Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljostako vetoa että aurinkorasvat suurelta osin kielletään lähivuosina

Vierailija
27.07.2025 |

https://yle.fi/a/74-20174523?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Iso luontoa kuormittava tekijä. Itse olen aina vältellyt aurinkorasvoja. Iso osa ihmisistä ei niitä tarvitse mikäli ulkoilee järkevästi.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin oon aina ollut jostain syystä epäileväinen aurinkovoiteiden suhteen. Haluaisin luottaa siihen  mitä asiantuntijat sanoo, mutta kun ei olisi eka kerta, kun joku suositus osoittautuu vääräksi. Itse suojaudun vaatteilla, hatulla ja kellonajalla. Vain äärihädässä rasvaa.

N45

Vuosikymmenien tutkimustieto ja lääkärien ammattitaito eivät siis vakuuta sinua. Vaikea ymmärtää mitä kohtaa et usko: sitä, jonka jokainen itse voi todeta, että korkeat suojakertoimet todella ehkäisevät auringon (haitallisia) vaikutuksia ihossa, vai sitä, että ne olisivat turvallisia käyttää? 

Vierailija
82/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin ajattelen minäkin. Mitkään lääkärien suositukset ei minun kantaani muuta. Aurinkorasvat ovat suurta bisnestä.

Ilman niitä olen pärjännyt koko elämäni tähän saakka.

Mutta en grillaakkaan koskaan rannoilla ihoani, vaan katson kelloa, ennenkuin ulkoilen pidempään paahteessa.

Moni asia meillä ei kestä päivänvaloa, kun raha merkkaa enemmän kuin terveys ja ihmisten hyvinvointi loppupeleissä.

Turvavyöt ovat suurta bisnestä. Hammastahnat ovat suurta bisnestä. Juomat ovat suurta bisnestä. Ruoka on suurta bisnestä. Antibiootit ovat suurta bisnestä. Ja lopulta pääsemmekin huipennukseen: rokotteet ovat suurta big pharma bisnestä. Hopeavesi on ainoa johon luotan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun asiantuntijat eli ihotautilääkärit suosittelevat aurinkovoiteita, aion myös käyttää niitä.

Saa olla aika itsevarma, jos päätyy täysin erilaiseen päätelmään kuin koulutetut ammattilaiset.

Toki aurinkovoiteilla on sivuvaikutuksia, mutta ne eivät ole mitään siihen verrattuna mitä UV-säteily tekee.

Aurinkosuojan vastustajat ovat samaa sarjaa evoluution kieltäjien kanssa. Asiantuntijoita ei kuunnella, koska totuus on epämiellyttävä.

Ihotautilääkärit myös näkevät työssään syy-seuraussuhteita, toki myös kaiketi ovat tutustuneet muutamaan tutkimukseen. Mutta luupää uskoo mieluummin disinformaatiota syöttävää someinfluensseria.

Vierailija
84/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin asiassa yritetään mahduttaa kaikki samaan muottiin. 

Yleensä nuo ovat niitä jotka eivät koskaan pala vaan ruskettuvat puolessa tunnissa. 

He eivät ymmärrä että on niitä jotka ilman aurinkorasvaa palavat jo puolessa tunnissa suorassa auringonpaisteessa.  Iho punoittaa ja on kipeä ja mahdollisesti muodostuu vesikennoja palaneille alueille. Pahin mahdollinen seuraus on ihosyöpä. 

Vierailija
85/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihosyövällesi tervetuloa. Siitä vain nahkaa polttamaan. Ja D-vitamiinia hankkimaan. 

Vierailija
86/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihosyövät lisääntyvät siihen tahtiin, että tuskin tullaan kieltämään. Hormonivalmisteetkin pilaavat vesistöjä, mutta silti näitä työnnetään naisille aina vaan enemmän. 

Järkevää on välttää aurinkoa, mutta esimerkiksi ulkotyössä olevat eivät tähän pysty. 

Löytyy myös fysikaalisia aurinkorasvoja, joissa ei pitäisi olla mitään kemikaaleja. 

Vierailija
87/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko paikalliset valkoiset esim. Australiassa käyttämään koko ajan aurinkorasvaa vai tottuuko iho siihen aurinkoon?

Vaatteet on keksitty.

Ai kun teen ulkotöitä tai kävelen jossain niin pukedun johonkin koko kehon ja kasvot peittävään valkeaan kaapuun ettei karvaakaan ihosta paljastu auringolle?

Vierailija
88/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veteenhän ne päätyy ja sitä myöten eläinten ja ihmisten elimistöön.

Jo nyt on olemassa jopa suomalaisiakin aurinkorasvoja, joissa ei ole noita myrkkyjä. Asia kiinnostaa ihan lisääntymisterveyttä ja omien lasten lisääntymisterveyttä ajatellen. Valitkaa aurinkorasva, joka on vesistöille ystävällistä. Se on turvallisin vaihtoehto lisääntymisterveyttä ja hormonihäriöiden estoa ajatellen. 

Vierailija
89/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin kemikaalikuormaa joka rasvaamisesta tulee. Oma iho ei kestä edes apteekkituotteita. Tulee näppyjä ja alkaa kirvelemään. Ainesosaluettelo on järkyttävän pitkä. Sisäelimiin kertyy varmasti myrkkyjä jotka voi aiheuttaa monia syöpiä. Kalakuolemat on jo todettu.

Vierailija
90/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko paikalliset valkoiset esim. Australiassa käyttämään koko ajan aurinkorasvaa vai tottuuko iho siihen aurinkoon?

Vaatteet on keksitty.

Ai kun teen ulkotöitä tai kävelen jossain niin pukedun johonkin koko kehon ja kasvot peittävään valkeaan kaapuun ettei karvaakaan ihosta paljastu auringolle?

Nytkö se niqabin käyttö onkin ok 🤪? Koettakaa nyt hyvät ihmiset päättää!

Vierailija
91/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnollinen ja terve rusketus tulee kun ulkoilee säännöllisesti ja pikkuhiljaa keväästä lähtien. Terve rusketus on luonnon oma suoja. 

Varmaan osittain totta kun jos ei ole yhtään rusketusta niin palaa tosi helposti jos vaikka jostain kohasta unohtuukin aurinkorasva. Mahdoton se on itsensä 100% peittää sillä koko ajan.

Vierailija
92/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veteenhän ne päätyy ja sitä myöten eläinten ja ihmisten elimistöön.

Eikö joku jenkkifirma keväällä testannut jotain 2000 eri merkkiä ja oliko siinä 3 ? joista jotain hyötyä iholle? Lähes kaikki olivat vain jotain rasvaa!

Kyllä ne ovat minulla vaikuttaneet ihan selkeästi. Koko päivä auringossa ja yhtä valkoinen kuin aiemmin vs. rasvaamatta jättäminen ja sitten onkin punainen kuin rapu.

Vierailija
93/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin päiväkodissa töissä niin minua inhotti se aurinkorasvoja lotraaminen lapsiin aamuin ja illoin. Varsinkin iltapäivät kun ne aamun rasvat ja kaikki muu lika on jo siinä iholla niin eikun vaan uutta mönjää pulloista

Usein isommat lapset vielä itse lotrasi niitä itse jolloin joskus ne hohti valkoisina pitkän aikaa.

Usein mietin mikä järki ja ettei tuo voi olla täysin turvallista.

Tämä on aika tuore juttu että.päiväkodeissa suostutaan rasvaamaan lapsia. Minun nuorin täytti juuri 16-vuotta eikä hänenkään päiväkotiaikana henkilökunta suostunut laittamaan aurinkorasvaa. Minun lapset olivat siitä huolimatta ainoat jotka ulkoilivat aina pitkähihaisissa. Vieläkin he laittavat mielummin päälle pitkähihaista kuin aurinkorasvaa tai ovat sisällä polttavimmat ajan.

Itse en missään tapauksessa mitään kakaroita haluaisi rasvailla!

Vierailija
94/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnollinen ja terve rusketus tulee kun ulkoilee säännöllisesti ja pikkuhiljaa keväästä lähtien. Terve rusketus on luonnon oma suoja. 

Rusketus ei suojaa ihoa millään tavalla, vaan kertoo siitä, että vahinkoa on jo tapahtunut.

Vierailija
95/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kestä edes puolta tuntia auringossa ilman rasvaa. Monesti palan jo 15-20 minuutissa. Mulla käytössä rasva 50 suojakertoimella. Ei ole kiinnostusta verhoutua pitkiin vaatteisiin koko kesäksi!! Rasvat on välttämättömyys monille.

Vierailija
96/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin ajattelen minäkin. Mitkään lääkärien suositukset ei minun kantaani muuta. Aurinkorasvat ovat suurta bisnestä.

Ilman niitä olen pärjännyt koko elämäni tähän saakka.

Mutta en grillaakkaan koskaan rannoilla ihoani, vaan katson kelloa, ennenkuin ulkoilen pidempään paahteessa.

Moni asia meillä ei kestä päivänvaloa, kun raha merkkaa enemmän kuin terveys ja ihmisten hyvinvointi loppupeleissä.

Tolla logiikalla sun pitäisi lopettaa kaiken "ison bisneksen" ostaminen kuten elintarvikkeiden, bensan, lääkkeiden, yms.... you name it

Vierailija
97/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiinko me täällä lännessäkin normalisoida, että ei ole hullua kävellä sateenvarjon kanssa aurinkoisella säällä. Näinhän toimivat Aasiassa, eikä tarvitse läträtä rasvoilla.

Aasialaisilla on uv-suojavoiteita joka tilanteeseen, päivittäiskäyttöön, rannalle ja urheiluun, meikin alle, vientiin, ihan mihin vaan, ja jättiläismäinen läträysteollisuus. Tämä kaikki tulee aurinkovarjojen ja härpäkkeiden päälle. Sanon nyt vaan, ettei jäisi epäselväksi.

Tai siis alle 🤭

Vierailija
98/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko on se mikä aiheuttaa ihmisillä ryppyjä

Jos et käytä lainkaan aurinkorasvaa = paljon ryppyjä

Vierailija
99/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä iho tottuu kun palaa tarpeeksi monta kertaa.

Tottuuko se myös uunipeltiin ilman patalappuja?

Vierailija
100/105 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin päiväkodissa töissä niin minua inhotti se aurinkorasvoja lotraaminen lapsiin aamuin ja illoin. Varsinkin iltapäivät kun ne aamun rasvat ja kaikki muu lika on jo siinä iholla niin eikun vaan uutta mönjää pulloista

Usein isommat lapset vielä itse lotrasi niitä itse jolloin joskus ne hohti valkoisina pitkän aikaa.

Usein mietin mikä järki ja ettei tuo voi olla täysin turvallista.

Tämäkin buumi on tullut vasta ehkä noin kymmenen vuoden sisällä vallitsevaksi. Ei omien lasten aikaan 90 luvulla vielä mitään aurinkorasvoja pyydetty päiväkotiin. Itse varustin kevyillä pitkähihaisilla joskus kuumina aikoina. Tosin yleensä lapset oli heinäkuun kotona. Enkä muista että lapsia edes kuumina päivinä pidettiin niin pitkiä päiviä ulkona kuin nykyään.

Ei lapsia pidettykään ulkona, vaan ne menivät sinne ihan itse 

Kyllä minulla ainakin nuorempi puolisisko kysyy koko ajan mitä on lupa tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä