Tuntuu, että vaimon mielestä teen kaiken aina väärin
Oli se mitä tahansa ruoan laitosta siivoamiseen, aina löytyy jotain huomautettavaa. Tulee tunne että en osaa mitään. Olisi kiva edes joskus saada positiivistakin palautetta kun itsekin annan sitä hänelle.
Ei ennen ollut tuollainen. Mistä tämä voi johtua? On jotenkin niin lytätty ja epäkunnioitettu olo. Onko muilla miehillä tällaista?
Kommentit (268)
Jos siltä tuntuu, niin kannattaa varmaan miettiä, MITEN ne hommat sitten tekee, kun ei mene putkeen.
Ei kannata kuunnella naisten mäkätystä vaan tehä mite ite tekkee, jos ei kelepaa niin tehkööt ite. Kyllä ne lopettaa sekä mäkättämisen että turhan uudelleen tekemisen jossai välissä.
Kontrollihullut vaihtoon, eihän tuo ole ihmisen elämää tuollaisia oksenteluita kuunnella.
Pahimmillaan vielä lapsetkin sitten hänellä höykytettävänä ja lytättävänä.
Kaikesta valittaville kontrollifriikeille pitää laittaa luu kurkkuun. Sanoo vain, että minä teen näin ja sillä siisti. Jos itse teet toisin, niin tee rauhassa, mutta minulla on omat tapani tehdä. Vain hullu rupeaa tekemään uudestaan toisen jo tekemää työtä. Jos tekee, niin tiedät kyllä, miten toimia.
Jokaisella on oikeus omiin rajoihin, joiden yli ei hypi edes puoliso. Ne rajat pitää vain tehdä tiettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kolikon toinen puoli on se, että vaimosta tuntuu ettet kuuntele, kun hän kertoo miten homma hänen mielestään tulee tehdä. Ja sitten sinusta tuntuu, ettet ikinä tee oikein.
Mutta kun se tässä juuri on se ongelma, että jos en tee jotain asiaa hänen tavallaan niin se on heti väärin. Kaipaan kunnioitusta, arvostusta ja sitä että minuun luotetaan. Ap
Niin eli vastustat ja teet tarkoituksella väärin kuten uhmaikäinen lapsi.
Mitäs jos vaimosi päättäisi tankata dieselautoon bensaa ja kun sanot, ettei niin voi tehdä, hän laittaisi sen uhallaan.
Ja uhriutuisi kun moittisit häntä siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen tässä ketjussa haluaa, että se kotityö tai muu juttu tehtäisiin kerralla kunnolla ja oikein ja otettaisiin muut huomioon.
Ei ole mitään auttamista ja hyvä teko, jos vaikka imuroi vähän keskilattialta ja pitää imuroida uudestaan, tiskikone on ladattu niin että pitää tiskata uudestaan tai on tehty ruokaa, jota allergiset perheenjäsenet eivät edes voi syödä.
Sitten jotkut miehet uhriutuvat kuinka "mikään ei kelpaa nyyh", mutta kaikki on tehty ihan päin peetä ihan oikeasti.
Tekeekö jonku mies oikeasti näin?!
Yllättävän moni ja kieroimmat jopa siksi, ettei enää tarvisi tehdä kun tekee riittävän kauan ihan päin honkia.
Sitten ne ulisee, että ero tuli ihan puskista ja olisin minä tehnyt puolet kotitöistä, mutta kun mikään ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kolikon toinen puoli on se, että vaimosta tuntuu ettet kuuntele, kun hän kertoo miten homma hänen mielestään tulee tehdä. Ja sitten sinusta tuntuu, ettet ikinä tee oikein.
Mutta kun se tässä juuri on se ongelma, että jos en tee jotain asiaa hänen tavallaan niin se on heti väärin. Kaipaan kunnioitusta, arvostusta ja sitä että minuun luotetaan. Ap
Mitäs jos vaimosi päättäisi tankata dieselautoon bensaa ja kun sanot, ettei niin voi tehdä, hän laittaisi sen uhallaan.
Se että tankkaa väärää polttoainetta rikkoo moottorin ja aiheuttaa 10000€ laskun.
Se että paistaa jauhelihan eri tavalla kuin joku toinen ei aiheuta mitään vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että tankkaa väärää polttoainetta rikkoo moottorin ja aiheuttaa 10000€ laskun.
Se että paistaa jauhel
Se on jauhenlihan
Voin myöntää, että olen useinkin syyllistynyt ap:n tarkoittamaan toimintaan. Ehdotan, että kotitöille pitäisi yhdessä sopia minimivaatimustaso, esim. imuroidaanko myös sängyn alta tai pyyhitäänkö pölyt myös jalkalistojen päältä ja miten usein. Voin kokemuksesta sanoa, että yhteinen keskustelu tavoitteiden määrittelemiseksi on silmiä avaavaa molemminpuolisesti. Jos törttöilyllään aiheuttaa vahinkoa (pilaa vaatteen, rikkoo astian) on itse velvollinen pikaisesti hankkimaan juuri samanlaisen tilalle, vaivoja ja kustannuksia säästämättä. Jos ei onnistu, on syytä antaa tuntuva rahallinen korvaus ja anteeksipyyntö on syytä tulla oma-aloitteisesti. Tiskikoneeseen astiat laittanut huolehtikoon astiat myös puhtaana kaappiin. Pyykit ruttuun jättänyt mankeloikoon ja silittäköön ne myös.
Mieheni on myös oivaltanut jotain oleellista, kun olen huomauttanut, ettei hän koskaan ole kehunut mitään tekemisiäni. Ei jatkuvasti tarvitsekaan, mutta tulee hyvä mieli, jos joskus sanoo, että kiva, kun silitit paitani tai teitpä kovan työn, kun pesit saunan. Tämäkin piristää ja vähentää varmasti väsymyksestä johtuvaa valittamista.
Ruuanlaitto-ongelmiin me kerran vuosia sitten laadittiin yhdessä lista ruuista, joita meillä laitataan (sopivat kaikille mieltymykset ja allergiat huomioiden). Listaan lisätiin ruokia sitä mukaa, kun uusia keksitiin. Tämä auttoi siihen ongelmaan, että mies laittoi ruuaksi aina ranskalaisia joko lihapullien, makkaran tai kalapuikkojen kanssa. Itse kun en oikein ranskalaisista välitä, enkä pidä niitä terveellisinä. Nyt kun on yli 30 yhteistä vuotta takana, ei listaa ei ole tarvittu enää ainakaan 15 vuoteen, koska mieskin on vähitellen oppinut asian.
Keskustelemalla pääsette eteenpäin. Kysy ja kuuntele perusteluja, miksi työ pitäisi tehdä tietyllä tapaa. Jos joku asia ei millään onnistu toisen vaatimustasolla on parasta antaa hänen tehdä se ja tehdä itse korvaukseksi jotain muuta. Esim. meillä minä viikkaan pyykit ja mies pesee ja tankkaa autot. Tulee vähwmmän sanomista. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vaimona nalkutin aikani väärin ripustetuista pyykeistä ja väärin täytetystä tiskikoneesta. Imurointiakin katsellessa meni hermot ja lopulta otin imurin häneltä ja imuroin itse, kun mies ei imuroinut tarpeeksi hyvin.
Loppujen lopuksi tuossa on taustalla naisen kontrollinhalu ja epätäydellisyyden sietämättömyys. Älä missään nimessä myötäile vaimoasi. Oma mieheni ei koskaan alistunut minun yrityksilleni kontrolloida kaikkea, ja nykyään kunnioitan häntä suuresti. Joten kova kovaa vastaan. Ilmoitat että nyt tehdään näin ja näin, ja sinä teet asiat niinkuin parhaaksi näet. Ja jos jotain nupinaa kuuluu niin saa tehdä itse.
Lisään vielä että jos minua häiritsee että tiskikoneessa on lautanen väärällä paikalla, tai kuivumassa oleva paita on vähän rytyssä, korjaan sen itse. Se vie 2 sekuntia.
<
Paitsi, että se joka korjaa asian tai tekee sitten uudelleen tai kärsii siitä, ettei asia ole alun perin tehty oikein pitäisi olla se, joka hutiloi alun perinkin.
Korjaamalla ja äidiksi muuttumalla mies hutiloi koko ajan enemmän ja enemmän, kunnes ei tee enää yhtään mitään.
Nainen voisi miettiä, onko hänellä ollut joskus töissä pomo, joka tulee kyttämään olan takaa ja valittaa sitten että pilkku olisi kyllä pitänyt laittaa tuohon ja piste tuohon. Vai onko oma äiti ollut sellainen, että mistään ei voinut sanoa kiitos, vaan aina piti löytää joku kohta joka ei olekaan täydellinen. Tämä johtaa ajan mittaan juuri siihen, että ei enää edes yritä koska väärin menee kuitenkin. Esimerkiksi se peräkärryn pysäköinyt mies olisi voinut viedä tavarat paikoilleen, mutta laittaakin ne toiselle paikalle kuin mitä nainen haluaisi, ja siitä tulisi sitten moitteita. Joten mies on jo oppinut että nainen sanelee mitä tehdään ja millä tavalla.
Tällainen ei ole normaalin, tasapainoisen ihmisen toimintaa eikä tunnu kivalta toisesta. Kyseessä voi olla jopa persoonallisuushäiriö (vaativa persoonallisuus). Ei ole olemassa oikeaa tapaa siivota tai laittaa ruokkaa, se kannattaa kaikkien oikeasti ymmärtää. Toki on myös niin, että tapa X johtaa parempaan lopputulokseen kuin tapa Y, mutta se on eri keskustelu. Kyllä se mieskin aina sietää kaikenlaista sekoilua naiselta ilman että pitää hinkata niitä asioita toisen naamaan jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että paistaa jauhel
Väärin tehty ruoka saattaa aiheuttaa terveydellisiä ongelmia. Huonosti paistettu jauheliha jopa hengen menetyksen.
Tietämättömyys ei ole tekosyy perseilyyn: https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/d77ba11d-bc5c-4f81-af76-3a637…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen tässä ketjussa haluaa, että se kotityö tai muu juttu tehtäisiin kerralla kunnolla ja oikein ja otettaisiin muut huomioon.
Miten tämmöinen nainen ottaa "muut huomioon" omassa tekemisessään? Tekeekö mielellään asiat miehen preferoimalla tavalla ja miehen mielestä oikein?
Sellainen nainen ei tee ruokaa, jota allergiset perheenjäsenet eivät voi syödä. Sellainen nainen ei pese toisen cashmir-villapaitaa 90-asteen valkopesussa. Sellainen nainen ei tiputa currykastiketta lattialle ja jätä sitä siivoamatta. Esimerkiksi.
Taidat olla patologinen valehtelija ja piilojuoppo.
Jos ette pysty keskustelemaan asiasta kaksin niin, että sinunkin näkemyksesi tulee kuulluksi, niin parisuhdeterapiaan!
Vierailija kirjoitti:
Voin myöntää, että olen useinkin syyllistynyt ap:n tarkoittamaan toimintaan. Ehdotan, että kotitöille pitäisi yhdessä sopia minimivaatimustaso, esim. imuroidaanko myös sängyn alta tai pyyhitäänkö pölyt myös jalkalistojen päältä ja miten usein. Voin kokemuksesta sanoa, että yhteinen keskustelu tavoitteiden määrittelemiseksi on silmiä avaavaa molemminpuolisesti. Jos törttöilyllään aiheuttaa vahinkoa (pilaa vaatteen, rikkoo astian) on itse velvollinen pikaisesti hankkimaan juuri samanlaisen tilalle, vaivoja ja kustannuksia säästämättä. Jos ei onnistu, on syytä antaa tuntuva rahallinen korvaus ja anteeksipyyntö on syytä tulla oma-aloitteisesti. Tiskikoneeseen astiat laittanut huolehtikoon astiat myös puhtaana kaappiin. Pyykit ruttuun jättänyt mankeloikoon ja silittäköön ne myös.
Mieheni on myös oivaltanut jotain oleellista, kun olen huomauttanut, ettei hän koskaan ole kehunut mitään tekemisiäni. Ei jatkuvasti tarvitsekaan, mu
Jos törttöilyllään aiheuttaa vahinkoa, niin toinen aikuisena ihmisenä ymmärtää, että vahinkoja sattuu. Jokaiselta saattaa vaikka se muki tipahtaa kädestä..
Vierailija kirjoitti:
Täällä samaa, lisäksi ideani ovat aina huonoja. Ehdota terassin öljyämistä, ei tarvitse. Kuukautta myöhemmin puoliso kysyy miksi sitä ei ole öljytty kun olisi pitänyt tehdä. Puoliso kysyy mitä tehdään ruoaksi, ehdottelen eri asioita, mikään ei niistä käy, sitten päättää itse ja valittaa kun en osallistu. Ja tätä rataa päivästä toiseen. Laita ilmastointilaite makuuhuoneeseen, nainen valittaa että se pitää siirtää olohuoneeseen. Illalla valittaa että makuuhuone on kuuma eikä saa nukuttua.
Ehkä puoliso odottaa, että sinä ihan oma-aloitteisesti tekisit ruoan ilman, että hänen täytyy kysyä. Terassin öljyämiseen ja tuulettimen sijaintiin vastaat tietysti vaimolle, että itse kielsit ja kehoittaa vaimoa itseään öljyämään terassi tai sijoittelemaan ilmastointilaitteen haluamilleen paikalle. Siirrät näissä asioissa vastuun takaisin hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta valittaville kontrollifriikeille pitää laittaa luu kurkkuun. Sanoo vain, että minä teen näin ja sillä siisti. Jos itse teet toisin, niin tee rauhassa, mutta minulla on omat tapani tehdä. Vain hullu rupeaa tekemään uudestaan toisen jo tekemää työtä. Jos tekee, niin tiedät kyllä, miten toimia.
Jokaisella on oikeus omiin rajoihin, joiden yli ei hypi edes puoliso. Ne rajat pitää vain tehdä tiettäväksi.
Minä olen kieltänyt äijää kastelemasta lattiaa noin 100 kertaa. Nyt siellä saumat irvistelee. Kun ei mee kaaliin, niin pitää sanoa rumasti.
Se oli joku pakko-oireinen häiriö. Lisäksi valehtelee aamusta iltaan. Todella rasittava patologinen valehtelija.
Enne vaimo mäkätti kaikesta koska oli "väärin tehty" mutta nykyään itkee yksiössään kun minä taas asun lasten kanssa omassa talossa jossa kaikki tehdään ihan oikein.