Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää passata ja mies syyllistää

Vierailija
27.07.2025 |

Nyt olen tunnut siihen pisteeseen, etten enää kertakaikkiaan jaksa passata aikuisia ihmisiä. Mä olen luonteeltani kiltti ja auttavainen, mutta nyt kun on tullut 50v mittariin en enää jaksa. Me eletään uusperheessä, missä on miehen kaksi täysi-ikäistä nuorta ja mun teini. Miehen aikuisten lasten pyykkien pesu on alkanut ärsyttää ihan kamalasti. Mun mielestä heidän olisi aika opetella ja osallistua pyykinpesuun. 

Tai vaihtoehtoisesti mun mielestä isän tulisi pestä nuorten pyykit itse, jos haluaa tämän palvelun tarjota. Itse olen pessyt omat vaatteeni lukiolaisesta lähtien ja näin teki myös oma esikoiseni, joka ei enää asu kotona. 

Olen tästä asiasta sanonut vuosia, mutta aina homma kaatuu mulle tai asiasta tulee kamala riita. Pyykit vaan kasaantuu  ja kun alan niitä pestä huomaan olevani tosi katkera. 

Mies kertoi myös kutsuneensa ystäväpariskunnan viettämään iltaa meille. Mä kysyin eikö voitaisi mennä mielummin ravintolaan, koska haluaisin myös itse nauttia illasta enkä emännöidä.

Näin ettei tämä ollut miehestä hyvä idea, hän haluisi kutsua ystävät myös yöksi kylään. Hän ei tajua, mikä määrä työtä jää mun harteille, vaikka hän grillaisi ruuan ja ostaisi juomat. Mua väsyttää pelkkä ajatus lakanoiden pesemisestä, aamiaisen teosta jne. Mä en oikeastaan enää nauti nykyään vieraista. Ainakaan sellaisista, jotka on kauan ja tarvii paljon passausta. 

Ongelma on siis se, että mies syyllistää mua tosi paljon, kun asetan rajoja. Tyyliin olet outo, vieraiden kutsuminen kotiin on normaalia  ja kohta mulla ei ole enää kavereita, jos ei kutsuta vieraita. Pyykin pesuun on myös miljoona syytä, tyyliin ei ole käytännöllistä et jokainen pesee omat pyykkinsä tai että se on on niin helppo homma, kunhan pistää koneen käyntiin

Totuus on vaan yksinkertaisesti se, että olen väsynyt. En jaksa passata vastoin omaa tahtoani. Olisi eri asia, jos itse tarjoutuisin pyykkäämään kaikkien ( myös nuorten aikuisten) pyykit tai itse kutsuisin yövieraita kotiin. Olen alkanut tavata omia ystäviä taidenäyttelyissä tai kahviloissa, ettei kenenkään tarvitse passata, jos ei itse niin halua. 

Onko mulla kohtalotovereita vai pitääkö mun vaan passata vaikka en millään jaksaisi? 

Kommentit (369)

Vierailija
261/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä ole mitään järkeä että jokainen pesee pyykkinsä erikseen.

Siinä todellakin on järkeä. Meillä teini pesee itse pyykkinsä, lakanansa ja pyyhkeensä. Minä omani. Molemmat pestään täysiä koneellisia. Miksi ihmeessä äitinä pesisin 16-vuotiaan täysijärkisen nuoren pyykit, kun hänellä on hoksottimet itselläänkin.

No minä isänä pesen kahden teinityttöni pyykit ja lakanat koska koneeseen mahtuu kaikki kerralla. Jos laitettaisiin jokaisen pyykit erikseen menisi tunnin pesun sijaa. 3 tuntia ja koneen täyttö ja tyhjennys pitäisi tehdä 3 kertaa yhden sijaan. Muutenkin nuo tytöt on niin laiskoja siivoamaan etteivät varmaan pyykkäisi kuin kerran vuodessa.

Ei vuodevaatteita ja käyttövaatteita laiteta koskaan samaan pesuu

Kuudenkympin pesu sopii kaikkeen.

Vierailija
262/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tää elämä ihan perseestä. Pyykitkin pitää pirulauta pestä niin, että jokaiselle tehdään oma pyykkipino ja hoitakoon sitten omistaja itse pyykkinsä. Voi hitto miten maailma on muuttunut kun perheen pyykkiä ei voi koneellinen kerrallaan pestä siten, että saman lämpötilan vaativat kuteet tai petivaatteet pestään kerralla, eikä yks lakana ja tyynyliina sekä pyyhe jotka siellä pyörii. Sen jälkeen parit kolmet kalsarit ja ei kun kone pyörimään. Älytöntä touhua ja kone käy alvariinsa. Sitte vielä kehdataan puhua perheestä. Kyllä meijän perheessä ei tartte muksujen eritellä pyykkiä omiin pinoihin. Neuvoni, nosta kytkintä teinisi kanssa ja häivy. Kyllä se sitten helpottaa kun ei tartte pyykätä kun omat ja teinin pyykit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä todellakin on järkeä. Meillä teini pesee itse pyykkinsä, lakanansa ja pyyhkeensä. Minä omani. Molemmat pestään täysiä koneellisia. Miksi ihmeessä äitinä pesisin 16-vuotiaan täysijärkisen nuoren pyykit, kun hänellä on hoksottimet itselläänkin.

No minä isänä pesen kahden teinityttöni pyykit ja lakanat koska koneeseen mahtuu kaikki kerralla. Jos laitettaisiin jokaisen pyykit erikseen menisi tunnin pesun sijaa. 3 tuntia ja koneen täyttö ja tyhjennys pitäisi tehdä 3 kertaa yhden sijaan. Muutenkin nuo tytöt on niin laiskoja siivoamaan etteivät varmaan pyykkäisi kuin kerran vuodessa.

No kuule, laiska on meilläkin poika siivoamaan, mutta jos ei siivoa huonettaan kerran kuukaudessa kunnolla, niin ei saisi kuukausirahaansa. Ja kas: huone on aina siivottu  samana päivänä kun itselläni on tilipäivä, jolloin maksan kuukausirahan. Ymmärtää myös, kun olen selittänyt, että tulee päivä kun lennetään pesästä, enkä halua, että lentoon joutuu lähtemään ilman huushollitaitoja ja siksi ne opetellaan vaikkei yhtään huvittaisi. 

-se jolle vastasit

Vierailija
264/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marttyyrius on narsismin piirre. Kun tekee auliisti muidenkin työt, saa hyvän syyn surkutella itseään ja työtaakkaansa. Silloin voi viimeinkin saada osakseen kehuja ja myötätuntoa. Marttyyrius on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.

Silti, marttyyrius ei ole tapa joka on sinulle asennettu syntyessäsi vaan kyllä siihen on johtanut dynamiikka lapsuudenperheessä ja muilta opittu käytös.

Käyttäytymisestä perimä selittää noin puolet, toisen puolen selittää, millaisissa olosuhteissa joutuu kasvamaan lapsuutensa. Kun itsetunto ja tunnetaidot eivät pääse kehittymään niitä on vaikea korjata myöhemmin. Ihminen toistaa lähes pakonomaisesti tekojaan, kunnes on valmis katsomaan niiden tarjoamia oppeja. Tämä vie usein oman aikansa.

Vierailija
265/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on kumma logiikka. Pyykkiä ei tule yhtään enempää vaikka jokainen teistä pesisi vain omat pyykkinsä. Tyttösi on niin isoja, että osaavat hoitaa oman osuutensa. Lapsia pitää kasvattaa aikuisuuteen ja sinä nyt jätät velvollisuutesi hoitamatta.

Vierailija
266/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tää elämä ihan perseestä. Pyykitkin pitää pirulauta pestä niin, että jokaiselle tehdään oma pyykkipino ja hoitakoon sitten omistaja itse pyykkinsä. Voi hitto miten maailma on muuttunut kun perheen pyykkiä ei voi koneellinen kerrallaan pestä siten, että saman lämpötilan vaativat kuteet tai petivaatteet pestään kerralla, eikä yks lakana ja tyynyliina sekä pyyhe jotka siellä pyörii. Sen jälkeen parit kolmet kalsarit ja ei kun kone pyörimään. Älytöntä touhua ja kone käy alvariinsa. Sitte vielä kehdataan puhua perheestä. Kyllä meijän perheessä ei tartte muksujen eritellä pyykkiä omiin pinoihin. Neuvoni, nosta kytkintä teinisi kanssa ja häivy. Kyllä se sitten helpottaa kun ei tartte pyykätä kun omat ja teinin pyykit.

Kuudenkympin pesu sopii kaikkeen pyykkiin.

Vierailija
267/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakeudu hoitoon. Pyykinpesu, juu onpa hirvee homma, pistät pyykit koneeseen, laitat pesuaineet ja kone käyntiin. Juu ehkä siihen kuluu max 10 min. Olipa raskasta. Kone oesee aikaa x ja sitte vaan kuivuriin tai kuivamaan narulle. Toiset 10 min jälkimmäiseen. Tietysti asia on raskas, jos ootte niin köyhiä ettei pyykkikonetta löydy ja nyrkkipyykillä peset. Aamiainen yövierailke, nosta vaan leivät, levitteet, makkarat ym tarjottavat pöytään ja jokainen väsätköön itse. Kahvinkin lataaminen on tosi helppo homma eikä pitäis rasittaa ketään. Tuskin niitä yövieraita 365 päivää vuodessa teillä vierailee.

Ja tätä ei voi mies tehdä koska?

Ja mitä väliä jos teet itse. Tuskin teilläkään kone joka helkkarin päivä tarttee pyöriä, kun ei ole enää pikkulapsia. Lopeta se valittaminen. Sillä aikaa kun ruikutat olisit jo moneen kertaan tehnyt asian, säästynyt riidalta ja ero uhkauksilta. Toisaalta pistä toteuttaen itse ero kun ukkos uhkailee, teini mukaan ja heipparallaa, ei sitte tartte passata muita ja pääset passaustressistä eroon. Kun kerran ahistaa noin hemmetisti, kannattaa kyllä lähteä, ennekun pollasi sekoaa lopullisesti.

Vierailija
268/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule, laiska on meilläkin poika siivoamaan, mutta jos ei siivo

Ai ihanko kuukausirahalla saat siivoamaan, miten en ookkaa hoksannu tuota. Eiku oonhan!

Vatun tampio kun ei edes raha kiinnostanu noilla sitä vertaa että tekisivät jotain.

Vierailija
269/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä vielä, mä luulen että nyt on kyse vuosien kuormituksesta ja oikeudesta itse päättää haluaako passata ja millä tavalla. Tilanne siis on ollut tämä viimeiset noin 10v. Lapset toki on kasvanut, mutta mulle kaatuvien kotitöiden määrä ei ole vähentynyt. 

Ei siis kyse ole siitä, että juuri pyykinpesu tai aamiaisen teko on ylivoimaista. Vaan siitä, etten halua olla se katkera ja väsynyt marttyyri, joka tekee kaiken vaikka ei enää haluaisi. 

Varmasti näin. Nyt on perhepalaverin paikka siitä, mitä kotitöitä lapset alkavat tehdä. On heidän oma etunsakin, että tottuvat kotitöihin. Pyykkiasian voit kyllä vain ilmoittaa. 

Jos vieraat on jo kutsuttu, ei voi mitään, mutta jatkossa niistä sovitaan ennen kutsumista.

Vierailija
270/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä liinavastepyykki pyörii omassa yksinäisyydessään. En todellakaan pese lakanoita ym ja hikisukkia samassa koneellisessa. Hyi hitto.

Vierailija
271/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä liinavastepyykk

Meinaatko että sun pershiki lakanoista tarttuis sun hikisukkiin?

Vierailija
272/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä liinavastepyykk

Sehän on pyykkikone. Miten ne sukat yhdessä päivässä menee niin saastaisiksi, että ei voi lakanapyykin kanssa olla samassa pesussa? Kai sinä sitten peset koneen sitruunahapolla eri pesujen välillä?

Vierailija
273/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marttyyrius on narsismin piirre. Kun tekee auliisti muidenkin työt, saa hyvän syyn surkutella itseään ja työtaakkaansa. Silloin voi viimeinkin saada osakseen kehuja ja myötätuntoa. Marttyyrius on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.

Silti, marttyyrius ei ole tapa joka on sinulle asennettu syntyessäsi vaan kyllä siihen on johtanut dynamiikka lapsuudenperheessä ja muilta opittu käytös.

Käyttäytymisestä perimä selittää noin puolet, toisen puolen selittää, millaisissa olosuhteissa joutuu kasvamaan lapsuutensa. Kun itsetunto ja tunnetaidot eivät pääse kehittymään niitä on vaikea korjata myöhemmin. Ihminen toistaa lähes pakonomaisesti tekojaan, kunnes on valmis katsomaan niiden tarjoamia oppeja. Tämä vie usein oman aikansa.

Myös aikuisilla on kehitysvaiheita, suurin osa ei koskaan saavuta niitä korkeimpia. Moni ajattelee ihmisen kasvavan aikuiseksi ja olevan sitten ikään kuin valmis. Pystymme kehittämään ja muokkaamaan vain itseämme, emme muita. Ja tästä syyllistetään ensisijaisesti muita. Ihmiset ovat pinnallisia, tyhmiä, eivät arvosta oikeita asioita ja niin edelleen. Ihmiset ovat sellaisia kuin ovat ja sen asian kanssa on vain tultava toimeen ja voimme valita vain sen ketkä ovat sen arvoisia, että pidämme heidät elämässämme. Jonkun verran pitää sitä epätäydellisyyttäkin sietää, ellemme halua viettää elämäänsä yksin. 

Vierailija
274/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä vielä, mä luulen että nyt on kyse vuosien kuormituksesta ja oikeudesta itse päättää haluaako passata ja millä tavalla. Tilanne siis on ollut tämä viimeiset noin 10v. Lapset toki on kasvanut, mutta mulle kaatuvien kotitöiden määrä ei ole vähentynyt. 

Ei siis kyse ole siitä, että juuri pyykinpesu tai aamiaisen teko on ylivoimaista. Vaan siitä, etten halua olla se katkera ja väsynyt marttyyri, joka tekee kaiken vaikka ei enää haluaisi. 

Varmasti näin. Nyt on perhepalaverin paikka siitä, mitä kotitöitä lapset alkavat tehdä. On heidän oma etunsakin, että tottuvat kotitöihin. Pyykkiasian voit kyllä vain ilmoittaa. 

Jos vieraat on jo kutsuttu, ei voi mitään, mutta jatkossa niistä sovitaan ennen kutsumista.

Se palaveri olisi pitänyt pitää 10 vuotta sitten. Asiat ei muutu yhdessä yössä sormia napauttamalla. 

Vierailija
275/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap miksi pelkäät eroa

Vierailija
276/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin pestä vain omat pyykkini, kun huomasin, että miehen kalsareissa ja jopa pyyhkeessä on vauhtiraitoja. Yök. Saa itse hoitaa pyykkinsä, en halua edes koskea niihin.

Vierailija
277/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesuongeömaan on helppo ratkaisu. Jokaisella perheenjäsenellä on oma likapyykkikorinsa oman makuuhuoneensa nurkassa. Sen täyttyessä henkilö pesee vaatteensa itse. Sinne menevät myös omat pyyhkeet ja lakanat. Lakanat ja pyyhkeet jokainen vaihtaa itse omaan tahtiinsa. Toimii meillä tosi hyvin, meillä on 2 muualla opiskelevaa nuorta jotka viettää suurimman osan loma-ajoista vielä kotona ja yksi kotona asuva teini. 

Vieraiden kutsumisen ja kestitsemisen suhteen suosittelen tekemään miehen kanssa listan kaikista niistä ylimääräisistä.tehtävistä jotka yökyläily aiheuttaa. Sitten jaatte tehtävät tasan. Oletn hoitanut kaiken niin kauan yksin että mies ei edes tajua, mitä kaikkea teet taustalla vieraiden eteen. 

Eli jokainen pesee erikseen koneellisen, jossa on vain yksi pyyhe tai yksi lakana? Melkoisia ympäristön vihollisia olette tuolla tuhlailulla.

Lue uudestaan kolmas lause: Sen täyttyessä henkilö prsee vaatteensa itse. Ja siinä samalla myös pyyhkeensä,ja lakanansa. 

Vierailija
278/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä ukko ulos. Sillä siitä selviää. Ettikööt uuden kotiorjan. 

Vierailija
279/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä. Nainen on kotiorjana ja ihmettelee kun ei jaksa? 

Ottakaa pyykinpesuvuorot, ruanlaittovuorot, siivousvuorot, roskienvientivuorot. Jokainen vuoro kestää viikon ja jokainen taloudessa asuva osallistuu kotitöihin ja saa jonkin vastuualueen. Jos tietysti porukalla on inhokkeja tai suosikkeja, ne voitte huomioida miten haluatte. 

Nyt orja katkaiset kahleesi ja alat johtamaan tilannetta.

Vierailija
280/369 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitä ukko ulos. Sillä siitä selviää. Ettikööt uuden kotiorjan. 

Ap, pelkää eroa. Kenties sitäkin löytääkö itse enää ketään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä