kohdata niitä muuten kuin mömmöissä?
Ihminen on laumaeläin, ei elämietkään tarvitse mömmöjä laumassa toimiakseen eikä totta vie tarvinneet luolamiehetkään kun yhdessä toimittiin.
Sinä ääliö, joka jankkaat "mitä pahaa ihmiset tekevät nönnöönnööö", niin luepa vaikka uutisia. Lue sodista, murhista, rais kauksista, väkivallasta, koulu- ja työpaikkakiusaamisesta, heikompien sortamisesta, hallituksen päätöksistä. Vieläkö ihmettelet mitä pahaa ihmiset muka tekevät?
On totta, ett ihmiset tekevät pahaa. Minä taas en ymmärrä, että miten se vähenee sillä, että sinä vedät jollain pillerillä pääsi sekaisin niin ettet pysty edes puolustautumaan?
Töitä noiden kanssa ei voi kyllä tehdä. Olen käyttänyt reseptillä. Sama kuin vetäisi kaljaa.
Kyllä yksityisiä psykiatreja löytyy, jotka ymmärtävät asian. Etsi ahdistukseen erikoistunut psykiatri. Uskon, että löydät oikean lääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi todellakin jutun aihetta jollekin osaavalle toimittajalle. Helvetinmoista vääryyttä, nöyryytystä ja kyykytystä joutuvat kärsimään ne, jotka tarvitsevat benzoja sairauksiensa hoitoon.
Tässä on vielä se sos.deprivoiva puoli, että moni psyk.ongelmainen ajetaan rikolliseksi koska joutuvat hankkimaan lääkkeensä laittomilta markkinoilta. Näillä markkinoilla ei ole myöskään kontrollia annostuksen taikka lääkityksen keston suhteen. Eettisesti täysin kestämätöntä politiikkaa. Psyk.sh.
Olisi hienoa, jos sinä alan ammattilaisena voisit viedä tätä asiaa jotenkin eteenpäin. Kiitos vastauksistasi, äläkä anna noiden ääliötrollien häiritä liikaa.
Välillä hankalaa olla provosoitumatta, mutta minullakin on heikkouteni. Tosin jaksoin kyllä pitkään lukea kritiikkiä pätemisestä. Se ei ollut koskaan tarkoitus. On vain helpompi käyttää ammattisanastoa kun on siihen tottunut. Psyk.puolella käytetään paljon ammattisanastoa somatiikan puoleen verrattuna. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä ihan joitain kunnon diagnooseja, jotka ette bentsoja saa? Täällä on nyt kerrottu lähinnä, että työt ahdistaa jne. Itselläni on kolme psykiatrisen puolen diagnoosia, eikä ole ollut ongelmaa. Joskus kun pidin taukoa SSRI-lääkkeistä, lääkäri oli vähän nihkeänä bentsoja määrätessään.
Vastaan nyt omaan kommenttiini. Huomasin joistakin vastauksista, että ilmeisesti vaikeampi saada, jos ei ole työelämässä? Tuntuu, että työterveys haluaa pitää ihmisen työkuntoisena, ihan sama millä keinolla.
Oma kokemus on päinvastainen. Jos käyttäisi satunnaisesti toimintakykyä ylläpitävään käyttöön, niin sitä ei suvaita. Pitää olla paljon sairaampi ja sitten saa kaiken mitä jaksaa syödä.
Kävin 2009 lääkärissä pitkään jatkuneiden nukkumisvaikeuksien takia. Lääkärin asenne oli heti kättelyssä, että olen jotain huvittelunappeja hakemassa. "Niin mitähän lääkettä minun pitäisi sinun mielestä kirjoittaa?" En ole sen koommin hakenut apua yhtään mihinkään.
Tämä lääkevastaisuus on ollut trendi jo pitkään. Tuttu nainen sanoi jo 2000-luvun alussa, että häneltä veivät toimivan lääkityksen, koska nykyään pitää olla ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 luvulla bentsoja kirjoitettiin hyvin löyhästi, itsekkin söin niitä pari vuosikymmentä, ne vuodet olivat kun sumussa oisi elänyt, minusta tuli välinpitämätön ja enemmän ahdistunt sillä bentsot toimivat päinvastoin. Olen kiittollinen sille lekurille joka ei enää uusinut diapameja, sain elämän takaisin, vaikkakin liian myöhään.
Söin 90-luvulla 2 vuotta yhtäjaksoisesti bentsoja ja lopetin seinään, kun lopulta rohkenin päättää ahdistavan ihmissuhteeni narsististen naiseen. Näin ei tietenkään suositella tehtävän, mutta itselleni ei tullut mitään vieroitusoireita. Enkä elänyt sitäkään aikaa, kun bentsoja käytin, sumussa. Bentsot auttoivat pahimpaan ahdistukseen. Vieläkin pidän Opamoxia varalla, mutta menee useita kuukausia, etten käytä sitä lainkaan.
Kaikilla ei jostain syystä tule, mutta silti aina asteittainen alasajo lääkärin kanssa suunnitelmallisesti varmuuden vuoksi. Tapering Off-menetelmä on se mitä suositellaan maailmalla. Suomi on valitettavasti kaukana mallimaasta tässä suhteessa. Täällä katkaistaan usein seinään taikka ajetaan liian nopeasti alas, mikä on järjetöntä ja tuottaa potilaalle tarpeetonta tuskaa. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Töitä noiden kanssa ei voi kyllä tehdä. Olen käyttänyt reseptillä. Sama kuin vetäisi kaljaa.
Liian suuri annos. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Kävin 2009 lääkärissä pitkään jatkuneiden nukkumisvaikeuksien takia. Lääkärin asenne oli heti kättelyssä, että olen jotain huvittelunappeja hakemassa. "Niin mitähän lääkettä minun pitäisi sinun mielestä kirjoittaa?" En ole sen koommin hakenut apua yhtään mihinkään.
Tämä lääkevastaisuus on ollut trendi jo pitkään. Tuttu nainen sanoi jo 2000-luvun alussa, että häneltä veivät toimivan lääkityksen, koska nykyään pitää olla ilman.
Itse yritin ongelmieni alkuvaiheessa kartoittaa, että mistä pahoinvointini oikein johtuu. Psykiatri sanoi, että ei kai noin kauniilla naisella voi olla tuollaisia ongelmia. Toinen lääkäri sanoi, että saan vielä potkut jos jatkat näitä temppuja (olin päivän sairauslomalla). Kyllä ihmisen pitää vaan yksin pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten lääke on ollut sinulle väärä.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuoltoni on ollut aikaisemmin Mehiläisessä ja nyt Terveystalossa. Kummastakin olen saanut ongelmitta uusintareseptin Opamoxiin - tosin 30 tablettia riittää minulle vuodeksi.
Hyvä kun pärjäät noin vähällä. Oksatsepaami on myös hyvin "mieto" bentsodiatsepiini moneen muuhun bentsoon verrattuna. Tosin tässäkin on yksilökohtaista vaihtelua. Psyk.sh.
Mä sain rauhoittavia ihan terveyskeskuksesta akuuttiajalla. Tämä tapahtui 3 vuotta sitten. Olin saanut hieman aiemmin anafylaktisen reaktion, jonka aiheuttama traumareaktio purkautui viiveellä ja aloin saada paniikkikohtauksia. Lääkäri määräsi beetasalpaajia ja rauhoittavia. Rauhoittaviin en lopulta ikinä koskenut, pärjäsin beetasalpaajilla.
Hassu juttu että ennen niitä tarjoiltiin ainoaksi hoidoksi masennukseen, ahdistukseen, paniikkihäiriöön, rintakipuun, huimaukseen, munasarjojen kystiin, noidannuoleen, napatyrään ja flunssakierteeseen. Niin ja tietty joku Escilatopram kylkeen. Olikohan mainoskampanja meneillään?
Nykyään ei anneta kenellekään jolle niistä olisi apua. Meillä joilla on jo resepti, ja todettu apu normaaliin elämiseen ilman väärinkäyttöä tai riippuvuutta, on myös uhkakirves että kohta kuule loppuu tämä(kin) apu.
Olen kuullut kipupotilailta samaa, että keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet viedään kohta kokonaan. Hermosärkypotilaalle sanotaan että hengittelet kuule vaan ja ajattelet perhosia.
Nukahtamiseen toki saa jotain psykoosilääkkeitä suunnilleen taskut täyteen jo vastaanotolla. Eihän niistä haittaa ole.
Onko tämä totta? Mulla on Opamox-lääkitys myönnetty vuosia sitten, ja nyt ahdistavan elämäntilanteen takia ajattelin mennä työterveyteen uusimaan reseptin. Suostuvatkohan?
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuoltoni on ollut aikaisemmin Mehiläisessä ja nyt Terveystalossa. Kummastakin olen saanut ongelmitta uusintareseptin Opamoxiin - tosin 30 tablettia riittää minulle vuodeksi.
Missä kaupungissa? Jouduitko kovaankin syyniin kun vaihtui Terveystaloon? Itselläni on nimittäin samankaltainen edessä (Pihlajalinnasta Terveystaloon)
Rauhoittavien lääkkeiden riippuvuutta liioitellaan! Monilla ei nouse annos vuosien aikana, vaan riittää se yksi kappale joskus.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä totta? Mulla on Opamox-lääkitys myönnetty vuosia sitten, ja nyt ahdistavan elämäntilanteen takia ajattelin mennä työterveyteen uusimaan reseptin. Suostuvatkohan?
Todennäköisesti ei.
Tai neuroleptin, mikä on pahempi hulluntaja.