Taloyhtiöt eivät halua investoida ilpeihin
Sijoitusasunnon omistajat torppaa kokouksissa, koska eivät näe ilpiä vuokrauksen kannalta järkeväksi...
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset asennuta taloyhtiön luvalla itse. Edullisimmat n.1400e asennettuna, viime syksynä viimeksi asennutin autotalliin.
HAH HAH HAH!!! Asennutit ilmastointilaitteen vuokra-asuntoon? HAH HAH HAH!!!
Viisasta mutta sinä se tyhmä olet. Kaikki ei ole vuokralla yksityisellä. Meilläkin on ja asuttu tässä 16 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössä ilp:n ostaa osakas, ei taloyhtiö.
En minäkään ole ostanut sijoitusasuntoihini ilpiä. Enhän minä siinä asunnossa asu. Vuokralainen voi ostaa oman irtotuulettimen.
Mä ostaisin viilentävän niin aina saisi hyviä vuokralaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ne keillä ei ole ilppiä niin keksivät ihmejuttuja ilpistä. Mun sukulainen sanoi ettei ole hyvä tulla lämpimästä kylmään. No musta se tuntuu hyvältä ja voihan sitä ilppiä säätää.
Eikä keksi. Älä ala taas sekoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset asennuta taloyhtiön luvalla itse. Edullisimmat n.1400e asennettuna, viime syksynä viimeksi asennutin autotalliin.
Viisasta mutta sinä se tyhmä olet. Kaikki ei ole vuokralla yksityisellä. Meilläkin on ja asuttu tässä 16 vuotta.
HAH HAH HAH!!! Sopisit hyvin hovinarriksi. Olet sen verran outo.
Vierailija kirjoitti:
"Olipa nolo tilitys. Ilp ei vaihda ilmaa, eikä siis sotke ilmastointiakaan. Yhdelläkään laitteella ei saada kastepistettä niin alas, että laitteen käyttö aiheuttaisi kosteusvaurioita. Todellinen ongelma on kondenssivesien johtaminen turvallisesti pois kiinteistöstä, mutta siihenkin on olemassa ratkaisut etenkin kun ollaan taloyhtiötasolla, eikä niin että jokainen vastaa omastaan. Kondenssivesi tarkoittaa sitä, että ilma kiinteistössä kuivaa kun laite sitä kondensoi. Kun ilma on kuivaa, asuntoa ei tarkene alle 20 asteen edes viilentää, vaan mukava lämpö on muutaman asteen ulkolämpöä alempi. Tämä mieluummin kuivattaa rakenteita kuin kastelee niitä."
Aika rohkea lausunto. Katsoin juuri kastepistelaskurilla, missä lämpötilassa kastepiste muodostuu, kun ulkona on 30 astetta lämmintä ja ilman kosteus on 70%. Ei mikään tavaton kosteus ja lämpötila kesäisessä Suomessa.
Tulos eli kastepiste oli 23,9 astetta. Talon raken
Tätä se on, kun myydään kaiken maailman tee-se-itse hommeleita. Lasken ILPit näihin, koska ei se LVI-asentaja mitään laskelmia tuollaisista asioista tee. Laillista liiketoimintaa, lasku käteen ja morjens. Se on sitten omistava taho, joka jossain vaiheessa itkee seurauksia.
Ihan hiljattain tästä oli jossain nettilehdessä, joku asiantuntija muistutti juuri tästä, että kosteus tiivistyy helteellä yllättävän lämpimässä.
Liikaa ei pidä viilentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä sielä töissä niin ei tarvitse muiden nurkissa pyöriä, saat ostettua oman kämpän.
Ja autotalliini asennutin ilmalämpöpumpun, kuten ap otsikossa ilmaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä sielä töissä niin ei tarvitse muiden nurkissa pyöriä, saat ostettua oman kämpän.
HAH HAH HAH!!! Et sitten ole vieläkään saanut juopotteluputkeasi poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa nolo tilitys. Ilp ei vaihda ilmaa, eikä siis sotke ilmastointiakaan. Yhdelläkään laitteella ei saada kastepistettä niin alas, että laitteen käyttö aiheuttaisi kosteusvaurioita. Todellinen ongelma on kondenssivesien johtaminen turvallisesti pois kiinteistöstä, mutta siihenkin on olemassa ratkaisut etenkin kun ollaan taloyhtiötasolla, eikä niin että jokainen vastaa omastaan. Kondenssivesi tarkoittaa sitä, että ilma kiinteistössä kuivaa kun laite sitä kondensoi. Kun ilma on kuivaa, asuntoa ei tarkene alle 20 asteen edes viilentää, vaan mukava lämpö on muutaman asteen ulkolämpöä alempi. Tämä mieluummin kuivattaa rakenteita kuin kastelee niitä.
Se kaste muodostuu sinne höyrynsulun väärälle puolelle - ulkopuolelle, rakenteiden sisään. Ihan sama mitä siellä sisäpuolella käy, kun se ulkopuolen ilma on hiton kosteaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAH HAH HAH!!! Et sitten ole vieläkään saanut juopotteluputkeasi poikki.
Viime marraskuussa taisin viimeksi saunakaljan juoda. Oon kauhean huono tuossa lajissa. Mutta sulta se taitaa luonnistua kun ei töissäkään jouda käymään.
Vierailija kirjoitti:
No kohta ilpit on käyttökiellossa, koska ei meillä riitä sähköä moiseen. Mitä monimuotoisempi luonto halutaan, sitä vähemmän kodeissa on laitteita. Ei se tuikitärkeä vanha metsä säily, kun energiantarve kasvaa ja tuulivoimalle raivataan tilaa.
Sähköä kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmalämpöpumppua tarkotit? Sen voi jokainen omaan asuntoon asennuttaa, kunhan eka kysyy isännöitsijältä luvan. Menee tietty omaan piikkiin, mutta niin se lopulta menisi myös, jos taloyhtiö ne tilaisi.
Vuokralla asuessa eri juttu. Ei sitä vuokralainen maksa koska ei sitä pysty sitten purkamaan kun lähtee pois.
Olen niin kyllästynyt siihen disinformaation jakamiseen. Vuokralainen voi ostaa ilpin ja maksaa asennuksesta. Me asutaan vuokralla ja ostettiin ilp. Meille sanottiin, että, kun muutamme, voimme ottaa ilpin mukaan, kun entisöimme seinän. Tai jätämme ilpin paikalleen.
Vuokralainen ei saa tehdä muutostöitä asuntoon ilman omistajan lupaa
Vierailija kirjoitti:
"Olipa nolo tilitys. Ilp ei vaihda ilmaa, eikä siis sotke ilmastointiakaan. Yhdelläkään laitteella ei saada kastepistettä niin alas, että laitteen käyttö aiheuttaisi kosteusvaurioita. Todellinen ongelma on kondenssivesien johtaminen turvallisesti pois kiinteistöstä, mutta siihenkin on olemassa ratkaisut etenkin kun ollaan taloyhtiötasolla, eikä niin että jokainen vastaa omastaan. Kondenssivesi tarkoittaa sitä, että ilma kiinteistössä kuivaa kun laite sitä kondensoi. Kun ilma on kuivaa, asuntoa ei tarkene alle 20 asteen edes viilentää, vaan mukava lämpö on muutaman asteen ulkolämpöä alempi. Tämä mieluummin kuivattaa rakenteita kuin kastelee niitä."
Aika rohkea lausunto. Katsoin juuri kastepistelaskurilla, missä lämpötilassa kastepiste muodostuu, kun ulkona on 30 astetta lämmintä ja ilman kosteus on 70%. Ei mikään tavaton kosteus ja lämpötila kesäisessä Suomessa.
Tulos eli kastepiste oli 23,9 astetta. Talon raken
Tässähän se pointti onkin, että kosteus vähenee asunnossa ILP:n ansiosta. Meillä mittarin näyttämä kosteusprosentti on 55 % tietämillä, kun ILP on päällä. Kastepiste on siis 11 astetta, jos ilman lämpötila on 20 astetta. Kuumalle ulkopinnalle luonnollisestikaan ei kastetta synny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmalämpöpumppua tarkotit? Sen voi jokainen omaan asuntoon asennuttaa, kunhan eka kysyy isännöitsijältä luvan. Menee tietty omaan piikkiin, mutta niin se lopulta menisi myös, jos taloyhtiö ne tilaisi.
Taloyhtiössä hallitus on se joka päättää voiko osakas hankkia ilmalämpöpumpun.
Eikä se ole myöskään pelkästään hallituksen päätös. Ensin pitää tutkia, onko taloyhtiö sellainen, että siihen saa asentaa ilalämpöpumppuja. Esimerkiksi meillä lupa saatiin kun todettiin, että parvekkeet ovat tarpeeksi isoja jotta ulkoyksiköt mahtuvat niille ja että kondessiveden voi johtaa pois parvekkeelta syöksytorvisysteemin kautta. Talossamme on myös asuntoja joissa ei ole parveketta. Näihin ei ilmalämpöpumppua saa asentaa, koska ainakin Helsingissä joku "julkisivusääntö" kieltää ulkoyksiköiden asentamisen puhtaasti talon ulkoseinälle. Ilmalämpöpumput kun eivät saisi näkyä ulospäin.
Ainakin siihen on kaukosäädin ja puhaltaa kylmää ilmaa.