Onko muilla ollut huonoja psykoterapiakokemuksia?
Nyt kun Hesari on tällä viikolla uutisoinut pariinkin kertaan miten kukaan ei enää käy psykoterapiassa, jäin miettimään omaa kokemustani.
Kävin kymmenisen vuotta sitten pari vuotta Kelan tukemassa psykoterapiassa keskivaikean masennuksen takia.
Keskeytin lopulta kesken, lausunnon kirjoittaneen psykiatrin luvalla ja kannustuksesta. Hän oli aivan samaa mieltä kuin minä ja läheiseni, että psykoterapia vain pahensi oloani. Olo ja elämäni parantuivatkin heti psykoterapian lopettamisen jälkeen.
Kokemus oli aivan kammottava, samoin psykoterapeutti. Ei myöskään antanut minun lopettaa tai vaihtaa terapeuttia vaan painosti jatkamaan kanssaan kunnes sitten psykiatrin luvalla yksinkertaisesti lopetin käymästä.
En koskaan enää menisi psykoterapiaan. Oli myös aivan järjettömän kallista, joten terapia itsessään aiheutti minulle ongelmia, sen lisäksi rahanmeno aiheutti ongelmia sekä tarve lähteä kerran viikossa töistä aikaisemmin ehtiäkseni sinne aiheutti töissä ongelmia. Psykoterapeutti oli todella surkea ja aiheutti paljon ongelmia.
Halusin vain jonnekin jakaa nimettömästi oman kokemukseni, jonka valossa en yhtään ihmettele ettei psykoterapeuteilla enää ole asiakkaita.
Kommentit (610)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko terapian tehosta minkäänlaista tieteellistä näyttöä? Taitaa olla huuhaata.
Niin, kun ei ole olemassa tieteellistä näyttöä tehosta, niin on aivan oikeutettua sanoa, että terapia on huuhaata.
Taas henkilöitä jotka eivät osaa edes googlea käyttää. Noh, voimia teille, ei kaikkien tarvitse faktoihin uskoa, realiteetti on juuri sitä mihin itse uskot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Ei varmaan myöskään kannata sokeasti luottaa dissaajiin. Tossa on aikamoinen lista ihmisistä ketkä vihaavat varmasti terapeuttia vaikka olisi kuin hyvä työssään.
Miksi ihmeessä kukaan vihaisi hyvää terapeuttia? Ei tuollaisessa väitteessä ole mitään järkeä.
Eikö? Tänne on kirjoittettu aika monta esimerkkiä miksi terapeutteja vihataan
Mutta ei yhtään esimerkkiä siitä miksi hyvää terapeuttia vihataan. Lainauksessa väitettiin, että jotkut vihaavat terapeuttia, vaikka olisi hyvä työssään. Miksi joku vihaisi hyvää terapeuttia?
Et taida ymmärtää lukemaasi. Väännetään rautalangasta..
Henkilö x ja
Jos ei tästä tajua täytyy olla melko idiootti
Minulla myös, terapeutti oli tosi tiukka ajoista ja painosti kertomaan töissä koska työnantajan on annettava mahdollisuus käydä terapiassa. Yritin sanoa, että työyhteisö ei mt- tapauksiin suhtaudu kovin myönteisesti mutta hänen mielestään mun piti pitää oikeuksistani kiinni . Sainkin sitten lähteä lopulta töistä eikä uutta hyvää työtä ole löytynyt. Kalliiksi tuli, olen jo sen ikäinen että tuskin työtä enää löydänkään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös, terapeutti oli tosi tiukka ajoista ja painosti kertomaan töissä koska työnantajan on annettava mahdollisuus käydä terapiassa. Yritin sanoa, että työyhteisö ei mt- tapauksiin suhtaudu kovin myönteisesti mutta hänen mielestään mun piti pitää oikeuksistani kiinni . Sainkin sitten lähteä lopulta töistä eikä uutta hyvää työtä ole löytynyt. Kalliiksi tuli, olen jo sen ikäinen että tuskin työtä enää löydänkään.
No ei varmasti painostanut kertomaan töissä mitään.
Työtön ystäväni kävi terapeutilla, käski mennä töihin. Ei enää ikinä terapeuttia.
Vierailija kirjoitti:
Työtön ystäväni kävi terapeutilla, käski mennä töihin. Ei enää ikinä terapeuttia.
Mun kaverin kaverin kaverin naapuri meni terapiaan itsetuhoisten ajatusten takia. Psykiatri kehotti tappamaan itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Ei varmaan myöskään kannata sokeasti luottaa dissaajiin. Tossa on aikamoinen lista ihmisistä ketkä vihaavat varmasti terapeuttia vaikka olisi kuin hyvä työssään.
Miksi ihmeessä kukaan vihaisi hyvää terapeuttia? Ei tuollaisessa väitteessä ole mitään järkeä.
Ihan turhaan te alapeukkua jakelette. On ihan täysin päivänselvää ettei terapeutti voi olla kaikille mieliksi.
Niinpä. Kyllähän se hullua vituttaa kun ei saakkaan manipu
Niin
Kyllähän se varmaan loogista on että terapiaan pakotettu tai ajautunut on ihan hemmetin hyvässä jamassa. Ja se kouluttautunut ihminen ihan sekaisin.
Huomaatko yhtään kuin hullulta toi kuulostaa.
Aivan, ei tuo ole loogista, ja kuulostaa hullulta.
Tässä ketjussa ovat nyt kirjoittaneet ne, joilla on kokemusta juuri siitä mitä ei uskoisi todeksi. Ja sitten heitä ei uskota.
Ei se logiikka niillä terapeuteillakaan aina kovin hyvää ole. Mieheni terapeutti oli sitä mieltä, että mieheni on meistä se selväjärkinen ja minä, kouluttautunut ihminen olen se, joka on sekaisin. Kun kerroin terapeutille mitä työtä teen ja etten pystyisi tekemään sitä työtä, jos olisin niin sekaisin kuin terapeutti väittää, niin hän vain jatkoi, että miten ihmeessä voin olla niin sekaisin, vaikka toimin sellaisessa työssä missä ei voi olla sekaisin.
Ihmettelin kyllä mielessäni, että miten ihmeessä terapeutin päässä logiikka toimii. Että hänen mielestään tosiaan minä, joka teen työtä, jota ei voi tehdä, jos pää on sekaisin, olen se, jonka täytyy olla sekaisin. Ja mies, joka on hakeutunut terapiaan ongelmiensa ja oireilunsa vuoksi, on meistä se, jolla ei ole ongelmia.
No erohan meille tuli hyvinkin äkkiä. Sillä terapia loi miehestä hirviön, joka hän ei aiemmin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa kai olisi, jos kellään ei olisi huonoja psykoterapiakokemuksia. Aika monelta löytyy varmaan huonoja kokemuksia myös lääkäreistä, hoitajista, kampaajista, fysioterapeuteista, bussikuskeista, myyjistä ... mistä tahansa.
No tämä juuri. Miten ihmeessä terapeutit olisivat se ainoa ammattikunta maan päällä, joka ei voi epäonnistua työssään tai tehdä sitä huonosti. Jos yhtään järjellä ajattelee, niin ei ole lainkaan todennäköistä, ettei terapeuteissa olisi huonosti suoriutuvia yksilöitä aivan samalla tavalla kuin muissakin ammateissa.
No kuule on tuossa psykoterapiassa paljon muutakin korjattavaa kuin satunnaisesti huonot terapeutit. Jos nyt edes tieteenalan soveltamisesta voi puhua, niin kaikki muut soveltavat tieteenalat ovat joutuneet luomaan nahkansa määrävälein. Psykoterapia jurnuttaa Fr
Edelleen sillä terapiasuuntauksella on merkitystä, koska terapeutti tietenkin käyttää oppimiaan metodeja ja viitekehystä. En psykologikoulutuksen saaneena menisi itse psykodynaamiseen terapiaan asiakkaaksi saati laittaisi euroakaan siihen, että kouluttautuisin sen suuntauksen terapeutiksi. Kannattaa ottaa selvää niistä eri terapiasuuntauksista ja siitä mikä itsestä hyvältä kuulostaa. Työssäni jos olen opastanut asiakkaita psykoterapiaan hakeutumisessa, on yllättävän moni ihan pihalla siitä, että mitään eri suuntauksia edes on. Minulta taas olisi eettisesti väärin sanoa, että älä missään nimessä mene psykodynaamiseen.
"Aivan, ei tuo ole loogista, ja kuulostaa hullulta.
Tässä ketjussa ovat nyt kirjoittaneet ne, joilla on kokemusta juuri siitä mitä ei uskoisi todeksi. Ja sitten heitä ei uskota.
Ei se logiikka niillä terapeuteillakaan aina kovin hyvää ole. Mieheni terapeutti oli sitä mieltä, että mieheni on meistä se selväjärkinen ja minä, kouluttautunut ihminen olen se, joka on sekaisin. Kun kerroin terapeutille mitä työtä teen ja etten pystyisi tekemään sitä työtä, jos olisin niin sekaisin kuin terapeutti väittää, niin hän vain jatkoi, että miten ihmeessä voin olla niin sekaisin, vaikka toimin sellaisessa työssä missä ei voi olla sekaisin.
Ihmettelin kyllä mielessäni, että miten ihmeessä terapeutin päässä logiikka toimii. Että hänen mielestään tosiaan minä, joka teen työtä, jota ei voi tehdä, jos pää on sekaisin, olen se, jonka täytyy olla sekaisin. Ja mies, joka on hakeutunut terapiaan ongelmiensa ja oireilunsa vuoksi, on meistä se, jolla ei ole ongelmia.
No erohan meille tuli hyvinkin äkkiä. Sillä terapia loi miehestä hirviön, joka hän ei aiemmin ollut."
Eli sinun kohdallasi koulutus takaa järkeä mutta terapeuttien kohdalla asia on täysin päinvastainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan te alapeukkua jakelette. On ihan täysin päivänselvää ettei terapeutti voi olla kaikille mieliksi.
Niinpä.
Olisi kiva kuulla miehesi mielipide ja tarina.
Veikkaan että tarina voisi olla sellainen että sä et olekkaan niin puhdas pulmunen.
Naisystäväni kävi terapiassa ja muutaman session jälkeen päätti elämänsä joten aika huono kokemus kaikkien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Aika usein esim Narsistit ovat erittäin hyvissä hommissa. Saattavat olla todella koulutettuja. Kirjoituksesta tulee FIBA että miehesi alkoi pitämään puoliaan. Sitä sä et kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Naisystäväni kävi terapiassa ja muutaman session jälkeen päätti elämänsä joten aika huono kokemus kaikkien kannalta.
Terapeutti epäilemättä suositteli tätä.
Vierailija kirjoitti:
Woo olen Mt ongelmainen menen terapiaan. Joutuisin myöntämään ikäviä asioita itsestäni. En pysty haukun terapeutin. Siinä teille syy näihin ketjuihin.
Tuo on se helppo selitys, jolla terapeutit kuittaavat heihin kohdistuvan kritiikin.
Osa meistä kritisoijista ovat terapiassa käyvien läheisiä. Osa tuntee terapiatyötä työn kautta olematta itse terapeutti. Osa tuntee vapaa-ajalla ihmisiä, jotka ovat terapeutteja. Miten selität heidän antamansa kritiikin?
Aiemmin oli ihme uskomus että terapeutit ovat erityisen viisaita.
viime aikoina on tuotu esiin että suuri osa on ihan sysipask..ja ja siksi jopa vaarallisia hauraassa elämän vaiheessa.
Paperi ei tuo terapeutin kykyjä. Usein ne on jo saatu jo omassa lapsuudessa.
Parhaan avun olen saanut lyhytterapiassa. Väitän että tapauksessa terapeutti on ollut kartalla elämästä jo paljon ennen aikuisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti epäilemättä suositteli tätä.
En usko että suositteli mutta sessiot laukaisivat hänessä jotain mikä johti tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin oli ihme uskomus että terapeutit ovat erityisen viisaita.
viime aikoina on tuotu esiin että suuri osa on ihan sysipask..ja ja siksi jopa vaarallisia hauraassa elämän vaiheessa.
Paperi ei tuo terapeutin kykyjä. Usein ne on jo saatu jo omassa lapsuudessa.
Parhaan avun olen saanut lyhytterapiassa. Väitän että tapauksessa terapeutti on ollut kartalla elämästä jo paljon ennen aikuisuuttaan.
Normaalijakauman havaisee kaikessa:
useimmissa ammateissa
20 % on loistavia, 60 ok ja 20 % "sysipas.."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Woo olen Mt ongelmainen menen terapiaan. Joutuisin myöntämään ikäviä asioita itsestäni. En pysty haukun terapeutin. Siinä teille syy näihin ketjuihin.
Tuo on se helppo selitys, jolla terapeutit kuittaavat heihin kohdistuvan kritiikin.
Osa meistä kritisoijista ovat terapiassa käyvien läheisiä. Osa tuntee terapiatyötä työn kautta olematta itse terapeutti. Osa tuntee vapaa-ajalla ihmisiä, jotka ovat terapeutteja. Miten selität heidän antamansa kritiikin?
Osa teistä läheisistä on myös hyväksikäyttäjiä joka loppuu terapian ansiosta ja aiheuttaa vihaa.
"Oli hemmetinmoisia tunnelukkoja/ hylkäämiskokemuksia/ raiskaus jne mistä edes lähimmät ystävät eivät tienneet..."
Jos oli. On useissa tutkimuksissa todettu, että terapiassa usein tulee valemuistoja. Eli kun terapeutti oikein painostaa keksimään ongelmia, niin niitä sitten keksitään. Asioita joita ei ole koskaan tapahtunut.
"Oliko muisto hyväksikäytöstä totta vai ei? Asiantuntijan mukaan taitamaton terapia voi synnyttää valemuistoja
Terapeutin toistuvat vihjailut murskasivat perheen: Isä on rikkonut rajojasi rajusti. Onko se ollut toistuvaa?
Terapeuttini alkoi manipuloida minua ja syöttää mielikuvia siitä, että isäni olisi käyttänyt minua seksuaalisesti hyväksi. Hajosin ja menin täysin sekaisin tässä terapiassa.
Psykoterapiassa vaikeuksieni syyksi alkoi muodostua lapsuudenaikainen hyväksikäyttö. Katkaisin yhteyden lapsuuden perheeseen, vaikka en koskaan muistanut hyväksikäyttöä. Vuosia terapian jälkeen tajusin, ettei mitään hyväksikäyttöä koskaan ollutkaan.
Terapeutti hivutti mieleeni, että olisin insestin uhri. Se ei ole totta, olen sen selvittänyt. Terapiasta on nyt 15 vuotta, mutta olen edelleen järkyttynyt. Tuntematta isääni ollenkaan terapeutti syytti häntä rikoksesta.
Kun Yle Perjantai pyysi ihmisiä kertomaan pieleen menneestä terapiasta, vastausten tulvasta erottui useampi mykistävä tarina valemuistoista, jotka kirjoittajat kertoivat istutetun heidän mieleensä terapiassa.
Yksi kirjoittaja oli perheenäiti Pohjois-Suomesta.
Olen kokenut useamman vuoden kestäneen taitamattoman psykoterapiahoidon, mikä lopulta murskasi perheeni elämän. Valitin terapeutista aluehallintovirastoon, ja terapeutti sai huomautuksen. Haluaisin kertoa tarinani voidakseni auttaa tai varoittaa muita ihmisiä.
Taitaa useimmat terapeutit olla ihan helposti manipuloitavissa. Silloin vituttaa hullun puolisoa.