Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muilla ollut huonoja psykoterapiakokemuksia?

Vierailija
25.07.2025 |

Nyt kun Hesari on tällä viikolla uutisoinut pariinkin kertaan miten kukaan ei enää käy psykoterapiassa, jäin miettimään omaa kokemustani.

Kävin kymmenisen vuotta sitten pari vuotta Kelan tukemassa psykoterapiassa keskivaikean masennuksen takia.

Keskeytin lopulta kesken, lausunnon kirjoittaneen psykiatrin luvalla ja kannustuksesta. Hän oli aivan samaa mieltä kuin minä ja läheiseni, että psykoterapia vain pahensi oloani. Olo ja elämäni parantuivatkin heti psykoterapian lopettamisen jälkeen.

Kokemus oli aivan kammottava, samoin psykoterapeutti. Ei myöskään antanut minun lopettaa tai vaihtaa terapeuttia vaan painosti jatkamaan kanssaan kunnes sitten psykiatrin luvalla yksinkertaisesti lopetin käymästä.

En koskaan enää menisi psykoterapiaan. Oli myös aivan järjettömän kallista, joten terapia itsessään aiheutti minulle ongelmia, sen lisäksi rahanmeno aiheutti ongelmia sekä tarve lähteä kerran viikossa töistä aikaisemmin ehtiäkseni sinne aiheutti töissä ongelmia. Psykoterapeutti oli todella surkea ja aiheutti paljon ongelmia.

Halusin vain jonnekin jakaa nimettömästi oman kokemukseni, jonka valossa en yhtään ihmettele ettei psykoterapeuteilla enää ole asiakkaita.

Kommentit (610)

Vierailija
361/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisystäväni kävi terapiassa ja muutaman session jälkeen päätti elämänsä joten aika huono kokemus kaikkien kannalta.

Terapeutti epäilemättä suositteli tätä.

En usko että suositteli mutta sessiot laukaisivat hänessä jotain mikä johti tekoon.

Vai voisko olla mahdollista että tämä henkilö meni vähän liian myöhään terapiaan. Viimeisenä oljenkortena. Odotukset oli liian kovat ja moro.  Näin kävi mun kaverille.

Vierailija
362/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin oli ihme uskomus että terapeutit ovat erityisen viisaita.

viime aikoina on tuotu esiin että suuri osa on ihan sysipask..ja ja siksi jopa vaarallisia hauraassa elämän vaiheessa.

Paperi ei tuo terapeutin kykyjä. Usein ne on jo saatu jo omassa lapsuudessa. 

Parhaan avun olen saanut lyhytterapiassa. Väitän että tapauksessa terapeutti on ollut kartalla elämästä jo paljon ennen aikuisuuttaan.

Aikamoista yleistämistä, en minä ikinä ole ajatellut että terapeutit ovat erityisen viisaita, ainoastaan ammattilaisia omalla alallaan niinkuin vaikka michelin-kokki. Ja miten tuo logiikka menisi, että ennen aikuisuutta ollaan tiedetty jo elämästä, eikö kokemus nimenomaan tuo viisautta ja näkemyksiä, kliininen tutkimus yms muut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lisää valemuistoista ja siitä, miten terapeutit eivät suostu myöntämään tätäkään tieteellistä tosiasiaa:

"Useissa tutkimuksissa on todistettu, että ihmiseen on mahdollista istuttaa väärä muisto. Se on jopa yllättävän helppoa. Vähäisellä johdattelulla ihmiset saadaan luomaan muistikuvia täysin fiktiivisestä tapahtumasta. Asiaan erikoistunut Kalifornian yliopiston psykologian professori Elizabeth Loftus pyrki eräässä kokeessa istuttamaan ihmisten mieleen kamalan lapsuudenkokemuksen muiston siitä, kuinka demoni oli ottanut jonkun läheisen ihmisen valtaansa. Joka viides kehitti tällaisen muiston. Hän ehti tehdä lukuisia vastaavia kokeita, kunnes ne piti lopettaa eettisistä syistä. ...

Muisto on erityisen altis muuttumaan silloin, kun sitä käsitellään aktiivisesti esimerkiksi terapiassa.

ILMIÖ NOUSI suureksi puheenaiheeksi Yhdysvalloissa 1990-luvulla. Sadat ihmiset alkoivat syyttää läheisiään esimerkiksi lapsena tapahtuneesta, vuosia kestäneestä seksuaalisesta hyväksikäytöstä, pahoinpitelyistä ja jopa saatananpalvontarituaaleista. Kertomukset toistivat samaa kaavaa: ihminen oli hakeutunut aikuisena terapiaan masennuksen tai syömishäiriön takia, ja sen jälkeen unohduksissa olleet kauheudet olivat alkaneet yllättäen paljastua. Vasta terapia oli nostanut ne pintaan.

Kun tapauksia alettiin tutkia, kävi ilmi, että lähes kaikki uhrit olivat olleet suositussa palautettujen muistojen terapiassa (RMT), jossa käytetään muun muassa hypnoosia. Siinä pyritään johdattelun avulla pääsemään käsiksi potilaan tiedostamattomaan muistoon. Muisto voi olla aluksi epämääräinen, mutta terapian avulla se selkiytyy ja voi muuttua hyvinkin eläväksi. Se ei kuitenkaan välttämättä ole todellinen.

Valheellisista lapsuusmuistoista puhjennut kohu ja keskustelu sai Yhdysvalloissa nimen Memory Wars.

Traumaterapiakeskuksen johtaja Anne Suokas muistelee aikakautta epäuskoisena.

Se vääristi ja pysäytti USA:ssa koko traumahoitotradition. Tutkimuksen rahoitus lopetettiin, koska saatiin luotua kuva, että seksuaalinen hyväksikäyttö oli terapeuttien istuttamaa. Se oli kammottavaa, terapeutit menettivät toimilupiaan. Sitä jatkui ties kuinka kauan.

Terapeutit eivät jääneet puolustuskannalle, vaan alkoivat syyttää valemuistoliikettä pedofiilien suojelemisesta; valemuistoihin vetoamalla todelliset hyväksikäyttäjät saattoivat päästä pakoon. Suomessa traumoihin erikoistuneet psykoterapeutit seurasivat yhdysvaltalaista keskustelua kauhuissaan. He eivät vieläkään käytä mielellään sanaa valemuisto. Anne Suokas puhuu mieluummin yhteyden puutteesta traumatapahtumiin mielessä.

Valemuisto perustuu vanhakantaiseen ajatteluun, että terapeutit voivat asettaa muiston potilaaseen.

Suokkaan lausunto on yllättävä. Lukuisissa tutkimuksissa on näet aukottomasti todistettu, että valemuistoja syntyy helposti."

https://www.longplay.fi/lyhyet/terapia-voi-synnyttaa-valemuistoja

Vierailija
364/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mun psykoterapeista istuu vankilassa huumerikoksista. Oli todella narsistinen tyyppi. 

Aha..

Ja valitsit hänet terapeutiksi, koska?

Laita toki nimi tänne , jos on rikollinen.

Miten keksit tarkistaa ko henkilön rikosrekistin?

Huvittavaa bsittiä koko tekstisi

Vierailija
365/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oli hemmetinmoisia tunnelukkoja/ hylkäämiskokemuksia/ raiskaus jne mistä edes lähimmät ystävät eivät tienneet..."

Jos oli. On useissa tutkimuksissa todettu, että terapiassa usein tulee valemuistoja. Eli kun terapeutti oikein painostaa keksimään ongelmia, niin niitä sitten keksitään. Asioita joita ei ole koskaan tapahtunut.

"Oliko muisto hyväksikäytöstä totta vai ei? Asiantuntijan mukaan taitamaton terapia voi synnyttää valemuistoja

Terapeutin toistuvat vihjailut murskasivat perheen: Isä on rikkonut rajojasi rajusti. Onko se ollut toistuvaa?

Terapeuttini alkoi manipuloida minua ja syöttää mielikuvia siitä, että isäni olisi käyttänyt minua seksuaalisesti hyväksi. Hajosin ja menin täysin sekaisin tässä terapiassa.

Psykoterapiassa vaikeuksieni syyksi alkoi muodostua lapsuudenaikainen hyväksikäyttö. Katkaisin yhteyden lapsuuden perheeseen, vaikka en koskaan muistanut hyväksikäyttöä. Vu

Oli. Olen nähnyt ihan paperisen rikosilmoituksen raiskauksesta. Mutta niin tai näin. Terapian jälkeen meidän suhde vakiintui ja pettäminen loppui.

Vierailija
366/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi mun psykoterapeista istuu vankilassa huumerikoksista. Oli todella narsistinen tyyppi. 

työtön ystäväni osti huvilan

Minä tarkistan aina kaikkien rikosrekisterit ja yleensä ottaen kaikki itseäni mukaan ottamatta ovat narsisti persuja

Vierailija
367/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin oli ihme uskomus että terapeutit ovat erityisen viisaita.

viime aikoina on tuotu esiin että suuri osa on ihan sysipask..ja ja siksi jopa vaarallisia hauraassa elämän vaiheessa.

Paperi ei tuo terapeutin kykyjä. Usein ne on jo saatu jo omassa lapsuudessa. 

