Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljostako vetoa että aurinkorasvat suurelta osin kielletään lähivuosina

Vierailija
27.07.2025 |

https://yle.fi/a/74-20174523?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Iso luontoa kuormittava tekijä. Itse olen aina vältellyt aurinkorasvoja. Iso osa ihmisistä ei niitä tarvitse mikäli ulkoilee järkevästi.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ei naiset edes tarvitse noita jatkossa, kun islamisoituvaan Suomeen tulee pian burkhapakko.

Burkhahan on ihan tarpeeseen kehitelty vuosituhansien aikana. Ei se ole mikään uskonnon vaatima pään peitto jonka islamin papit ykskaks keksivät naisille vaan suojavaate melanoomaa vastaan. Kunhan tämä ilmastonmuutos etenee niin näillä maahantulijoilla voi olla tilauskirjat täynnänsä...-)))?

Vierailija
42/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse ainakin huomaan eron olenko laittanut rasvaa vai en. Iho palaa nopeasti ilman rasvaa. Rasvan kanssa harvemmin olen palanut. 

Suomessa rasvaa käytetään lyhyen aika kesällä.Suurimman osan vuotta ei ole tarvetta.

Kyllä sen huomaa kuka ei ole rasvaa käyttänyt ku katsoo terassien kaljapirkkoja ja penoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteilla voi toki estää, mutta aika jää jokin kohta paljaaksi (niska, kämmenet, nilkat, jalkapöydät). Ei viitsisi pitkiä sukkia ja hansikkaita kesällä käyttää.

Vierailija
44/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei naiset edes tarvitse noita jatkossa, kun islamisoituvaan Suomeen tulee pian burkhapakko.

Burkhahan on ihan tarpeeseen kehitelty vuosituhansien aikana. Ei se ole mikään uskonnon vaatima pään peitto jonka islamin papit ykskaks keksivät naisille vaan suojavaate melanoomaa vastaan. Kunhan tämä ilmastonmuutos etenee niin näillä maahantulijoilla voi olla tilauskirjat täynnänsä...-)))?

Kuin ne Suomessa sit pimeät syksyt ja talvetkin sitä käyttävät, suojaksi melanoomaltako? 

Vierailija
45/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihetta sivuten:

Päiväkotien pihat pitäisi rakentaa sellaisiksi, että niissä on paljon varjopaikkoja. Liian paljon uusia päiväkoteja kun katsoo, niin eipä ole esim. puita varjostamassa. On pelkkää kenttää jossa leikkivälineet. 

Jos piha olisi riittävän varjoisa, niin ei niiden suht lyhyiden ulkoiluiden aikana olisi niin suurta riskiä että iho palaa, kun suojataan  vaatteilla ja hatuilla lapset. Ei tarttis minkään rasvan kanssa lotrata. 

Tämä on ihan totta! Oma lapsi uudehkossa päiväkodissa ja kun mietin sitä pihaa, niin eipä se juuri varjon paikkoja tarjoa! 

Vierailija
46/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin päiväkodissa töissä niin minua inhotti se aurinkorasvoja lotraaminen lapsiin aamuin ja illoin. Varsinkin iltapäivät kun ne aamun rasvat ja kaikki muu lika on jo siinä iholla niin eikun vaan uutta mönjää pulloista

Usein isommat lapset vielä itse lotrasi niitä itse jolloin joskus ne hohti valkoisina pitkän aikaa.

Usein mietin mikä järki ja ettei tuo voi olla täysin turvallista.

Tämäkin buumi on tullut vasta ehkä noin kymmenen vuoden sisällä vallitsevaksi. Ei omien lasten aikaan 90 luvulla vielä mitään aurinkorasvoja pyydetty päiväkotiin. Itse varustin kevyillä pitkähihaisilla joskus kuumina aikoina. Tosin yleensä lapset oli heinäkuun kotona. Enkä muista että lapsia edes kuumina päivinä pidettiin niin pitkiä päiviä ulkona kuin nykyään.

- 90-luvusta on keskimäärin kolmekymmentä vuotta, ei kymmenen.

- Lapsille tarkoitetut aurinkorasvat, joissa esim. pelkkä fysikaalinen suoja, ovat suhteellisen uusi keksintö. Kuitenkin 2000-luvun alussa oli niitä jo. 

- Tietoisuus auringolta suojaamisesta on tavoittanut päiväkodit vähän viiveellä ilmeisesti. myös suojakertoimien määrä on nykyään aivan toinen kuin 80 - 90 -luvuilla

- Nykyisissä uusissa päiväkodeissa ei ole välttämättä varjoa pihalla lainkaan eikä liioin luontoa. 

- Jokainen itse aurinkorasvaa käyttävä tietää, että rasvat suojaavat todella tehokkaasti ja jokainen ihotautilääkäri tietää, että ihon suojaamattomuus on tappava ongelma, ei suojaaminen.

Vierailija
47/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuin ne Suomessa sit pimeät syksyt ja talvetkin sitä käyttävät, suojaksi melanoomaltako? 

Onko yleistäkin kotiseudullasi? Pääkaupunkiseudulla en ole ikinä nähnyt burkhaa yhdenkään naisen päällä. Kasvot peitettynä kulkevia kyllä näkyy. 

Vierailija
48/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnollinen ja terve rusketus tulee kun ulkoilee säännöllisesti ja pikkuhiljaa keväästä lähtien. Terve rusketus on luonnon oma suoja. 

Rusketus on ihovaurio

Vierailija
49/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sinullakin lippalakki pimeät syksyt ja talvet? No, tosin siinä talvilipparissa on karvavuori? Ei näin -)), ehkä vaatekaapista löytyy vain burjhia en mää tiedä.

Vierailija
50/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veteenhän ne päätyy ja sitä myöten eläinten ja ihmisten elimistöön.

Eikö joku jenkkifirma keväällä testannut jotain 2000 eri merkkiä ja oliko siinä 3 ? joista jotain hyötyä iholle? Lähes kaikki olivat vain jotain rasvaa!

Eikö joku kertonutkin tämän tiktokissa joten sen on pakko olla totta ja koskea suomea myös. 

Vierailija
51/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla logiikalla pitäisi kieltää e-pillerit. Ei niitä tarvitse, jos valitsee toisen ehkäisymetodin, harrastaa vain muiden naisten kanssa tai ei ollenkaan. 

Vierailija
52/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, pitää ostaa niitä sitten varastoon useamman vuoden tarpeiksi.

Nehän vanhenee vuodessa.

Avattu purkki vanhenee.

Vierailija
53/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, pitää ostaa niitä sitten varastoon useamman vuoden tarpeiksi.

Nehän vanhenee vuodessa.

Avattu purkki vanhenee.

Myös avaamaton kosmetiikka vanhenee

Vierailija
54/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole pakko käyttää oksibentsonia, sillä maailma ja kaupat ovat täynnä uudempia, isomolekyylisempia, vähemmän ärsyttäviä ja allergisoivia, huonommin imeytyviä, tehokkaampia ja kosmeettisesti miellyttävämpiä filttereitä.

Tai jenkkien pitää, koska niillä lainsäädäntö on vuosikymmeniä jäljessä muuta maailmaa.

Vierailija
55/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin päiväkodissa töissä niin minua inhotti se aurinkorasvoja lotraaminen lapsiin aamuin ja illoin. Varsinkin iltapäivät kun ne aamun rasvat ja kaikki muu lika on jo siinä iholla niin eikun vaan uutta mönjää pulloista

Usein isommat lapset vielä itse lotrasi niitä itse jolloin joskus ne hohti valkoisina pitkän aikaa.

Usein mietin mikä järki ja ettei tuo voi olla täysin turvallista.

Tämä on aika tuore juttu että.päiväkodeissa suostutaan rasvaamaan lapsia. Minun nuorin täytti juuri 16-vuotta eikä hänenkään päiväkotiaikana henkilökunta suostunut laittamaan aurinkorasvaa. Minun lapset olivat siitä huolimatta ainoat jotka ulkoilivat aina pitkähihaisissa. Vieläkin he laittavat mielummin päälle pitkähihaista kuin aurinkorasvaa tai ovat sisällä polttavimmat ajan.

Ne kasvot, ovat hyvin herkkää aluetta.

Ei kestä kauan pyöräyttää suojavoide naamaan. Ja kaulaan.

Vierailija
56/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun asiantuntijat eli ihotautilääkärit suosittelevat aurinkovoiteita, aion myös käyttää niitä.

Saa olla aika itsevarma, jos päätyy täysin erilaiseen päätelmään kuin koulutetut ammattilaiset.

Toki aurinkovoiteilla on sivuvaikutuksia, mutta ne eivät ole mitään siihen verrattuna mitä UV-säteily tekee.

Aurinkosuojan vastustajat ovat samaa sarjaa evoluution kieltäjien kanssa. Asiantuntijoita ei kuunnella, koska totuus on epämiellyttävä.

Vierailija
57/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko me täällä lännessäkin normalisoida, että ei ole hullua kävellä sateenvarjon kanssa aurinkoisella säällä. Näinhän toimivat Aasiassa, eikä tarvitse läträtä rasvoilla.

Vierailija
58/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kielletään, sillä tietoisuus uv-säteilyn vaaroista lisääntyy koko ajan. Jotkut jäärät eivät tietenkään ikinä tule käyttämään, mutta nykylapset oppivat jo vauvasta asti aurinkorasvan tärkeyden ja siitä tulee yhtä perusasia kuin hampaiden harjaus. Toki sisällä oleskelu ja vaatteilla suojaaminen ovat kaikista tehokkaimmat tavat suojautua auringolta, ja toivon että täälläkin tulee tarjolle muitakin auringolta suojaavia välineitä kuin joku hattu jossa on 3cm lieri. Aasian maissahan tämä auringolta suojautuminen on aivan omalla tasollaan, on vaikka mitä visiirejä ja kasvot ja niskan suojaavia huppuja. Ehdottomasti hankkisin itsekin. 

Niin ja tosiaan ihon kevytkin rusketushan on jo ihovaurio. Ja se, että polttaa itsensä kesä toisensa jälkeen, ei mitenkään siedätä ihoa auringolle vaan päin vastoin, se palaa vain entistä herkemmin ja syöpäriski sen kun lisääntyy. Pelkään hieman 70v äitini puolesta, on nuorempana ottanut kovasti aurinkoa ja otti vielä noin 10v sitten, ei sentään enää kun olen asiasta paasannut, mutta ei käytä mitään rasvoja ja saattaa leikata nurmikkoa keskellä päivää vähissä vaatteissa joku pikkuhattu päässä. Ei meinaa millään uskoa että ihosyöpä on ihan todellinen juttu eikä rusketus ole mitenkään terveellistä. Toki jokainen saa tehdä omalla kehollaan mitä haluaa, mutta en haluaisi menettää äitiäni syövälle. 

Vierailija
59/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veteenhän ne päätyy ja sitä myöten eläinten ja ihmisten elimistöön.

Eikö joku jenkkifirma keväällä testannut jotain 2000 eri merkkiä ja oliko siinä 3 ? joista jotain hyötyä iholle? Lähes kaikki olivat vain jotain rasvaa!

Eikö joku kertonutkin tämän tiktokissa joten sen on pakko olla totta ja koskea suomea myös. 

Ei kertonut vaan ulkomaan uutisissa. Jaa, miksei uutinen koske Suomea? Ne kaikki kakkarasvathan viedään ympäri mailman. Jopa samaa rasvaa useilla markkinanimillä.

Vierailija
60/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko paikalliset valkoiset esim. Australiassa käyttämään koko ajan aurinkorasvaa vai tottuuko iho siihen aurinkoon?

Australiassa on paljon ihosyöpiä, joten ei totu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi