En jaksa enää passata ja mies syyllistää
Nyt olen tunnut siihen pisteeseen, etten enää kertakaikkiaan jaksa passata aikuisia ihmisiä. Mä olen luonteeltani kiltti ja auttavainen, mutta nyt kun on tullut 50v mittariin en enää jaksa. Me eletään uusperheessä, missä on miehen kaksi täysi-ikäistä nuorta ja mun teini. Miehen aikuisten lasten pyykkien pesu on alkanut ärsyttää ihan kamalasti. Mun mielestä heidän olisi aika opetella ja osallistua pyykinpesuun.
Tai vaihtoehtoisesti mun mielestä isän tulisi pestä nuorten pyykit itse, jos haluaa tämän palvelun tarjota. Itse olen pessyt omat vaatteeni lukiolaisesta lähtien ja näin teki myös oma esikoiseni, joka ei enää asu kotona.
Olen tästä asiasta sanonut vuosia, mutta aina homma kaatuu mulle tai asiasta tulee kamala riita. Pyykit vaan kasaantuu ja kun alan niitä pestä huomaan olevani tosi katkera.
Mies kertoi myös kutsuneensa ystäväpariskunnan viettämään iltaa meille. Mä kysyin eikö voitaisi mennä mielummin ravintolaan, koska haluaisin myös itse nauttia illasta enkä emännöidä.
Näin ettei tämä ollut miehestä hyvä idea, hän haluisi kutsua ystävät myös yöksi kylään. Hän ei tajua, mikä määrä työtä jää mun harteille, vaikka hän grillaisi ruuan ja ostaisi juomat. Mua väsyttää pelkkä ajatus lakanoiden pesemisestä, aamiaisen teosta jne. Mä en oikeastaan enää nauti nykyään vieraista. Ainakaan sellaisista, jotka on kauan ja tarvii paljon passausta.
Ongelma on siis se, että mies syyllistää mua tosi paljon, kun asetan rajoja. Tyyliin olet outo, vieraiden kutsuminen kotiin on normaalia ja kohta mulla ei ole enää kavereita, jos ei kutsuta vieraita. Pyykin pesuun on myös miljoona syytä, tyyliin ei ole käytännöllistä et jokainen pesee omat pyykkinsä tai että se on on niin helppo homma, kunhan pistää koneen käyntiin
Totuus on vaan yksinkertaisesti se, että olen väsynyt. En jaksa passata vastoin omaa tahtoani. Olisi eri asia, jos itse tarjoutuisin pyykkäämään kaikkien ( myös nuorten aikuisten) pyykit tai itse kutsuisin yövieraita kotiin. Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä tai kahviloissa, ettei kenenkään tarvitse passata, jos ei itse niin halua.
Onko mulla kohtalotovereita vai pitääkö mun vaan passata vaikka en millään jaksaisi?
Kommentit (369)
Jokainen, joka syyttää omista ongelmistaan aina muita, on jonkin sortin narsisti. Piilonarsisti keskittyy täyttämään muiden tarpeita. Hän tuntee olevansa jonkin arvoinen, kun saa palvella. Piilonarsistin yksi tunnusmerkki on se, että hän voi syyllistyä parisuhteessa helposti. Piilonarsisti näkee usein mielestään narsisteja kaikkialla ympärillään. Hän siis syyttää narsismista muita, mutta ei näe omaa narsismiaan.
Tämä kuulostaa Lauermaan narsistitekstiltä, jossa uhristakin tehdään narsisti. Tämän suomalaisen narsistikirjallisuuden takia meni kaksi vuotta, kunnes tajusin. Minussa ei ollut mitään narsistia, puoliso oli se piilonarsisti. Narsistin ja terveen ihmisen ero on että terve ihminen osaa peilata omaa käytöstään ja muuttua.
Koko ajatus on väärin, että julkinarsisti ja piilonarsisti ovat aina yhdessä. Voi olla, mutta ovat vähemmistössä. Yleensä empaattinen ihminen joutuu narsistin puolisoksi, koska ymmärtää toisen tarpeita liian hyvin ja haluaa auttaa. Jossain vaiheessa empaattinen ihminen väsyy ja on jonkin verran katkera, väsynyt, vihainen omasta suhteestaan, mutta se ei tee hänestä vieläkään narsistia, vaikka väsyneenä ja itsetunnon menettäneenä saattaa Lauermaan mielestä olla piilonarsisti. Itsetunto, oma toimintatapa ja rajat palautuvat kun pääsee narsistin vaikutuspiiristä pysyvästi pois.
Luin kommentteja ja nyt muutamia vastauksia.
Näin lyhyeen aloitukseen on vaikea saada mahtumaan muuta kuin jäävuoren huippu. Meillä on ollut keskenämme kivaa. Hyviä aikoja, mukavia hetkiä. Ei siis pelkästään kurjia asioita. Siksi liitto on kestänyt. Kommentoin jo aikaisemmin, ettei kyse ole nyt pyykkikoneen käynnistämisestä tai yhden aamupalan tekemisestä, vaan siitä että omien rajojen yli kävellään. Siitä, että kumppani syyllistää, kun sanot ettet halua tehdä jotain. Ja uhkaa erolla. Tää on toistuva käytösmalli aina, kun tulee sanomista.
Olen itsekin joskus ajatellut, että jos mua uhataan erolla niin sitten se tulee ja heti. En tiedä oikeastaan enää mitä siinä nykyään mietin. Ulkoiset asiat tai muiden mielipiteet on alkanu merkitsemään mulle yhä vähemmän koko ajan.
Peiliin katsomisen ja mietinnän paikka monella tapaa.
kiitos kun kommentoitte
ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä ole mitään järkeä että jokainen pesee pyykkinsä erikseen.
Siinä todellakin on järkeä. Meillä teini pesee itse pyykkinsä, lakanansa ja pyyhkeensä. Minä omani. Molemmat pestään täysiä koneellisia. Miksi ihmeessä äitinä pesisin 16-vuotiaan täysijärkisen nuoren pyykit, kun hänellä on hoksottimet itselläänkin.
Ei oo totta että löysin omat ajatukseni kirjoituksestasi AP!
Huomaan nimittäin itse olevani uupunut uusperheessä juurikin miehen vastuun pakoiluun ja luistamiseen varsinkin mitä tulee hänen aikuiseen tyttäreensä.
Juuri oli tilanne missä tytär tupsahtaa paikalle. Odottaa saavansa täysihoidon jne.. hankimme tarkoituksella uuden yhteisen kodin joten tämä ei ole kummankaan meidän jo aikuisten lasten synnyinkoti tms.. jotenkin toivoisin kunnioitusta kaikilta.
Mies ei huolehdi lapsistaan vaan minä teen sen. Pyykit on vain osa sitä mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä todellakin on järkeä. Meillä teini pesee itse pyykkinsä, lakanansa ja pyyhkeensä. Minä omani. Molemmat pestään täysiä koneellisia. Miksi ihmeessä äitinä pesisin 16-vuotiaan täysijärkisen nuoren pyykit, kun hänellä on hoksottimet itselläänkin.
No minä isänä pesen kahden teinityttöni pyykit ja lakanat koska koneeseen mahtuu kaikki kerralla. Jos laitettaisiin jokaisen pyykit erikseen menisi tunnin pesun sijaa. 3 tuntia ja koneen täyttö ja tyhjennys pitäisi tehdä 3 kertaa yhden sijaan. Muutenkin nuo tytöt on niin laiskoja siivoamaan etteivät varmaan pyykkäisi kuin kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo totta että löysin omat ajatukseni kirjoituksestasi AP!
Huomaan nimittäin itse olevani uupunut uusperheessä juurikin miehen vastuun pakoiluun ja luistamiseen varsinkin mitä tulee hänen aikuiseen tyttäreensä.
Juuri oli tilanne missä tytär tupsahtaa paikalle. Odottaa saavansa täysihoidon jne.. hankimme tarkoituksella uuden yhteisen kodin joten tämä ei ole kummankaan meidän jo aikuisten lasten synnyinkoti tms.. jotenkin toivoisin kunnioitusta kaikilta.Mies ei huolehdi lapsistaan vaan minä teen sen. Pyykit on vain osa sitä mutta kuitenkin.
Vattuako huolehdit. Minä oon tehny kaikille naisille selväksi etteivät pistä tikkua ristiin mun lasten osalta, ne kun on mun eikä heidän. Osa on päättänyt suhteenkin kun ovat toivoneet pääsevänsä mammoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä isänä pesen kahden teinityttöni pyykit ja lakanat koska koneeseen mahtuu kaikki kerralla. Jos laitettaisiin jokaisen pyykit erikseen menisi tunnin pesun sijaa. 3 tuntia ja koneen täyttö ja tyhjennys pitäisi tehdä 3 kertaa yhden sijaan. Muutenkin nuo tytöt on niin laiskoja siivoamaan etteivät varmaan pyykkäisi kuin kerran vuodessa.
Miksi et ole opettanut lapsiasi?
Vierailija kirjoitti:
Marttyyrius on narsismin piirre. Kun tekee auliisti muidenkin työt, saa hyvän syyn surkutella itseään ja työtaakkaansa. Silloin voi viimeinkin saada osakseen kehuja ja myötätuntoa. Marttyyrius on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.
Silti, marttyyrius ei ole tapa joka on sinulle asennettu syntyessäsi vaan kyllä siihen on johtanut dynamiikka lapsuudenperheessä ja muilta opittu käytös.
Hakeudu hoitoon. Pyykinpesu, juu onpa hirvee homma, pistät pyykit koneeseen, laitat pesuaineet ja kone käyntiin. Juu ehkä siihen kuluu max 10 min. Olipa raskasta. Kone oesee aikaa x ja sitte vaan kuivuriin tai kuivamaan narulle. Toiset 10 min jälkimmäiseen. Tietysti asia on raskas, jos ootte niin köyhiä ettei pyykkikonetta löydy ja nyrkkipyykillä peset. Aamiainen yövierailke, nosta vaan leivät, levitteet, makkarat ym tarjottavat pöytään ja jokainen väsätköön itse. Kahvinkin lataaminen on tosi helppo homma eikä pitäis rasittaa ketään. Tuskin niitä yövieraita 365 päivää vuodessa teillä vierailee.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä vielä, huomaan itsekin kun kirjoitan, että tilanne on aika huono. Joku teistä kyselikin uhkaako mies jotenkin. Ja tosiaan, uhkaa aika riidan tullen erolla.
Olen pitkään pelännyt eroa, mutta nyt enää tiedä. Mä en voi sietää enää sitä, ettei mun rajoja kunnioiteta yhtään.
Alkaa tosiaan kauhea syyllistäminen ja uhkailu, jos sanon ettet halua tai jaksa jotain esim. passaamista enää.
Mä olen ollut liitossa, jossa aina mies uhkaili erolla, jos en suostunut kaikkiin hänen vaatimuksiinsa. Koska oli jo yksi ero takana, sinnittelin ja siedin liian pitkään. Sitten vaan tulee se päivä kun itse haluat sen eron ja silloin junaa ei pysäytä enää mikään. Samanlaista kipuilua kuin sinulla oli pitkään ja ihmettelin ystävälleni miksi en saa eroa haettua. Sain vastauksen, että siksi koska sulla ei ole se mitta vielä tullut täyteen. Mutta sitten kun tulee niin sen eron haluaa ja hakee itse eikä ole mitään väliä vaikka tulee toinen ero. Ja näin kävi ja oli hyvä päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole opettanut lapsiasi?
Miksi luulet etteivät osaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vuodevaatteita ja käyttövaatteita laiteta koskaan samaan pesuun. Vuodevaatteet tarvitsee niin korkeat lämpötilat puhdistuakseen että muu pyykki menee jo niillä lämmöillä pilalle.
Odota vaihdevuosia. Estrogeenin vähetessä kaikki muiden ylihuomiointi ja hääräys jäävät pois ihan itsestään, ja on tosi helppoa olla (entiseen verrattuna) laiska ja itsekäs, vaan hymyillä ja kohauttaa olkapäitään tai olla näkemättä koko ongelmaa. Mies saattaa vähän nikotella, mutta joko tottuu ja alkaa tekemään itse tai eroaa. Molemmissa tapauksissa voitat.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka syyttää omista ongelmistaan aina muita, on jonkin sortin narsisti. Piilonarsisti keskittyy täyttämään muiden tarpeita. Hän tuntee olevansa jonkin arvoinen, kun saa palvella. Piilonarsistin yksi tunnusmerkki on se, että hän voi syyllistyä parisuhteessa helposti. Piilonarsisti näkee usein mielestään narsisteja kaikkialla ympärillään. Hän siis syyttää narsismista muita, mutta ei näe omaa narsismiaan.
Tämä kuulostaa Lauermaan narsistitekstiltä, jossa uhristakin tehdään narsisti. Tämän suomalaisen narsistikirjallisuuden takia meni kaksi vuotta, kunnes tajusin. Minussa ei ollut mitään narsistia, puoliso oli se piilonarsisti. Narsistin ja terveen ihmisen ero on että terve ihminen osaa peilata omaa käytöstään ja muuttua.
Koko ajatus on väärin, että julkinarsisti ja piilonarsisti ovat aina yhdessä. Voi olla, mutta ovat vähemmistössä. Yleensä empaattinen ihminen joutuu narsi
Sanan piilonarsisti otti käyttöön Paula Salomaa, joka ryhtyi vuosia sitten perehtymään narsismiin myös tutkimalla itseään.
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu hoitoon. Pyykinpesu, juu onpa hirvee homma, pistät pyykit koneeseen, laitat pesuaineet ja kone käyntiin. Juu ehkä siihen kuluu max 10 min. Olipa raskasta. Kone oesee aikaa x ja sitte vaan kuivuriin tai kuivamaan narulle. Toiset 10 min jälkimmäiseen. Tietysti asia on raskas, jos ootte niin köyhiä ettei pyykkikonetta löydy ja nyrkkipyykillä peset. Aamiainen yövierailke, nosta vaan leivät, levitteet, makkarat ym tarjottavat pöytään ja jokainen väsätköön itse. Kahvinkin lataaminen on tosi helppo homma eikä pitäis rasittaa ketään. Tuskin niitä yövieraita 365 päivää vuodessa teillä vierailee.
Ja tätä ei voi mies tehdä koska?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vuodevaatteita ja käyttövaatteita laiteta koskaan samaan pesuu
Kyllä 60 on riittävä molemmille. Jos on jotain pahempaa sotkua petivaatteissa kuten vaikka kesän takia ekstra hikeä ja/tai aurinkorasvaa jne. niin sitten 90 astetta petivaatteille. Etikkaa huuhteluun niin lähtee hajut ja tappaa bakteerit.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta pyykkivuorot kaikille. Vaikka viikko kerrallaan. Ja muihin kotitöihin myös. Ja miehelle myös. Ja ens kerralla kun tulee vieraita, sinä grillaat ja ostat juomat, mies tekee kaiken muun
Vierailija kirjoitti:
Koko ajatus on väärin, että julkinarsisti ja piilonarsisti ovat aina yhdessä. Voi olla, mutta ovat vähemmistössä. Yleensä empaattinen ihminen joutuu narsi
Parisuhde on kahden kauppa. Pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan pitäisikin aina miettiä olisikohan kummassakin vikaa. Huonoissa suhteessa on usein on kaksi aikuista lasta, joiden säröt osuvat kipeästi yhteen. Ns uhri jää usein ilman tukea, vaikka hän olisi oikeasti pulassa, kun syytetään ja kivitetään sitä kusipäätä joka teki väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vattuako huolehdit. Minä oon tehny kaikille naisille selväksi etteivät pistä tikkua ristiin mun lasten osalta, ne kun on mun eikä heidän. Osa on päättänyt suhteenkin kun ovat toivoneet pääsevänsä mammoiksi.
No en kyllä enää huolehdikkaan mutta kyllä silti vituttaa välillä että kotimme on joku hotelli jossa asiat vain taianomaisesti tapahtuu. Ruoka ilmestyy kaappiin/ lautasille itsestään. Mies sanoo osallistuvansa mutta ei oikeasti tee paljoakaan.
No pakkoko se on tehdä kaikki mahdolliset temput sen pyykkihuollon kanssa. Saa sen hoidettua helpomminkin ilman mankelointeja ja pyykin silittämistä.