Tuntuu, että vaimon mielestä teen kaiken aina väärin
Oli se mitä tahansa ruoan laitosta siivoamiseen, aina löytyy jotain huomautettavaa. Tulee tunne että en osaa mitään. Olisi kiva edes joskus saada positiivistakin palautetta kun itsekin annan sitä hänelle.
Ei ennen ollut tuollainen. Mistä tämä voi johtua? On jotenkin niin lytätty ja epäkunnioitettu olo. Onko muilla miehillä tällaista?
Kommentit (268)
Juu virheitä sattuu ja joskus voi jopa muki kilahtaa rikki tiskialtaaseen tai lattiaan.
Mutta millainen aikuinen jättää sellaisen jäljen siivoamatta ja olettaa, että siivoaminen jotenkin "kuuluu" sille toiselle?
Vierailija kirjoitti:
"Ne kotityöt nyt vaan on tehtävä. Ruoka laitettava, kaupassa käytävä, astiat tiskattava, pyykit pestävä, koti siivottava jne. "
Miten selität sen, että yksin asuvat miehet kuitenkin selviytyvät näistä asioista ilman manageroivaa naista? Itsekin ehdotit eri asuntoja ratkaisuksi.
Olisikohan niin, että miehet ovatkin ihmisiä?
Ne miehet heittäytyvät lapsiksi parisuhteessa ja odottavat naisen tekevän ne kotityöt, jotta mies itse voi laiskotella. Jos nainen ei rupea tekemään kaikkea yksin vaan vaatii mieheltä sitä hänen omaa puolikastaan kotihommissa, alkaa mies änkyröidä ja tehdä kaikkia ihme temppuja, jotta ei tarvitsisi tehdä mitään.
Monen yksinasuvan miehen kämppä on myös kuin kaatopaikka, eli eivät viitsineet koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kolikon toinen puoli on se, että vaimosta tuntuu ettet kuuntele, kun hän kertoo miten homma hänen mielestään tulee tehdä. Ja sitten sinusta tuntuu, ettet ikinä tee oikein.
Mutta kun se tässä juuri on se ongelma, että jos en tee jotain asiaa hänen tavallaan niin se on heti väärin. Kaipaan kunnioitusta, arvostusta ja sitä että minuun luotetaan. Ap
Vakavan keskustelun paikka. Jos ei onnistu muuten, niin pariterapeutin luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen tässä ketjussa haluaa, että se kotityö tai muu juttu tehtäisiin kerralla kunnolla ja oikein ja otettaisiin muut huomioon.
Ei ole mitään auttamista ja hyvä teko, jos vaikka imuroi vähän keskilattialta ja pitää imuroida uudestaan, tiskikone on ladattu niin että pitää tiskata uudestaan tai on tehty ruokaa, jota allergiset perheenjäsenet eivät edes voi syödä.
Sitten jotkut miehet uhriutuvat kuinka "mikään ei kelpaa nyyh", mutta kaikki on tehty ihan päin peetä ihan oikeasti.
Tekeekö jonku mies oikeasti näin?!
Weaponized incompetence.
Veponaiset fémakko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin myöntää, että olen useinkin syyllistynyt ap:n tarkoittamaan toimintaan. Ehdotan, että kotitöille pitäisi yhdessä sopia minimivaatimustaso, esim. imuroidaanko myös sängyn alta tai pyyhitäänkö pölyt myös jalkalistojen päältä ja miten usein. Voin kokemuksesta sanoa, että yhteinen keskustelu tavoitteiden määrittelemiseksi on silmiä avaavaa molemminpuolisesti. Jos törttöilyllään aiheuttaa vahinkoa (pilaa vaatteen, rikkoo astian) on itse velvollinen pikaisesti hankkimaan juuri samanlaisen tilalle, vaivoja ja kustannuksia säästämättä. Jos ei onnistu, on syytä antaa tuntuva rahallinen korvaus ja anteeksipyyntö on syytä tulla oma-aloitteisesti. Tiskikoneeseen astiat laittanut huolehtikoon astiat myös puhtaana kaappiin. Pyykit ruttuun jättänyt mankeloikoon ja silittäköön ne myös.
Mieheni on myös oivaltanut jotain oleellista, kun olen huomauttanut, ettei hän koskaan ole kehunut m
Jos törttöilyllään aiheuttaa vahinkoa, niin toinen aikuisena ihmisenä ymmärtää, että vahinkoja sattuu. Jokaiselta saattaa vaikka se muki tipahtaa kädestä..
Nuo kun eivät aina ole aitoja vahinkoja, vaan johtuvat piittaamattomuudesta tai halusta tehdä niin tahallaan, jotta ei joutuisi sitä jotain askaretta enää tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta valittaville kontrollifriikeille pitää laittaa luu kurkkuun. Sanoo vain, että minä teen näin ja sillä siisti. Jos itse teet toisin, niin tee rauhassa, mutta minulla on omat tapani tehdä. Vain hullu rupeaa tekemään uudestaan toisen jo tekemää työtä. Jos tekee, niin tiedät kyllä, miten toimia.
Jokaisella on oikeus omiin rajoihin, joiden yli ei hypi edes puoliso. Ne rajat pitää vain tehdä tiettäväksi.
Jos pyykki ja astiat ovat likaisia, niin sitten vaan pitää käyttää haisevia vaatteita, nukkua saastaisissa lakanoissa ja syödä sontaisilta astioilta, niinkö? Vai pitäisiköhän nuo hommat tehdä uudestaan kunnolla ja sen pitää olla sen vastuulla, joka ne päin honkia alunperin teki.
Monella naisella nousee pissi päähän kun huomaa saavansa valtaa eli komentelee miestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni valitti joskus samasta asiasta. Jouduin myöntämään että olin monena päivänä korjaillut miehen tekemisiä.
- vaihtoi vessaan pyyhkeen niin laittoi leipomiseen käytettävän pyyhkeen sinne (normaalisti ruskeita froteepyyhkeitä vessassa ja valkoisia ohuita puuvillapyyhkeitä leivonnassa, miten voi olla huomaamatta eron kun kumpaakin käyttää päivittäin).
-Laittoi likaiset astiat koneeseen ja pyysin laittamaan paremmin ettei taikinakippo pääse kääntymään väärin päin (näin kävi edellisen kerran kun mies laittoi astiat koneeseen ja piti laittaa uudelleen pesu)
- lajittelu roskia väärin ja koetin vinkata mihin mikäkin kuuluisi
- laittoi ruokaa mielensä mukaan ja loukkaantui kun muut ei syöneet sitä (meistä kaksi perunalle allergisia ja toiset kaksi ei tykkää kyseisestä ruuasta). Sanoi että halusi auttaa ja tehdä kaiRouva on hyvä ja laittaa leivontapyyhkeet vaikka keittiön kaappiin. Näin ne on erillään muista pyyhkeistä. Minä olen rouva, joka pesee leivontaessun ja leivontapyyhkeet erillään muista. Sen verran perfektionisti olen, että en halua perskarvoja leivontapyyhkeisiin. Mieheni tietää, mistä löytää käsipyyhkeet vessaan, ne on sinne vessan kaappiin viikattu. Kodinhoitohuoneesta löytyy kylpypyyhkeet. N54
Pointti tuossa taisi olla se, että mies ei mukamas erota froteepyyhettä ja ohutta leivontapyyhettä eikä tiedä niiden käyttötarkoituksia. Varmasti tietää, ei kukaan ole noin palikka. Tahallaan teki väärin.
Kuulostaa tutulta.Tuttavani puhui samanlaista. Arvotus katosi, ja kaikki mitä teki oli väärin. No ero tuli, mutta sitten selvisikin et toinen mies työpaikalta oli ollut kuvioissa jo kauan ennen eroa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi ei koskan naimisiin, varsinkaan suomalaisen naisen kanssa.
M41
Hyvä! Parhaan palvelijat tulevat muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni valitti joskus samasta asiasta. Jouduin myöntämään että olin monena päivänä korjaillut miehen tekemisiä.
- vaihtoi vessaan pyyhkeen niin laittoi leipomiseen käytettävän pyyhkeen sinne (normaalisti ruskeita froteepyyhkeitä vessassa ja valkoisia ohuita puuvillapyyhkeitä leivonnassa, miten voi olla huomaamatta eron kun kumpaakin käyttää päivittäin).
-Laittoi likaiset astiat koneeseen ja pyysin laittamaan paremmin ettei taikinakippo pääse kääntymään väärin päin (näin kävi edellisen kerran kun mies laittoi astiat koneeseen ja piti laittaa uudelleen pesu)
- laittoi ruokaa mielensä mukaan ja loukkaantui kun muut ei syöneet sitä (meistä kaksi perunalle allergisia ja toiset kaksi ei tykkää kyseisest
"Mies varmasti tietää kahden eri pyyhkeen eron"
No ei varmasti tiedä kun minä naisenakaan en tiedä. Oikeasti, ihmiset tekevät asioita eri tavalla ja se on ihan ok. En ole koskaan kuullutkaan leivontapyyhkeestä tai että sitä ei voisi käyttää samoin kuin muita käsipyyhkeitä.
Tuli mieleen yks kollega joka aina haukkui miestään ja esimerkiksi siinä oli vika ettei mies aina siivonnut torstaisin kuten täytyy, ja siis hänelle tuo torstai-siivous oli jokin kotoa opittu, kiveenhakattu juttu ja hänen maailmassaan kaikki ihmiset siivoavat torstaisin ilman että asiasta erikseen sovitaan kahden aikuisen taloudessa. Ihan sekopäistä touhua 😂
Toinen esimerkki kukkuu-naisesta. Hänen kotivaimo-äitinsä oli aina tyhjentänyt ja pyyhkinyt keittiönkaapit joka sunnuntai. Tämä nainen oli siis oppinut, että tämä on Suomen laki ja näin kuuluu tehdä. Piti miestään moukkana kun ei nähnyt tarvetta moiselle. "Näin nyt vaan kuuluu tämä asia hoitaa". Enpä kehdannut sanoa että pyyhin kaapit ehkä vuosittain jos muistan sitäkään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tee mitään väärin, täällä on sama juttu. Kävin juuri kaupassa ja ensimmäinen minkä vaimon suusta kuulin oli että ostit liian vähän maitoa, jo maanantaina pitää olla ostamassa lisää. Valittaa ja vinkuu vaikka ei tiedä että olen huomennakin menossa kauppaan ja ihan kaupassa jo sitä ajattein että käyn huomennakin niin ei tarvitse 6 kassia ostaa. Aina ne ovat lusikat väärinpäin koneessa, liian vähän tai liian paljon pyykkiä koneessa, viikattu väärin jne. Ei kannata tehdä yhtään mitään nii perempi.
Mikset kertonut että käyt myös huomenna kaupassa?
Laitat lusikat oikeinpäin sinne koneeseen, opettelet pyykkäämään ja viikkaamaan.
Liian täydessä koneessa pyykki ei puhdistu. Tietyllä tapaa viikkaamalla asiat mahtuvat paremmin kaappiin tai ovat siististi ja helposti löydettävissä. Astianpes
"Niin, tai toinen osapuoli voisi hyväksyä eri tavalla tehdyt asiat. Kaiken ei tarvitse olla täydellistä, riittää, että homma toimii. "
No toimiiko se silloin, jos pyykit tai astiat eivät tule puhtaiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- laittoi ruokaa mielensä mukaan ja loukkaantui kun muut ei syöneet sitä (meistä kaksi peruna
"Mies varmasti tietää kahden eri pyyhkeen eron"
No ei varmasti tiedä kun minä naisenakaan en tiedä. Oikeasti, ihmiset tekevät asioita eri tavalla ja se on ihan ok. En ole koskaan kuullutkaan leivontapyyhkeestä tai että sitä ei voisi käyttää samoin kuin muita käsipyyhkeitä.
Leivontapyyhe laitetaan taikinan tai leipomusten päälle, kun niitä kohotetaan, joskus myös valmiin päälle suojaksi ja ne pyyhkeet ovat yleensä pellavaa. Täysin eri materiaali kuin frotee.
Samaan tarkoitukseen moni käyttää ohutta puuvillaista pyyhettä, jota käytetään astiapyyhkeenä. On niitä myös keittiöissä käsipyyhkeinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen tässä ketjussa haluaa, että se kotityö tai muu juttu tehtäisiin kerralla kunnolla ja oikein ja otettaisiin muut huomioon.
Ei ole mitään auttamista ja hyvä teko, jos vaikka imuroi vähän keskilattialta ja pitää imuroida uudestaan, tiskikone on ladattu niin että pitää tiskata uudestaan tai on tehty ruokaa, jota allergiset perheenjäsenet eivät edes voi syödä.
Sitten jotkut miehet uhriutuvat kuinka "mikään ei kelpaa nyyh", mutta kaikki on tehty ihan päin peetä ihan oikeasti.
Tekeekö jonku mies oikeasti näin?!
Tekee.
Meillä mies aikoinaan imuroi just näin. Et otan tästä keskeltä suurimmat, imuroidaan sit toisen kerran paremmin. Sitä toista kertaa hänen osaltaan ei tullut koskaan. Kun tästä sanoin, lopetti imuroinnin nokonaan.
Onko sillä sun vaimollas jatkuvat menkat ? Tipottelee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen joskus mennyt miestäni neuvomaan jossain, tai lausumaan jotain nasevia kommentteja, olen sen kyllä tuntenut nahoissani. Kaikenlainen päsmäröinti, mikromanagerointi ja kontrolloiminen johtaa siihen että miehestä tulee tossukka, joka ei ota mistään vastuuta eikä osaa hoitaa mitään oma-aloitteisesti. Naisten tulisi vahvistaa ja kannustaa miehensä ottamaan roolinsa perheenpäänä,- eikä pyrkiä hallitsemaan kaikkea itse. Tämä on paras ja toimivin malli perhe-elämään. En tiedä mitään kamalampaa kuin nainen, joka käskyttää miestään niinkuin jotain pikkulasta.
En tiedä mitään kamalampaa, kuin nainen kasvattamassa miestä...perheenpääksi. Tai miksikään. Ei ole naisen tehtävä kasvattaa miestä.
Kun puoliso laittaa jatkuvasti pyykit rytyssä kuivumaan, astiat sikinsokin koneeseen ja keittiön täyteen roskia ja ruoantähteitä, vaikka näistä on puhuttu lukemattomia kertoja. Mitä voi enää tehdä? Ei, en hyväksy sitä että vaatteet haisee ja on rypyisiä, astiat hajoaa pesusa ja täytyy pestä uudestaan ym.
Jos haluat olla yksilö, älä perusta minkäänlaista perhettä. Jos olet yhdessä jonkun toisen kanssa, yhdessäolo on sopimus. Ja hitto vieköön, jos et kykene tavalliseen kodin ylläpitoon, tunnusta se rehellisesti, luuserit keksii tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- laittoi ruokaa mielensä mukaan ja loukkaantui kun muut ei syöneet sitä (meistä kaksi perunalle allergisia ja toiset kaksi ei tykkää kyseisestä ruuasta). Sanoi että halusi auttaa ja tehdä kai
niin, miehesi ei osaa itse pestä pyyhkeitä eikä laittaa niitä omille paikoilleen, mitta osaa sentään ohjeistettuna ottaa keittiön kaapista keittiöpyyhkeen, kolmin kertainen hurraahuuto hyvälle rouvalle👏
Weaponized incompetence.