Parhaan avun olen saanut lyhytterapiassa. Väitän että tapauksessa terapeutti on ollut kartalla elämästä jo paljon ennen aikuisuuttaan.

Aikamoista yleistämistä, en minä ikinä ole ajatellut että terapeutit ovat erityisen viisaita, ainoastaan ammattilaisia omalla alallaan niinkuin vaikka michelin-kokki. Ja miten tuo logiikka menisi, että ennen aikuisuutta ollaan tiedetty jo elämästä, eikö kokemus nimenomaan tuo viisautta ja näkemyksiä, kliininen tutkimus yms muut?

Michelin-kokki? Ennemminkin Mäkkärin kesätyöharjoittelija osaamiseltaan.

Vierailija
368/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha..

Tää koko keskustelu on hauska. Sama vihaaja kirjoittanut ainakin 10 tarinaa. Luulee olevansa niin fiksu että 

Kirjoitustyyli muuttaminen estäisi havaitsemisen.

Ihan käsittämättömiä väitöksiä. 

Olen itse käynyt psykologin koulutuksen ja en usko puoliakaan näistä väitteistä.

Ihan vaan koska just tälläsiä asiakkaita käytetään esimerkkinä.

Vierailija
369/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni paha olo johtui vaikeasta työ- ja opiskelutilanteesta. Olisin tarvinnut siihen konkreettisia neuvoja miten jaksaa sitä.

Psykoterapeutti oli täysin hukassa, ei kyennyt ymmärtämään alaani ollenkaan, joten ainoa mitä hän kykeni tekemään oli projisoida omaa vihaansa omaa taustaansa kohtaan. Raivosi mm. vanhemmistaan ja paikasta mistä oli kotoisin. Jankkasi, että minun pitää irtisanoutua ja lopettaa opinnot, että kaikki on vanhempieni ja kulttuuritaustani syytä, että minun pitää laittaa välit poikki läheisiini ja ystäviini, että niin hänkin oli tehnyt. Ja luopua kaikista opinto- ja urasuunnitelmia koska niin hänkin oli tehnyt.

Apua. Mulla on samankaltainen kokemus. Minua ahdisti opinnot ja työelämä, sillä opinnot eivät ainakaan heti näyttäneet tuovan työpaikkaa. Se nousi keskustelussa useasti esiin, sillä tilanne ahdisti minua kovasti. Pyysin terapeutilt

Oikeesti nyt

Onko sinulla persoonallisuushäiriö?

Lisäksi normaali ihminen olisi vaihtanut heti terapeuttia.Turvallinen olo on minimi vaatimus terapiassa.

Vierailija
370/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joillakin on niin valtava tarve änkeä tähän keskusteluun ja vängätä loputtomasti vastaan, että psykoterapia ei voi olla  haitallista, täysin kaikkien tieteellisten tutkimusten vastaisesti. Ihan kuin joku sanoisi että maa kiertää aurinkoa ja sitten joillain olisi hirveä tarve jankuttaa, että ei missään nimessä voi niin olla.

Eri arvioiden mukaan 3-15%, jopa 20%, asiakkaista saa haittoja psykoterapiasta. 

Kuten tuolla joku sanoi, jokaisessa ammattiryhmässä on huonoja tekijöitä ja sellaisia jotka epäonnistuvat. Tietysti myös psykoterapeuteissa.

Vierailija
371/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ollut masentunut jo useamman vuoden ajan. Työelämä takkusi, ihmissuhteet hajosivat käsiin, ja päivät kuluivat kuin harmaassa sumussa. Lopulta päätin hakea apua. Sain lähetteen psykoterapeutille, jolla oli hyvä maine verkossa, ainakin arvostelujen perusteella.

Ensimmäinen tapaaminen ei kuitenkaan ollut lupaava. Terapeutti myöhästyi kymmenen minuuttia eikä edes pahoitellut. Hän vaikutti väsyneeltä ja etäiseltä, ja aluksi vaikutti siltä, ettei hän ollut edes lukenut esitietojani.

Kerroin hänelle, että olin kokenut eron, menettänyt työni ja olin miettinyt, oliko elämässä enää mitään mielekästä. Terapeutin ensimmäinen kommentti oli: 'Oletko kokeillut lenkkeilyä? Moni masennus helpottaa liikunnalla.' Olin sanaton. Hän ei edes kysynyt, mitä olin jo yrittänyt ja olin yrittänyt paljon.

Seuraavilla kerroilla hän tuntui unohtavan asioita, joita olin kertonut. Hän sekoitti entisen puolisoni nimen ja ehdotti aina samoja latteuksia, kuten 'muista hengittää' tai 'kaikki järjestyy ajan kanssa'. Hän ei koskaan kysynyt tarkemmin arjestani, eikä antanut mitään konkreettista työkalua tai edes validoinut tunteitani. Olo oli kuin puhuisi robotille.

Viimeinen pisara oli, kun itkin tapaamisessa ja kerroin harkinneeni vakavasti itsemurhaa. Hän katsoi minua hetken ja sanoi: 'No, mieti sitä hetki uudestaan ensi viikkoon mennessä ja jutellaan siitä sitten.' En palannut enää.

Tunsin oloni hylätyksi, vielä yksinäisemmäksi. Ja silti: tämä terapeutti jatkaa yhä työtään jossain Helsingin keskustassa  varmaan seuraava asiakas tulee sisään heti minun jälkeeni, tietämättä yhtään, miten kylmää kohtelua voi olla luvassa

Vierailija
372/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Monet teoriat heijastavat enemmän tutkijoiden omia kulttuurisidonnaisia oletuksia, kuin mitään universaaleja malleja ihmismielestä."

Tuosta kulttuurisidonnaisuudesta tuli vielä mieleen, että iso ongelma olivat tosiaan erilaiset kulttuuritaustamme. Terapeutti ei ymmärtänyt ollenkaan minun kulttuuritaustaani eikä hyväksynyt sitä.

Ap

Mistä kulttuurista tulet?

Kerro nyt...anonyymisti.

Näin suomalaisesta kulttuurista tulevana haluaisin ymmärtää kulttuurillista taustaasi ja perimääsi.

Vierailija
373/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"en usko puoliakaan näistä väitteistä."

Mistä lapsuuden traumoista ja persoonallisuushäiriöstä arvelet johtuvan tarpeesi kieltää tieteellinen totuus? Kai olet terapiassa käsitellyt tätä ongelmaasi?

Vierailija
374/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillakin on niin valtava tarve änkeä tähän keskusteluun ja vängätä loputtomasti vastaan, että psykoterapia ei voi olla  haitallista, täysin kaikkien tieteellisten tutkimusten vastaisesti. Ihan kuin joku sanoisi että maa kiertää aurinkoa ja sitten joillain olisi hirveä tarve jankuttaa, että ei missään nimessä voi niin olla.

Kuten tuolla joku sanoi, jokaisessa ammattiryhmässä on huonoja tekijöitä ja sellaisia jotka epäonnistuvat. Tietysti myös psykoterapeuteissa.

Nimenomaan 3-15%... Tän keskustelun perusteella 315%.   Onko mahdollista että ihan oikeasti terapiaankin menee ihmisiä ketä ei voi auttaa?

Ei varmasti ole kaikki terapeutit ammattilaisia mutta suurin osa on hyviä. 

Vierailija
375/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt yhtäkään kommenttia joka sanoisi, että ei voi olla ikinä haitallista

Vierailija
376/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha..

Väitätkö myös, että Ullanlinnan psykiatria ei ollut olemassa? Vaikka ei ollut terapeutti, niin samalla alalla.

Vierailija
377/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lapsuuden traumoista ja persoonallisuushäiriöstä arvelet johtuvan tarpeesi kieltää tieteellinen totuus? Kai olet terapiassa käsitellyt tätä ongelmaasi?

Jos olisit jaksanut lukea loppuun olisit nähnyt syyn miksi en usko. Yritä uudelleen.

Vierailija
378/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Monet teoriat heijastavat enemmän tutkijoiden omia kulttuurisidonnaisia oletuksia, kuin mitään universaaleja malleja ihmismielestä."

Tuosta kulttuurisidonnaisuudesta tuli vielä mieleen, että iso ongelma olivat tosiaan erilaiset kulttuuritaustamme. Terapeutti ei ymmärtänyt ollenkaan minun kulttuuritaustaani eikä hyväksynyt sitä.

Ap

Mistä kulttuurista tulet?

Kerro nyt...anonyymisti.

Näin suomalaisesta kulttuurista tulevana haluaisin ymmärtää kulttuurillista taustaasi ja perimääsi.

Mullaki o suomalainen kulttuuritausta mutta oon heleveti varma ettei meilä oo sama tausta

Eri

Vierailija
379/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit jaksanut lukea loppuun olisit nähnyt syyn miksi en usko. Yritä uudelleen.

Joo joo. Et varmaan usko evoluutioonkaan etkä siihen, että maa on pyöreä.

Jatka vain uskomustesi parissa, vaikkakin vaikuttaa siltä, että paranoidi skitsofrenia taitaa olla sinun diagnoosisi.

Vierailija
380/610 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kissa meni psykiatrille. Tuli sieltä koirana takaisin.. Ihan paska psykiatri.