Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla ollut huonoja psykoterapiakokemuksia?

Vierailija
25.07.2025 |

Nyt kun Hesari on tällä viikolla uutisoinut pariinkin kertaan miten kukaan ei enää käy psykoterapiassa, jäin miettimään omaa kokemustani.

Kävin kymmenisen vuotta sitten pari vuotta Kelan tukemassa psykoterapiassa keskivaikean masennuksen takia.

Keskeytin lopulta kesken, lausunnon kirjoittaneen psykiatrin luvalla ja kannustuksesta. Hän oli aivan samaa mieltä kuin minä ja läheiseni, että psykoterapia vain pahensi oloani. Olo ja elämäni parantuivatkin heti psykoterapian lopettamisen jälkeen.

Kokemus oli aivan kammottava, samoin psykoterapeutti. Ei myöskään antanut minun lopettaa tai vaihtaa terapeuttia vaan painosti jatkamaan kanssaan kunnes sitten psykiatrin luvalla yksinkertaisesti lopetin käymästä.

En koskaan enää menisi psykoterapiaan. Oli myös aivan järjettömän kallista, joten terapia itsessään aiheutti minulle ongelmia, sen lisäksi rahanmeno aiheutti ongelmia sekä tarve lähteä kerran viikossa töistä aikaisemmin ehtiäkseni sinne aiheutti töissä ongelmia. Psykoterapeutti oli todella surkea ja aiheutti paljon ongelmia.

Halusin vain jonnekin jakaa nimettömästi oman kokemukseni, jonka valossa en yhtään ihmettele ettei psykoterapeuteilla enää ole asiakkaita.

Kommentit (610)

Vierailija
541/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huvittavin keskustelu aikoihin. 1-2 hieman katkeroitunutta sekopäätä pistää parastaan. 

Miksi niin vihamielinen sävy? Onko sinulla jotain omia intressejä liittyen terapiaan tai sen kritisoimiseen?

Vierailija
542/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aikoinaan kolme vuotta... Olisin halunnut lopettaa jo ensimmäisen vuoden jälkeen, mutta terapeutti alkoi uhkailemaan minua sillä, että pitää paikkaani auki pari kuukautta ja laskuttaa minua käyttämättä jääneistä tunneista. Olin tosi nuori, enkä saanut mistään tukea, joten alistuin ja jatkoin terapiaa. Harmittaa jälkeenpäin tosi paljon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin iloinen ja avoin maaailmamme ja kaikille tunteille ennen terapiaa, terapia irroitti minut tunteista, aiheutti vakavan pelon ihmisiin, aiheutti lähes psykoosin, en tiennyt mikä on totta ja mikä harhaa, menetin ihmisen uteliaisuuden, minusta tuli alistunut ja vetäytyvä introvertti. Otan vastuun muiden virheistä alistunut kiusaamiselle, en tunne enään tunteita. Terapia harhoitti minut se oli pahinta väkivaltaa mitä olen ikinä kokenut.

Vierailija
544/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia voi olla pahin kokemus elämässäsi. Terapia huonoja kokemuksia löytyy vaikka kuinka paljon.

Vierailija
545/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla näihin kokemuksiin vihamielisesti suuntautuvat tahot voisivat miettiä miksi suhtautuvat niin vihamielisesti. Oletko vihainen, että terapiasta voi tämänkaltaisia kokemuksia olla. Tunnistatko terapian teoriaa, tuleeko sinusta vihainen koska se ehkä kyseenalaistaakin edustamasi terapiasuuntauksen. Et olisikaan hyväntekijä vaan koko teoria synnyttää pahuuden itsessäsi ja hoidossa?

Vierailija
546/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella, jotka oikeasti tarvitsevat terapiaa, on elämää ja terveyttä haittaavia traumoja, joita he eivät itse oikein edes tunnista.Asioista puhutaan ilman tunneyhteyttä kuin kauppalistasta. 

Itselläni terapian toimivuus vaati aika paljon. Elämänkokemusta keski-ikään. Voinnin eskaloitumisen työkyvyttömäksi. Oma valtava motivaatio ja oma työskentely. Ja kyky ja mahdollisuus valita oikeasti ammattimaista terapiaa. 

Vierailija
547/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykodynaaminen terapeutti annostelee halveksuntaa, provosoi ja kerää materiaalia sekä sitten alkaa leikkimään tilanteita uudelleen ja uudelleen niin ettei potilas ei enään tiedä mikä on totta ja mikä on tarua. Terapia on vaarallista ja haitallista. Henkinenpahoinpitely "kosketus omiin tunteisiin" hoidon nimissä ei ole hoitoa vaan se on väkivaltaa. Piste.

Terapia aiheuttaa pahempaa vahinkoa kuin itse syy miksi terapiassa ollaan. Koko psykodynaaminen teoria on narsistinen kuin voi vain olla. Ja siihen uskotaan ja oikeutetaan pahoinpitely sekä rahastus tämän uskonnon nimissä. Ja yhteiskunta vielä maksaa tästä "työkyvyn" ylläpitämisen nimissä vaikka se ei ole edes tämän teoriasuunnan tavoite.

Vierailija
548/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huvittavin keskustelu aikoihin. 1-2 hieman katkeroitunutta sekopäätä pistää parastaan. 

Aloituksella nyt 160 tykkäystä.

Vierailija
549/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin aikoinaan kolme vuotta... Olisin halunnut lopettaa jo ensimmäisen vuoden jälkeen, mutta terapeutti alkoi uhkailemaan minua sillä, että pitää paikkaani auki pari kuukautta ja laskuttaa minua käyttämättä jääneistä tunneista. Olin tosi nuori, enkä saanut mistään tukea, joten alistuin ja jatkoin terapiaa. Harmittaa jälkeenpäin tosi paljon!

Näissä olisi hyvä erottaa, mikä on terapiaa ja mikä kiusaamista. Kyseessä ei ole huono terapia vaan häiriintynyt ihminen. 

Youtubessa on Sandy Lee Wyllie, jolla on hyviä videoita aiheesta (miten tunnistaa asiaton terapeutti jne) , hänen ilmiselvistä mielenterveysongelmistaan huolimatta. Tai juuri niiden vuoksi on joutunut terapeuttien uhriksi. 

Vierailija
550/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla diagnosoitiin vakava krooninen sairaus ja sain lähetteen psykoterapiaan, jossa voisin keskustella diagnoosin aiheuttamista tuntemuksista. Kun avauduin sairauteni aiheuttamista rajoitteista, terapeutti antoi neuvoja, joissa näitä rajoitteita ei otettu mitenkään huomioon. Kun kerroin työni haasteista, terapeutti vähätteli kokemuksiani ja alkoi avautua omasta työnantajastaan. Kun kerroin parisuhteeni ongelmista, terpautti (keski-ikäinen mies) käski minua (nuori nainen) ehostautumaan nätimmin ja pukeutumaan seksikkäämmin. Tuo viimeinen kommentti oli minulle vikatikki ja lopetin hoitosuhteen.

Vierailija
551/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla diagnosoitiin vakava krooninen sairaus ja sain lähetteen psykoterapiaan, jossa voisin keskustella diagnoosin aiheuttamista tuntemuksista. Kun avauduin sairauteni aiheuttamista rajoitteista, terapeutti antoi neuvoja, joissa näitä rajoitteita ei otettu mitenkään huomioon. Kun kerroin työni haasteista, terapeutti vähätteli kokemuksiani ja alkoi avautua omasta työnantajastaan. Kun kerroin parisuhteeni ongelmista, terpautti (keski-ikäinen mies) käski minua (nuori nainen) ehostautumaan nätimmin ja pukeutumaan seksikkäämmin. Tuo viimeinen kommentti oli minulle vikatikki ja lopetin hoitosuhteen.

Minulle miespuolinen terapeutti, kun pohdin parikymppisenä haluanko lapsia vai en, kertoi että kyllähän lapsia voi nykytieteen avulla saada ihan minkä ikäisenä tahansa. Ei voi. Ja todellakaan en mennyt takaisin.

Vierailija
552/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa tulee esille sana kuin moni pitää seks. väkivaltaa vain paskana seksinä niin moni pitää henkistä väkivaltaa paskana terapiana. Pitäisi olla joku tsekkilista, mikä valviran terapeuttien pitäisi tarjota ensimmäisen käynnin aluksi, missä kuvataan asianmukaisen terapian tuntomerkit sekä henkisen väkivallan tuntomerkit terapiasuhteessa. 

Vierailija
553/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta!

Vierailija
554/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä ketjusta!

Samoin! Kiitos!

Vierailija
555/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksella nyt 160 tykkäystä.

Nyt 162.

Vierailija
556/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kelan kuntoutusterapiassa, menetelmänä psykodynaaminen. Valitsin terapeutteja kouluttavan terapeutin. Hyvin meni ja hyvä oli.

Totta kai maailmassa on huonoja terapeutteja ja huonoja kokemuksia, ei siitä mihinkään pääse.

Vierailija
557/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täysin mahdollista, että terapeutti ei ole ollut hyvä työssään, sellaisiakin valitettavasti on. Samalla on kuitenkin vaikea olla täysin objektiivinen ulkopuolisena, kun en tunne kyseistä tilannetta tarkemmin.

Monilla ihmisillä aktivoituu kognitiivinen dissonanssi juuri silloin, kun terapiassa lähestytään vaikeita tai epämiellyttäviä teemoja. Tällöin voi syntyä vahva vastarinta, vaikka juuri ne aiheet olisivat avain muutokseen. Siksi on usein vaikea sanoa, onko kyse aidosti huonosta terapiasta vai normaalista prosessista, jossa epämukavuus on osa toipumista ja asiakas kokee sen paskaksi terapiaksi koska se on epämiellyttävää.

En siis halua vähätellä huonoja kokemuksia, mutta ajattelen että molemmat vaihtoehdot, epäpätevät terapeutit ja vaikean työn herättämä vastarinta voivat olla totta, ja joskus ne voivat myös mennä sekai

Ja sulla (ap) meni kaksi vuotta havaita tämä, että terapeutti oli sairas vaikka olet asikkaana koulutetumpi?

OK.

______

"Kävin kymmenisen vuotta sitten pari vuotta Kelan tukemassa psykoterapiassa keskivaikean masennuksen takia."

"Kyseinen mies oli aivan tasapainoton ja ongelmia täynnä, meistä kahdesta hän oli se jolla oli vakavia psyykkisiä ongelmia. Ei ihme, että elämäni parani huomattavasti heti kun hankkiuduin hänestä eroon. Hyi, vieläkin tulee ihan inhonväreet. Oli sairain ihminen jonka olen koskaan tavannut. Hyi kauhea."

Vierailija
558/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En minä ole mitään päättänyt, että terapia oli huono. Olen todennut sen. Kaksi eri asiaa. Tunnut suhtautuvat asiakkaisiin kuin potilaisiin, jotka eivät osaa ajatella ja tehdä omia havaintoja."

Juuri noin. Ihan käsittämätöntä hybristä kuvitella, että kun asiakkaat ovat koulutetumpia aiheesta, kuten monet ovat, itseni mukaan luettuna, niin huonommin aiheeseen koulutettu olisi jotenkin siinä asemassa että voi "opettaa" ja sanella miten toinen oikeasti kokee ja ajattelee. Ei se niin mene. Esimerkiksi omalla kohdallani jouduin jatkuvasti toteamaan, että psykoterapeutti ei tuntenut esimerkiksi edes perusasioita lääketieteestä, psykologiasta ja sosiaalipsykologiasta.

Ap

No, minkä takia sitten edes menit koko terapiaan ja kävit siellä vielä kaksi (2) VUOTTA, jos 

A) olet koulutetumpi kuin terapeutti 

B) oppilas ei voi opettaa opettajaa

C) jouduit jatkuvasti toteamaan, että terapeutti ei osaa perusasioita

Miksi l.ö.i.t päätä seinään kaksi vuotta. 

Vierailija
559/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos terapeutti on huono, pitää vaihtaa terapeuttia.

Niin yritin. Sanoin terapeutille toistuvasti, että homma ei toimi ja haluan lopettaa terapian tai vaihtaa terapeuttia. Ei antanut, suuttui suorastaan ja painosti jatkamaan kanssaan. Lopulta ennen lopettamista kävin sitten toisella terapeutilla. Ensimmäinen huomasi sen laskutusjärjestelmästä (tekivät yrittäjinä saman firman alla töitä) ja raivostui siitä täysin, ilmoitti etten saa vaihtaa vaan on pakko jatkaa hänen kanssaan.

Olin melkoisen nuori ja alistuin sitten jonkin aikaa painostukseen kunnes sitten tosiaan vain jätin enää menemättä, kysymättä häneltä lupaa. Tuo oli sen jälkeen kun psykiatri oli huolestunut asiasta ja yrittänyt keskustella terapeutin kanssa mutta terapeutti kieltäytyi. Totesin, että hänellä ei ole puhtaat jauhot pussissa jos ei suostu edes keskustelemaan hoidosta vastaavan erikoislääkärin kan

Muistakaa hyvät ihmiset aina, että te valitsette terapeutin. Vaikka terapeutti mitä väittäisi tai sekoilisi, aina on oikeus vaihtaa ilman mitään sen kummempia perusteluja tai seremonioita vanhan terapeutin kanssa. Terapeutti on todella epäeettinen ja täysin ammattitaidoton (+ mahdollisesti itse jotenkin psyykkisesti epävakaa), jos painostaa asiakasta jatkamaan väkisin kanssaan.

Vierailija
560/610 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni terapian lopettaminen toistaiseksi henkistä väkivaltaa muistuttavien tilanteiden seurauksena on edelleen niin kipeä asia, etten pysty tähänkään kirjoittamaan siitä, mutta jotain parantavaa on tässä kun lukee muiden tarinoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi