Tämän viikon hukkumiset: Miksi syytetään koronaa lasten huonosta uimataidosta?
Anteeksi nyt vaan, mutta minun mielestäni korona on aivan väärä syntipukki lasten huonoon uimataitoon. Jos ajatellaan esimerkiksi koulujen uimaopetusta, niin meidän kunnassamme lapset kärrätään uimaan eskarissa, toisella, neljännellä ja kuudennella luokalla ja yläkoulussa sitten vähän miten sattuu, jos rahat riittävät (bussikuljetukset maksavat paljon täältä maalta lähikaupungin uimahalliin, ja kaikilla tytöillä on menkat juuri silloin ja pojilla flunssa). Jos lapsi käy koululuokan kanssa uimassa yhteensä 16x45min. niin eihän siinä kukaan opi oikeasti uimaan.
Vanhemmat eivät nykyään jaksa käydä lastensa kanssa uimassa, ja harva lapsi käy enää niin sanottua uimakoulua.
Uimataidon opettelu ja ylläpito on pitkäjänteistä työtä, kuten muukin syväoppiminen. Voisimmeko siis lakata syyttämästä joka ongelmasta ja epäkohdasta korona-aikaa.
T. Ope, joiden oma ja (aikuisten) lasten uimataitokaan ole kuin korkeintaan välttävä
Kommentit (85)
Ei uimataito yksinään takaa ettei lapsi voi hukkua. Vein molemmat lapset uimakouluun 3-vuotiaina, molemmat osasivat uida 5-vuotiaina, nyt lapsilla ikää 11 ja 7. Olimme perjantaina lasten kanssa järvessä uimassa ja lasten hyppiminen laiturilta päättyi siihen, kun hyppäsin apua huutavan 7-vuotiaan perään.
Vierailija kirjoitti:
Ei uimataito yksinään takaa ettei lapsi voi hukkua. Vein molemmat lapset uimakouluun 3-vuotiaina, molemmat osasivat uida 5-vuotiaina, nyt lapsilla ikää 11 ja 7. Olimme perjantaina lasten kanssa järvessä uimassa ja lasten hyppiminen laiturilta päättyi siihen, kun hyppäsin apua huutavan 7-vuotiaan perään.
Niin, nyt uutisissakin olleissa lasten hukkumiskuolemissa ja läheltä piti tilanteissa vanhemmat EIVÄT ole olleet vahtimassa. Jopa uimataidoton vanhempi voi vahtia ja kieltää lapsiaan menemästä paikkoihin, jossa he eivät pärjää. Lisäksi lastaan vahtiva uimataidotonkin vanhempi voi huutaa apua ja eiköhän täpö täydeltä rannalta löydy sekunneissa apua antamaan kykeneviä henkilöitä.
Vanhempien vastuuta ei pidä alkaa vähättelemään jollain koronalla. Koronarajoitukset kestivät suhteellisen lyhyen ajan ja niistä on vuosia. Tänä aikana olisi ollut mahdollista opettaa lapsensa uimaan moneen kertaan ja jos itse ei osaa, uimakouluja on. Jos lapsia hankkii, niihin kuuluu myös panostaa (aikaa kuten kasvatus ja vahtiminen, rahaa kuten tarvittaessa uimakoulu jne.). Jos mitään ei tee, ei vahti eikä opeta jne. niin voi vain ja ainoastaan syyttää itseään jos jotain sattuu. Vahtiminen on lisäksi ilmaista.
Korona on kätevä keoppihevonen jota voi syyttää vaikka mistä. Nyt siis uimataidottomuuskin on koronan syytä! Vanhemmat ovat vastuussa penskojen uimataidosta, turha vastuuta on sysätä kenenkään tai minkään muun harteille. Uimataito on kansalaistaito joka jokaisen on opittava.
Kukaan ei huku huonosta uimataidosta vaan liian suurista riskeistä, ja siitä ettei kaveri tai vanhempi katso perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Tampere maksaa ilmaiset uimahallikortit eläkeläisille tuloihin katsomatta.
Lapsiperheet ei käy uimassa, ehkä sitten, kun tulee niitä hallituksen lupaamia työpaikkoja.
Eläkeläisten uimataitoon kannattaa satsata.
Ei lasten.
Suomen oma valinta.
Oot kyllä harvinaisen tyhmä. Satsaus on siksi, että ne mummot ja vaarit saadaan käymään ja liikkumalla pitävät itsestään huolta, tahvo !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Tampere maksaa ilmaiset uimahallikortit eläkeläisille tuloihin katsomatta.
Lapsiperheet ei käy uimassa, ehkä sitten, kun tulee niitä hallituksen lupaamia työpaikkoja.
Eläkeläisten uimataitoon kannattaa satsata.
Ei lasten.
Suomen oma valinta.
Oot kyllä harvinaisen tyhmä. Satsaus on siksi, että ne mummot ja vaarit saadaan käymään ja liikkumalla pitävät itsestään huolta, tahvo !
Kaipa se sama satsaus kelpaisi muillekin. Tai no, Suomessa ajatellaan että vanhuksissa on tulevaisuus. -eri
Opetetaanko koulussa uimaan nykyään? Mä olin ala asteella 80-90 luvun taitteessa, koulun kanssa uitiin ehkä kolme kertaa kuuden vuoden aikana. Oletus oli että kaikki lapset osaavat uida, ei uimataidottomat olis päässeet edes reissuun mukaan.
Kyllä uimaopetuksen pitäis tulla kotoa, eihän koulussa opeteta pyörälläkään ajamaan...
Vierailija kirjoitti:
Koko lätinän uimataidosta voi lopettaa. Se toimii vain tyynessä järvessä tai altaassa uikkareissa.
kukaan ei ui merivirtaa pakoon eikä kukaan ui vaatteet päällä sitä 200m kylmässä ja pimeässä syysvedessä.
Nykytrendi on että kohta saa altaassa ja saunassa olla vaikka Canada goose takki päällä, koska suvaitsevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Opetetaanko koulussa uimaan nykyään? Mä olin ala asteella 80-90 luvun taitteessa, koulun kanssa uitiin ehkä kolme kertaa kuuden vuoden aikana. Oletus oli että kaikki lapset osaavat uida, ei uimataidottomat olis päässeet edes reissuun mukaan.
Kyllä uimaopetuksen pitäis tulla kotoa, eihän koulussa opeteta pyörälläkään ajamaan...
Miksi koulun liikuntatunneilla sitten pitäisi opettaa yhtään mitään? Uintihan se hyödyllisintä olisi. Tärkeämpää kuin pesiksen säännöt, joita ainakin mulle tahkottiin päähän yhtä paljon kuin oli uintitunteja.
Korona ei ole uimataidottomuuden syy. Lapsi ei opi uimaan, jos häntä ei viedä uimaan. Se on vanhempien tehtävä.
Tänä kesänä on edelleen todella lämpöiset uimavedet. Vanhempien pitäisi viitsiä viedä lapsensa uimaan. Kaikkia asioita ei voi ulkoistaa jonkun toisen hoidettavaksi.
Vanhemmat, viekää lapsenne uimaan ja valvokaa lapsianne!
Vierailija kirjoitti:
He tulevat maista, joissa ei ole kymmeniä tuhansia järviä, eivätkä he tiedä, miten vesi käyttäytyy. Tietämättömyys saa aikaan sen, että eniten huomautetaan ulkomaalaistaustaisia perheitä, Suominen kertoo valvojien työstä.
Holhouksen alaiseksiko nää pitää laittaa, niinkö? Ei ne käsittääkseni ihan uuvatteja taida olla, jotain vastuuta pitää omistaan ottaa eikä olettaa, että yhteiskunta hoitaa.
Minä olen maksanut kolmelle lapselleni Espoon Cetuksen koko uimakoulusarjan (Perhepeuhu, Vesipeuhu, Alkeisuimakoulu, Uimakoulut 1-3, Vesirallit 1-2 ja yhden kesän Vesi-Mix-leirit). Hintaa on kursseille tullut yhteensä pitkälle päälle puolitoista tonnia. Näiden lisäksi on vietetty parina kesänä viikko Pikku joutsenten uimakoulussa, kun kaksi kolmesta lapsestani ei kaikesta harjoittelusta huolimatta meinannut oppia kunnolla. Kaikki ovat oppineet tosi hyvin, tietenkin. Järkyttynyt olen siitä, että kun omat lapset ovat jo ykkösellä olleet valmiit isoon altaaseen alakoulun koulu-uinneissa, jotkut kaverit on laitettu lastenaltaaseen vielä vitosella. Uimataitoa ei siis ole yhtään 11-vuotiaana. Käsittämätöntä. Cetus antaa hyvää opetusta, suosittelen todellakin panostamaan tähän.
Edellinen jatkaa. Siis puolitoista tonnia per lapsi tietenkin. Cetuksen kurssit maksaa 120-300€/ kpl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko lätinän uimataidosta voi lopettaa. Se toimii vain tyynessä järvessä tai altaassa uikkareissa.
kukaan ei ui merivirtaa pakoon eikä kukaan ui vaatteet päällä sitä 200m kylmässä ja pimeässä syysvedessä.
Ja kaikki hukkumiset tapahtuu mainitsemissasi olosuhteissa, vai?
Ei se valitettavasti niin mene. Moni hukkuu, koska ei ymmärrä, että ei voi mennä samoihin paikkoihin kuin uimataitoiset. Merkittävä osa tietysti lapsia.
Ei se poissulje sitä, että moni uimataitoinenkin hukkuu. Joskus sairauskohtaus tai vaikka kramppi selittää, joskus joku muu.
Tilastojen mukaan suurin osa hukkuneista on uimataitoisia.
Vierailija kirjoitti:
Ja päähäsi ei ole pälkähtänyt, että teidän kunta voi toimia eri tavalla kuin muut?
Ja korona-aikana jokin tuppukylä oli huomattavasti turvallisempi kuin esimerkiksi Helsinki, jossa ei todellakaan menty uimahalliin lasten kanssa.
t. ope
Älä lässytä, juntti. "Korona-ajasta" on jo jonkin aikaa ja tässä välissä kenen tahansa olisi pitänyt oppia uimaan. Koronaa ei todellakaan voi syyttää tässäkään asiassa. Se on kuitenkin hyvä tekosyy edelleen kun lasten ja nuorten yleistä huonoa osaamista halutaan selitellä.
Kun ei uskalleta kohdata tosi asiaa, että älypuhelimet ovat syypää niin tähän kuin pisa-tulosten laskemiseenkin. Ihmiset menettävät pikkuhiljaa psyykkiset ja fyysiset atribuuttinsa ja vielä haluavat sitä.
Palsta menee kiinni, hitsi. Olen itse uimataidoton ja uimakoulupaikat menee 10 sekunnissa. Kerran sellaisen sain lapselle ja ostin vielä yksityisopetustakin. Ei ole oppinut. Mitä teen?
NÄILLE on ihan se ja sama, jos yksi yhdeksästä katoaa veden alle. 🤗
Ei kaikilla ole yleistä rantaa lähellä eikä 595 työmarkkinatuella viedä lapsia uimahalliin uintia opettelemaan.
Myös moni kantasuomalainen pelkää vettä, ei osaa uida, eikä siten myöskään opettaa lastaan. Me veimme koronavauvan vauvauintiin jo puolivuotiaana, mutta pitihän siihen käyttää säästöjä kun maksoi 120€/kk. Ei ole kaikilla varaa, vaikka halvempiakin ryhmiä olisi varmasti löytynyt kauempaa.
Onhan se varmaan luonnonlaki, että jos lasten kaveriporukka menee uimaan, niin sinne lähtee ne uimataidottomat salaa mukaan, vaikka kotona olisi kielletty. Eli ihonväriin katsomatta ongelma on juurikin siinä uimataidon puuttessa, koska lapset eivät voi ymmärtää omaa kuolevaisuuttaan ja riskejä, vaikka olisi kymmeneen kertaan kerrottu. Siksi kannatan uimataidon tehokkaampaa opetusta koulussa. Ei ole realistista, että uimataidoton vanhempi opettaisi lapsensa uimaan.