Olenko ainoa jonka mielestä suomalainen musiikki on umpisurkeaa ja täyttä roskaa nykyään
Tusinarallatuksia, autotuneulinaa, lyriikat tyylin mukanokkelaa ja syvällistä tyyliin ala-asteen ainekirjoitukset. Nykyään kun se ulina alkaa, jos vain mahdollista vaihtuu kanava ja musiikki välittömästi.
Olen toki avoin sille ehdotukselle, että hyvää musiikkia löytyy ns. valtavirran ulkopuolelta mitä meille pusketaan. Mutta tuo radiossa soiva ja spotifyssa mainostettu musiikki aivan järkyttävää paskaa.
Kommentit (107)
Oon diggaillu pelkkää housea 90-luvun alusta asti ja tämä ei tule muuttumaan. Ihan hemmetisti tulee uutta matskua joka päivä. Tarttee vaan olla tarpeeksi rohkea ja itsenäinen, jotta pääsee irti valtavirta-skeidasta.
Kyllä täyttä sontaa, musiikin sanoittajat ja säveltäjät ovat taivaskuorossa nykyään ja bändit heh ei niistä ole oikeastaan mitään mainittavaa ja sokerina pohjalla rappi hyi.
Milloin suomalainen musiikki ei ole ollut umpisurkeaa..?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nää festareilla pyörivät millat, mallat, jennat, jonnat, jiipat, juuliat, jeesiat, miisiat, miimat, muumat, mimosat, idat, adat, fidat ja ties mitkä menee mulla keskenään sekaisin, ja toisaalta en myöskään muista yhdenkään niiden biisejä. Miespuolisia räppäreitä en jaksa edes mainita, kaikki aivan hirveää kuraa. En tajua kuka näitä kuuntelee.
Nuoret. Kai he samastuvat näihin. Voi kokea, että kun toi menestyy, niin minäkin voisin.
Juu, suosittu massapoppimusiikki on yksinkertaista ja helppoa niin musiikillisesti kuin sanoituksiltaan, mutta niinpä ovat kuuntelijatkin.
Vierailija kirjoitti:
Milloin suomalainen musiikki ei ole ollut umpisurkeaa..?
Sitähän ei kuurolle kerrota, laitahan blakki sapattia soimaan täysillä jos vaikka kuulisit sittenkin jotain.
Ei tod.
Esim Sibelius, Kuula ja Vesterinen yht ovat ihania!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevipuolelta ja punkista löytyy ehkä jotain mut valtavirtamusa on joo halvalla mutta nopeaan tehtyä rahastusta.
Yhtä monipuolista kuin jenkkien ghettoräppi. Ja tarkoitan tällä sitä mothafuckin bassboom räppiä jossa pelkkä uhopuhe sekä hidastettu basso.
Klassisen musiikin puolelta Kaija Saarialho on melko arvostettu maailmalla jos puhutaan nykysäveltäjistä. Suomalainen popmusiikki ei ole kovin hyvässä kuosissa jos vertaa vaikka Ruotsiin mm. Ida-Lova, Molly Sanden, Miriam Bryant,arkus Kronegård jne. Rockin puolella taitaa mennä vähän paremmin.
Kaija Saariaho ei ole "melko" arvostettu maailmalla vaan yksi kaikkien aikojen merkittävimpiä naissäveltäjiä. Olen lukenut useita ulkomaisia listauksia joissa Saariaho lueteltu 10 tai 12 parhaan naissäveltäjän joukkoon IKINÄ.
Musiikista on oikeastaan ihan turha kiistellä tai väitellä. Kaikilla on oma makunsa, oma taustansa ja historiansa, mikä aiheuttaa tunnetiloja ja muistoja tai fiilistä. Joku tykkää jostain ikivihreistä iskelmistä ja toiselle se on ihan täyttä paskaa, koska ainoa oikea musa on metallia. Ja sitten genrenkin sisällä mennään ääripäästä toiseen, että jollekin vaikka melodinen ysärimetalli on parasta ja toisen mielestä se on ihan paskaa, koska ainoa oikea musa on 2000-luvun doom-metalli. jne.
Vierailija kirjoitti:
Oon diggaillu pelkkää housea 90-luvun alusta asti ja tämä ei tule muuttumaan. Ihan hemmetisti tulee uutta matskua joka päivä. Tarttee vaan olla tarpeeksi rohkea ja itsenäinen, jotta pääsee irti valtavirta-skeidasta.
Jos tykkäät housesta, niin kaikin mokomin. Minä en. Ei minun tarvitse kerätä mitään rohkeutta, että uskallan hypätä house-junaan. Ei. House on minulle pääsääntöisesti yhdentekevää.
En kestä kaikkia niitä muka hempeänkuuloisia naislaulajia, jotka laulaa jostain syystä hoonolla soomella! Suomen kielen lausuminen sellaista outoa puheen puuroutumista. Kaipaan oikeasti vahvoja naisääniä, jotka osaavat artikuloida!
Lisäksi suomimusan perisynti on, että musa kuulostaa usein pelottavan paljon iskelmältä, vaikka on muka olevinaan poppia tai rokkia. Ei ole tuon takia ollenkaan sellaista maailmanluokan musiikkia, vaan sopii tasan esitettäväksi kulahtaneeseen kapakkaan.
Kotimaista poppia yritän vältellä parhaani mukaan, mutta kyllä Prismassa meinaa pudota korvat, kun sille altistuu.
Kolmekymppisenä tuntuu, että rock- ja metalligenrestä (Suomen mittakaavassa) viimeisimmät kunnon suomalaiset läpimurrot ajoittuvat teinivuosille, että on ollut tosi pitkä musiikkiviennin (taloudellinen vaiko sittenkin henkinen) lama.
Suomessa kuitenkin on niin paljon raskaamman musiikin bändejä väestöön suhteutettuna, niin on se kumma, ettei saada aikaiseksi ns. uutta sukupolvea tai uusia nimiä. Kyllä varmasti on bändejä, jotka haluavat tehdä omaleimaista underground-musiikkia, mutta varmasti luulisi piisaavan bändejä, joita voisi kiinnostaa ns. breikata ja joilla voisi olla hyvääkin musaa. Menee väkisten bändejä ns. haaskuuseen, kun eivät saa näkyvyyttä.
Maailmalla on ponnistanut artisteja ja bändejä Ghostista Lorna Shoreen ja Yungbludiin, että varmasti olisi muullekin kuin puolikieliselle jumputijumputiyninälle kysyntää. Ja välillä voisi miettiä vähän laajemmaltakin ja kansainvälisemmältä kannalta ja satsata muuhunkin kuin vaan siihen, mitä just joku kalliolainen teini kuuntelee.
yksi kaikkien aikojen ärsyttävin ja vihatuin on itselleni Haloo Helsinki!
se paska kun alkaa soimaan radiossa MUTE aina päälle tai kanavan vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni Ultra Bra ja PMMP on paskinta paskaa. Kanava vaihtuu heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni Ultra Bra ja PMMP on paskinta paskaa. Kanava vaihtuu heti.
kyllä noi sun mainitsemat tulee myös Haloo Helsingin jatkoksi! ja toi ultra bra hyi saatana!
Ja mistä ihmeestä suomalaiseen musiikkimaailmaan ovat hiipineet nämä. Muka niin eksoottiset puoliveriset puoli ulkomaalaiset ulisijat?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Järkyttävää kuunneltavaa. En voi käsittää, että joku maksaa rahaa mennäkseen Haloo Helsingin keikalle. Tai ostaa heidän tuotantoaan.
Kun kuuntelee jotain nostalgia-kanavaa, rupeaa luulemaan, että aiemmin musiikki oli parempaa, vaikka eihän sieltä entisajoilta soiteta kuin niitä isoja hittejä. Suurin osa kaikesta joutui alennuslaariin ja väännettiin kukkaruukuiksi jne.
Minua haittaa, kun radiosta joskus kuulee hyvän biisin, nämä eivät kerro, mikä se oli. Pitäisi mennä jostain netistä etttimään löytyykö kanavan soittolistaa jne.
Tuosta suomalaisesta äänityöskentelystä, tuntuu olevan sama ongelma musiikissa. Olen useampaan kertaan Radio Rockia kuunnellessa pohtinut suht uudesta kotimaisesta rock/metal-biisistä, että tuokin biisi olisi oikeasti hyvä biisi, jos kertosäkeen sanoista saisi ihan oikeasti ponnistelematta selvää, että lauluääni tuntuu usein hukkuvan vähän liikaa muun musiikin alle.