Miksi suomalaisessa työelämässä on niin ilkeitä ihmisiä
Lähes kaikki viimeiset työpaikat on ollut sellaisia jossa on ollut selän takana puhumista, kiusaamista, supattamista ja negatiivista ilmapiiriä. Eikä pidä unohtaa huonoa esihenkilötyötä ja johtamista.
Mistä johtuu?
Kommentit (37)
Työhönsä turtuneita ihmisiä on paljon. Ei koeta mielenkiintoa ja intohimoa ammattiaan kohtaan, ei ole sellaista osaamista ja työkaluja hoitaa ihmissuhdeasioita. Tulisi työntekijöidenkin enemmän perehtyä kirjallisuuteen joka koskee työhyvinvointia ja jaksamista.
Mulla on esimies ja varajohtaja ihan huippuja, mutta päiväkodissa (iso uusi talo) myrkyllisiä kollegoita. Ei voi mitään, osaavat hyvin esittää johdolle.
höpöhöpö.ihmiset vaan loukkaantuu herkemmin nykyään.
mielensäpahoittajien määrä kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on esimies ja varajohtaja ihan huippuja, mutta päiväkodissa (iso uusi talo) myrkyllisiä kollegoita. Ei voi mitään, osaavat hyvin esittää johdolle.
Mä lähdin tuollaisesta työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä mistäpäin? Jos Helsinki
Ei ainakaan siksi, että me ollaan aina joka paikassa maailman onnellisin kansa
Vierailija kirjoitti:
höpöhöpö.ihmiset vaan loukkaantuu herkemmin nykyään.
mielensäpahoittajien määrä kasvaa.
On tuokin osaltaan totta. Tarvitaan kognitiivista resilienssia kuten Alexander Stubb totesi eräässä haastattelussaan.
Minkä verran Ap olet verrannut erilaisten muiden maiden työelämää tämän asian suhteen, kun nostat, että suomalaisessa työelämässä tapahtuu näin? Ei tämä esittämäsi työpaikan ilkeys ole suomalaisen työmaailman yksinoikeus. Monissa muissa paikoissa maailmalla ilkeys on vielä paljon raastavampaa, hierarkista ja rankasti hyväksikäyttävää.
Huono johtaminen myös lisääntynyt ja jumitutaan 60 luvun johtamisessa. Ei arvosteta eikä kiitetä, mutta haukkuminen osataan
Tuttu asunut Briteissä ja käynyt jopa pomonsa kanssa joskus työpäivän jälkeen drinksuilla, ei ikinä onnistuisi suomessa, kun ei ole sosiaalisia taitoja edes.
Riippuu aika paljon organisaatiokulttuurista. Tietynlainen toimintamalli saa ihmiset käyttäytymään sen mukaisesti.
Viisaus ei asu meissä. Esim kohtele muita ihmisiä kuten toivoisit itseäsi kohdeltavan - unohtuu monesti kun unohtaa sen koska ihminen on narsistinen otus.
Sama esimiehistä löytyy vielä 30-luvun hulluja kyykyttäjiä. Miten olisi tämän päivän kiva-johtaminen?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aika paljon organisaatiokulttuurista. Tietynlainen toimintamalli saa ihmiset käyttäytymään sen mukaisesti.
Työhyvinvoinnin toteutuminen on toki suurimmalta osin esihenkilöiden vastuulla, mutta kyllä jokainen vastaa omasta käytöksestään itse. Itse olin juuri tuollaisessa työpaikassa, missä kiusaajat perustelivat käytöstään (ml. seks. ahdistelua) "pomon huonolla johtamisella"... Onneksi otin karenssin ja lähdin koeajalla pois, en olisi varmaan hengissä enää. Nämä luuserit tarvitsivat isän tai äidin pitämään kädestä ja sanoittamaan tunteita...
Koska ollaan maailman onnellisin kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka olette saaneet vaikeasti savustettavan henkilön lopulta ulos? Hermoja kiristävä nuori tyttö on aloittanut tiimissämme. Olen jatkuvassa valmiustilassa räjähtämään virheistään, mutta tekee työnsä vähintään yhtä hyvin kuin kokeneemmat kollegansa ja on vaikea löytää pilkattavaa. Mutta aina kun löytyy niin käytän kyllä tilaisuuden hyväksi. Ei mitään vaikutusta. Hän ei reagoi kuin minimin jos ollenkaan. Häneen ei toimi suora eikä epäsuora nälvintä, ei ohipuhuminen eikä ilmana kohteleminen, ei tiedon pimittäminen, ei virheistä mylviminen eikä vtu mikään. Siellä se vaan edelleen sipsuttaa minihameessaan miesten kuolattavana kuin ei mitään.
Ihminen on vaistojensa orjuuttama elukka, eikä järjellä pysty monikaan ohjailemaan vaistotoimintaa. On luontaista purkaa paha olo kateuden aiheuttajaan.
Tulee mieleen edesmenneen isäni viisaus: "Jos tuntuu, että kaikki ihmiset ympärillä on hulluja, kannattaa itse hakeutua terveydenhuoltoon."