Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljostako vetoa että aurinkorasvat suurelta osin kielletään lähivuosina

Vierailija
27.07.2025 |

https://yle.fi/a/74-20174523?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Iso luontoa kuormittava tekijä. Itse olen aina vältellyt aurinkorasvoja. Iso osa ihmisistä ei niitä tarvitse mikäli ulkoilee järkevästi.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen kyllä yhden suotuisan kehityksen suomalaisille. Tulevaisuudessahan suomalaisten iho tulee olemaan tummempi jotenka nouhätä. Pärjäämme kuumemmassa ilmastossa. Tarvitsemme varmuuden vuoksi lisää maahanmuuttoa.

Vierailija
62/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras suoja on yhä vaatetus ja ulkoilun välttely pahimpaan aikaan. Klo 18 jälkeen esimerkiksi täällä päin uv-indeksi on alle 3. Odotan innolla, että Suomeen leviää laajemmin uv-suojallisia varusteita, kuten uv-hihoja ja hattuja. 

Ja niistä irtoaa pesussa mikromuovia, joten. 🤷🏻

Mutta onko sulla oikeasti ehdottaa jotain pätevää ulkona työtä tekeville, jotka eivät pysty millään muulla kuin aurinkorasvalla välttämään ihon palamisen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnollinen ja terve rusketus tulee kun ulkoilee säännöllisesti ja pikkuhiljaa keväästä lähtien. Terve rusketus on luonnon oma suoja. 

Rusketus ei ole koskaan tervettä vaan se on merkki ihon vauriosta. 

Vierailija
64/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunburn risks to you

Repeated sunburns raise your risk. For fair-skinned people, especially those with genetic predisposition, sunburn plays a clear role in developing melanoma. Research shows that the UV rays that damage skin can also alter a tumor-suppressing gene, giving injured cells less chance to repair before progressing to cancer.

People who work or play sports outdoors have a greater risk of frequent sunburns that can result in skin cancer.

Even one blistering sunburn in childhood or adolescence more than doubles your chances of developing melanoma later in life.

Skin damage builds up over timestarting with your very first sunburn. The more you burn, the greater your risk of skin cancer. Subsequent UV damage can occur even when there is no obvious burn.

Five or more sunburns more than doubles your risk of developing potentially deadly melanoma

Its easy to reduce your risk of skin cancer by practicing sun safety.

https://www.skincancer.org/risk-factors/sunburn/#risks

Vierailija
65/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin oon aina ollut jostain syystä epäileväinen aurinkovoiteiden suhteen. Haluaisin luottaa siihen  mitä asiantuntijat sanoo, mutta kun ei olisi eka kerta, kun joku suositus osoittautuu vääräksi. Itse suojaudun vaatteilla, hatulla ja kellonajalla. Vain äärihädässä rasvaa.

N45

Vierailija
66/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voilla se parhain rusketus tulee niin lihaan kuin ihoon.

Vierailija
67/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole pahemmin käyttänyt.

Sen kyllä huomaa:

Vierailija
68/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin ajattelen minäkin. Mitkään lääkärien suositukset ei minun kantaani muuta. Aurinkorasvat ovat suurta bisnestä.

Ilman niitä olen pärjännyt koko elämäni tähän saakka.

Mutta en grillaakkaan koskaan rannoilla ihoani, vaan katson kelloa, ennenkuin ulkoilen pidempään paahteessa.

Moni asia meillä ei kestä päivänvaloa, kun raha merkkaa enemmän kuin terveys ja ihmisten hyvinvointi loppupeleissä.

Vierailija
69/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiinko me täällä lännessäkin normalisoida, että ei ole hullua kävellä sateenvarjon kanssa aurinkoisella säällä. Näinhän toimivat Aasiassa, eikä tarvitse läträtä rasvoilla.

Aasialaisilla on uv-suojavoiteita joka tilanteeseen, päivittäiskäyttöön, rannalle ja urheiluun, meikin alle, vientiin, ihan mihin vaan, ja jättiläismäinen läträysteollisuus. Tämä kaikki tulee aurinkovarjojen ja härpäkkeiden päälle. Sanon nyt vaan, ettei jäisi epäselväksi.

Vierailija
70/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asbestilevyistä saa askarreltua hyviä pannunalusia vaikka joululahjoiksi. Meidän lapset leikkasivat kulmahiomakoneella saunan purusta ylijääneet levyt sopiviksi paloiksi ja möivät kirpparilla.

Vierailija
71/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen melanooman voi hoitaa jollain kortisoonilla. Ei mitään huolta. Ei se ole kovin vaarallista.

Vierailija
72/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ilmastossa pitää ottaa niin paljon aurinkoa kuin vain mahdollista että saa täytettyä D-vitamiinivaraston talvea varten.

Vierailija
73/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata uskoa mitään tohtoreiden ja rohvessorien höpinöitä. Rasvatehtailijoiden myynninedistämistä koko aurinkorasvabisnes ja syöpävouhotus.

Vierailija
74/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä iho tottuu kun palaa tarpeeksi monta kertaa.

Vierailija
75/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras suoja on yhä vaatetus ja ulkoilun välttely pahimpaan aikaan. Klo 18 jälkeen esimerkiksi täällä päin uv-indeksi on alle 3. Odotan innolla, että Suomeen leviää laajemmin uv-suojallisia varusteita, kuten uv-hihoja ja hattuja. 

Ja niistä irtoaa pesussa mikromuovia, joten. 🤷🏻

Mutta onko sulla oikeasti ehdottaa jotain pätevää ulkona työtä tekeville, jotka eivät pysty millään muulla kuin aurinkorasvalla välttämään ihon palamisen? 

Onpa ikävää kuulla.

Itse panostan vaatetukseen, niin voi vähentää  aurinkorasvan käyttöä. Rento pitkähihainen, hattu ja viilentävä huivi kaulalle. Joissain hatuissa on niskan suojaus. Kasvoihin aurinkorasvaa. Työhanskat suojaa käsiä, jos sellaisia käyttää. Minulla on myös turvakengät, niistä ei pääse mikään läpi :D

Vierailija
76/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin päiväkodissa töissä niin minua inhotti se aurinkorasvoja lotraaminen lapsiin aamuin ja illoin. Varsinkin iltapäivät kun ne aamun rasvat ja kaikki muu lika on jo siinä iholla niin eikun vaan uutta mönjää pulloista

Usein isommat lapset vielä itse lotrasi niitä itse jolloin joskus ne hohti valkoisina pitkän aikaa.

Usein mietin mikä järki ja ettei tuo voi olla täysin turvallista.

Tämäkin buumi on tullut vasta ehkä noin kymmenen vuoden sisällä vallitsevaksi. Ei omien lasten aikaan 90 luvulla vielä mitään aurinkorasvoja pyydetty päiväkotiin. Itse varustin kevyillä pitkähihaisilla joskus kuumina aikoina. Tosin yleensä lapset oli heinäkuun kotona. Enkä muista että lapsia edes kuumina päivinä pidettiin niin pitkiä päiviä ulkona kuin nykyään.

Ei lapsia pidettykään ulkona, vaan ne menivät sinne ihan itse 

Vierailija
77/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla logiikalla pitäisi kieltää e-pillerit. Ei niitä tarvitse, jos valitsee toisen ehkäisymetodin, harrastaa vain muiden naisten kanssa tai ei ollenkaan. 

Ne ovat lääkehoito endometrioosiin. Kyllä tarvitsee vaikka ei harrastaisi seksiä koskaan.

Vierailija
78/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kielletään, todennäköisempää on että käy kuten maaleille, eli pakotetaan direktiivillä käyttämään vain sellaisia ainesosia että valmiin tuotteen ominaisuudet heikkenevät merkittävästi.

Lopputulos tulee olemaan että mönjiä käytetään vielä nykyistäkin enemmän koska niiden teho heikkenee merkittävästi, ja samalla ihosyövät tulevat kuitenkin lisääntymään koska aineet eivät enää toimi entisellä tavalla.

Lopulta ulkona oleskelu kielletään. 

Vierailija
79/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiinko me täällä lännessäkin normalisoida, että ei ole hullua kävellä sateenvarjon kanssa aurinkoisella säällä. Näinhän toimivat Aasiassa, eikä tarvitse läträtä rasvoilla.

Minä teen näin jos joudun olemaan ulkona vähänkään pidemmän aikaa auringossa, ihan sama mitä muut ajattelevat. Punaiset hiukset, valkoinen iho, joka pelkästään palaa ja nopeasti. Sateenvarjon muodostamassa varjossa on myös viileämpää.

Vierailija
80/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tuli kaupungilla hirmuhelteessä useampi varjon kanssa vastaan. Mitä outoa siinä nyt on, aiemminhan päivänvarjot oli ihan normaali asia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan