IL: Lasten toiminta riistäytyy käsistä Helsingin Oodissa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/47cd1118-557f-4f26-a6e5-8298d69c9c1c
"Helsingin keskustakirjasto Oodi on julkaissut tiistaina Facebookissa vetoomuksen vanhemmille, jotka jättävät lapsensa kirjastoon ilman valvontaa. Kirjaston mukaan valvomattomat lapset ovat aiheuttaneet viime aikoina useita vaaratilanteita juoksemalla ja kiipeilemällä sisätiloissa.
- Liian villisti leikkiminen ja lasten jättäminen valvomatta saavat yhdessä aikaan todellisia vaaratilanteita, viestissä todetaan.
Postauksen mukaan jotkut vanhemmat jopa lähtevät kokonaan pois rakennuksesta. Oodin henkilökunta muistuttaa, että kirjastossa lapset ovat aina huoltajiensa vastuulla."
Kommentit (161)
Tilanne ympäri pk-seutua taitaa olla paha, kun kunnat uskaltautuvat ulostuloihin eri palveluitaan koskien.
Juuh, menkääpä kylpylään katsomaan miten siellä tekevät. Yli 10-vuotiaita lapsia pienten lasten kahluualtaassa jyräämässä kaikki alleen ja viemässä lelut. Vanhemmat ovat joko muualla tai sitten istuvat juoruamassa siellä samassa altaassa, jonne ei sitten mahdukaan pikkulapsia kun siellä on 5 aikuista ja ja heidän yhteensä 10 isoa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Millainen vanhempi jättää lapsensa kirjastoon siksi aikaa kun lähtee itse ostoksille?
En tiedä. Olen itse asioinut kirjastossa omin päin kuusivuotiaasta. Äidin ohje oli, että enintään kymmenen kirjaa saa lainata kerralla. Kenellekään ei tullut mieleenkään, että lapsi olisi voinut kiipeillä tai riehua kirjastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassakin vanhemmat antavat lastensa juosta pitkin käytäviä vaaratilanteita aiheuttaen.
ja kahviloissa, eilen oli lounastauolla picnicissä sellaiset juoksuskabat ja huuto/pöydänhakkaamiskisat että meinasin jo luovuttaa. Juu lapsista lähtee ääntä, mut toi oli ihan kaaosta eikä vanhemmat puuttuneet yhtään. Tuli syöty jännän nopeasti kyllä.
Mun teini oli kaverinsa kanssa Hesessä ja tuli kotiin hyvin hämmästyneen oloisena. Kertoi pienten lasten käytöksestä leikkipaikalla (muiden tönimistä, jatkuvaa kiljumista) sekä siitä, miten jopa kesken ruokailun pitivät huutotaukoja. Eli haukku, pureskelu, nielaisu- ja "AAAAAAAAAAA". Sitten toisto. Pöydässä. Äitinsä ei puuttunut mitenkään.
Kuulostaako tuo teistä täysipäiseltä käytökseltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vanhempi jättää lapsensa kirjastoon siksi aikaa kun lähtee itse ostoksille?
Muslimit
Ehkä minulla on lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia, kun en yliopistotutkinnon suorittaneenakaan löydä artikkelista mainintaa mistään uskonnosta tai kansalaisuudesta.
Käy paikan päällä katsomassa niin ymmärrät. 😉
Kävisit itse. Mutta eihän sieltä Hevonperseensuolta kulje edes bussit :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassakin vanhemmat antavat lastensa juosta pitkin käytäviä vaaratilanteita aiheuttaen.
ja kahviloissa, eilen oli lounastauolla picnicissä sellaiset juoksuskabat ja huuto/pöydänhakkaamiskisat että meinasin jo luovuttaa. Juu lapsista lähtee ääntä, mut toi oli ihan kaaosta eikä vanhemmat puuttuneet yhtään. Tuli syöty jännän nopeasti kyllä.
Mun teini oli kaverinsa kanssa Hesessä ja tuli kotiin hyvin hämmästyneen oloisena. Kertoi pienten lasten käytöksestä leikkipaikalla (muiden tönimistä, jatkuvaa kiljumista) sekä siitä, miten jopa kesken ruokailun pitivät huutotaukoja. Eli haukku, pureskelu, nielaisu- ja "AAAAAAAAAAA". Sitten toisto. Pöydässä. Äitinsä ei puuttunut mitenkään.
Kuulostaako tuo teistä täysipäiseltä käytökseltä?
Ihanan wokea! 🥰
Vierailija kirjoitti:
Juuh, menkääpä kylpylään katsomaan miten siellä tekevät. Yli 10-vuotiaita lapsia pienten lasten kahluualtaassa jyräämässä kaikki alleen ja viemässä lelut. Vanhemmat ovat joko muualla tai sitten istuvat juoruamassa siellä samassa altaassa, jonne ei sitten mahdukaan pikkulapsia kun siellä on 5 aikuista ja ja heidän yhteensä 10 isoa lasta.
No kun Mirkun ja Ellun on pakko päästä juoruamaan uusimmat miesjutut. Ei siinä ehdi lapsia vahtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muslimit
Ehkä minulla on lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia, kun en yliopistotutkinnon suorittaneenakaan löydä artikkelista mainintaa mistään uskonnosta tai kansalaisuudesta.
Olen käynyt. Syljin muslimiperheen päälle.
Arvatenkin :D Olette te rasset tyhmiä :D
Vierailija kirjoitti:
Kauhistelette näitä oodin tapahtumia ja uimarantatappeluita tällaista se on koulussa joka päivä nykyään. Ai mikä opettajakato? Tarvitseeko kysyä
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muslimit
Olen käynyt. Syljin muslimiperheen päälle.
Arvatenkin :D Olette te rasset tyhmiä :D
Muslimit on tyhmiä :D
Kyllä palstarasse vetää tyhmyydessäkin voiton :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvilakin näköjään haluaa että loputkin asiakkaat kaikkoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olen itse asioinut kirjastossa omin päin kuusivuotiaasta. Äidin ohje oli, että enintään kymmenen kirjaa saa lainata kerralla. Kenellekään ei tullut mieleenkään, että lapsi olisi voinut kiipeillä tai riehua kirjastossa.
Tuo oli ihanaa aikaa. Kirjastoissa oli oikeasti hiljaista 1980-luvulla. Kukaan ei riehunut, juossut, hyppinyt ja kiljunut siellä.
Muistan suunnanneeni suoraan lastenosastolle, etsin kivoja kirjoja ja uppouduin niihin, kunnes huomasin ajan kuluneen. Lainasin monta kirjaa ja pakkasin ne sellaiseen muovirantakassiin, ja jatkoin lukemista kotona. Kaveritkin lainasivat kasapäin kirjoja, ja niistä sitten juteltiin ja analysoitiin urakalla 😀
Muttaqun persut syytpäihtä kaikkeen!!! Pakko olla persut! Persutpersutpersut!:(
Se on säilö, eikä mikään kirjasto. Ihan niin kuin peruskoulukin on säilö, ei siellä ole enää tarkoitus opettaa mitään. Pennut saavat tehdä mitä haluavat, kunhan eivät nyt tapa ketään sen koulupäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko pääkaupunkiseutu on yksi paskakasa.
Valitettavasti samaa mieltä.
t. helsinkiläinen
Samoin. Olen alkanut harkitsemaan muuttoa muualle ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Uimahalli voisi vihjaista?
Nykysysteemi on ihan hyvä, että älämölölapset ja älämölöaikuiset ovat yhdessä paikassa kuten oodissa. Akateemisesti sivistyneet asiakkaat käyttävät yliopiston kirjastoa, jossa on rauhallista.