Onko muilla ollut huonoja psykoterapiakokemuksia?
Nyt kun Hesari on tällä viikolla uutisoinut pariinkin kertaan miten kukaan ei enää käy psykoterapiassa, jäin miettimään omaa kokemustani.
Kävin kymmenisen vuotta sitten pari vuotta Kelan tukemassa psykoterapiassa keskivaikean masennuksen takia.
Keskeytin lopulta kesken, lausunnon kirjoittaneen psykiatrin luvalla ja kannustuksesta. Hän oli aivan samaa mieltä kuin minä ja läheiseni, että psykoterapia vain pahensi oloani. Olo ja elämäni parantuivatkin heti psykoterapian lopettamisen jälkeen.
Kokemus oli aivan kammottava, samoin psykoterapeutti. Ei myöskään antanut minun lopettaa tai vaihtaa terapeuttia vaan painosti jatkamaan kanssaan kunnes sitten psykiatrin luvalla yksinkertaisesti lopetin käymästä.
En koskaan enää menisi psykoterapiaan. Oli myös aivan järjettömän kallista, joten terapia itsessään aiheutti minulle ongelmia, sen lisäksi rahanmeno aiheutti ongelmia sekä tarve lähteä kerran viikossa töistä aikaisemmin ehtiäkseni sinne aiheutti töissä ongelmia. Psykoterapeutti oli todella surkea ja aiheutti paljon ongelmia.
Halusin vain jonnekin jakaa nimettömästi oman kokemukseni, jonka valossa en yhtään ihmettele ettei psykoterapeuteilla enää ole asiakkaita.
Kommentit (610)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viesti numero 390. Idioottikin sen löytää.
Edelleen 4 tykkäystä. 3 alapeukkua. Jännä juttu
+++
Ei huvita etsiä, kun et kerran voi kertoa suoraan sivunnumeroa jolla pääsisi. Pidä kommenttisi sitten, ilmeisesti et kaipaa sille tykkäyksiä vaan haluat vain ulista 🤷🏻
Hei täällä on nyt varmaan lähemmäs sata negatiivista tarinaa. Voi olla paljon enemmänkin. Kuitenkin nämä 2 testi kysymystä kerää ainoastaan muutaman tykkäyksen. Se kertoo aika selvästi sen että täällä on aika monta tarinaa samasta kynästä.
Kertoo vain sen, että mitään testiä ei edes ole, kun et itsekään tunnu tietävän missä se on :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+++
Ei huvita etsiä, kun et kerran voi kertoa suoraan sivunnumeroa jolla pääsisi. Pidä kommenttisi sitten, ilmeisesti et kaipaa sille tykkäyksiä vaan haluat vain ulista 🤷🏻
Huvittaa kuitenkin keksiä tarinoita pahoista terepeuteista?
Ei huvita semmoinenkaan kyllä. Kerrotko miksi se sivunnumero on jokin salaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Joo psykoterapiakoulutus kestää jotain 3 vuotta ja liki kuka tahansa voi kouluttautua kun rahaa löytyy.
Ei ole täysipäiväisesti 3 vuotta.
Psykoterapeutin opinnot ovat tosiaan vain sen 60 op. Se tarkoittaa kahden lukukauden, eli 9 kuukauden opintoja. Äärimmäisen vähän. Ja sillä sitten joku kuvittelee psykoterapeutin saavan tuolla jonkin suuren viisauden. Joo ei.
Varsinkin jos se pohjakoulutus on vain joku sosionomi tai psykiatrinen sairaanhoitaja niin ei mikään ihme että älykkyyttä tai osaamista ei ole. Mutta silti yritetään laskuttaa yhtä paljon kuin joku juristi tai lääkäri. Täyttä huijausta.
Tuo on muuten sekin väärää tietoa, että terapiassa voinnin kuuluisi loputtomiin huonontua. Ei todellakaan:
"Eniten ongelmia voivat kuitenkin Lilienfeldin mukaan aiheuttaa itse terapeutit.
Hyökkäävä, empatiakyvytön tai yksittäisen terapiamuodon käyttöön vihkiytymätön terapeutti on sellainen, jota pitää ehdottomasti välttää, Lilienfeld painottaa.
Terapeuttinsa toimimista ja terapian edistymistä kannattaa tarkkailla itsekin. Lilienfeld antaa vinkkejä, joiden avulla terapiassa edistymistään voi arvioida.
Potilaan voinnin pitäisi parantua kuukaudessa edes vähän. Joissain tapauksissa edistys näkyy tätäkin nopeammin. Jos näin ei ole, kysy syytä terapeutiltasi. Kiinnitä myös huomiota siihen, kysyykö terapeutti voinnistasi tai edistymisestäsi. Jos ei, pitäisi hälytyskellojen soida."
https://www.terve.fi/artikkelit/terapiasta-voi-olla-myos-haittaa
Aloin käymään psykoterapiassa. Terapeutti totesi heti alussa, että terapiaa tarvitaan kolme kertaa viikossa, että siitä on apua. Terapeutin kanssa laadittiin kelalle anomus, jolla sain korvauksen kolmeen käyntiin viikossa.
Aluksi tuntui hyvältä, mutta pian terapia alkoi tuntua vankilasta. Terapeutti ei hyväksynyt aikojen perumista millään syyllä. Jos soitin ja yritin perua ajan, hän sanoi että kuuluu sairauden oireisiin, että ei halua tulla terapiaan, ja että hän pitää ajan minua varten, eikä peru sitä. Ongelma oli, että Kela ei korvannut niitä kertoja kun en mennyt terapiaan, vaikka terapeutti laskutti käyttämättömästä ajasta.
Yritin lopettaa terapian, mutta hän sanoi, että halu lopettaa kuuluu asiaan ja hän pitää ajat varattuna minua varten. Yleensäkin minulle tuli tunne, ettei minulla tuon terapeutin mielestä ole mielipiteitä. Ainoastaan oireita.
Lopulta menin tutun lääkärin vastaanotolle. Lääkärin kanssa laadittiin kirjallinen ilmoitus terapeutille, että lopetan. Kirjeestä vein myös kopion Kelalle. Kelassa työntekijä sanoi, etten ole ensimmäinen asiakas, joka valittaa kyseisestä terapeutista.
On hirveitä kokemuksia psykoterapeuteista, mutta en voi niitä tässä tarkemmin selostaa. Muille terapioissa kaltoinkohdelluille vain lohdutukseksi: täälläkin on yksi. Empatian puute näyttää olevan psykoterapeuteilla yleinen "ammattitauti". Eikö empatiakykyä testata mitenkään koulutuksessa? Terapeutti on usein "teflon-ihminen": hän latelee asiakkaasta "totuuksia" asiantuntijan arvovallalla, mutta jos asiakas kritisoi terapeuttia, sanat valuvat pois koskettamatta ja tarttumatta. Asiakas on aina väärässä.
Kuka oikeasti uskoo että henkistä väkivaltaa, lyttäävä, mitätöivä terapeutti joka muuttaa mustan valkoiseksi olisi auttamishaluinen. Kuka oikeasti uskoo, että provakaatio jossa ihminen viedään niin pohjalle itsepuolustuksen äärelle - että itsepuolustus herää (eli pahuus, itsekkyys ja jopa väkivalta - missä antaa toisen kuulla kunniansa) olisi kenellekään hyväksi?
Psykodynaamisen piirissä se on hoitoa - sinulle annetaan itsetuntemus (ei paranneta) - jotta voisit parantaa itsesi. Good luck! Toisilta meni talo.
On paljon, mitä en ollut tiennyt terapiasta. Nyt tajuan mitä mulle tapahtui terapiassa ja miksi. Hajosin atomeiksi, ja melkein kaikki edellä kirjoitettu täsmää kokemuksiini. Myönteisistä tapahtumistani en voinut mainita, kun terapeutti närkästyi niistä ja sain narsistin leiman. Lopetin kertomasta, jos olinkin jossain onnistunut. Kritiikkiä ei voinut antaa, koska se oli persoonaltaan häiriintyneen omien ongelmien projisoimista virheettömään terapeuttin. Jäin liian pitkäksi aikaa Tukholma-syndromaan, surkeana riippumaan terapetissa, joka kaivoi minusta huonot puoleni ja liittoutui niiden kanssa. Opin lyttäämään itse itseni ennen kun hän aloitti, mutta siinä me sitten yhdessä haukuimme minua. Kun vihdoinkin uskalsin lopettaa, aloin tervehtyä. Se mitätöinti ja suoranainen ilkeys oli vahingoittanut, olisin voinut haljeta itsehalveksunnasta ja vajota maan rakon häpeästä.
Analyyttiset terapiat, varsinkin psykodynaaminen teoria lähtee siitä että ihminen tylysti muussataan, halveksitaan ja hänelle aivopestään tulkinnnan mukaiset ongelmat. Psykodynaamisia terapioista markkioidaan 1-3 vuotta kestävinä mutta todellisuus on toinen, ihminen puretaan ja palstellaan niin säpäleiksi että ihminen oksentaa tai joutuu jopa psykoosin paetaalle kun ei tiedä mikä on totta ja tarua.
On tutkimuksia, että analyyttiset ja psykodynaamiset eivät toimi tai pahentavat tai tuottavat toisia oireita, noin 50% osallistuvilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli asiakas tekee kaiken suorittamisen, mitä sitä terapeuttia siinä sitten arvioidaan?"
Niinpä! Voiko kuvitella minkään muun korkeita taksoja laskuttavan palveluammatin harjoittajan ilmoittavan asiakkaille, että jos ammattilainen on huono, osaamaton eikä osaa hommiaan, niin se onkin asiakkaan vika. Mitäs ei osannut suorittaa omaa leikkaustaan ja paikata omaa hammastaan.
Ongelmana se, että terapeutti on työkalu ei kaiken ratkaiseva voima. Kahden kauppa, jossa tiimityö on kaikki kaikessa, jos asiakas on päättänyt, että yhteiskunta on perseestä ja haluaa nyt minun istuvan terapiassa niin totta kai siinä tulee menemään aikansa tai jopa loppumaan ennenaikojaan.
Ongelma on kylläkin se, että tiimityö ei toimi, kun se työkalu pelkästää rupattelee omiaan kuin kaverin kanssa kahvilla eikä edes yritä työstää ammattilaisena asiakastaan. Ja miksi yrittäisikään, asiakashan maksaa vain niin kauan kuin käy juttelemassa.
Eli ei se tiimityön heikko lenkki suinkaan se asiakas ole, vaan se ammattitaidoton terapeutti..
Vierailija kirjoitti:
Siis ei kai kukaan ajattele, että ihminen on psykoterapiassa pelkästään passiivinen vastaanottaja? Että terapeutti taikoo ongelmat pois ja itsellä ei ole siinä yhtälössä osaa tai arpaa?
Tai närkästään siitä, että asiakas tekee ison työn ja terapeutti on siinä vain apuna. Niinhän se on. Mitään muutosta ei tapahdu ilman ihmistä itseään. Ihminen on siinä se aktiivinen toimija omien mielensisäisten asioiden kanssa.
Kannattaa psykoterapiaan hakeutuessa kysyä ihan rehellinen mielipide siitä onko se todennäköisesti hyödyllistä. Jos kovin paljon epäilyttää, niin kannattaa harkita tarkkaan.
Koska se on totta, ettei psykoterapia ole mitään rakettitiedettä ja ratkaisu kaikenlaiseen mielen pahoinvointiin. Koska se ei todellakaan ole. Se ei todennäköisesti korjaa kaikkia ongelmia kokonaan, varsinkaan jos niitä on paljon ja ne ovat kestäneet pitkään. Mutta se voi olla hyvä kuntoutus oikein valituille henkilöille.
Terapeutti itse tuntuu ajattelevan olevansa pelkkä passiivinen vastaanottaja. Istuu hiljaa paikoillaan tuolissaan, vilkuilee kelloa ja värittelee vihkonkulmaa. Välillä esittää satunnaisia kysymyksiä, joiden vastaukset sitten kirjaa täysin väärin asiakkaan tietoihin myöhemmin, esim:
asiakas: meillä töissä kun kerran kollega heitti toista ämpärillä - -
terapeutti: pelkäätkö että sinuakin heitetään ämpärillä?
asiakas: no en tietenkään, haha
terapeutti kirjaa asiakkaan tietoihin: pelkää että heitetään töissä ämpärillä.
Ja ihan tosielämän esimerkki tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että sekä psykoterapeutit että terapeutit on yksi hyödyttömimpiä ammatteja ikinä, psykoterapiassa loppujen lopuksi laitetaan vain asiaka/potilas tajuamaan ongelmansa ÄÄNEEN ja that's it, kaikki tietävät omat ongelmansa, mutta ratkaisua ei todellakaan löydy terapeutin avulla, kaikki joko ratkeaa omin avuin tai ne eivät ratkea. Niin kauan kuin on muita ihmisiä olemassa, voi olla, että ongelmat eivät ratkea koskaan ellet sulje itseäsi pois ja laita reppuun vain niitä tarvikkeita joita luulet tarvitsevasi. Terapeutti ei pelasta sinua yhtään miltään vaan saattaa jopa syyllistää sinua itseäsi tilanteestasi.
Terapia auttaa vain niitä, jotka eivät hoksaa itse omassa päässään ajatella asioita ilman, että ne sanoo ääneen. Sen ajatustyön jälkeen on vain n
Terapeutti voi heijastaa, haastaa, selventää, katkaista ajatusvinoumia tai rakentaa uutta näkökulmaa, kun taas kissa taitaa vain kehrätä tai kääntää pyllynsä sinua kohti. Hyvä terapeuttinen interventio voi muuttaa sisäistä puhetta ja ajattelumalleja pitkällä aikavälillä. Tätä ei usein tapahdu yksin ilman ulkoista näkökulmaa, on tietysti mahdollista.
Vaan kun tämä ei tapahdu terapeutin kanssa. Siksi tämä ketju. Terapeutti, josta tässä ketjussa joakinen omalta kohdaltaan kirjoittaa, ei tee mitään noista asioista mitä luettelit.
Eihän kukaan valittaisi hyvästä terapeutista. Ymmärsitkö otsikon kun osallistuit keskusteluun? Ymmärrätkö tehtävänannot noin yleensä? Olispa tuthauttavaa olla sun asiakas, tunnut jankuttavan pelkkää omaa mielikuvaasi etkä saa yhtään kiinni siitä mikä on toisten pointti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli asiakas tekee kaiken suorittamisen, mitä sitä terapeuttia siinä sitten arvioidaan?"
Niinpä! Voiko kuvitella minkään muun korkeita taksoja laskuttavan palveluammatin harjoittajan ilmoittavan asiakkaille, että jos ammattilainen on huono, osaamaton eikä osaa hommiaan, niin se onkin asiakkaan vika. Mitäs ei osannut suorittaa omaa leikkaustaan ja paikata omaa hammastaan.
Ongelmana se, että terapeutti on työkalu ei kaiken ratkaiseva voima. Kahden kauppa, jossa tiimityö on kaikki kaikessa, jos asiakas on päättänyt, että yhteiskunta on perseestä ja haluaa nyt minun istuvan terapiassa niin totta kai siinä tulee menemään aikansa tai jopa loppumaan ennenaikojaan.
Ongelma on kylläkin se, että tiimityö ei toimi, kun se työkalu pelkästää rupattelee omiaan kuin kaverin kanssa kahvil
Itse kävin terapeutilla joka puhui jatkuvasti poliittisista mielipiteistään liittyen uutistapahtumiin. Piti pitkiä monologeja niistä mielipiteistään ja sitten laskutti minua ajastaan.
"Terapeutti itse tuntuu ajattelevan olevansa pelkkä passiivinen vastaanottaja. Istuu hiljaa paikoillaan tuolissaan, vilkuilee kelloa ja värittelee vihkonkulmaa. Välillä esittää satunnaisia kysymyksiä, joiden vastaukset sitten kirjaa täysin väärin asiakkaan tietoihin myöhemmin"
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+++
Hei täällä on nyt varmaan lähemmäs sata negatiivista tarinaa. Voi olla paljon enemmänkin. Kuitenkin nämä 2 testi kysymystä kerää ainoastaan muutaman tykkäyksen. Se kertoo aika selvästi sen että täällä on aika monta tarinaa samasta kynästä.
Olet kyllä harhainen. Aika moni on voinut vastata ketjun alkupuolella, mutta ei enää seuraa ketjua. Ja moni ei käytä lainkaan tykkäyksiä, sillä se on rasittavaa. Ja monella tuli ärsytys tuosta sinun testaamisestasi, joten ei halua osallistua siihen. Jne.
Sinun päättelysi eivät ole kovin päteviä. Ihmisillä on muutakin tekemistä kuin vahtia sinun kyselyitäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on muuten sekin väärää tietoa, että terapiassa voinnin kuuluisi loputtomiin huonontua. Ei todellakaan:
"Eniten ongelmia voivat kuitenkin Lilienfeldin mukaan aiheuttaa itse terapeutit.
Hyökkäävä, empatiakyvytön tai yksittäisen terapiamuodon käyttöön vihkiytymätön terapeutti on sellainen, jota pitää ehdottomasti välttää, Lilienfeld painottaa.
Terapeuttinsa toimimista ja terapian edistymistä kannattaa tarkkailla itsekin. Lilienfeld antaa vinkkejä, joiden avulla terapiassa edistymistään voi arvioida.
Potilaan voinnin pitäisi parantua kuukaudessa edes vähän. Joissain tapauksissa edistys näkyy tätäkin nopeammin. Jos näin ei ole, kysy syytä terapeutiltasi. Kiinnitä myös huomiota siihen, kysyykö terapeutti voinnistasi tai edistymisestäsi. Jos ei, pitäisi hälytyskellojen soida."
https://www.terve.fi/artikkelit/terapiasta-voi-olla-myos-haittaa
Tämän tyyppistä opaskirjaa pitäisi olla jaossa jokaiselle terapiaan menijälle.
Toki siinä pitäisi olla myös paljon muuta, kuten eri terapiasuuntaukset ja mikä suuntaus toimii minkä ongelman kanssa tai minkä ihmistyypin kanssa.
Ja asiakkaan oikeudet pitäisi esitellä.
Tuolle yhelle teknisesti avuttomalle, tässä pn linkki viestiin 390: https://www.vauva.fi/keskustelu/6158364/onko-muilla-ollut-huonoja-psyko…
En ymmärrä miten se onki niin vaikiaa joillain käyttää internettiä.
Kävin psykoterapeutilla, joka vaikutti tutustumiskäynnin perusteella tosi hyvältä, ja oli paperillakin erittäin pätevä sekä kokenut. Muutaman terapiakerran jälkeen hän alkoi ilmeisesti pitää mua omana terapeuttinaan. Terapeutti selitti ummet ja lammet omasta avioliitostaan, sukulaisistaan, kuolleista omaisistaan, entisistä työkavereistaan ja mikä pahinta, muista asiakkaistaan! Pystyin yhdistämään hänen kertomiaan juttuja asiakkaaseen, joka tuli vastaanotolle usein mun jälkeeni.
Keräsin rohkeuteni ja otin epäkohtia puheeksi. Terapeutti loukkaantui ja alkoi ääntään korottaen selittää, miten hän on niin pätevä, kun on käynyt sitä ja tätä lisäkoulutustakin. Myöhemmin otin taas puheeksi samat epäkohdat ja ehdotin, jos vaihtaisin terapeuttia. Taas suuttuminen ja kauhea todistelu siitä, miten hän on niin pätevä ja minä väärässä. Hän käänsi syyllisyyden minun niskoilleni ja pesi kätensä kaikesta vastuusta. Kielsi mua ehdottomasti vaihtamasta terapeuttia.
Ilmoitin lopulta hänelle viestillä, että päätän terapiasuhteeni ja vaihdan toiselle terapeutille. Melkein vuoden ehdin tuhlata tuohon ensimmäiseen, joka oli taitava kääntämään syyllisyyden minun kontolleni, ja minä liian kilttinä otin sen vastaan. Yksi syy, miksi hakeuduin terapiaan, oli kyvyttömyyteni asettaa rajoja vaativille ihmisille. Olen alkoholistiperheestä, jossa hoidin sekä vanhempiani että sisaruksiani pienestä lapsesta asti ja opin siten uhrautumaan liikaa muiden eteen. Arvatkaa paransiko tuollainen terapeutti tilannettani.
Vaihtamalla parani, ja seuraava terapeutti oli oikeasti todella hyvä sekä hyödyllinen.
Tuosta ensimmäisestä kerroin Kelaan kaikki epäkohdat, mitä olin terapiassa kokenut. Tein sen lähinnä siksi, että Kelalla on tietoa asiasta, jos joku muukin sattuisi valittamaan samasta terapeutista. Isompaan valitusprosessiin en todellakaan jaksanut lähteä. Toiselle terapeutille olen purkanut ensimmäisen terapeutin aiheuttamia asioita.
Joo psykoterapiakoulutus kestää jotain 3 vuotta ja liki kuka tahansa voi kouluttautua kun rahaa löytyy.