Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

käteinen ei enää kelpaa pankissa - iäkäs mies ei voinut maksaa verojaan

Vierailija
25.07.2025 |

Siis eikö tämä ole jo suorastaan sairasta? Suomalainen mies menee pankkiin maksamaan VEROLASKUA ja pankki KIELTÄÄ rahojen tallettamisen, koska hän ei pysty todistamaan mistä hänen OMAT rahansa ovat peräisin. Ja ei, ei riittänyt valokuvat, ei nimet, ei selitykset, ei mikään. Tässä ei ole kyse mistään yksittäisestä väärinkäsityksestä, vaan tästä on tullut uusi normaali. Ihmisiltä kielletään pääsy heidän omiin rahoihinsa, jos eivät täytä pankin mielivaltaisia ehtoja. Ei auta vaikka on eläkeläinen, maksamassa kiinteistöveroa - silti pankki katsoo sinua kuin rikollista.

Tässä maassa et enää voi nostaa tai tallettaa omia rahojasi ilman paperisotaa ja kuulustelua. Ja kaiken takana "rahanpesun torjunta", joka käytännössä tarkoittaa sitä että tavallista suomalaista kansalaista pidetään lähtökohtaisesti epäilyttävänä. Kun taas toisaalla... no, me kaikki tiedämme kyllä ketkä voivat tallettaa kymppitonnin ilman että kukaan edes kysyy mitään. Me ollaan menettämässä kaiken: käteinen, yksityisyys, itsemääräämisoikeus seuraavaksi varmaan tarvitsee poliisin luvan jos haluaa ostaa joululahjoja lapsenlapsille

Kommentit (68)

Vierailija
2/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pankit ei välittäneet koko rahanpesusta vaan suorastaan mahdollistivat sen ja hyötyvät siitä. Sen jälkeen kun saivat siitä sakkoja niin hommassa ei ole ollut enää mitään järkeä vaan byrokraattisesti lukevat ohjeita kuin piru raamattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkäs yli 90-vuotias äitini ei osaa käyttää älypuhelinta tai tietokonetta. Hän maksaa laskunsa yleensä pankin tiskillä ja maksaa kovaa palvelumaksua. Hän haluaa hoitaa asiansa itse. Vanhuksia tosiaan rangaistaan, omien rahojen käytöstä.

Vierailija
4/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tallettanut säästöjä patjan alta tiille talletusautomaatilla, 1000€ kerralla. Olen pitänyt vähintään 3kk taukoa talletusten välissä jotta pankki ei kyselisi mitään kun sitten ne on mahdltonta tallettaa. Rahat olen omalta tilitä joskus nostamut pahan päivän varalle patjan alle. Herättää enemmän huomiota 1000€ pano tilille joka kuukausi. Pitää saada tilille vielä 4000€ talletettua.

Vierailija
5/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iäkäs yli 90-vuotias äitini ei osaa käyttää älypuhelinta tai tietokonetta. Hän maksaa laskunsa yleensä pankin tiskillä ja maksaa kovaa palvelumaksua. Hän haluaa hoitaa asiansa itse. Vanhuksia tosiaan rangaistaan, omien rahojen käytöstä.

Ei vaan tyhmyydestä hän maksaa. Voisi tehdä suoraveloituksen, mutta on tottunut naisena uhriutumaan

Vierailija
6/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä koske ainoastaan Suomea, vaan yhtälailla esim. Eurooppaa. Ja jos tallentaa käteistä rahaa omalle tilille esim. Saksassa tai Ranskassa niin joutuu tekemään pankille selvityksen rahojen alkuperäatä. Miten tästä on saatu edes tehtyä uutista, kun se on ollut voimassa jo parikymmentä vuotta. 

Vierailija
7/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi äitisi maksaa laskut käteisellä? Eikö kailki tulot tule hänelle pankkitilin kautta esim. eläkkeet. 

Vierailija
8/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha nipottaa jostain parista sadasta tai tuhannesta eurosta. Sitten kun kyse on useammasta kymppitonnista niin pankki voisi jo kysellä jotain. Nyt on vain tehty tavallisten ihmisten elämästä turhan vaikeaa, ei ne satasia tallettavat eläkeläiset ole mitään suuria talousrikollisia.

Vierailija
9/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lain mukaan käteinen pitäisi käydä  joka paikassa missä maksetaan. Mun kaverikin joutui perustelemaan kun oli viemässä käteistä pankkin kun ilmalämpöpumppu hajosi, etsivät tililtä ne aiemmin nostamassa rahat ja sai ne tililleen.

Vierailija
10/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tallettanut säästöjä patjan alta tiille talletusautomaatilla, 1000€ kerralla. Olen pitänyt vähintään 3kk taukoa talletusten välissä jotta pankki ei kyselisi mitään kun sitten ne on mahdltonta tallettaa. Rahat olen omalta tilitä joskus nostamut pahan päivän varalle patjan alle. Herättää enemmän huomiota 1000€ pano tilille joka kuukausi. Pitää saada tilille vielä 4000€ talletettua.

Minulla on 45000€ "patjan alla" jemmassa käteistä. Ei ole tarkoitusta viedä pankkiin, käyttelen pois kuten huvittaa.

Vierailija
11/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan tyhmyydestä hän maksaa. Voisi tehdä suoraveloituksen, mutta on tottunut naisena uhriutumaan

Hän haluaa nähdä mitä häneen tililtään veloitetaan. Pankki ei enää lähetä hänelle tiliotetta.

Vierailija
12/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sain joululahjana/synttärilahjana/jonainlahjana" nämä silloin ja silloin juhlaväeltä. Olivat keränneet ennen tilaisuuden alkua kolehdin, josta tämä summa koostuu. 

"Olen säästänyt näitä vuosien mittaan, laittamalla kerran kuussa sen ja sen verran rahaa kotona olevaan hätävarastoon. Nämä rahat ovat sieltä ja alunperin rahat ovat tulleet eläkkeestä/tuista/palkasta jne"

Vierailija
13/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinasta on jätetty kertomatta se toinen puoli, eli pankin näkemys tapahtumista. Voihan se olla, että pankissa virkailija oli pyytänyt miestä täyttämään lomakkeen varojen alkuperästä, mistä tämä ukko suuttui ja raivosi, miten ne on hänen rahat ja hän ei ole rikollinen ja lähti siitä suivaantuneena avautumaan somessa (mutta verkkopankkia ei osaa käyttää?).

S-kaupan kassalla kun hoidamme myös nostoja ja talletuksia, on tuo tullut monta kertaa vastaan. Ja jos talletus ei onnistu, koska kuukausittainen raja summassa tai talletuskerroissa on täynnä, sekin on minun syyni.

Vierailija
14/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi äitisi maksaa laskut käteisellä? Eikö kailki tulot tule hänelle pankkitilin kautta esim. eläkkeet. 

Hän ei maksa laskija käteisellä. Hän maksaa laskut omalta tililtään ja maksaa siitä palvelumaksua, koska käy itse ne pankissa maksamassa.

Vierailija
15/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan paljon voi tallettaa ilman, että pankki kyselee?

Vierailija
16/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä äitisi ei käytä suoraveloitusta tai  lähetä laskuja maksupalveluun kirjekuoressa?

En tiedä yhtään vanhusta, joka hoitaa laskut pankissa, vaikka itse ole jo 80v. Ei edes äitini aikoinaan, vaikka eli 96v. 

Vierailija
17/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarinasta on jätetty kertomatta se toinen puoli, eli pankin näkemys tapahtumista. Voihan se olla, että pankissa virkailija oli pyytänyt miestä täyttämään lomakkeen varojen alkuperästä, mistä tämä ukko suuttui ja raivosi, miten ne on hänen rahat ja hän ei ole rikollinen ja lähti siitä suivaantuneena avautumaan somessa (mutta verkkopankkia ei osaa käyttää?).

S-kaupan kassalla kun hoidamme myös nostoja ja talletuksia, on tuo tullut monta kertaa vastaan. Ja jos talletus ei onnistu, koska kuukausittainen raja summassa tai talletuskerroissa on täynnä, sekin on minun syyni.

No onhan se nyt hiukan outoa jos ei omia rahoja saa laittaa omalle tilille. Ei työntekijälle siitä silti kannata hermostua, enpä usko, että s-kaupan kassalla on paljon sananvaltaa näissä asioissa.

Vierailija
18/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyh hyh toi pankkien toiminta ällöttää. Mullekin kertoi ylimielinen virkailija etten tarvitse rahojani käteisenä vaan ne ovat turvassa pankissa...

Vierailija
19/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talletusautimaattia suosittelen itsekin. Kukaan ei kysele mitään 

Vierailija
20/68 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lain mukaan käteinen pitäisi käydä  joka paikassa missä maksetaan. Mun kaverikin joutui perustelemaan kun oli viemässä käteistä pankkin kun ilmalämpöpumppu hajosi, etsivät tililtä ne aiemmin nostamassa rahat ja sai ne tililleen.

Minusta yksityinen palveluntarjoaja saa ottaa vastaan maksun vaikka lampaissa, jos niin haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme