Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muilla ollut huonoja psykoterapiakokemuksia?

Vierailija
25.07.2025 |

Nyt kun Hesari on tällä viikolla uutisoinut pariinkin kertaan miten kukaan ei enää käy psykoterapiassa, jäin miettimään omaa kokemustani.

Kävin kymmenisen vuotta sitten pari vuotta Kelan tukemassa psykoterapiassa keskivaikean masennuksen takia.

Keskeytin lopulta kesken, lausunnon kirjoittaneen psykiatrin luvalla ja kannustuksesta. Hän oli aivan samaa mieltä kuin minä ja läheiseni, että psykoterapia vain pahensi oloani. Olo ja elämäni parantuivatkin heti psykoterapian lopettamisen jälkeen.

Kokemus oli aivan kammottava, samoin psykoterapeutti. Ei myöskään antanut minun lopettaa tai vaihtaa terapeuttia vaan painosti jatkamaan kanssaan kunnes sitten psykiatrin luvalla yksinkertaisesti lopetin käymästä.

En koskaan enää menisi psykoterapiaan. Oli myös aivan järjettömän kallista, joten terapia itsessään aiheutti minulle ongelmia, sen lisäksi rahanmeno aiheutti ongelmia sekä tarve lähteä kerran viikossa töistä aikaisemmin ehtiäkseni sinne aiheutti töissä ongelmia. Psykoterapeutti oli todella surkea ja aiheutti paljon ongelmia.

Halusin vain jonnekin jakaa nimettömästi oman kokemukseni, jonka valossa en yhtään ihmettele ettei psykoterapeuteilla enää ole asiakkaita.

Kommentit (610)

Vierailija
561/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

559 lisää vielä, että tuo jatkamaan painostus ei johdu mistään muusta kuin terapeutille aiheutuvasta tulonmenetyksestä, kun asiakas lopettaa ja ei välttämättä heti tule tilalle toista. Eli jos terapeuttisi yrittää maanitella jatkamaan, syy on tämä. Ei mikään muu. Ja ainoastaan huono, epäeettinen terapeutti toimii näin. Jos tämän muistatte, voi olla helpompi katkaista terapiasuhde painostuksesta huolimatta.

Vierailija
562/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni terapian lopettaminen toistaiseksi henkistä väkivaltaa muistuttavien tilanteiden seurauksena on edelleen niin kipeä asia, etten pysty tähänkään kirjoittamaan siitä, mutta jotain parantavaa on tässä kun lukee muiden tarinoita.

Sama täällä. Elämäni kauhein kokemus mutta helpottaa lukea muiden kokemuksista vaikka on tietysti valitettavaa että niin monta on vahingoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

559 lisää vielä, että tuo jatkamaan painostus ei johdu mistään muusta kuin terapeutille aiheutuvasta tulonmenetyksestä, kun asiakas lopettaa ja ei välttämättä heti tule tilalle toista. Eli jos terapeuttisi yrittää maanitella jatkamaan, syy on tämä. Ei mikään muu. Ja ainoastaan huono, epäeettinen terapeutti toimii näin. Jos tämän muistatte, voi olla helpompi katkaista terapiasuhde painostuksesta huolimatta.

Todellakin. Terapeutti on isoissa veloissa oleva yrittäjä joka haluaa ja tarvitsee rahaa. Silloin ei voi hyväksyä että maksavat asiakkaat lähtevät. Kyse on vain ja ainoastaan rahasta jota terapeutti tarvitsee. Ei sen maksavan asiakkaan hyvinvoinnista.

Vierailija
564/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole tuo jolle vastasit, mutta viestisi menevät jatkuvasti omituisemmiksi. Teet todella outoja oletuksia.

"Jos elämässäni ei ole muita ihmisiä". Mitä ihmettä? Erittäin harvalla on onneksi tällainen tilanne. Ja jos on, niin kyse on yksinäisyydestä, ei kalliin terapian tarpeesta...

AP"

Itse olet hieman omituinen.

Yksinäisyys ja yksin oleminen ovat kaksi täysin eri asiaa.

Joku hakeutuu siihen ja joku ajautuu siihen.

Voit olla ihmisten ympäröimänä ja tuntea yksinäisyyttä tai olla yksin tuntematta yksinäisyyttä.

-eri-

Vierailija
565/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono psykoterapia voi ilmetä monin eri tavoin, mutta sen ytimessä on yleensä se, että se ei edistä asiakkaan hyvinvointia tai jopa pahentaa sitä. Alla on keskeisiä piirteitä, jotka voivat viitata huonoon psykoterapiaan:

1. Terapeuttinen suhde on puutteellinen

Turvattomuus tai epäluottamus: Asiakas ei tunne oloaan kuulluksi, ymmärretyksi tai arvostetuksi.

Vallan väärinkäyttö: Terapeutti ohjailee, vähättelee tai syyllistää asiakasta.

Rajat hämärtyvät: Terapeutti kertoo liikaa itsestään, ottaa liikaa yhteyttä vapaa-ajalla tai pyrkii henkilökohtaisiin suhteisiin.

2. Terapeutin toiminta on epäeettistä tai epäpätevää

Puutteellinen ammattitaito: Terapeutti ei hallitse käyttämäänsä menetelmää tai ei sovella sitä asianmukaisesti.

Epäeettisyys: Salassapidon rikkominen, seksuaalinen tai taloudellinen hyväksikäyttö, tai potilaan käyttämistä omiin tarkoituksiin.

Ideologinen painostus: Terapeutti tuo omia arvojaan tai maailmankatsomustaan liian vahvasti hoitoon.

3. Terapia ei etene tai vie väärään suuntaan

Jumittuminen: Käydään vuodesta toiseen samoja asioita läpi ilman muutosta tai uusia näkökulmia.

Vääränlainen fokusoituminen: Keskitytään epäolennaisiin asioihin tai vältellään olennaisia kipukohtia.

Oireiden paheneminen ilman käsittelyä: Terapia voi tuoda esiin vaikeita tunteita, mutta jos niitä ei käsitellä turvallisesti, asiakas voi jäädä yksin niiden kanssa.

4. Kommunikointiongelmat

Epämääräinen tai välttelevä vuorovaikutus: Terapeutti ei vastaa kysymyksiin, ei selitä menetelmiään tai välttelee palautteen antamista/ottamista.

Puhetta, mutta ei tunnetason yhteyttä: Tunnutaan keskusteleltaessa "olevan eri maailmoissa".

5. Terapeutti kieltää ongelmat

Jos asiakas ottaa esille kokemansa ongelmat terapiassa ja terapeutti kieltää kaiken kritiikin, vähättelee asiakkaan havaintoja tai syyllistää asiakasta terapian epäonnistumisesta, kyseessä on selkeä varoitusmerkki.

Mistä tietää, onko terapia "vain vaikeaa" vai huonoa?

Terapian kuuluu olla myös haastavaa mutta haastavuuden tulisi tuntua merkitykselliseltä ja lopulta voimaannuttavalta, ei lamauttavalta tai alistavalta.

Jos jatkuvasti ahdistaa mennä tapaamisiin, tunnet olevasi huonompi kuin ennen, ja keskustelut eivät auta, on syytä pysähtyä arvioimaan tilannetta.

Vierailija
566/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikksi huonoja terapeutteja on niin paljon ja miksi monet ihmiset jäävät heihin jumiin.

1. Puutteellinen sääntely ja matala kynnys

Suomessa psykoterapeuteilla tulee olla Valviran hyväksymä koulutus, mutta taso vaihtelee suuresti eri koulukuntien ja menetelmien välillä.

Moni toimii myös nimikkeillä kuten "ratkaisukeskeinen valmentaja" tai "terapeuttinen ohjaaja", ilman kunnollista koulutusta tai valvontaa.

Jopa virallisesti pätevillä terapeutilla voi olla heikko koulutustausta tai vähäinen käytännön osaaminen.

2. Terapeutit ovat ihmisiä eivät kaikki ole psyykkisesti tasapainossa

Moni hakeutuu alalle omien traumojensa tai haavojensa vuoksi, mutta ei ole työstänyt niitä riittävästi.

He saattavat idealisoida rooliaan, pitää itseään "parantajina", ja suhtautuvat kriittiseen palautteeseen defensiivisesti tai syyllistävästi.

Joillain on valtarakenteisiin liittyviä ongelmia, kuten tarve kontrolliin tai haluttomuus aidosti kohdata toista ihmistä.

3. Valvonnan puute

Terapia tapahtuu suljetuin ovin, eikä kukaan näe, mitä siellä oikeasti tapahtuu.

Asiakkaat ovat usein haavoittuvaisia eivätkä tiedä, mikä on normaalia tai hyväksyttävää.

Vasta äärimmäiset tapaukset (esim. seksuaalinen hyväksikäyttö) johtavat seuraamuksiin. Muuten väärinkäytöksiä on vaikea osoittaa.

4. Vanha tai heikko koulutus

Jotkut terapeutit ovat kouluttautuneet vuosikymmeniä sitten eivätkä ole päivittäneet osaamistaan.

Tietyt terapiakoulukunnat (esim. tietyt vanhakantaiset psykodynaamiset suuntaukset tai new age -tyyppiset lähestymistavat) voivat opettaa passiivista, syyllistävää tai epärealistista työskentelyä.

5. Asiakkaat eivät osaa tai uskalla kyseenalaistaa

Terapiasta puhutaan usein lähes pyhänä prosessina, jota ei saisi kritisoida.

Moni ajattelee, että "jos tämä tuntuu pahalta, se ehkä tarkoittaa että se toimii".

Jos terapia ei etene, terapeutti saattaa siirtää vastuun asiakkaalle ("et ole valmis", "et kohtaa tunteitasi"), mikä ylläpitää valtasuhdetta ja estää asiakasta lähtemästä.

6. Kulttuurinen ja ammatillinen itsepetos

Psykoterapia-ala on huonosti itseään reflektoiva. Monet alan sisällä kokevat kritiikin uhkana koko alalle.

Terapian haittavaikutuksista on vähän tutkimusta, ja ne usein sivuutetaan.

Terapeutit, jotka puhuvat avoimesti alan ongelmista, saatetaan jopa syrjäyttää.

Mitä tämä tarkoittaa asiakkaan näkökulmasta?

Jos terapia ei auta, tuntuu väärältä tai jopa vahingoittavalta, et ole ongelma sinä. Moni jää vuosiksi huonoon terapiaan, koska uskoo että "tässä täytyy vain kestää".

Vierailija
567/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi terapeutti on pakkomielteinen lapsuuden ongelmien kanssa, vaikka asiakas sanoo lapsuutensa olleen onnellinen?

Jos näin käy, kyse on yleensä enemmän terapeutin omasta ajattelutavasta tai rajoitteista kuin asiakkaan todellisesta kokemuksesta.

Tässä keskeiset syyt:

---

🧠 1. Terapeutti työskentelee jäykän teoreettisen mallin pohjalta

Monet terapeutit erityisesti psykodynaamisen tai psykoanalyyttisen koulutuksen saaneet uskovat, että kaikki aikuisiän ongelmat kumpuavat lapsuudesta.

He saattavat ajatella:

Että asiakas on "kieltämisessä" tai "idealisoimassa" lapsuuttaan

Että trauma on piilossa tai tiedostamatonta

Että ongelmien täytyy liittyä varhaisiin perhesuhteisiin

Tällöin asiakasta ei aidosti kuunnella, vaan hänen kokemuksensa tulkitaan pois.

---

🔄 2. Terapeutti heijastaa omia kokemuksiaan tai uskomuksiaan

Terapeutilla saattaa olla käsittelemätöntä omaa lapsuuden kipua, jota hän heijastaa asiakkaisiin.

Tai hän on oppinut ajattelemaan, että kaikilla on traumaa, vaikka se ei vastaisi todellisuutta.

---

3. Asiakkaan todellisuutta vähätellään

Jos sanot, että lapsuutesi oli hyvä, mutta terapeutti silti jatkuvasti etsii piilotettuja ongelmia, viesti on käytännössä:

> En usko sinua. Minä tiedän paremmin, millaista sinun elämäsi oli.

Tämä on vahvasti luottamusta rikkova tapa toimia ja luo valta-asetelman, jossa asiakas joutuu puolustautumaan.

---

🧱 4. Terapeutti on jumissa yhdessä selitysmallissa

Hyvä terapia on joustavaa ja asiakkaan tarinaa seuraavaa. Jos terapeutti pakottaa sinua yhteen tulkintaan (esim. "kaikki johtuu lapsuudesta"), hän ei ole kiinnostunut kuulemaan sinua vaan sovittamaan sinua omaan kehikkoonsa.

Jos asiakkaalla joskus on taipumusta vähätellä vaikeita kokemuksia lapsuudesta, se pitää nousta esiin hänen omasta oivalluksestaan, ei terapeutin painostuksesta.

---

🚩 Hälytysmerkit

Jos terapeutti

Palaa jatkuvasti lapsuuteen, vaikka se ei tunnu sinusta merkitykselliseltä

Ehdottaa, että et vain "ole valmis näkemään totuutta"

Kieltää tai mitätöi muistojasi

Tulkitsee kaiken vastarinnaksi tai defenssiksi

silloin hän ei kuuntele sinua, vaan käyttää sinua oman mallinsa todistusaineistona.

Vierailija
568/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus on terapiassa käynnin takia tullut sellainen olo, että onko minulla paljon mitään muuta kuin ongelmia. Se on tuntunut ajoittain aika musertavaltakin. Olen sitten päätellyt, että se voi johtua siitä että terapiassa ja psykiatrisessa hoidossa yleensäkin nähdään ongelmia sielläkin, missä niitä ei todellisuudessa ole. Tästä tulee mieleen useita esimerkkejä. Kerroin terapeutille yleisellä tasolla ajatuksesta jonka olin lukenut psykologian oppikirjasta kertomatta mistä ajatus on peräisin, ja terapeutti piti tätä ajatusta harhakäsityksenä ja oireena!

Totta. Ongelmia nähdään siellä, missä niitä ei ole ja toisaalta ne oikeat ongelmat sivuutetaan hymistelyllä, latteuksilla ja "lempeällä" opettavaisuudella. 

Olen alkanut miettiä, että merkittävä osa terapeuteista ei vain sovi ihmisläheiseen työhön. Monella vaikuttaa olevan puutteita mielen teoriassa, toisen ihmisen aidossa kohtaamisessa sekä empatiakyvyssä. Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen on heillä vajavaista ja asiakkaan asioita katsotaan värittyneesti omien käsitysten, asenteiden, arvojen ja maailmankuvan läpi. Tämä on erityisen vahingollista asiakkaalle, jolla on taustallaan jatkuvaa omien rajojen rikkomista ja niiden huomiotta jättämistä. Asiakkaan vääriä käsityksiä ja uskomuksia ei osata tai uskalleta haastaa mutta asiakasta ihmisenä kyseenalaistetaan jatkuvasti ja hän on heti ongelmatapaus, jos ei toimi terapeutin päässään kehittelemän käsikirjoituksen mukaan. Jotenkin tulee mieleen se uushenkisissä piireissä elävä käsitys siitä, että rajojen vetäminen ja oman minuuden määrittely on aina jotain "egon vastustusta", josta henkisesti kehittyneen ihmisen on kuulema päästävä eroon. 

Hyvä ja tervetullut ketju minunkin mielestäni. Kiitos ketjun aloittajalle ja kaikille kokemuksiaan jakaneille tarpeellisista ulostuloista.

Vierailija
569/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lisää huonoja kokemuksia Quorasta englanniksi: https://therapistsexposed.quora.com/

Vierailija
570/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus on terapiassa käynnin takia tullut sellainen olo, että onko minulla paljon mitään muuta kuin ongelmia. Se on tuntunut ajoittain aika musertavaltakin. Olen sitten päätellyt, että se voi johtua siitä että terapiassa ja psykiatrisessa hoidossa yleensäkin nähdään ongelmia sielläkin, missä niitä ei todellisuudessa ole. Tästä tulee mieleen useita esimerkkejä. Kerroin terapeutille yleisellä tasolla ajatuksesta jonka olin lukenut psykologian oppikirjasta kertomatta mistä ajatus on peräisin, ja terapeutti piti tätä ajatusta harhakäsityksenä ja oireena!

Totta. Ongelmia nähdään siellä, missä niitä ei ole ja toisaalta ne oikeat ongelmat sivuutetaan hymistelyllä, latteuksilla ja "lempeällä" opettavaisuudella. 

Olen alkanut miettiä, että merkittävä osa terapeuteista ei vain sovi ihmisläheiseen työhön. Monella vaikuttaa olevan puutteita mielen teoriassa, tois

Kiitoksia kaikille kommentoineille. Lisääkin kokemuksia olisi hienoa kuulla.

Vierailija
571/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
572/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity itsessään huonosti menneeseen terapiaan joten tämä menee aiheen vierestä:

Jos on trauma- ja masennustaustaa olisi hyvä käydä terapiassa. Tämä on oletusarvo. Kuitenkin terapia on kallista ja on kyseenalaista toimiiko se. Minusta on huono juttu, että aina sanotaan, että pitäisi olla se terapia. Olen kärsinyt masennuksesta ja ahdistuksesta 22 vuotta ja minusta ne ovat vain emotionaalista herkkyyttä.

Tarvitsen elämääni liikuntaa, hyviä ihmissuhteita, itsereflektiota, hyviä elämäntapoja ja riittävää määrää itsenäisyyttä ja vapautta. Joku terapiasuhde ja mahdollinen lääkitys olisi tämän vastakohta, koska joku muu saisi silloin ohjakset elämääni. Lääkitsisin tunteeni pois jollain lääkkeellä jonka mukana lähtisi paljon muutakin olennaista sekä luovuttaisin vallan hoidostani itseltäni jollekin jolla on jokin muodollinen pätevyys.

Olen ennemmin alkanut kyseenalaistaa tällaisia masennus- ja ahdistusdiagnooseja. Epävakaan persoonallisuushäiriön diagnoosinkin sain joskus psykiatrisella polilla kahdella käynnillä. Itse pidän itseäni mahdollisena adhd:na, mutta onko sekään muuta kuin ominaisuus?

Olen parhaimmillani todella aikaansaava vaikkei ole keskittymiskykyä pitkäaikaiseen rutiinitekemiseen, mutta sekin on minusta ennemmin ominaisuus. Harva jaksaa toisaalta lähteä lenkille räntäsateeseen kun minulle se on helppoa ja viihdyn siellä vaikka pari tuntiakin.

Vierailija
573/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ole tuo jolle vastasit, mutta viestisi menevät jatkuvasti omituisemmiksi. Teet todella outoja oletuksia.

"Jos elämässäni ei ole muita ihmisiä". Mitä ihmettä? Erittäin harvalla on onneksi tällainen tilanne. Ja jos on, niin kyse on yksinäisyydestä, ei kalliin terapian tarpeesta...

AP"

Voit olla ihmisten ympäröimänä ja tuntea yksinäisyyttä tai olla yksin tuntematta yksinäisyyttä.

-eri-

Tämä on täysin totta. Yksinäisyys ja yksin oleminen ovat täysin eri asioita. 

Ensimmäinen on kärsimys ja jälkimmäinen toivomus. 

Vierailija
574/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP"

-eri-

Tämä on täysin totta. Yksinäisyys ja yksin oleminen ovat täysin eri asioita. 

Ensimmäinen on kärsimys ja jälkimmäinen toivomus. 

👍

Vierailija
575/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on todella terapeuttista, kiitos kaikille! Ei ole mitään paikkaa missä jakaa näitä kokemuksia. Sitä on niin yksin terapeutin armoilla. Kiitos kaikille tähän mennessä asiallisesti osallistuneille ja jatketaan keskustelua! Tämä on aivan liian vaiettu aihe.

Vierailija
576/610 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huvittavin keskustelu aikoihin. 1-2 hieman katkeroitunutta sekopäätä pistää parastaan. 

Ikävä kyllä olet väärässä. En ymmärrä mistä joku saa edes päähänsä, että kaikki tulisi yhdeltä henkilöltä.

Sinulla on vahva kieltämisdefenssi päällä. Ymmärrän, että se tulee siitä, että olet itse vannoutunut terapian kannattaja. Mutta miten vaikea se on ymmärtää, että kaikilla kokemukset eivät ole hyviä. Miksi sinun mielesi hajoaisi tuosta tiedosta.

Vierailija
577/610 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä esimerkki siitä miten terapeutit eivät tunne edes psykologian oppeja. Millä osaamisella he sitten auttavat asiakkaitaan? Kysyn vaan.

Vierailija
578/610 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huvittavin keskustelu aikoihin. 1-2 hieman katkeroitunutta sekopäätä pistää parastaan. 

Aloituksella nyt 160 tykkäystä.

Enkä minäkään ollut edes hoksannut tykätä aloituksesta. Kävin nyt tykkäämässä.

Vierailija
579/610 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä olet väärässä. En ymmärrä mistä joku saa edes päähänsä, että kaikki tulisi yhdeltä henkilöltä.

Sinulla on vahva kieltämisdefenssi päällä. Ymmärrän, että se tulee siitä, että olet itse vannoutunut terapian kannattaja. Mutta miten vaikea se on ymmärtää, että kaikilla kokemukset eivät ole hyviä. Miksi sinun mielesi hajoaisi tuosta tiedosta.

Kritiikinkieltäjä on joko

- terapiayrittäjä - pelkää asemansa ja tulojensa menetystä.

- terapiakultin jäsen, terapiauskovainen. Lahkoille tyypillistä on kaiken kriittisen ajattelun kieltäminen.

- ihminen joka voi todella huonosti ja kokee terapian viimeisenä oljenkortenaan. Siinä tapauksessa toivotan onnea ja myös kriittisyyttä matkaan: varmasti hyviäkin terapeutteja löytyy.

Vierailija
580/610 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä saanut omasta kokemuksesta hirveästi mitään irti. Muistan ku tää täti sano mulle, että "älä ajattele niin filosofisesti", mikä on sangen huvittava ilmaus. No haittaakaan tuosta ei suuremmin ollut, tulipahan kokeiltua kelan maksamana ja todettua, että luonto tarjoaa toimivampia työkaluja