Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu, että vaimon mielestä teen kaiken aina väärin

Vierailija
26.07.2025 |

Oli se mitä tahansa ruoan laitosta siivoamiseen, aina löytyy jotain huomautettavaa. Tulee tunne että en osaa mitään. Olisi kiva edes joskus saada positiivistakin palautetta kun itsekin annan sitä hänelle. 

Ei ennen ollut tuollainen. Mistä tämä voi johtua? On jotenkin niin lytätty ja epäkunnioitettu olo. Onko muilla miehillä tällaista? 

Kommentit (268)

Vierailija
101/268 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tee mitään väärin, täällä on sama juttu. Kävin juuri kaupassa ja ensimmäinen minkä vaimon suusta kuulin oli että ostit liian vähän maitoa, jo maanantaina pitää olla ostamassa lisää. Valittaa ja vinkuu vaikka ei tiedä että olen huomennakin menossa kauppaan ja ihan kaupassa jo sitä ajattein että käyn huomennakin niin ei tarvitse 6 kassia ostaa. Aina ne ovat lusikat väärinpäin koneessa, liian vähän tai liian paljon pyykkiä koneessa, viikattu väärin jne. Ei kannata tehdä yhtään mitään nii perempi.

Mikset kertonut että käyt myös huomenna kaupassa?

Laitat lusikat oikeinpäin sinne koneeseen, opettelet pyykkäämään ja viikkaamaan. 

Liian täydessä koneessa pyykki ei puhdistu. Tietyllä tapaa viikkaamalla asiat mahtuvat paremmin kaappiin tai ovat siististi ja helposti löydettävissä. Astianpes

Kyllä siitä piti ääntä vähän korottaa ettei tarvi 15 kertaa toistaa ja valittaa kuinka kaikkea on liian vähän. Minä kyllä osaan astianpesukoneen täyttää, laittaa lusikat koriin varsi alaspäin ja riittävästi toisistaan erilleen että kone pesee hyvin, huuhdella astiat niin että ne ovat puhtaat. Osaan pestä pyykkiä ja viikata ne siisteihin pinoihin, mutta jos sinne laittaa vahingossa vaikka kuivausrumpuun jonku hupparin jota ei ole yleensä laitettu nii heti siitä pitää varmasti valittaa, tai jos jää joku vaate pesemättä. Jos teet lapsille ison kattilan makkarakeittoa koska lapset tykkää ja syöt siitä itsekkin ja istut lasten kanssa syömään nii vaimo tulee ja on että minä ainakaan tuota syö ja alkaa hakkaamaan vuoroin jääkaapin ja pakastimen ovea ja tekemään ruokaa. Jos ei kelpaa nii voihan sitä mies olla tekemättäkin kaiken.

Jos se huppari meni pilalle siellä kuivausrummussa, niin aivan täysin oikein on siitä huomauttaa.

Ruokamieltymykset nyt on oma juttunsa tietty, ei kaikki tykkää kaikesta. Jos vaimon harmistus johtuu siitä, että teet tahallasi usein ruokaa josta hän ei pidä tai hän on esim kasvissyöjä/vegaani ja teet tahallasi vain liharuokia, niin sitten tuo käytös on ymmärrettävää. 

Vierailija
102/268 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nainen tässä ketjussa haluaa, että se kotityö tai muu juttu tehtäisiin kerralla kunnolla ja oikein ja otettaisiin muut huomioon. 

Ei ole mitään auttamista ja hyvä teko, jos vaikka imuroi vähän keskilattialta ja pitää imuroida uudestaan, tiskikone on ladattu niin että pitää tiskata uudestaan tai on tehty ruokaa, jota allergiset perheenjäsenet eivät edes voi syödä. 

Sitten jotkut miehet uhriutuvat kuinka "mikään ei kelpaa nyyh", mutta kaikki on tehty ihan päin peetä ihan oikeasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/268 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon miehiä kärvistelee tällaisessa suhteessa, odottaa ihmettä! 

Vierailija
104/268 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vastaavasta huomautteleva on mies. Hän on vähän hitaasti lämpenevä, joten hän aina itsekin sitä huomaamatta sanoo jokaiseen ehdotukseeni ensin ei. Jos haluan jotain tapahtuvaksi, sitä pitää pohjustaa pitkään. Kerta toisensa jälkeen ottaa puheeksi. Jossain vaiheessa hän sitten itsekin keksii, että terassi tarvitsee öljyä, ja päästään hommiin.

Kuulostaapa tutulta. Meillä mies torjuu kaikki minun ideani ja jonkin aikaa pyöriteltyään tulee kertomaan ne samat jutut omina ideoinaan. Olen tästä huomauttanut, mutta aina jotenkin muistaa, että olin ehdottanut jotakin tyhmää ja epäkäytännöllistä, joskus jopa keksii päästään näitä muka minun ideoitani ja naurattaa niillä ystäviään. 

Hihi, tunnistan tuosta oman liittoni dynamiikat. Mies sanoo automaattisesti ehdotuksiini että ei niin voi tehdä, vaikka mistä olisi kyse. Sitten vähän ajan kuluttua saattaa ehdottaa tismalleen samaa. Olen yrittänyt ottaa huumorilla, yli 30 vuotta ollaan oltu yhdessä. :D

Vierailija
105/268 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ette voi tehdä oikein?

Jos imuroinnin jäljiltä on vielä pölyä, on imuroitu väärin. Jos tiskaamisen jälkeen tiskit ovat likaisia, on tiskattu väärin. Jos on laitettu vain käsinpesu- astia tai vaate koneeseen ja se menee pilalle, on tehty väärin. Jos pyykit ovat likaisia ja haisevia pesun jälkeen, on pyykätty väärin. Jos pyykki värjääntyy tai kutistuu, on pyykätty väärin. Jos pyykki on rutussa ja ryppyistä, on laitettu kuivumaan väärin. 

Siinä nyt muutamia esimerkkejä. Tyyli on  vapaa, mutta tuloksen täytyy olla hyvää. 

Ai kamala mikä pirttihirmu. Ei ole niin vakavaa, löysätkää nutturaa hyvät kanssasiskot.

Joo, meidät suomalaiset naiset on tavallaan kollektiivisesti kasvatettu tähän kotityöneuroosiin. Mutta tällainen ei ole tervettä, eikä kenenkään tarvitse sietää tällaista.

AP:lle sanoisin, että vaimolle pitää ehdottomasti kertoa, että hän käyttäytyy epäkunnioittavasti. Joissain asioissa hänen on relattava. Kunhan et omalla tyylilläsi tee tuhoa tai vaaranna turvallisuutta, hän suvaitkoon sitä, jos kunnioittaa sinua. Mutta tämä on tosiaan osittain meidän kulttuurin tulosta ja tod.näk. myös hänen lapsuudenkodistaan oppimansa toksinen käyttäytymismalli. Jos hänellä on vieläpä stressiä, niin kyllä on läheisillä vaikeaa.

Mikään "väärin" imurointi tai pyyhkeiden "väärin" ripustaminen kuivaustelineeseen ei oikeuta kohtelemaan muita törkeästi.

Vierailija
106/268 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on teidän yhteinen koti/elämä, ei vaimosi. Hän ei voi yksin sanella, miten kaikki kuuluu tehdä. Ihan sama, mikä on objektiivisesti "oikea tyyli". Marttakerhon ohjekirja ei ole mikään laki tai raamattu.

Ota asia puheeksi. Kompromissiratkaisu voisi olla, että vaimo perustelee, mitkä askareet kannattaa (nimenomaan kannattaa, ei pidä) tehdä tietyllä tyylillä. Jos olet perustelut kuultuasi samaa mieltä, siinä on teille sopiva yhteinen toimintamalli. Jos vaimon ainoa perustelu on, että sinun tyylillä saavutettu lopputulos "häiritsee", silloin ei ole objektiivista ongelmaa, vaan se on hänen päässään ja hänen tehtävänsä on opetella siitä irti, samalla kun sinä opettelet ne harvat, oikeasti tärkeät ja yhdessä sovitut toimintatavat.

Vierailija
107/268 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kolikon toinen puoli on se, että vaimosta tuntuu ettet kuuntele, kun hän kertoo miten homma hänen mielestään tulee tehdä. Ja sitten sinusta tuntuu, ettet ikinä tee oikein.

Miksi tarvii mikromanageroida? Miksi vaimon tapa tehdä homma on se, jonka mukaan mennään? 

N40

Vierailija
108/268 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esittää vaikeasti tavoiteltavaa.

Vierailija
109/268 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista trollipaskaa taas vaihteeksi aikuiselta naikkoselta. Todella kyllästyttävää. 🥱 Spämmipaska ilmiannettu.

Vierailija
110/268 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakee eroa. On kyllästynyt sinuun. Hänellä on vauhtiviikot menossa, keski-iänkriisi. Ala katseleen nuorempaa kun vielä voit. Kannattaa olla proaktiivinen.

Vierailija
111/268 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kolikon toinen puoli on se, että vaimosta tuntuu ettet kuuntele, kun hän kertoo miten homma hänen mielestään tulee tehdä. Ja sitten sinusta tuntuu, ettet ikinä tee oikein.

Miksi tarvii mikromanageroida? Miksi vaimon tapa tehdä homma on se, jonka mukaan mennään? 

N40

Minä pyyhin telkkariruudun märällä mikrokuituliinalla, niin mies valitti. Pesin miehen valkoisen paidan ja laitoin sen telineelle kuivumaan, niin mies valitti siitäkin, kun se oli ryppyinen. Siitä se mies vasta valitti, kun siivosin pöydän ja olin laittanut kuitteja ja takuukuitteja roskiin. Otan tuosta eron, ei tollaista kestä.

Vierailija
112/268 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N40

Minä pyyhin telkkariruudun märällä mikrokuituliinalla, niin mies valitti. Pesin miehen valkoisen paidan ja laitoin sen telineelle kuivumaan, niin mies valitti siitäkin, kun se oli ryppyinen. Siitä se mies vasta valitti, kun siivosin pöydän ja olin laittanut kuitteja ja takuukuitteja roskiin. Otan tuosta eron, ei tollaista kestä.

Trololoo. Iha varmasti pistit DI/toimarimiehesi kuitit roskiin saatuasi 3enlaisia leikkeleitä aamupalapöytään. 

Vierailija
113/268 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on teidän yhteinen koti/elämä, ei vaimosi. Hän ei voi yksin sanella, miten kaikki kuuluu tehdä. Ihan sama, mikä on objektiivisesti "oikea tyyli". Marttakerhon ohjekirja ei ole mikään laki tai raamattu.

Ota asia puheeksi. Kompromissiratkaisu voisi olla, että vaimo perustelee, mitkä askareet kannattaa (nimenomaan kannattaa, ei pidä) tehdä tietyllä tyylillä. Jos olet perustelut kuultuasi samaa mieltä, siinä on teille sopiva yhteinen toimintamalli. Jos vaimon ainoa perustelu on, että sinun tyylillä saavutettu lopputulos "häiritsee", silloin ei ole objektiivista ongelmaa, vaan se on hänen päässään ja hänen tehtävänsä on opetella siitä irti, samalla kun sinä opettelet ne harvat, oikeasti tärkeät ja yhdessä sovitut toimintatavat.

Tässä kirjoituksessa on asiaa.

Usein nuo kränän aiheet eivät ole "tuon muumimukin paikka on 3cm vasemmalle kaapissa, laitoit sen väärään paikkaan" vaan ihan sitä, että jokin on likainen ja huonosti pesty tai siivottu. 

Muumimukin paikka-tyyppiset jutut ovat niitä, jotka joitakuita voivat ärsyttää, mutta tosiaan sellaisesta pitää opetella irti. Ei ole esim väliä oikeasti, pyyhkiikö pölyt ja imuroi missä järjestyksessä, kunhan lopputuloksena on puhdas koti. Pyykinpesussa  nyt on niitä oikeita toimintatapoja, kuten lämpötilat ja värien erottelu. Viikkaaminen...No siinä on monta tapaa, mutta eihän kukaan estä jakamasta hommia, jotta toivottu tulos saavutetaan. 

Vierailija
114/268 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani valitti samoin, että ei tee mielestäni mitään oikein ja valitan aina. Esim. kun ripusti vaatteet narulle mytyssä tai heitti tiskit koneeseen miten sattuu.

Nyt kun asuu itsekseen, niin ihan omana ideana kertoo niitä lapsuudessa opittuja kotityöoppeja minulle. Esim. kauluspaidat kannattaa kuivattaa henkarissa ja muutenkin pyykit ravistella ja asetella kuivumaan mahdollisimman sististi, niin niitä ei usein tarvitse silittää yhtään tai silittäminen on helppoa. Tiskikoneeseen laitetaan tiskit juuri tietyllä tavalla, jotta astiat puhdistuvat, eivät kaadu ja kaikki mahtuu mukaan.

Vierailija
115/268 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on kotona täysin korvaton tolppa. Asiat saa sanoa kymmeniä kertoja, eikä mene perille. Oma-aloitteisesti ei osaa tarttua mihinkään.

Vuosia toivonut toista vanhempaa tänne, eikä kolmatta lasta.

Vierailija
116/268 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käännä asiat 180 astetta. Ryhdy määrätietoisesti itse neuvomaan eukkoa joka asiassa, mitkä hän tekee. Kaiken hän tekee väärin, väärin tiskattu, väärin torttu tarjottu sängyssä..

Varmaan olisi hyvä ensin pari viikkoa ennen tätä kuuria nauhotella eukon kommentteja. Sitten sinulla on hyvät perusteet ja faktat asialliseen keskusteluun... ja toivottavasti pääsette tämän myötä molempia tyydyttävään lopputulokseen.

Toista ei saa nauhoittaa ilman lupaa

Keskustelun jossa on itse osallisena saa tallentaa vaikka muut osapuolet eivät tiedä tallentamisesta.

Vierailija
117/268 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tilanne ap. Avovaimon mielestä on vain yksi oikea toimintatapa ja se on se, mitä hän kulloinkin on mieltä. Olen oppinut, että minun mielipiteelläni on väliä vain silloin, jos se tukee hänen jo valmista mielipidettä. Jos hän kysyy minulta mitä mieltä olen jostain asiasta ja kerron sen, niin lopputulemana asiat pitää tehdä päinvastoin. Jokin aikaa sitten aloin kirjaamaan kännykälleni ylös näitä tapauksia. Siellä on nyt noin 4400 tällaista tilannetta. Näistä reilut 3900 on sellaisia, joissa asiat on menneet kuten avovaimoni on päättänyt, vaikka on kysynyt mielipidettäni joka on ollut päinvastainen. 

Jatkossa kun hän kysyy näitä, aion vastata päinvastoin kuin itse haluan. Silloin osumatarkkuus paranee kunnolla.

On kyllä rasittavaa saada kuulla, kuinka tekee asiat väärin. Vaikka lopputulos olisi hyvä, niin kun toimintatapani on erilainen, se ei kelpaa.

Tämä tuntuu olevan näin todella monen naisen sisäisessä tehdasasetuksessa valitettavasti. Vaihtamalla ei välttämättä parane.

Vierailija
118/268 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten ja miesten käsitys siisteydestä tuntuu olevan kovin erilainen. Naiset sitten ovat mielestään oikeassa. Sukka lattialla on katastrofi. Äidit ovat kasvattaneet tyttönsä perfektioneiksi ja poikansa siihen, että kaikki voi olla vähän niin ja näin.

Meillä on ainakin täysin päinvastoin. Vaimon mielestä ruokapöydästä puolet voi olla 2 viikon mainoksille, lasten leluille, leipäpusseille jne varattu. Ketttiö tasolla saa olla kaikki romut ja sinne kuulumattomat viikkokausia, minulla menee usein hermot asian kanssa ja siivoan ne vain pussiin ja työnnän kaapin perälle. Joskus kysynyt jostain että mihin laitetaan nii saanu vastauksen että se on siinä ku ei oo paikka. Ja ei muuten varmaan oo. 

Täällä on samanmoinen. Tavarakasoja ympäri kämppää, irtoroinaa tasot täynnä, kenkiä ympäriinsä siinä missä hän on ne sattunut riisumaan satunnaisissa huoneissa, reppuja ja kasseja siinä missä ne ovat pudonneet kädestä, kylppärin tasot kuin pommin jäljiltä kemikaaleja ja meikkejä, puolikäyttöisiä vaatteita mytyissä ympäriinsä jne. jne.

Ja SILTI kontrollihullu haluaa päsmäröidä muuta perhettä siisteys- ja kotiasioissa, vaikka itse on pahin sottapytty ja sählääjä.

Vierailija
119/268 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaimo on sitä mieltä, että ruoka pitää tehdä hänen tavallaan, niin vaimo voi tehdä ruoan ihan itse. Minä olen tehnyt ruokaa jo vuosia ennen kuin tapasin vaimoni ja aion sen vastakin tehdä omalla tavallani.

Vierailija
120/268 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nainen tässä ketjussa haluaa, että se kotityö tai muu juttu tehtäisiin kerralla kunnolla ja oikein ja otettaisiin muut huomioon. 

Miten tämmöinen nainen ottaa "muut huomioon" omassa tekemisessään? Tekeekö mielellään asiat miehen preferoimalla tavalla ja miehen mielestä oikein?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän