Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämän viikon hukkumiset: Miksi syytetään koronaa lasten huonosta uimataidosta?

Vierailija
27.07.2025 |

Anteeksi nyt vaan, mutta minun mielestäni korona on aivan väärä syntipukki lasten huonoon uimataitoon. Jos ajatellaan esimerkiksi koulujen uimaopetusta, niin meidän kunnassamme lapset kärrätään uimaan eskarissa, toisella, neljännellä ja kuudennella luokalla ja yläkoulussa sitten vähän miten sattuu, jos rahat riittävät (bussikuljetukset maksavat paljon täältä maalta lähikaupungin uimahalliin, ja kaikilla tytöillä on menkat juuri silloin ja pojilla flunssa). Jos lapsi käy koululuokan kanssa uimassa yhteensä 16x45min. niin eihän siinä kukaan opi oikeasti uimaan.

Vanhemmat eivät nykyään jaksa käydä lastensa kanssa uimassa, ja harva lapsi käy enää niin sanottua uimakoulua. 

Uimataidon opettelu ja ylläpito on pitkäjänteistä työtä, kuten muukin syväoppiminen. Voisimmeko siis lakata syyttämästä joka ongelmasta ja epäkohdasta korona-aikaa. 

T. Ope, joiden oma ja (aikuisten) lasten uimataitokaan ole kuin korkeintaan välttävä

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona aikana se täydellinen eristys ja etäkoulu oli vaan vuoden.. ja rokotteiden jälkeen jatkettiin ihan normaalisti mitä nyt pari kertaa laitettiin etäopiskelu käytäntöön..se oli sellaista ihme on offia.. nyt on turvallista oho eipäs ookkaan.. nyt baarissa on turvallista oho eipäs ookkaan . Joo ei tartu korona terassilla oho tarttuu sittenkin.. no eipäs tartu korona siellä ja täällä ja jos on rokote no ohi hups sori tarttuu sittenkin.

Täällä oli noihin aikoihin aika monta lottovoittajaa tirsk..jos muistatte mitä se lääkäri alkuaikoina sanoi .. vähättelyn ja hyssytelyn jälkeen alkoi joukko hysteria..no joo ei siitä sen enempää.. takaisin lapsien uimataitoon..

Vanhemmat ei osaa uida ja vaikuttaa lastenkin uimakouluun ja ei se tunti lämpimässä kloori vedessä lilluminen vastaa sitä kun mennään tuonne luonne vesiin, jossa syvyys voi olla arvaamatonta , on tuulta ja vesi on sameaa. Siinä voi hukkua oudolla vesillä ihan kuka tahansa .

Osa syy on myös kielitaito ongelmat ja nää ulkomaalaiset tulee hyvin monesti landlock maista, jossa meriä ei ole ja vesistöt harvinaisia muutenkin.

Ja miten sä opetat perinteisellä menetelmällä ketään kieltä , kun he eivät osaa teoria tasolla omaa äidinkieltään. Kaikki varsinkaan naiset eivät välttämättä osaa lukea ja kirjoittaa omaa äidinkieltään.. 

Pitäisikö ottaa eri metodeja käyttöön ja unohtaa ne allitiivi pallitiivit illatiivit ja opettaa kuten pieniä lapsia .

En mä osaa kirjoittaa vaikka Suomessa syntynyt ja suomalainen olen geneettisesti, mutta silti kirjoitan kuin kkänninen kultakala, joten siellä maahan muuttajien seassakin voi olla paljon sellaisia joilla on jokin oppimishäiriö tai ADHD tai autismi joka on jäänyt diagnosoimatta.

No uintia periaatteessa voi opettaa ilman kieltä..mutta kuka selittää niille mikä on äkkisyvänne..miten selität mikä on mutapohja..

Mun mielestä kielen opiskelu pitäisi olla kolme vuotta pakollista jos maahan haluaa jäädä, koska laissakin sanotaan ettei lain tietämättömyys ole tekosyy, joten Suomen laki niille pitää selvittää ja muutenkin. 

Vierailija
82/85 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ns korona-aika kesti useamman vuoden.

ja vaikka se etäkoulu oli vain kevään 2020 niin seuraava lukuvuosi 2020-2021 oli vielä täyttä poikkeusaikaa eli esimerkiksi edes penkkareita ja yo-juhlia ei ollut kevääklä 2021. 

Seutaavanakin lukuvuonna 2021-2022 välteltiin massatapahtumia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan ku kouluissa opettejat sano, että joka kolmas aikuinen ei osaa uida ja siks sitä opetetaan kouluissa , jotta nuoremmat oppia.

Silti hukkuu ihmisiä ja varmasti hukkuu paljon uimataitoisia mikäli tippuu kylmään veteen tai menee vaatteet päällä uimaan. Mun isä aina sanoo, että jos on vaikka juonut, että älä sitten ainakaan mene uimaan ja jos on pakko niin ei vaatteet päällä.

Mä en kyllä ymmärrä sitä miks mennään uimaan, jos ei osata.. vanhemmat on suurin syypää kun eivät mene veteen ja eivät tietenkään mene kun eivät osaa uida.. 

Mitä jos laitettaisiin loppukesäksi uimarannoille ikäraja, kun liian moni hukkunut ja panostetaan syksyllä ja ensi kesänä siihen uima opetukseen ja , että rannoille saa palkattua uimataitoisia lapsen vahteja.

Muuten meillä hukkuu ensi kesänä yhtä paljon tai jopa enemmän. 

Ja lapsille kesä uima kouluja .

Vierailija
84/85 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palsta menee kiinni, hitsi. Olen itse uimataidoton ja uimakoulupaikat menee 10 sekunnissa. Kerran sellaisen sain lapselle ja ostin vielä yksityisopetustakin. Ei ole oppinut. Mitä teen?

Sain vain alapeukkuja. Miksi? Olen yrittänyt parhaani saadakseni lapselleni uimaopetusta. Se, etten minä osaa uida on toinen asia. Pitäisikö minun uimataidottomana viedä uimataidotonta lasta uimaan??

Toki elämässämme on muitakin ihmisiä, mutta heistä ei ole tätä vastuuta ottamaan. Lapsella on isä ja hän ei välitä. Kaikki pitää tulla valmiina.

Yritän jatkossakin saada lapseni uimakouluun, mutta paikat viedään käsistä.

Vierailija
85/85 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyn kylddyyrin tytöt ovat ainakin turvassa hukkumisilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi