En jaksa enää passata ja mies syyllistää
Nyt olen tunnut siihen pisteeseen, etten enää kertakaikkiaan jaksa passata aikuisia ihmisiä. Mä olen luonteeltani kiltti ja auttavainen, mutta nyt kun on tullut 50v mittariin en enää jaksa. Me eletään uusperheessä, missä on miehen kaksi täysi-ikäistä nuorta ja mun teini. Miehen aikuisten lasten pyykkien pesu on alkanut ärsyttää ihan kamalasti. Mun mielestä heidän olisi aika opetella ja osallistua pyykinpesuun.
Tai vaihtoehtoisesti mun mielestä isän tulisi pestä nuorten pyykit itse, jos haluaa tämän palvelun tarjota. Itse olen pessyt omat vaatteeni lukiolaisesta lähtien ja näin teki myös oma esikoiseni, joka ei enää asu kotona.
Olen tästä asiasta sanonut vuosia, mutta aina homma kaatuu mulle tai asiasta tulee kamala riita. Pyykit vaan kasaantuu ja kun alan niitä pestä huomaan olevani tosi katkera.
Mies kertoi myös kutsuneensa ystäväpariskunnan viettämään iltaa meille. Mä kysyin eikö voitaisi mennä mielummin ravintolaan, koska haluaisin myös itse nauttia illasta enkä emännöidä.
Näin ettei tämä ollut miehestä hyvä idea, hän haluisi kutsua ystävät myös yöksi kylään. Hän ei tajua, mikä määrä työtä jää mun harteille, vaikka hän grillaisi ruuan ja ostaisi juomat. Mua väsyttää pelkkä ajatus lakanoiden pesemisestä, aamiaisen teosta jne. Mä en oikeastaan enää nauti nykyään vieraista. Ainakaan sellaisista, jotka on kauan ja tarvii paljon passausta.
Ongelma on siis se, että mies syyllistää mua tosi paljon, kun asetan rajoja. Tyyliin olet outo, vieraiden kutsuminen kotiin on normaalia ja kohta mulla ei ole enää kavereita, jos ei kutsuta vieraita. Pyykin pesuun on myös miljoona syytä, tyyliin ei ole käytännöllistä et jokainen pesee omat pyykkinsä tai että se on on niin helppo homma, kunhan pistää koneen käyntiin
Totuus on vaan yksinkertaisesti se, että olen väsynyt. En jaksa passata vastoin omaa tahtoani. Olisi eri asia, jos itse tarjoutuisin pyykkäämään kaikkien ( myös nuorten aikuisten) pyykit tai itse kutsuisin yövieraita kotiin. Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä tai kahviloissa, ettei kenenkään tarvitse passata, jos ei itse niin halua.
Onko mulla kohtalotovereita vai pitääkö mun vaan passata vaikka en millään jaksaisi?
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää elämä ihan perseestä. Pyykitkin pitää pirulauta pestä niin, että jokaiselle tehdään oma pyykkipino ja hoitakoon sitten omistaja itse pyykkinsä. Voi hitto miten maailma on muuttunut kun perheen pyykkiä ei voi koneellinen kerrallaan pestä siten, että saman lämpötilan vaativat kuteet tai petivaatteet pestään kerralla, eikä yks lakana ja tyynyliina sekä pyyhe jotka siellä pyörii. Sen jälkeen parit kolmet kalsarit ja ei kun kone pyörimään. Älytöntä touhua ja kone käy alvariinsa. Sitte vielä kehdataan puhua perheestä. Kyllä meijän perheessä ei tartte muksujen eritellä pyykkiä omiin pinoihin. Neuvoni, nosta kytkintä teinisi kanssa ja häivy. Kyllä se sitten helpottaa kun ei tartte pyykätä kun omat ja teinin pyykit.
Kuudenkympin pesu sopii kaikkeen pyykkiin.
Kokeilepa, miltä näyttävät
Sellaisia ei sitten osteta. Pyykinpesu alkaa kaupassa, jossa katsotaan vaatteen pesuohje ennen ostamista. Jos se on joku muu kuin vesipesu 60 asteessa, vaate jää kauppaan.
Ehkä miehesi vaan jaksa. Hyvä että sinä jaksat.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei kutsuta vieraita, jos ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää elämä ihan perseestä. Pyykitkin pitää pirulauta pestä niin, että jokaiselle tehdään oma pyykkipino ja hoitakoon sitten omistaja itse pyykkinsä. Voi hitto miten maailma on muuttunut kun perheen pyykkiä ei voi koneellinen kerrallaan pestä siten, että saman lämpötilan vaativat kuteet tai petivaatteet pestään kerralla, eikä yks lakana ja tyynyliina sekä pyyhe jotka siellä pyörii. Sen jälkeen parit kolmet kalsarit ja ei kun kone pyörimään. Älytöntä touhua ja kone käy alvariinsa. Sitte vielä kehdataan puhua perheestä. Kyllä meijän perheessä ei tartte muksujen eritellä pyykkiä omiin pinoihin. Neuvoni, nosta kytkintä teinisi kanssa ja häivy. Kyllä se sitten helpottaa kun ei tartte pyykätä kun omat ja teinin pyykit.
Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Entä aikuiset lapset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa, miltä näyttävät
Jos haluaa itselleen villa- ja silkkivaatteita, osaa varmasti huolehtia niiden pesemisestä itse eikä nakita sitä hommaa muille.
Kammottava ukko, kun ei opeta lapsiaan pesemään pyykkiä. On varmaan jättänyt muutekin kasvattamatta ja lapsilla sitten vaikeampaa aikuisena, kun joutuu kaiken yksin opettelemaan.
Et nyt tuossa voi muuta kuin tosiaan jättää ne työt tekemättä. Kun mies syyllistää, joko lähdet ulos tai pois huoneesta tai vedät hitonmoiset kilarit takaisin. Tai syyllistät takaisin. ihan sama. kunhan et vaan tee tota työtä enää.
Lopeta samalla se miehen ja miehen lasten henkinen passaaminen. Huolehdit itsestäsi ja omasta hyvinvoinnistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painaa pyykkikone kääyntiin?
Mistä voi ostaa leijuvia/lentäviä vaatteita? Meillä vaatteet eivät ainakaan lennä itsestään koneeseen. Eivätkö osaa edes lajitella itseään. Vai tarkoitiko, että paikaa tyhjän pyykkikoneen käyntiin? Miksi?
Millä te ihmiset oikein selviätte elämästä jos pyykkien nostaminen pyykkikorista pesukoneeseen on joku järkyttävän suuri tehtävä tai uroteko, josta pitäisi palkita vähintään jonkun sortin diplomilla ja rahapalkinnolla?
Eli miksi useamman täysi-ikäisen ihmisen perheessä pyykkivuoro ei ole kiertävä, vaan homma lankeaa yhden ihmisen hoidettavaksi?
Itse osallistan jo 9-vuotiastani, että vie itse kuivumasta omat vaatteensa paikalleen. Itse hoidin 14-vuotiaana itse pyykkejäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ketjun miesvihaiset naiset, unohtakaa miehet ja ryhtykää olemaan naisten kanssa parisuhteessa. Se on ratkaisu teidän miesvihaanne, ei se siitä mihinkään muutu, olette jotenkin henkisesti lukossa miehille ja ihmeen katkeria. t. miesvihakiimanarttumällirännimätisäkkivittulimapyhävulvauli
Korjasin
En tajunnut tuosta mitään, olen miesten puolella tässä keississä. Jos nainen inhoaa miestään niin paljon kuin täällä valittavat naiset inhoaa, niin miksi sitten ovat sen kanssa. Selvästikin naissuhteet naisilla sen takia nousussa, kun ne ei osaa enää nauttia miehistään. Penisfobiaa?
No minäpä heitin eksäni ulos, ilman mitään fobiaa. Ei kahta työvuoroa tekevä jaksa nauttia mistään eikä ainakaan 20-60v mieslapsen juonittelusta. En ymmärrä miten miehet voivat ihan pokkana esiintyä kotona vaimolleen vajaaälyisenä laiskiaisena joka muka ei älyä eikä huomaa että vaimo raataa ja raataa kuin äitinsä? Kaikki kotityöt on hitsin helppoja aina silloin kun ei itse tarvitse tehdä. Menette niin pitkälle töiden välttelyssä että alennutte erolla uhkailemaan. Mitä jos vaan kasvaisitte aikuisiksi ja alkaisitte tekemään oman osuutenne, pyytämättä ja uhkailematta? Voisiko jonkun sukupolven miehet kehittyä älyllisesti sen verran ja lopettaa ylimielisen käytöksen. Naiset elävät 2020-lukua, miehet pitävät kynsin hampain kiinni 1920-30-luvun roolijaosta.
Tuollainen katkeroittaa kyllä. Kyse ei ole työn määrästä vaan siitä, että v-tuttaa, kun toiset eivät kanna kortta kekoon. Töistä sopiminen on tosi vaikeaa monissa perheissä, meilläkin on niin, että v-tutus väheni tosi paljon eron jälkeen, vaikka olen sen jälkeen saanut tehdä kaikki. Lapset oppivat luontevasti yh-perheessä tekemään osuutensa, mutta ikävä kyllä monissa perheissä he oppivat, että nainen on työkone ja mies lököttelijä. Tämä oli yksi eron syistä, en halunnut että tytär tai poika joutuisivat katsemaan tällaista suhdetta ja ottamaan siitä oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle neljän lapsen äidille vähäteltiin myös pyykinpesun vaivaa. Kellotin joskus 10 kgn koneellisen ripustukseen menevän ajan, kun sukkia kin oli 30 paria. Melkein puoli tuntia meni. Viikkaukseen ja kaappiin vientiin toinen mokoma. Hyvä jonkun yksiö asukin päätänsä aukoa.
Mä lopetin miehen vieraiden passaamisen, järjestin itseni aina muualle. Kummasti väheni ja loppui lopulta nuo vierailut kokonaan, kun ei ollut ehtoisa emäntä palvelemassa vaan sotkuisen keittiöpöydän ääressä mies tarjoi lähinnä sitä leipää ja levitettä.
Mä lopetin miehen vieraiden passaamisen, järjestin itseni aina muualle. Kummasti väheni ja loppui lopulta nuo vierailut kokonaan, kun ei ollut ehtoisa emäntä palvelemassa
Miksi edes olet tuon miehen kanssa, jos et kestä hänen ystäviään? Sanoisin miehelle: "Juokse!"
Ja onko vieraiden kestitseminen tosiaan "
Miksi naisen pitäisi passata yksipuolisesti miehen vieraita kymmeniä vuosia saamatta itse mitään vastineeksi? Jos ei tule edes vastavuoroisia vierailukutsuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on muitakin vaatteita kuin
Älä osta temupaskaa
Mies viihdyttää omia vieraitaan niin hoitakoon tarjoilunsakin itse.
Lähes mikä tahansa vaate on 40 ja osa 30 asteessa pestäviä joitain alushousuja lukuun ottamatta.
Miesystävä pesi kaiken 60-asteessa. Pilasi monet yli satasen golf-housunsa, kun niiden tekninen kangas kuoleentui liian kuumassa. Kun kerroin, mistä on kyse, oppi, että on muitakin lämpötiloja ja siksi pesukoneessa voi valita ohjelman.
Vierailija kirjoitti:
Lähes mikä tahansa vaate on 40 ja osa 30 asteessa pestäviä joitain alushousuja lukuun ottamatta.
Miesystävä pesi kaiken 60-asteessa. Pilasi monet yli satasen golf-housunsa, kun niiden tekninen kangas kuoleentui liian kuumassa. Kun kerroin, mistä on kyse, oppi, että on muitakin lämpötiloja ja siksi pesukoneessa voi valita ohjelman.
Minä en osta ikinä vaatetta joka ei kestä 60 pesua. Ne temupaskat vaatteet joissa 30 tai 40 ei kestä edes käyttöä koska ihmisen oma lämpö on yli noiden.
Vierailija kirjoitti:
Minä golffaan farkuissa
Aloittajalle: ei pidä passata. Ei miestä, ei miehen lapsia, eikä omaa teiniä.
Jokaisen voi opettaa huolehtimaan pyykinpesusta.
Mitä sitten jos mies mollaa tai muuten inisee? Kyllä ihmisen pitää itse sanoa, mitä jaksaa ja mitä ei jaksa. Jos mies sitten haluaa erota, niin hoh! mitä menetettävää?
En kattelis passaavaa akkaa sekuntiakaan. Nämä on just niitä jotka valittaa kaikesta vaikka ovat pyytämättä itse halunneet kaiken tehdä ja jos joku muu tekee niin tekevät perässä uusiksi koska tehty erillä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä ole mitään järkeä että jokainen pesee pyykkinsä erikseen.
Ei minustakaan, mutta ei siinäkään, että pyykkihuolto jää vain yhden niskoille.
Up