Jos keuhkoissa on vettä ja aloitetaan puhalluselvytys...
...niin eikö siinä voi käydä hullusti? Eikö sitä vettä pidä yrittää saada ensi pois? Pyydän asiallisia vastauksia, eikä av:n tapaan vaikkapa "mikä sun äo on, kun kysyt tällaisia?". Vastaan jo nyt: ei ole koskaan mitattu ja mielestäni kaikki voivat yrittää elvyttää. Itse pelkäisin aiheuttaa vielä isompaa tuhoa puhaltamalla vettä täynnä oleviin keuhkoihin ilmaa. Kertokaa please, mutta vain asiasta tietävät.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elvyttäessä ei puhalleta
Kyllä puhalletaan.
No ei kyllä puhalleta enää nykysäännöllä
Kyllä puhalletaan, mutta jos elvyttäjä ei hallitse puhallustekniikkaa, niin pelkkä painelu riittää
Riittääkö, että sydän alkaa lyödä, jos henkilöllä ei ole hengitystä?
Ei todellakaan riitä! Mistä ihmeestä on peräisin tämä uskomus, ettei tarvitse puhaltaa?? Miettikää nyt hetki mikä on sydämen tehtävä.. kuljettaa happea. Ei sillä painelulla tee hevon helvettiäkään, jos sydän pumppaa hapetonta verta.
Ihan virallisista ohjeista. Koska on huomattu painelun ja puhallusten olevan liian vaikeaa. Moni menee ihan sekaisin siitä kuinka monta puhallusta ja painallusta se nyt olikaan. Parempi neuvoa tekemään pelkkää paineluelvytystä koska keskimäärin se pelastaa enemmän henkiä.
Tuolla sanotaan, että elvytys aloitetaan heti puhaltamalla ilmaa.
Elvytys tarkoittaa sitä, että ihmisen sydän on pysähtynyt. Jos hengitys ja pulssi tuntuu, silloin kylkiasentoon.
Nyt vesi on niin lämmintä, että vaikeuttaa elvytyksen tehoa.
Linkki
https://ensiaputarvike.fi/fi/blogg/2022/okt/elvytyksen-suorittaminen-hu…
Eikö vesi tule keuhkoista ulos jos roikottaa henkilöä pää alaspäin jaloista?
Neste ei anna periksi joten puhalluselvytys saattaisi tehdä vahinkoa keuhkoissa kun vedellä ei ole paikkaa minne mennä ja hydrauliikan tavoin pakottaa tiensä ulos särkemällä jotain.
Jos auton moottoriinkin joutuu vettä, ennemmin umpiteräksinen kiertokanki taipuu tai katkeaa kuin vesi antaisi periksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kääntäisin eka kyljelleen, ennen kuin aloittaisin. Mulla ei oon EA-koulutusta, mutta telkkarista nähnyt. Ja kattoisin, ettei nielussa ole mitään.
Ehkä joku ensiaputaitoinen voisi kertoa?
Älä käännä ennen kuin henkilö alkaa yskiä/oksentaa vettä pois. Älä muutenkaan mene elvyttämään, jos et oikeasti tiedä, mitä kuuluu tehdä. Siinä saa aikaan enemmän vahinkoa kuin hyötyä, jos osaamaton henkilö yrittää elvyttää. Etenkin jos tiedot ovat tasoa "oon mä jotain telkkarista nähnyt".
t. ensihoitaja
Parempi jättää kuolemaan kuin edes yrittää elvyttää? Aika hiton paska neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kääntäisin eka kyljelleen, ennen kuin aloittaisin. Mulla ei oon EA-koulutusta, mutta telkkarista nähnyt. Ja kattoisin, ettei nielussa ole mitään.
Älä käännä ennen kuin henkilö alkaa yskiä/oksentaa vettä pois. Älä muutenkaan mene elvyttämään, jos et oikeasti tiedä, mitä kuuluu tehdä. Siinä saa aikaan enemmän vahinkoa kuin hyötyä, jos osaamaton henkilö yrittää elvyttää. Etenkin jos tiedot ovat tasoa "oon mä jotain telkkarista nähnyt".
t. ensihoitaja
Soitat häkeen, ne kyllä kertoo mitä tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ensihoitaja
Kaikissa ea-ohjeissa aina sanotaan, että aina kannattaa yrittää, sekin on parempi kuin ei tehdä mitään. Nyt sanot sitten näin. En ome koskaan kuullut kenenkään sanovan näin.
Vierailija kirjoitti:
Neste ei anna periksi joten puhalluselvytys saattaisi tehdä vahinkoa keuhkoissa kun vedellä ei ole paikkaa minne mennä ja hydrauliikan tavoin pakottaa tiensä ulos särkemällä jotain.
Jos auton moottoriinkin joutuu vettä, ennemmin umpiteräksinen kiertokanki taipuu tai katkeaa kuin vesi antaisi periksi.
Tajuttoman ihmisen nostelu on TODELLA vaikeaa. Ihan vaan jos pitää siirtää mihinkään suuntaan tajutonta. Joku jaloista roikottaminen on mahdotonta jossei ole pienestä lapsesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ensihoitaja
Ei, vaan parempi jättää elvytys niille, jotka tietävät, mitä tehdä kuin mennä sekoilemaan ja aiheuttamaan lisävahinkoa. Siitä ei ole kenellekään mitään apua, jos menet kääntelemään potilasta tietämättä a) miten se tehdään, b) kuuluuko niin tehdä tässä tapauksessa. Jos potilaalla on esim. niskassa murtuma, osaamaton kääntelijä pahimmillaan edistää potilaan kuolemaa kuin estää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ensihoitaja
Kaikissa ea-ohjeissa aina sanotaan, että aina kannattaa yrittää, sekin on parempi kuin ei tehdä mitään. Nyt sanot sitten näin. En ome koskaan kuullut kenenkään sanovan näin.
Missään ea-ohjeissa ei sanota, että "mene sekoilemaan onnettomuuspaikalle mututuntumalla". Oikeaoppisesti toimitaan niin, että soitetaan häkeen ja toimitaan sieltä saatavien ohjeiden mukaan ellei ammattitaito riitä toimimaan oma-aloitteisesti.
Vierailija kirjoitti:
No milläs meinasit nostaa velton 100kg painavan ihmisen alaspäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elvyttäessä ei puhalleta
Kyllä puhalletaan.
No ei kyllä puhalleta enää nykysäännöllä
Kyllä puhalletaan, mutta jos elvyttäjä ei hallitse puhallustekniikkaa, niin pelkkä painelu riittää
Parempi yrittää kuin olla yrittämättä. Kaikista huonoin vaihtoehto on olla tekemättä mitään. Ei se haittaa vaikka "elvyttää väärin" jos sillä pelastaa ihmisen hengen.
Itse asiassa juuri toisin päin. Jos et oikeasti osaa puhallustekniikkaa, älä mene puhaltelemaan. Puhaltelet pahimmassa tapauksessa ilmaa ruokatorveen ja saat sieltä tavaran nousemaan ylös hengityst
Hukkunut on aivokuollut siinä vaiheess kun ambulanssi on paikalla jossei joku auta. Ensiapukoulutukset joissa itse olen käynyt on opetettu, ettei pidä pelätä tehdä virheitä. Joo, painelemalla voi murtua kylkiluita, mutta se on pienin murhe jos on sydän pysähtynyt. Tämmöinen filosofia, että huono apu on parempi kuin ei apua ollenkaan. Tietysti ihannetilanteessa on joku ammattilainen paikalla, mutta aina ei ole. Se paras paikalla oleva voi olla meistä kuka tahansa.
Onnettomuustilanteessa ei aina voi soittaa häkeen. Voi olla vaikka pimeää ja puhelin singonnut jonnekin. Voi olla joku muu ongelma puhelimessa, pudonnut veteen, eikä toimi. En ole ikinä ollut 3 minuutin ensiapukurssilla, jossa vaan todetaan, että "soita häkeen. Kurssi päättyy nyt tähän."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ensihoitaja
Ei sanota. Kaikissa ohjeissa sanotaan, että soitat häkeen ja toimit annettujen ohjeiden mukaisesti etkä tee mitään, jos et oikeasti tiedä, mitä pitää tehdä.
Saadaan ihminen pysymään hengissä, että saa yskittyä tai oksennettua ne vedet sieltä keuhkoista. Puhaltamalla ja painemalla ihminen saadaan usein vielä henkiin jos ei ole liian kauan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Onnettomuustilanteessa ei aina voi soittaa häkeen. Voi olla vaikka pimeää ja puhelin singonnut jonnekin. Voi olla joku muu ongelma puhelimessa, pudonnut veteen, eikä toimi. En ole ikinä ollut 3 minuutin ensiapukurssilla, jossa vaan todetaan, että "soita häkeen. Kurssi päättyy nyt tähän."
Lukutaito ei näköjään ole sinun vahvuutesi. Kukaan ei ole sanonut, että ea-kurssilla todetaan noin. Se häkeen soitto on ENSIMMÄINEN vaihe. Ja ohje olla tekemättä on nille, jotka EIVÄT OLE KÄYNEET KURSSEJA. Oliko tarpeeksi ratakiskoa?
Tulee juu purskahtamalla ulos itsestään. Siis .... yskintärefleksi. Kerran kaksi alussa kyljkeleen. Sydänkin saa siinä silloin normaalia liikettä. Sydämen syke on tunettava. Käyvää sydäntäå ei saa elvyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No milläs meinasit nostaa velton 100kg painavan ihmisen alaspäin?
Kai se ajaa saman asian jos saisi edes jaloista kottikärryasentoon kohotettua perä ylöspäin.
Joku ensiammattitappaja siellä neuvoskelee että ei kannata tehdä mitään, no onko parempi että saisi elää edes halvaantuneena kuin että kuolee siksi ettei kukaan uskalla tehdä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ensihoitaja
Ei sanota. Kaikissa
Ei onnettomuus tapahdu aina ihmisjoukossa. Voi tapahtua vaikka veneen kaatuessa ja hukkumassa ollut saadaan rantaan. Siinä on tavarat, puhelimet ja häket kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Ke hari ei sitten lukenut kohtaa "ja toimi annettujen ohjeiden mukaan". Ihan perusjuttuja, että soitetaan häkeen ja otetaan sieltä vastaan ohjeet eikä höntyillä menemään päättömästi. Luulisi jopa sinun tajuavan, että nyt ei puhuttu millekään kurssin käyneille, vaan niille, jotka eivät oikeasti osaa elvyttää.
Parempi yrittää kuin olla yrittämättä. Kaikista huonoin vaihtoehto on olla tekemättä mitään. Ei se haittaa vaikka "elvyttää väärin" jos sillä pelastaa ihmisen hengen.