En jaksa enää passata ja mies syyllistää
Nyt olen tunnut siihen pisteeseen, etten enää kertakaikkiaan jaksa passata aikuisia ihmisiä. Mä olen luonteeltani kiltti ja auttavainen, mutta nyt kun on tullut 50v mittariin en enää jaksa. Me eletään uusperheessä, missä on miehen kaksi täysi-ikäistä nuorta ja mun teini. Miehen aikuisten lasten pyykkien pesu on alkanut ärsyttää ihan kamalasti. Mun mielestä heidän olisi aika opetella ja osallistua pyykinpesuun.
Tai vaihtoehtoisesti mun mielestä isän tulisi pestä nuorten pyykit itse, jos haluaa tämän palvelun tarjota. Itse olen pessyt omat vaatteeni lukiolaisesta lähtien ja näin teki myös oma esikoiseni, joka ei enää asu kotona.
Olen tästä asiasta sanonut vuosia, mutta aina homma kaatuu mulle tai asiasta tulee kamala riita. Pyykit vaan kasaantuu ja kun alan niitä pestä huomaan olevani tosi katkera.
Mies kertoi myös kutsuneensa ystäväpariskunnan viettämään iltaa meille. Mä kysyin eikö voitaisi mennä mielummin ravintolaan, koska haluaisin myös itse nauttia illasta enkä emännöidä.
Näin ettei tämä ollut miehestä hyvä idea, hän haluisi kutsua ystävät myös yöksi kylään. Hän ei tajua, mikä määrä työtä jää mun harteille, vaikka hän grillaisi ruuan ja ostaisi juomat. Mua väsyttää pelkkä ajatus lakanoiden pesemisestä, aamiaisen teosta jne. Mä en oikeastaan enää nauti nykyään vieraista. Ainakaan sellaisista, jotka on kauan ja tarvii paljon passausta.
Ongelma on siis se, että mies syyllistää mua tosi paljon, kun asetan rajoja. Tyyliin olet outo, vieraiden kutsuminen kotiin on normaalia ja kohta mulla ei ole enää kavereita, jos ei kutsuta vieraita. Pyykin pesuun on myös miljoona syytä, tyyliin ei ole käytännöllistä et jokainen pesee omat pyykkinsä tai että se on on niin helppo homma, kunhan pistää koneen käyntiin
Totuus on vaan yksinkertaisesti se, että olen väsynyt. En jaksa passata vastoin omaa tahtoani. Olisi eri asia, jos itse tarjoutuisin pyykkäämään kaikkien ( myös nuorten aikuisten) pyykit tai itse kutsuisin yövieraita kotiin. Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä tai kahviloissa, ettei kenenkään tarvitse passata, jos ei itse niin halua.
Onko mulla kohtalotovereita vai pitääkö mun vaan passata vaikka en millään jaksaisi?
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ora mies ja vieraat mukaan ruoanlaittoon. Sanot vaan, että aletaan laittaa ruokaa. Tehdään ruoka yhdessä. Kuka pesee perunat. Kuka ottaa salaatinteon asiakseen. Kuka grillaa. Kuka kattaa pöydän. Tehkää yhdessä.
Mieshän oli jo luvannut grillata, ei ap:n tarvitse edes laittaa ruokaa.
Niin sieluni silmin näen kun mies aloittaa grillaamisen tajuamatta että liha on kilon möykkynä, kasvikset pilkkomatta ja grillivartaat ostamatta. Oluet on kyllä kylmässä, mutta onko naisväen siiderit vielä kaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marttyyrius on narsismin piirre. Kun tekee auliisti muidenkin työt, saa hyvän syyn surkutella itseään ja työtaakkaansa. Silloin voi viimeinkin saada osakseen kehuja ja myötätuntoa. Marttyyrius on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.
Silti, marttyyrius ei ole tapa joka on sinulle asennettu syntyessäsi vaan kyllä siihen on johtanut dynamiikka lapsuudenperheessä ja muilta opittu käytös.
Käyttäytymisestä perimä selittää noin puolet, toisen puolen selittää, millaisissa olosuhteissa joutuu kasvamaan lapsuutensa. Kun itsetunto ja tunnetaidot eivät pääse kehittymään niitä on vaikea korjata myöhemmin. Ihminen toistaa lähes pakonomaisesti tekojaan, kunnes on valmis katsomaan niiden tarjoamia oppeja. Tämä vie usein oman aikansa.
Siitähän tässä keski-iän voimaantumisessa on kyse, itsensä kohtaamisesta. Usein kriisiksikin kutsutussa tilassa sitä vihdoinkin kohtaa kaiken sen jonka olemme eri verukkein vuosien varrella ohittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ora mies ja vieraat mukaan ruoanlaittoon. Sanot vaan, että aletaan laittaa ruokaa. Tehdään ruoka yhdessä. Kuka pesee perunat. Kuka ottaa salaatinteon asiakseen. Kuka grillaa. Kuka kattaa pöydän. Tehkää yhdessä.
Niin sieluni silmin näen kun mies aloittaa grillaamisen tajuamatta että liha on kilon möykkynä, kasvikset pilkkomatta ja grillivartaat ostamatta. Oluet on kyllä kylmässä, mutta onko naisväen siiderit vielä kaupassa?
Onko oikeasti noin avuttomia ihmisiä? Minä ainakin tykkään tehdä kaiken itse kun grillaan, ei siihen naista tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaistavaa ja miesvihamielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaistavaa ja miesvihamielistä.
Ja muutenkin pölyistä, miehet juo kaljaa ja naiset siideriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti noin avuttomia ihmisiä? Minä ainakin tykkään tehdä kaiken itse kun grillaan, ei siihen naista tarvita.
Niinpä, mun mies on esim minua tarkempi että viinit sopii menuuseen. Vanhempi saapumiserä on jäänyt vaille hyviä miehiä ja he viettää ikuista wt-vappua nyrkin ja hellan välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Suurin osa grillaajamiehistä. Vaimo on hankkinut ja valmistellut kaiken uusista perunoista, salaateista ja muista tilpehööreistä lähtien. Lihat ja kasvikset on marinoitu, pilkottu ja pujoteltu vartaisiin. Juomat laitettu viilenemään ja pöytä katettu.
Sitten saapuu MIES, joka sytyttää grillin, kääntelee vartaat ja on näin ollen kokannut koko perheelle, suvulle ja ystäville, joten olisi syytä huutaa hurraata ja laulaa ylistyslauluja.
Hyvin yleinen kesäkuvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä ole mitään järkeä että jokainen pesee pyykkinsä erikseen.
Siinä todellakin on järkeä. Meillä teini pesee itse pyykkinsä, lakanansa ja pyyhkeensä. Minä omani. Molemmat pestään täysiä koneellisia. Miksi ihmeessä äitinä pesisin 16-vuotiaan täysijärkisen nuoren pyykit, kun hänellä on hoksottimet itselläänkin.
No minä isänä pesen kahden teinityttöni pyykit ja lakanat koska koneeseen mahtuu kaikki kerralla. Jos laitettaisiin jokaisen pyykit erikseen menisi tunnin pesun sijaa. 3 tuntia ja koneen täyttö ja tyhjennys pitäisi tehdä 3 kertaa yhden sijaan. Muutenkin nuo tytöt on niin laiskoja siivoamaan etteivät varmaan pyykkäisi kuin kerran vuodessa.
Oletko ajatellut ostaa tytöille enemmän lakanoita?
Laiskat ja sottaisessa omassa asunnossa asuvat nuoret naiset ovat kaltaisiesi vanhempien kasvattamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Suurin osa grillaajami
Hei historia, tule hakemaan pölyttyneet käsityksesi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat liikkua aika erikoisissa piireissä. Minun tuntemistani miehistä ei kukaan toimi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista paska!
Mun yks kaveri ei mene miesystävänsä luokse kylään, koska joutuu passaamaan miestä. Jouluaattonakin oli yksin ettei tarvi passata. Miehen aikuisia lapsiakin olisi pitänyt passata. Joskus kieltää miestä tulemasta kylään ettei tarvi passata. Ihmettelin etteikö hän osaa sanoa asiasta mitään. On kuulemma sanonut, mutta mitään muutosta ei ole tapahtunut. Pian tulee vissiin ero. Tai näkevät toisiaan tosi harvoin.
Kaikissa perheissä on kissaa vastuiden jakamisesta ja kotitöistä. Vain uusperheessä tämä laitetaan puolison lapsien syyksi.
Avaa ovi ja laita se iskä vauva ja ne aikuiset vauvat pihalle. Ongelmasi on ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä ole mitään järkeä että jokainen pesee pyykkinsä erikseen.
Siinä todellakin on järkeä. Meillä teini pesee itse pyykkinsä, lakanansa ja pyyhkeensä. Minä omani. Molemmat pestään täysiä koneellisia. Miksi ihmeessä äitinä pesisin 16-vuotiaan täysijärkisen nuoren pyykit, kun hänellä on hoksottimet itselläänkin.
No minä isänä pesen kahden teinityttöni pyykit ja lakanat koska koneeseen mahtuu kaikki kerralla. Jos laitettaisiin jokaisen pyykit erikseen menisi tunnin pesun sijaa. 3 tuntia ja koneen täyttö ja tyhjennys pitäisi tehdä 3 kertaa yhden sijaan. Muutenkin nuo tytöt on niin laiskoja siivoamaan etteivät varmaan pyykkäisi kuin kerran vuodessa.
Oletko ajatellut ostaa tytöille enemmän lakanoita?
Lais
Lakanoita on mistä valita, miten se liittyy asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää elämä ihan perseestä. Pyykitkin pitää pirulauta pestä niin, että jokaiselle tehdään oma pyykkipino ja hoitakoon sitten omistaja itse pyykkinsä. Voi hitto miten maailma on muuttunut kun perheen pyykkiä ei voi koneellinen kerrallaan pestä siten, että saman lämpötilan vaativat kuteet tai petivaatteet pestään kerralla, eikä yks lakana ja tyynyliina sekä pyyhe jotka siellä pyörii. Sen jälkeen parit kolmet kalsarit ja ei kun kone pyörimään. Älytöntä touhua ja kone käy alvariinsa. Sitte vielä kehdataan puhua perheestä. Kyllä meijän perheessä ei tartte muksujen eritellä pyykkiä omiin pinoihin. Neuvoni, nosta kytkintä teinisi kanssa ja häivy. Kyllä se sitten helpottaa kun ei tartte pyykätä kun omat ja teinin pyykit.
Kuudenkympin pesu sopii kaikkeen pyykkiin.
Jos on muitakin vaatteita kuin collegehousuja ja t-paitoja, ei sovi.
Onpa mennyt huvittavaksi jankkaamiseksi pyykinpesusta! Tuskinpa se on ainoa asia joka ap::ta rasittaa. Jos hänen oletetaan tekevän kaikki mahdollinen niin tuo on ehkä se viimeinen pisara. Itsessään helppo homma mutta kokonaisuudessa lisärasite.
Ja yövieraat- kyllä emäntä kokee että aamupalan on oltava hyvä ja erilainen kuin omalla porukalla. Kaupassa on käytävä, mietittävä mahdolliset ruokarajoitukset ym ym
Mies ehkä iskee pöytään leipää ja levitettä. Helppoa!
Ap, en jaksanut lukea kaikkea mutta minusta kuulostaa siltä, että miehesi ei ainakaan enää rakasta sinua.
Sinä olet hänelle kuin kodinkone ja kun semmoinen menee rikki, voi yrittää korjata tai sitten se pitää vaihtaa.
Korjaaminen tässä on sitä huutoaan ja uhkailua. Erolla uhkailu on henkistä väkivaltaa ja kontrollia. Pyrkimystä siihen, ettei mikään muutu.
Varo ettei mies vain jatkossa ala ravistelemaan ja hakkaamaan sinua, jotta häiritsevä oma äänesi ja toimintahäiriö eli piikomisen katkos menisi ohi.
Jos miehesi rakastaisi sinua, hän olisi kiinnostunut voinnistasi ja ajatuksistasi. Hän haluaisi ensisijaisesti sinun parastasi, vaikka se tarkoittaisi hänelle vaivannäköä. Muutos olisi mahdollisuus.
Sinä olet miehelle kuin piiputtava kodinkone. Ei sellaisen mietteitä kysellä. Muista, että mukava yhteiselo, ystävyys ja/tai hyvä seksi ei ole rakkautta.
Vain rakkaus on rakkautta. Kaikenlaista muuta hyvää voi olla sen ulkopuolella, ja sitä kaikkea voi olla rakkaussuhteessakin. Mutta se ei ole rakkauden tunnusmerkki, että hyvinä päivinä on kivaa. Ole rehellinen itsellesi.
Mutta parisuhteissa ollaan usein petollisia, itseä ja toista kohtaan. Ei ehkä edes tajuta, mitä rakkaus on. Alun ihastumisen jälkeen korostuukin puolin ja toisin monenlainen hyötyaspekti.
Mitä siis sinä ap saat tästä suhteesta? Kirjoittamasi perusteella on minulle epäselvää, rakastatko sinä itsekään miestä.
Oliko hän sinullekin aikanaan vain sopiva siihen ennalta hahmottamaasi rooliin, johon silloin miestä tarvitsit?
Jospa erouhkailu onkin miehen lahja sinulle? Jos se ei olekaan lähtökohtaisesti kontrollia vaan hän uskaltaa noissa tilanteissa tuoda esille sen, että ero olisi hänelle ok?
Erohan voi olla myös vapauttava ja hieno juttu teille molemmille. Keskustelkaa yhdessä rauhallisin mielin, kuin aikuiset. Vastaus ei löydy palstalta.
Alkaisivat pyykkäämään siinä vaiheessa kun puhtaat vaatteet loppuisivat. Jos niin ei käy, ei ole syytä alkaa pyykkäämään.