Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää passata ja mies syyllistää

Vierailija
27.07.2025 |

Nyt olen tunnut siihen pisteeseen, etten enää kertakaikkiaan jaksa passata aikuisia ihmisiä. Mä olen luonteeltani kiltti ja auttavainen, mutta nyt kun on tullut 50v mittariin en enää jaksa. Me eletään uusperheessä, missä on miehen kaksi täysi-ikäistä nuorta ja mun teini. Miehen aikuisten lasten pyykkien pesu on alkanut ärsyttää ihan kamalasti. Mun mielestä heidän olisi aika opetella ja osallistua pyykinpesuun. 

Tai vaihtoehtoisesti mun mielestä isän tulisi pestä nuorten pyykit itse, jos haluaa tämän palvelun tarjota. Itse olen pessyt omat vaatteeni lukiolaisesta lähtien ja näin teki myös oma esikoiseni, joka ei enää asu kotona. 

Olen tästä asiasta sanonut vuosia, mutta aina homma kaatuu mulle tai asiasta tulee kamala riita. Pyykit vaan kasaantuu  ja kun alan niitä pestä huomaan olevani tosi katkera. 

Mies kertoi myös kutsuneensa ystäväpariskunnan viettämään iltaa meille. Mä kysyin eikö voitaisi mennä mielummin ravintolaan, koska haluaisin myös itse nauttia illasta enkä emännöidä.

Näin ettei tämä ollut miehestä hyvä idea, hän haluisi kutsua ystävät myös yöksi kylään. Hän ei tajua, mikä määrä työtä jää mun harteille, vaikka hän grillaisi ruuan ja ostaisi juomat. Mua väsyttää pelkkä ajatus lakanoiden pesemisestä, aamiaisen teosta jne. Mä en oikeastaan enää nauti nykyään vieraista. Ainakaan sellaisista, jotka on kauan ja tarvii paljon passausta. 

Ongelma on siis se, että mies syyllistää mua tosi paljon, kun asetan rajoja. Tyyliin olet outo, vieraiden kutsuminen kotiin on normaalia  ja kohta mulla ei ole enää kavereita, jos ei kutsuta vieraita. Pyykin pesuun on myös miljoona syytä, tyyliin ei ole käytännöllistä et jokainen pesee omat pyykkinsä tai että se on on niin helppo homma, kunhan pistää koneen käyntiin

Totuus on vaan yksinkertaisesti se, että olen väsynyt. En jaksa passata vastoin omaa tahtoani. Olisi eri asia, jos itse tarjoutuisin pyykkäämään kaikkien ( myös nuorten aikuisten) pyykit tai itse kutsuisin yövieraita kotiin. Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä tai kahviloissa, ettei kenenkään tarvitse passata, jos ei itse niin halua. 

Onko mulla kohtalotovereita vai pitääkö mun vaan passata vaikka en millään jaksaisi? 

Kommentit (369)

Vierailija
221/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan olen nainen ja pesen niitä pyykkejä, joten todellakin tiedän ettei se ole mikään vaiva.

Ajattelitko sitten tuleaisuudessa käydä siivoamassa, kokkaamassa ja pyykkäämässä lastesi luona?

Tiedän naisia, jotka ovat toimineet (poika)lastensa kohdalla näin. Lukio käytynä ja mamma kuskaa pyykkejä ees taas eri paikkakunnalle.

Tiedän myös miehiä, jotka asuvat edelleen äitinsä luona tai tämän naapurissa nelikymppisillään. Kovasti ovat aina kiinnostuneita nuoremmista naisista, mutta sen naisen pitäisi asua sielä äidin reviirillä myös. 

Antaa olla vaan. Luonto hoitaa.

Tiedän miehiä, jotka ovat toimineet (tyttö)lastensa kohdalla näin. Lukio käytynä ja iskä kuskaa pyykkejä ees taas eri paikkakunnalle.

Tiedän myös naisia, jotka asuvat edelleen isäns

Haha, et tiedä. Tuollainen tilanne on täysin mahdoton eikä sellaista ole tapahtunut kertaakaan. Noita aikamiespoikien luona siivoavia naisia valitettavasti on.

Vierailija
222/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin lyödä satasesta vetoa, että ap on yhdessä mun ex-aviomiehen kanssa (ja muutit aavistuksen perhekokoonpanoa tekstissä). Tuo miehen kuvaus osuu 100% exään, joka oli äärimmäisen narsistinen.

Hän halusi kutsua niitä vieraita koko ajan, koska siitä sai sitä kuuluisaa supply eli kehua ja tekonaurua. Ja koska nasset on äärilaiskoja niin myös hän suostui ottamaan vastuulleen pelkän grillauksen. Kun sanoin että en vaan jaksa tätä niin minua syyllistettiin että ole epänormaali ja normaalit kutsuu koko ajan vieraita

No ei siis tultu mm tämän takia toimeen ja toki eroon vaikutti exän jatkuvat pettämiset.

Ap tuo ei muutu ja mies haastaa aiheesta ikuisesti riitaa jos hänen kyläkutsumiset ei toteudu tai jos yrität saada hänet osallistumaan. Joko lähdet suhteesta tai kärsit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, että ap on "pelännyt eroa", vaikka kokee olevansa alistettu. Vaikka hänellä ei ole muuta menetettävää kuin kahleensa. :)

Ja koti jossa asuu . . . joutuu takaisin yhäri luukkuunsa . 

Miksi naisen pitäisi lähteä? Voihan mies mennä pesemään pyykkejään toiseen asuntoon. :)

Mutta voiko tosiaan avioliitto kaatua tuollaisiin kommunikaatiovaikeuksiin?

Edelleen haluaisin tietää, mikä on se liima, joka on pitänyt naisen tämän itsekkään törkymiehen luona. Hyviä orgasmeja? Hieno talo, varakas mies? Oman virheen tunnustamisen vaikeus? Mitä sukulaisetkin ajattelee? Omia lapsia ei tunnu olevan, se osittain selittää asenteen.

Onko ap syyllinen miehen avioliiton hajoamiseen? Kuinka pitkä liitto takana? Onko ap koskaan aiemmin jakanut elämäänsä kenenkään kanssa.

Miksi pitää asua miehen kanssa, jolla aikuiset lapset kotona. Onko nämä lapset just se, joka hiertää?

Vierailija
224/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sanonut miehelle, että en jaksa järjestää juhlia. Sanoin, että saa järjestää itse jos haluaa. Sitten hän järjesti kaiken, tarjoiluista koristeluihin.  Sinun pitää vaan pitää puolesi, ja olla tekemättä ekstrahommia. 

Koristeluuhin😂 Oliko teillä siis lastenjuhlat? 

Vierailija
225/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peset naapurinkin pyykit, kun on niin vaivatonta? 

En tietenkään. Miksi pesisin? 

Mitä saat vastineeksi siitä, että olet piikana kotonasi? Rahaako, paljonko?

Katsos kun perheet on sellaisia, joissa tehdään asioita yhteiseksi hyväksi vaikka siitä ei saisi palkkaakaan.

Katsos siksi kysyin, että mitä saat vastineeksi kotitöistäsi? Jos perheesi on tasa-arvoinen ja sinun panostasi arvostetaan, niin saat siitä jotakin myös vastineeksi. Jos et saa, sinua käytetään vain hyväksi. Me kokeneemmat naiset, jotka olemme perhe-elämää jo enemmän nähneet, olemme oppineet sen.

Muut tekee muita asioita, joista myös minä puolestani hyödyn myös. Ei

Jos sinun perheessäsi työt jakautuvat tasaisesti ja reilusti, niin miksi edes kommentoit ap:n ketjua ja syyllistät häntä pesemään pyykkiä? Eihän sinun kokemuksesi liity silloin aiheeseen mitenkään. Etkö ymmärtänyt aloituksesta, että ap:n perheessä vika on nimenomaan siinä, että hän joutuu tekemään kaiken ja passaamaan muita, eli on törkeän hyväksikäytettävänä? Ihmisten luetunymmärtäminen on aika heikkoa nykyään.

Vierailija
226/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sanonut miehelle, että en jaksa järjestää juhlia. Sanoin, että saa järjestää itse jos haluaa. Sitten hän järjesti kaiken, tarjoiluista koristeluihin.  Sinun pitää vaan pitää puolesi, ja olla tekemättä ekstrahommia. 

Koristeluuhin😂 Oliko teillä siis lastenjuhlat? 

Uuden vuoden juhlat, siellä oli sekä aikuisia että lapsia. 

Vierailija
227/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetat passaamisen. Peset vain omat pyykkisi. Jos mies kutsuu vieraita teille yökylään, hän laittaa ruuat, siivoaa ennen ja jälkeen vieraiden ja pesee ne pyykit. Älä turhaan enää intä asiasta. Et vaan tee noita ylimääräisiä hommia. Etkä välitä, vaikka pyykkiä kertyisi tuhat kiloa. Valkkaat sieltä liksisista vain omasi, jotka peset. Hienoa, että olet alkanut tavata ystäviäsi ulkona. Niin minäkin teen. Siitä ei aiheudu vaivaa kenellekään.

Vieraiden lakanat kasaan miehen sängylle. Siitä hän voi ne hoitaa eteenpäin.

Vierailija
228/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marttyyrius on narsismin piirre. Kun tekee auliisti muidenkin työt, saa hyvän syyn surkutella itseään ja työtaakkaansa. Silloin voi viimeinkin saada osakseen kehuja ja myötätuntoa. Marttyyrius on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.

myös syyllistäminen, narsisti syyllistää, mutta ei ota itse vastuuta kotitöistä

Vierailija
229/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan olen nainen ja pesen niitä pyykkejä, joten todellakin tiedän ettei se ole mikään vaiva.

Ajattelitko sitten tuleaisuudessa käydä siivoamassa, kokkaamassa ja pyykkäämässä lastesi luona?

Tiedän naisia, jotka ovat toimineet (poika)lastensa kohdalla näin. Lukio käytynä ja mamma kuskaa pyykkejä ees taas eri paikkakunnalle.

Tiedän myös miehiä, jotka asuvat edelleen äitinsä luona tai tämän naapurissa nelikymppisillään. Kovasti ovat aina kiinnostuneita nuoremmista naisista, mutta sen naisen pitäisi asua sielä äidin reviirillä myös. 

Haha, et tiedä. Tuollainen tilanne on täysin mahdoton eikä sellaista ole tapahtunut kertaakaan. Noita aikanaistyttöjen luona siivoavia miehiä valitettavasti on.

Vierailija
230/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin lyödä satasesta vetoa, että ap on yhdessä mun ex-aviomiehen kanssa (ja muutit aavistuksen perhekokoonpanoa tekstissä). Tuo miehen kuvaus osuu 100% exään, joka oli äärimmäisen narsistinen.

Hän halusi kutsua niitä vieraita koko ajan, koska siitä sai sitä kuuluisaa supply eli kehua ja tekonaurua. Ja koska nasset on äärilaiskoja niin myös hän suostui ottamaan vastuulleen pelkän grillauksen. Kun sanoin että en vaan jaksa tätä niin minua syyllistettiin että ole epänormaali ja normaalit kutsuu koko ajan vieraita

No ei siis tultu mm tämän takia toimeen ja toki eroon vaikutti exän jatkuvat pettämiset.

Ap tuo ei muutu ja mies haastaa aiheesta ikuisesti riitaa jos hänen kyläkutsumiset ei toteudu tai jos yrität saada hänet osallistumaan. Joko lähdet suhteesta tai kärsit.

Jokainen, joka syyttää omista ongelmistaan aina muita, on jonkin sortin narsisti. Piilonarsisti keskittyy täyttämään muiden tarpeita. Hän tuntee olevansa jonkin arvoinen, kun saa palvella. Piilonarsistin yksi tunnusmerkki on se, että hän voi syyllistyä parisuhteessa helposti. Piilonarsisti näkee usein mielestään narsisteja kaikkialla ympärillään. Hän siis syyttää narsismista muita, mutta ei näe omaa narsismiaan.

Vierailija
231/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, et tiedä. Tuollainen tilanne on täysin mahdoton eikä sellaista ole tapahtunut kertaakaan. Noita aikanaistyttöjen luona siivoavia miehiä valitettavasti on.

Papukaija matkii kaiken kuulemansa. Sinä kaiken näkemäsi, sillä omaa ajattelukykyä on yhtä paljon kuin papukaijalla.

Vierailija
232/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marttyyrius on narsismin piirre. Kun tekee auliisti muidenkin työt, saa hyvän syyn surkutella itseään ja työtaakkaansa. Silloin voi viimeinkin saada osakseen kehuja ja myötätuntoa. Marttyyrius on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.

Julkinarsisti ja piilonarsisti päätyvät helposti parisuhteeseen, koska he ruokkivat toinen toisissaan omaa narsismiaan.

Vierailija
233/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, et tiedä. Tuollainen tilanne on täysin mahdoton eikä sellaista ole tapahtunut kertaakaan. Noita aikanaistyttöjen luona siivoavia miehiä val

Papukaija matkii kaiken kuulemansa. Sinä kaiken näkemäsi, sillä omaa ajattelukykyä on yhtä paljon kuin papukaijalla.

Idiootti ei tajua vitsiä vaikla sen selittäisi

Vierailija
234/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun perheessäsi työt jakautuvat tasaisesti ja reilusti, niin miksi edes kommentoit ap:n ketjua ja syyllistät häntä pesemään pyykkiä? Eihän sinun kokemuksesi liity silloin aiheeseen mitenkään. Etkö ymmärtänyt aloituksesta, että ap:n perheessä vika on nimenomaan siinä, että hän joutuu tekemään kaiken ja passaamaan muita, eli on törkeän hyväksikäytettävänä? Ihmisten luetunymmärtäminen on aika heikkoa nykyään.

Aloitushan ei kerro yhtään mitään kotitöiden jakautumisesta, ainostaan että ap:tä risoo pyykinpesu. Kaikki vastaajat ovat vain olettaneet ettei ap:n mies tee mitään muutakaan, mutta sitähän emme edes tiedä. 

Vierailija
235/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ora mies ja vieraat mukaan ruoanlaittoon. Sanot vaan, että aletaan laittaa ruokaa. Tehdään ruoka yhdessä. Kuka pesee perunat. Kuka ottaa salaatinteon asiakseen. Kuka grillaa. Kuka kattaa pöydän. Tehkää yhdessä.

Vierailija
236/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ora mies ja vieraat mukaan ruoanlaittoon. Sanot vaan, että aletaan laittaa ruokaa. Tehdään ruoka yhdessä. Kuka pesee perunat. Kuka ottaa salaatinteon asiakseen. Kuka grillaa. Kuka kattaa pöydän. Tehkää yhdessä.

Kuka syö perunoita?

Vierailija
237/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieshän oli jo luvannut grillata, ei ap:n tarvitse edes laittaa ruokaa.

Vierailija
238/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinarsisti ja piilonarsisti päätyvät helposti parisuhteeseen, koska he ruokkivat toinen toisissaan omaa narsismiaan.

Toinen syyllistää, toinen syyllistyy. Toinen oikeuttaa, toinen alistuu. 

Julkisuudessa puhutaan edelleenkin narsistia kuvailtaessa ylimielisestä ja empatiakyvyttömästä henkilöstä, vaikka olemassa myös toisenlainen narsismin tyyppi.

Vierailija
239/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lopettanut pikkuhiljaa kaiken passaamisen. Ja todella selvällä suomen kielellä ilmoittanut et jos herran pissa tipat ovat ulkopuolella wc istuimen siivoat ne itse. Ja nyt aletaan olla tilanteessa että on oppinut vaikka mitä muutakin ihmeellistä: astianpesukoneen täyttämisen,pyykkikoneen päälle laittamisen ym. Osaan olla suorapuheinen ja sanat ovat hyvin selkeitä ilman huutamista!

Vierailija
240/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tämä ei kyllä ole provo, vaan ihan totta ja mulle ihan oikea ongelma.

ap

Itselläni on 2 poikaa, joille molemmille aikoinaan ilmoitin jo hyvissä ajoin, että vaatehuoltopalvelu loppuu kun täyttää 15. Opetin pesukoneen ja kuivausrummun ohjelmat ja sen jälkeen ei tarvinnut äidin asiaan puuttua. Nyt lopetat sen passaamisen. Ilmoitusasiana sanot että tästä lähtien jokainen pesee omat pyykkinsä itse, vaatteensa ja lakanansa. Samoin ilmoitat että huushollin siivoaa ennen ja jälkeen, ja vieraita emännöi tai isännöi se, joka vieraita haluaa kutsua. Anna miehen marista ja syyllistää ihan rauhassa. Tiedän yhdenkin äiti-ihmisen, joka oli vuosikymmenet sietänyt lastensa ja sisarustensa pompottelua, ja kun hän yhtäkkiä päätti lopettaa kynnysmattoilun, kauhea huuto ja haloohan siitä tuli aluksi. Otti aikaa ennen kuin porukalle meni jakeluun, että kaikenlainen alentava kohtelu ja pomputus on nyt loppu. Pitää olla päättäväinen, jos muutosta oikeasti haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi