Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla ollut huonoja psykoterapiakokemuksia?

Vierailija
25.07.2025 |

Nyt kun Hesari on tällä viikolla uutisoinut pariinkin kertaan miten kukaan ei enää käy psykoterapiassa, jäin miettimään omaa kokemustani.

Kävin kymmenisen vuotta sitten pari vuotta Kelan tukemassa psykoterapiassa keskivaikean masennuksen takia.

Keskeytin lopulta kesken, lausunnon kirjoittaneen psykiatrin luvalla ja kannustuksesta. Hän oli aivan samaa mieltä kuin minä ja läheiseni, että psykoterapia vain pahensi oloani. Olo ja elämäni parantuivatkin heti psykoterapian lopettamisen jälkeen.

Kokemus oli aivan kammottava, samoin psykoterapeutti. Ei myöskään antanut minun lopettaa tai vaihtaa terapeuttia vaan painosti jatkamaan kanssaan kunnes sitten psykiatrin luvalla yksinkertaisesti lopetin käymästä.

En koskaan enää menisi psykoterapiaan. Oli myös aivan järjettömän kallista, joten terapia itsessään aiheutti minulle ongelmia, sen lisäksi rahanmeno aiheutti ongelmia sekä tarve lähteä kerran viikossa töistä aikaisemmin ehtiäkseni sinne aiheutti töissä ongelmia. Psykoterapeutti oli todella surkea ja aiheutti paljon ongelmia.

Halusin vain jonnekin jakaa nimettömästi oman kokemukseni, jonka valossa en yhtään ihmettele ettei psykoterapeuteilla enää ole asiakkaita.

Kommentit (610)

Vierailija
221/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mielestäni on todella lapsellista laittaa koko ammattikunta muutaman huonon siemenen alle"

Jos osaisit lukea, niin aloituksessa kerrottiin sen lähtökohta, eli viime viikon psykoterapeuttien valitus siitä että asiakkaat ovat heiltä kadonneet. Eli siis selvästi erittäin moni on todennut noiden palveluiden olevan turhia.

Tämän lisäksi aloituksessa kerrottiin henkilökohtainen kokemus ja kysyttiin muiden kokemuksista.

Sinä et näköjään osaa edes sen verran ajatella tai ymmärtää, että se ei ole yleistämistä koko ammattiryhmää kohtaan.

Sinulla vaikuttaa olevan valtavat defenssit kuulla mitään mikä ei sovi ammattiylpeyteesi, sillä olet melko varmasti itse psykoterapeutti. Kannattaisi sinunkin yrittää hieman analysoida omia reaktioitasi, ajatuksiasi ja tunteitasi ja palata sinne terapiaan käsittelemään niitä.

Ja edelleen, asiakkaiden haukkuminen yksityisyrittäjän toimesta joka on rahallisesti riippuvainen näistä asiakkaista ei ole kovin älykästä liiketoimintaa.

Vierailija
222/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli et siis kykene keksimään yhtään tapaa jolla tämä "työkaluja" tuo kenellekään lisäarvoa?

Terapeutit ovat laskuttavia yrittäjiä ja asiakkaiden haukkuminen ei ole kovin hyvä myyntitaktiikka, ihan näin vinkkinä.

Ja terapeutti ei ole "yhteiskunta". Jos näin kuvittelet niin sinulla on vakavia mielenterveysongelmia."

Moni ajattelee, että terapeutti on kuin mekaanikko, sinussa on jokin "rikki", ja hän "korjaa" sen. Mutta todellisuudessa hyvä terapeutti toimii enemmän kuin peili, opettaja ja matkaopas, ei käske, vaan kutsuu tutkimaan.

Lisäarvo ei synny siitä, mitä terapeutti "tekee sinulle", vaan mitä hän auttaa sinua näkemään.

Eli et kykene puolustamaan yhtäkään väitettäsi.

Yksikään aikuinen ei tarvitse huonosti koulutettua sairaanhoitajaa "opettamaan" tai "olemaan peili". Siihen riittää kyllä ihan oikeasti eteviä ja päteviä ihmisiä jotka ymmärtävät elämästä ja maailmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikuisena en tarvitse toista aikuista minulle opettamaan miten elää elämääni saatika mitään peiliä tai matkaopasta tarvitse kun minulla on omat aivot. Minullekin tätä saatiin markkinoitua."

Onko joku viemässä tätä sinulta pois?

Koen elämisenä meidän elinaikanamme todella haastavaksi, teknologia on tuonut niin paljon ongelmia ihmisille ja meidän alkukantaisille aivoillemme. Terapia on nimenomaan niitä ihmisiä varten jotka tuntevat olevansa hukassa eivätkä ymmärrä miksi ovat sellaisia kuin ovat, esim. masentuneita tai pakko-oireisia.

Monet ihmiset sekoittaa onnellisen elämän hedonistiseen onnellisuuteen mikä ei tällä hetkellä näy, mutta tulevaisuudessa saattaa tuoda probleemia.

Kumma juttu, että ihmetellään näitä juttuja, en minäkään ihmettele miksi maailmalla markkinoidaan eläkeläisille hoivakoteja kun itse olen nuori aikuinen.

Vierailija
224/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajunnutkaan kuinka paljon terapiavihaa täältäkin löytyy. 

Miksi nimeät huonot kokemuksemme terapiavihaksi? Me vain kerromme huonoista kokemuksistamme. Ja komppaamme, kun jollain on samantapaisia kokemuksia. Mikä siitä tekee terapiavihaa?

Vierailija
225/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"mielestäni on todella lapsellista laittaa koko ammattikunta muutaman huonon siemenen alle"

Jos osaisit lukea, niin aloituksessa kerrottiin sen lähtökohta, eli viime viikon psykoterapeuttien valitus siitä että asiakkaat ovat heiltä kadonneet. Eli siis selvästi erittäin moni on todennut noiden palveluiden olevan turhia.

Tämän lisäksi aloituksessa kerrottiin henkilökohtainen kokemus ja kysyttiin muiden kokemuksista.

Sinä et näköjään osaa edes sen verran ajatella tai ymmärtää, että se ei ole yleistämistä koko ammattiryhmää kohtaan.

Sinulla vaikuttaa olevan valtavat defenssit kuulla mitään mikä ei sovi ammattiylpeyteesi, sillä olet melko varmasti itse psykoterapeutti. Kannattaisi sinunkin yrittää hieman analysoida omia reaktioitasi, ajatuksiasi ja tunteitasi ja palata sinne terapiaan käsittelemään niitä.

Ja edelleen, asiakkaiden haukkuminen yksityisyrittäjän toimesta joka on rahallisesti riippuvainen

En ole tuo mutta pakko sanoa, eihän herra/rouva "mielestäni on todella lapsellista" edes vastannut aloitukseen 

Vierailija
226/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aikuisena en tarvitse toista aikuista minulle opettamaan miten elää elämääni saatika mitään peiliä tai matkaopasta tarvitse kun minulla on omat aivot. Minullekin tätä saatiin markkinoitua."

Onko joku viemässä tätä sinulta pois?

Koen elämisenä meidän elinaikanamme todella haastavaksi, teknologia on tuonut niin paljon ongelmia ihmisille ja meidän alkukantaisille aivoillemme. Terapia on nimenomaan niitä ihmisiä varten jotka tuntevat olevansa hukassa eivätkä ymmärrä miksi ovat sellaisia kuin ovat, esim. masentuneita tai pakko-oireisia.

Monet ihmiset sekoittaa onnellisen elämän hedonistiseen onnellisuuteen mikä ei tällä hetkellä näy, mutta tulevaisuudessa saattaa tuoda probleemia.

Kumma juttu, että ihmetellään näitä juttuja, en minäkään ihmettele miksi maailmalla markkinoidaan eläkeläisille hoivakoteja kun itse olen nuori aikuinen.

Eli sinä koet elämisen haastavaksi.

Miten juttusi kuuluvat millään tavalla tähän keskusteluun jossa kysyttiin huonoista terapiakokemuksista?

Itse en ainakaan koe elämistä haastavaksi. Elämme turvatuinta ja helpoimpaa elämää koskaan maailmanhistorian aikana ja jollaisesta valtaosa maailman väestöstä ei osaa edes unelmoida.

Vierailija
227/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajunnutkaan kuinka paljon terapiavihaa täältäkin löytyy. 

Miksi nimeät huonot kokemuksemme terapiavihaksi? Me vain kerromme huonoista kokemuksistamme. Ja komppaamme, kun jollain on samantapaisia kokemuksia. Mikä siitä tekee terapiavihaa?

Ilmeisesti jotkut eivät kestä sitä että muut puhuvat kokemuksistaan. Eivätkä osaa pysyä silti pois keskustelusta josta eivät pidä.

Vierailija
228/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LOPETTAKAA JO !!

Oho! Miksi?

Ei kannata lukea näitä, jos ne aiheuttavat sinulle pahaa oloa.

Vierailija
229/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli sinä koet elämisen haastavaksi.

Miten juttusi kuuluvat millään tavalla tähän keskusteluun jossa kysyttiin huonoista terapiakokemuksista?

Itse en ainakaan koe elämistä haastavaksi. Elämme turvatuinta ja helpoimpaa elämää koskaan maailmanhistorian aikana ja jollaisesta valtaosa maailman väestöstä ei osaa edes unelmoida."

Olet kyllä yksinkertainen ihminen, harvoin täällä keskustellaan 100% aloituksesta, olen keskustellut muiden ihmisten kanssa heidän näkemyksistään ja tuonut omia näkemyksiä ja kokemuksia esiin. 

Kiva, että koet elämän turvalliseksi mutta fakta on se, että meidän stressijärjestelmä on niin alkeellinen ettei sovi pitkäaikaiseen stressiin mikä tällä hetkellä taitaa olla se suurin ongelma. Ihmisillä harvoin on suuntaa koska media tyrkyttää suuntaa jokaisesta tuutista eikä omille ajatuksille anneta tilaa. Juuri se, että elämä on niin helppoa ja turvallista on syy sille miksi ihmiset voivat huonosti. Jos olet onnellinen niin kaikki voima sinulle, et siis kuulu näihin joista puhun.

Vierailija
230/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOPETTAKAA JO !!

Oho! Miksi?

Niinpä. Helppo ratkaisu on olla lukematta jotain mistä ei pidä.

Vierailija
231/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli et siis kykene keksimään yhtään tapaa jolla tämä "työkaluja" tuo kenellekään lisäarvoa?

Terapeutit ovat laskuttavia yrittäjiä ja asiakkaiden haukkuminen ei ole kovin hyvä myyntitaktiikka, ihan näin vinkkinä.

Ja terapeutti ei ole "yhteiskunta". Jos näin kuvittelet niin sinulla on vakavia mielenterveysongelmia."

Moni ajattelee, että terapeutti on kuin mekaanikko, sinussa on jokin "rikki", ja hän "korjaa" sen. Mutta todellisuudessa hyvä terapeutti toimii enemmän kuin peili, opettaja ja matkaopas, ei käske, vaan kutsuu tutkimaan.

Lisäarvo ei synny siitä, mitä terapeutti "tekee sinulle", vaan mitä hän auttaa sinua näkemään. Enkä yhtään tiedä mistä tuo terapeutti on yhteiskunta tuli. Lopetan kuitenkin tämän keskustelun tähän, olet aika vihaisen oloinen ja tehnyt päätöksesi enkä minä vauva.fi kautta si

Miksi psykoterapiaan edes hakeutuu, jos on jolostunut luomakunnan huipulle?

Valtaosa aikuisista ei kuitenkaan tutkitusti operoi ylimmillä kehitystasoilla.

Vierailija
232/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa kai olisi, jos kellään ei olisi huonoja psykoterapiakokemuksia. Aika monelta löytyy varmaan huonoja kokemuksia myös lääkäreistä, hoitajista, kampaajista, fysioterapeuteista, bussikuskeista, myyjistä ... mistä tahansa. 

Vierailija
233/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOPETTAKAA JO !!

Oho! Miksi?

Niinpä. Helppo ratkaisu on olla lukematta jotain mistä ei pidä.

:D Ei toimi av-mammoilla

Vierailija
234/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osallistuin aivan ensimmäiseen Maria Nordinin eroon oireista kurssiin. Valitettavasti tämä kurssipohja lopetettiin ennalta ilmoittamatta, melko pian aloituksen jälkeen. Tilalle tuli hienompia esityksiä, mutta vain se ihan ensimmäinen, hyvin alkeellinen, yksinkertainen alusta, auttoi minua. Ja se todella auttoi.

Olen surrut tätä menetystäni nyt vuosia. Liekkö sitä iän kaiken vanhaa pohjaa on edes tallella. Joitain kohtia muistan, mutta en riittävästi. 

Vierailija
235/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa kai olisi, jos kellään ei olisi huonoja psykoterapiakokemuksia. Aika monelta löytyy varmaan huonoja kokemuksia myös lääkäreistä, hoitajista, kampaajista, fysioterapeuteista, bussikuskeista, myyjistä ... mistä tahansa. 

Tähän asti ei vain ole yleisesti myönnetty, että terapia on usein haitallista ja monet terapeutit huonoja.

Koko ala on nostettu jalustalle jota ei saa kritisoida.

Eihän tässäkään keskustelussa moni kestä kritiikkiä.

Vierailija
236/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti ei vain ole yleisesti myönnetty, että terapia on usein haitallista ja monet terapeutit huonoja.

Koko ala on nostettu jalustalle jota ei saa kritisoida.

Eihän tässäkään keskustelussa moni kestä kritiikkiä.

Oletan, että olet tämä sama riidankylväjä joka ollut täällä ennenkin. En ole yhtäkään kommenttia nähnyt joka sanoisi, että terapia on täydellinen hoitomuoto ja parantaa kaikesta. Paljon on näkynyt myös, että monelle terapia ei toimi ja voi olla jopa haitallista niin en tiedä mihin perustat nämä väitöksesi, oletko laittanut silmät kiinni vai mikä juttu? Se mitä täällä on sanottu ja olen samaa mieltä, että et voi yleistää, että terapia on USEIN haitallista kun asia ei näin ole.

Vierailija
237/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Missään ei ole ennen seurattu terapioiden potilaskohtaista tehoa systemaattisesti. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, Stenberg sanoo."

Uskomatonta.

Ei se ole hankala asia ymmärtää. Terapiasuhde on niin yksityinen, että sinne on vaikea työntää mittaria.

"Asteikolla 1-5, paljonko pedofiliasi on vähentynyt?"

Vierailija
238/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapian voi lopettaa, ei ole pakko jatkaa.

Vierailija
239/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistoon !!!!

Ei missään nimessä! Terapiasta pitää pystyä puhumaan myös kriittisesti.

Vierailija
240/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanteluita tulee viikottain

Aluehallintovirastot ovat 1. heinäkuuta 2016 jälkeen vastaanottaneet yli 800 kantelua erikoissairaanhoidon psykiatrisesta hoidosta ja perusterveydenhuollon mielenterveys- ja päihdepalveluista.

Psykologeista ja psykoterapeuteista tilastoituja kanteluita on samalta aikaväliltä 110. Kaikki vireillä olevat kantelut eivät näy tilastoissa.

Kanteluita tehdään epäasiallisesta käytöksestä tai kohtelusta, palveluiden saatavuudesta, tietosuojasta, lääkehoidosta, itsemääräämisoikeudesta ja muista hoito- tai menettelytapavirheistä.

Suuri osa kanteluista ei ole johtanut minkäänlaisiin toimenpiteisiin.

Huomautuksia on annettu yhteensä 12 kappaletta. Lisäksi aluehallintovirastot ovat jakaneet kehotuksia, huomion kiinnittämisiä, käsityksen ilmaisemista ja kirjevastauksia.

Kaikkia kanteluita ei ole ehditty käsitellä.

Huonoja kokemuksia viranomaisista

Perjantain toimitukselle kirjoittaneista kymmenkunta kertoi huonoista kokemuksista viranomaisten kanssa.

Tein valituksen aluehallintovirastoon. Terapeutti kiisti kaiken ja väitti minun valehtelevan olin nuori asiakas ja terapeutti Valviran virallistama ammattilainen.

Kantelu on ollut AVI:ssa vuoden, odottelen päätöstä. Elämäni on tällä hetkellä painajaismaista.

Mikään ei suojaa potilasta, jos terapeutilta puuttuu ammattitaito ja eettinen selkäranka.

Päätös tuli kahden vuoden päästä. Terapeutille oli annettu kirjallinen varoitus. Olin pettynyt. Mielestäni ammatin harjoittaminen olisi pitänyt lopettaa kokonaan.

Terapeutti joutui pois virasta. Kävi ilmi, etten ollut ainoa hänen uhrikseen joutunut.

Väärin kohdeltu potilas jää kauheaan tilaan. Oikeutta on vaikea saada, kanteluprosessi on toimimaton ja terapeutti saa porskuttaa eteenpäin.

"Terapiaan meni tuhansia euroja rahoja ei palautettu vaikka AVI totesi terapeutin käytöksen virheelliseksi. Täyttä rosvousta."

Tämäpä juuri. Kanteluista ei ole mitään hyötyä. Kuten yllä on sanottu, niin ne todetaan lähes 100-prosenttisesti aiheettomiksi. Aika epätodennäköistä on, että kovin moni vaivautuu tekemään kantelua, jos sille ei ole kunnon syytä. Potilaiden väärinkohtelua vähätellään. Helppohan se on mielenterveysalalla sanoa aina, että kantelijalla heittää päästä.

Terapian ongelmia vähätellään ihan tosi paljon. Ja kuten jo yllä on sanottu, niin niitä ei edes seurata saati tilastoida. Ei ole olemassa virallista tietoa edes siitä mitä ne ongelmat ovat! Toki asiakkaat ja heidän läheisensä tietävät ne kyllä, mutta heitä ei kuulla.