Paljostako vetoa että aurinkorasvat suurelta osin kielletään lähivuosina
https://yle.fi/a/74-20174523?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Iso luontoa kuormittava tekijä. Itse olen aina vältellyt aurinkorasvoja. Iso osa ihmisistä ei niitä tarvitse mikäli ulkoilee järkevästi.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko paikalliset valkoiset esim. Australiassa käyttämään koko ajan aurinkorasvaa vai tottuuko iho siihen aurinkoon?
Vaatteet on keksitty.
burkha?
Se ja on myös muita pitkähihaisia. Kukin tyylillään
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko paikalliset valkoiset esim. Australiassa käyttämään koko ajan aurinkorasvaa vai tottuuko iho siihen aurinkoon?
Joutuu käyttämään. Australiassa on huikeat ihosyöpäluvut, kun siellä asuu paljon valkoihoisia korkeassa säteilyssä. Tunnen yhden australialaisen punapään, ja vähän hankalaa tuntuu olevan kun ei edes aurinkovoide aina estä palamista
Vierailija kirjoitti:
No, pitää ostaa niitä sitten varastoon useamman vuoden tarpeiksi.
Nehän vanhenee vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää porkkanaa.
Tämä onkin todella hyvä neuvo!
On aivan hulluutta, mikä määrä kemikaaleja löträtään iholle ja siitä luontoon ja uima-altaisiin. Minusta on iljettävää, miten rasvaiset ihmiset sitten menevät uimaan.
Uima-allas ei ole luonto.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin päiväkodissa töissä niin minua inhotti se aurinkorasvoja lotraaminen lapsiin aamuin ja illoin. Varsinkin iltapäivät kun ne aamun rasvat ja kaikki muu lika on jo siinä iholla niin eikun vaan uutta mönjää pulloista
Usein isommat lapset vielä itse lotrasi niitä itse jolloin joskus ne hohti valkoisina pitkän aikaa.
Usein mietin mikä järki ja ettei tuo voi olla täysin turvallista.
Tämäkin buumi on tullut vasta ehkä noin kymmenen vuoden sisällä vallitsevaksi. Ei omien lasten aikaan 90 luvulla vielä mitään aurinkorasvoja pyydetty päiväkotiin. Itse varustin kevyillä pitkähihaisilla joskus kuumina aikoina. Tosin yleensä lapset oli heinäkuun kotona. Enkä muista että lapsia edes kuumina päivinä pidettiin niin pitkiä päiviä ulkona kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää porkkanaa.
On aivan hulluutta, mikä määrä kemikaaleja löträtään iholle ja siitä luontoon ja uima-altaisiin. Minusta on iljettävää, miten rasvaiset ihmiset sitten menevät uimaan.
Mihin luulet sen uimaaltaan veden päätyvän 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuu käyttämään. Australiassa on huikeat ihosyöpäluvut, kun siellä asuu paljon valkoihoisia korkeassa säteilyssä. Tunnen yhden australialaisen punapään, ja vähän hankalaa tuntuu olevan kun ei edes aurinkovoide aina estä palamista
Karma iskee kolonialisteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää porkkanaa.
Onko ja -sanan merkitys sulle tuntematon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin päiväkodissa töissä niin minua inhotti se aurinkorasvoja lotraaminen lapsiin aamuin ja illoin. Varsinkin iltapäivät kun ne aamun rasvat ja kaikki muu lika on jo siinä iholla niin eikun vaan uutta mönjää pulloista
Usein isommat lapset vielä itse lotrasi niitä itse jolloin joskus ne hohti valkoisina pitkän aikaa.
Tämäkin buumi on tullut vasta ehkä noin kymmenen vuoden sisällä vallitsevaksi. Ei omien lasten aikaan 90 luvulla vielä mitään aurinkorasvoja pyydetty päiväkotiin. Itse varustin kevyillä pitkähihaisilla joskus kuumina aikoina. Tosin yleensä lapset oli heinäkuun kotona. Enkä muista että lapsia edes kuumina päivinä pidettiin niin pitkiä päiviä ulkona kuin nykyään.
Näin se on. Ei minunkaan lapsilleni koskaan pyydetty tuomaan mitään aurinkorasvoja. toisaalta heidän päivänkodin piha olikin miellyttävä isojen puiden antaessa mukavasti suojaa.
Aurinkorasvojen käyttöön on nyt aivopesty ja on aivan hulluutta, miten niiden kanssa sitten vietetään aikaa tuntikaupalla auringossa.
Kake ei ainakaan saa ihosyöpää kun on siellä ikkunattomassa hämärässä pajassa kädet hyvin suojattuna vetonivelvaseliinissa ja moottoriöljyssä.
Yksi lukion ope paasasi aurinkorasvojen kemikaaleista niin uskottavasti, että otin asian vakavasti jo vuonna 2000. En juuri käytä rasvaa, mutta välttelen myös pitkiä auringossa olemisia korkean uv-indeksin ajalla. En pidä liian kuumasta, niin ulkoilenkin mieluiten aamulla ja illalla näillä helteillä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika tuore juttu että.päiväkodeissa suostutaan rasvaamaan lapsia. Minun nuorin täytti juuri 16-vuotta eikä hänenkään päiväkotiaikana henkilökunta suostunut laittamaan aurinkorasvaa. Minun lapset olivat siitä huolimatta ainoat jotka ulkoilivat aina pitkähihaisissa. Vieläkin he laittavat mielummin päälle pitkähihaista kuin aurinkorasvaa tai ovat sisällä polttavimmat ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veteenhän ne päätyy ja sitä myöten eläinten ja ihmisten elimistöön.
Eikö joku jenkkifirma keväällä testannut jotain 2000 eri merkkiä ja oliko siinä 3 ? joista jotain hyötyä iholle? Lähes kaikki olivat vain jotain rasvaa!
Varmaan näinkin 😅. Kova bisneshän se on että takuulla on tuotteita jotka on vaan jotain lumetta.
Tämä. Mutta siis 1997 kappaletta lumetuotteita -)))!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää porkkanaa.
Mihinkä ajattelin sen veden menevät kun tulpat vedät irti? On jo todettu että mikromuovit alkaa saavuttaa meidänkin pohjavedet. Tutkijat väittävät sen liittyvät ihmisen DNAhan aika lyhyellä aikavälillä.
Aihetta sivuten:
Päiväkotien pihat pitäisi rakentaa sellaisiksi, että niissä on paljon varjopaikkoja. Liian paljon uusia päiväkoteja kun katsoo, niin eipä ole esim. puita varjostamassa. On pelkkää kenttää jossa leikkivälineet.
Jos piha olisi riittävän varjoisa, niin ei niiden suht lyhyiden ulkoiluiden aikana olisi niin suurta riskiä että iho palaa, kun suojataan vaatteilla ja hatuilla lapset. Ei tarttis minkään rasvan kanssa lotrata.
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha tuote. Kun lopettaa siemenöljyjen käytön, niin ei enää pala. Kuulostaa uskomattomalta mutta toimii, Tubessa videoita aiheesta.
Nyt on lähteet ihan todella luotettavalla tasolla👍
Vierailija kirjoitti:
Veteenhän ne päätyy ja sitä myöten eläinten ja ihmisten elimistöön.
Verenkiertoon ne päätyvät heti kun iholle levittää.
Pitääkin alkaa hamstraamaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollinen ja terve rusketus tulee kun ulkoilee säännöllisesti ja pikkuhiljaa keväästä lähtien. Terve rusketus on luonnon oma suoja.
Itselläni palaa iho ihan minuuteissa ilman aurinkorasvaa. Varsinkin tietyt lääkkeet edistävät ihon palamista.
Tuttavani sai syövän kun ei nuorempana käyttänyt autinkorasvaa. Vanhempana sitten syöpä oli levinnyt ihosyöväksi, eturauhassyöväksi ja kielisyöväksi.
Voih, minulla palaa iho vaikka laittaisin suurinta kerrointa viiden minuutin välein. Vain pitkähihainen ja hattu auttaa.
Paras suoja on yhä vaatetus ja ulkoilun välttely pahimpaan aikaan. Klo 18 jälkeen esimerkiksi täällä päin uv-indeksi on alle 3. Odotan innolla, että Suomeen leviää laajemmin uv-suojallisia varusteita, kuten uv-hihoja ja hattuja.