Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikki savolaiset samanlaisia kuin minun mies?

Vierailija
26.07.2025 |

Siinäpä asia, jonka haluaisin saada selville!

Eli kertokaapa savolaisen luonteen/mielenlaadun erikoisempia piirteitä ja puolia!

Haluan kartoittaa, johtuuko kulttuurieroista se, että emme taida ollenkaan ymmärtää toisiamme.

Minä olen kotoisin Pohjanmaan rannikolta, Vaasan seudulta.

Tavallaan olisi helpompi laittaa se kulttuurin kuin ihan yksilöllisten ominaisuuksien piikkiin.

Kommentit (277)

Vierailija
261/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaiset ainoina Suomessa taitavat small talkin: "on ilimoja pielly...". Savolaiset myös puhuvat asioista, varsinkin ikävämmistä sellaisista mielellään kiertoilmauksilla ja epäsuorasti. Ei haluta pahoittaa toisen mieltä, mieluummin todetaan "voehan se niinnii olla".

Vierailija
262/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole pelkkä kulttuuri, vaan savolaiset ovat geneettisesti erilaisia kuin monet länsi-suomalaiset.

Periaatteessa eri rotua, jotka eroavat enemmän toisistaan kuin vaikka englantilaiset ja saksalaiset.

Tämä on totta. Keskiajalla Savoon pakkosiirrettiin paljon ruotsista tulleita siirtolaisia. Sen takia Savossa on blondeja eniten suhteessa Suomen muuhun väestöön nähden. Länsisuomalaiset ovat enempi nk. wannaberuotsalaisia. Tummatukkaisia- ja nappisilmäisiä pikipäitä. Mistä lie kotoisin alunperin?...

Tuo selittää varmaan sen, miksi kotiseudullani Ylä-Savossa on paljon ruotsalaisia sukunimiä, itselläni myös. En sitä pitänyt mitenkään outona, ennenkuin uusimaalainen mieheni kerran alkoi ihmetellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaan hirveästi, mutta mitään varsinaista asiaa ei ole tai tule. Asiat kuin asiat jää aina epämääräisiksi kun mitään ei varsinaisesti sovita mutta sovitaan kuitenkin että katellaan sitten joskus ehkä ensi kesän keskiviikkona. Sekin voi tarkoittaa että se ensi kesä onkin yhtäkkiä huomenna.

Käytännössä savolaisen aikataulut ja puheet voi olla mitä tahansa ja aivan kaikki jää kuulijan tulkittavaksi. Ja siitäkin huolimatta tulkinta on aina väärin. Savolainen ei juuri koskaan anna mitään selvää vastausta mihinkään. 

Onko se muka oikeasti näin? Itse en savolaisena tätä tunnista ollenkaan.

Vierailija
264/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaisena yritin kerran seurustella hämäläisen miehen kanssa. Ei onnistunut. En voinut sietää hämäläistä moukkamaista ilkeyttä. Hämäläiset ovat myös todella huumorintajuttomia. 

Vierailija
265/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googleta Esa Pakarinen tai Spede. Siinä ne esikuvat ainakin. 

Jaakko Tepon kielenkäyttö oli varsin puhdasta Ylä-Savon murretta, ja sanoituksissakin vahvasti savolaisen maaseudun perinteistä mielenmaisemaa.

"niin on viimeinkin tullunna perjantai-ilta, on mopetin sarvessa mallasta..."

Iisalamen poekia oel Jaakko. Keppeet mullat!   

Vierailija
266/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savolainen on itsepäinen eikä halua uskoa ettei ulkopuolinen ymmärrä hevonpeetä hänen murteestaan. Jatkaa ja jatkaa vaikka toinen tippuu kärryiltä jo alkulauseessa ja sanoo monta kertaa että mitä tarkoitat. Onhan heille opetettu suomen kirjakieltä koulussa, häh eikö muka ole? Puhuisivat keskenään sitä savoa, lauseet tungetaan peräkkäin ettei toinen tajua puhuuko vielä lehmästä vaiko nyt  jo vaimostaan samassa lauseessa. 

Just oivallisesti kirjoitettu savolaisista ainakin 40- ja 50- luvulla syntyneet alkuperäiset savolaiset. Ihan sama kokemus heistä!

Ai kamala, haluatko kertoa lisää tästä kohtaamisestasi? 😂

Repesin totaalisesti 😁

T savolainen 

Vierailija
267/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sama kokemus savolaisista!

Ei lisättävää.

Vierailija
268/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks täällä saa keskustella savolaisista miehistä ja stereotypioida, mutta ei thaikkuja? Ei kovin reilua moderointia.

Vierailija
269/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kokemus. Paljon puhetulva ja kaikki jää epäselväksi. Savolainen ei tunne sanoja kyllä ä ja ei!

Vierailija
270/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks täällä saa keskustella savolaisista miehistä ja stereotypioida, mutta ei thaikkuja? Ei kovin reilua moderointia.

Koska saa lyödä ylöspäin, ei alaspäin.

Vierailija
271/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaan hirveästi, mutta mitään varsinaista asiaa ei ole tai tule. Asiat kuin asiat jää aina epämääräisiksi kun mitään ei varsinaisesti sovita mutta sovitaan kuitenkin että katellaan sitten joskus ehkä ensi kesän keskiviikkona. Sekin voi tarkoittaa että se ensi kesä onkin yhtäkkiä huomenna.

Käytännössä savolaisen aikataulut ja puheet voi olla mitä tahansa ja aivan kaikki jää kuulijan tulkittavaksi. Ja siitäkin huolimatta tulkinta on aina väärin. Savolainen ei juuri koskaan anna mitään selvää vastausta mihinkään. 

Onko se muka oikeasti näin? Itse en savolaisena tätä tunnista ollenkaan.

Kyllä se näin on. Juuri sanatarkkaan . Itse tuskin jos olet suolainen Itse tunnistat tuota. Kaikki muualta savolaisiin tutustuneet sen tunnistaa. Vielä kun yrittää varmistella, että näinkö mennään, asiat ei varmistu. Vastassa on mitä sattuu.

Vierailija
272/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne. Ihan kaikki. Kuin yhdestä puusta veistettyjä. Toistensa kopioita. Eihän niitä erota edes ulkonäöltä. Kaikilla samanlaiset vaatteet.

Vierailija
273/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkkiruuvit on tehty savolaisista.

Ja paskat. Et vain ymmärrä.

Eivätkä savolaiset itse tee sitä ymmärtämistä yhtään helpommaksi joten miksi edes vaivautua ymmärtämään? Muutenkin koko puhe siitä että vastuu on kuulijalla aiheuttaa vain mielikuvan jossa savolaisia ei voi ottaa koskaan vakavasti eikä niiden puheisiin luottaa.

Vierailija
274/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kun touhutaan koko ajan puhutaan miten laiskoja ollaan.  Kaveria ei jätetä. Yhteistyöhön kyetään. Saatetaan istua miettimässä pitkäänkin ja sitten toteuttaa se idea kolmen päivän päästä muutamassa minuutissa. 

Vierailija
275/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap on piästänä ukon vapaaksi, miulle kelepais, vaihossa suat Pohjois-Pohjanmualasen ukon.

Jos ny ukkos osottautuu olevan miulle sukua, nii saat silti tuon miun ukon, aina pitäs tehä ilman ajatuksen häivääkään, miä pikkasena opin että ensi pohditaan viikko kaks ja sitten kun tietää mitä o tekemäs vasta aletaan tekkee jos ei montaa kertaa halua tehä.

Vierailija
276/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumorinkin kanssa on vähän niin ja näin. Itselleen eivät kyllä osaa nauraa. Enempi semmoista samojen hokemien pyöritystä. En ymmärrä mitä saavat irti siitä.

Olen itse Lounais-Suomesta

---

Ai esim. Kualkiäryle jiäkuapin piällä

Ei näitä mukahauskoja savolaisia hokemia ikinä missään arjessa oikeasti kuule. En tiedä ketään, joka niitä stereotyyppisiä savolaisia sanontoja käyttäisi. 

T. Savolainen 

Vierailija
277/277 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuutensa ja nuoruutensa Savossa asunut, vanhemmat Meri-Lapista ja Hämeestä niin että ympäristön vaikutusta mahdolliset savolaispiirteet, mutta tässäpä tätä:

- Puhuu koko ajan, paljon, mielellään ja kovalla äänellä. Tykkää neuvoa, opettaa ja kertoa kokemuksia.

- ei puhu murteella

- touhukas, mutta tekeminen on hittaanlaista noin kokonaisuutena. Eli vaikka tiskikoneen tyhjentämiseen menee vartti, kun minulla meneepari kolme minuuttia.

- Periaatteessa ihan kätevä, mutta kaikenlaista sattuu, kuten esim. mutterit ja tiivisteet putoaa moottorin sisään. Selittelee jälkeen päin tarkasti, mikä meni pieleen ja mikä auttoi.

- Aamunvirkku ja illantorkku

- Hyvin ystävällinen, ei kiroile ikinä.

- Pitää oluesta ja saunomisesta

Tämä nauratti, kuvaa hyvin meidän savolaista perhettä. Tosin suurimmalla osalla on ADHD, etten yleiseksi savolaiseksi ominaisuudeksi mieltäisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän