IL: Lasten toiminta riistäytyy käsistä Helsingin Oodissa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/47cd1118-557f-4f26-a6e5-8298d69c9c1c
"Helsingin keskustakirjasto Oodi on julkaissut tiistaina Facebookissa vetoomuksen vanhemmille, jotka jättävät lapsensa kirjastoon ilman valvontaa. Kirjaston mukaan valvomattomat lapset ovat aiheuttaneet viime aikoina useita vaaratilanteita juoksemalla ja kiipeilemällä sisätiloissa.
- Liian villisti leikkiminen ja lasten jättäminen valvomatta saavat yhdessä aikaan todellisia vaaratilanteita, viestissä todetaan.
Postauksen mukaan jotkut vanhemmat jopa lähtevät kokonaan pois rakennuksesta. Oodin henkilökunta muistuttaa, että kirjastossa lapset ovat aina huoltajiensa vastuulla."
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vanhempi jättää lapsensa kirjastoon siksi aikaa kun lähtee itse ostoksille?
Muslimit
Ehkä minulla on lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia, kun en yliopistotutkinnon suorittaneenakaan löydä artikkelista mainintaa mistään uskonnosta tai kansalaisuudesta.
Ehkä siinä se ongelma onkin, että yliopistossa opitaan katsomaan tietoa sen perusteella mitä on tutkittu ja tieteellisesti todistettu (toisin sanoen mihin on rahat suunnattu halutun lopputuloksen aikaansaamiseksi),
mutta ihmisen omat kokemukset ja havainnot ohitetaan :)
Vierailija kirjoitti:
Se on säilö, eikä mikään kirjasto.
Ihan niin kuin peruskoulukin on säilö, ei siellä ole enää tarkoitus opettaa mitään.
Pennut saavat tehdä mitä haluavat, kunhan eivät nyt tapa ketään sen koulupäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vanhempi jättää lapsensa kirjastoon siksi aikaa kun lähtee itse ostoksille?
Muslimit
Ehkä minulla on lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia, kun en yliopistotutkinnon suorittaneenakaan löydä artikkelista mainintaa mistään uskonnosta tai kansalaisuudesta.
Kyllä ne on etupäässä kantiksia, usko pois. 😁
Vierailija kirjoitti:
Se on säilö, eikä mikään kirjasto. Ihan niin kuin peruskoulukin on säilö, ei siellä ole enää tarkoitus opettaa mitään. Pennut saavat tehdä mitä haluavat, kunhan eivät nyt tapa ketään sen koulupäivän aikana.
Tää. Mun lapsella on hahmotushäiriö ja vaikeus ymmärtää esim. soveltavia tehtäviä. Todistus on kasia, ysiä, kymppiä. Tunneilla pelataan monivalintapelejä, katsotaan leffoja ja opiskellaan viikkotolkulla kaksisivuiseen kokeeseen. Surkeaksi on mennyt, eikä opettajia kiinnosta.
Meidän kirjastossa ongelmana ovat 13-17 vuotiaat kantasuomalaiset lapset jotka käyttävät kirjastoa jonain omana kerhotilanaan, huutavat, räkivät, kiroilevat , wapettavat jne.
Kirjaston muutamalla työntekijällä ei ole mitään valmiuksia puuttua tälläiseen sikailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olen itse asioinut kirjastossa omin päin kuusivuotiaasta. Äidin ohje oli, että enintään kymmenen kirjaa saa lainata kerralla. Kenellekään ei tullut mieleenkään, että lapsi olisi voinut kiipeillä tai riehua kirjastossa.
Tuo oli ihanaa aikaa. Kirjastoissa oli oikeasti hiljaista 1980-luvulla. Kukaan ei riehunut, juossut, hyppinyt ja kiljunut siellä.
Muistan suunnanneeni suoraan lastenosastolle, etsin kivoja kirjoja ja uppouduin niihin, kunnes huomasin ajan kuluneen. Lainasin monta kirjaa ja pakkasin ne sellaiseen muovirantakassiin, ja jatkoin lukemista kotona. Kaveritkin lainasivat kasapäin kirjoja, ja niistä sitten juteltiin ja analysoitiin urakalla 😀
En kyllä muista kertaakaan, että ilman valvojia olisimme panneet ranttaliksi lapsena kirjastossa, minä tai kukaan muukaan. Jotain on siis muuttunut!
Vierailija kirjoitti:
Se on säilö, eikä mikään kirjasto. Ihan niin kuin peruskoulukin on säilö, ei siellä ole enää tarkoitus opettaa mitään. Pennut saavat tehdä mitä haluavat, kunhan eivät nyt tapa ketään sen koulupäivän aikana.
Tekeehän ne välillä sitäkin.
Vierailija kirjoitti:
On se palstarassella hankalaa kun näkee matulaumoja kaikkialla :D
Ja rasse alapeukuttaa kun ei näy huivin huivia :D
Olen kierrätyskeskuksessa töissä, myönnän että on aika väsyttäviä nämä m muuttajien vekarat.
Ensinnäkin jos ne alkavat huutaa, vanhemmat eivät käske lopettamaan. Minusta se on ihan peruskäytöstapoja ettei mölytä? Lasten annetaan myös juoksennella ympäriinsä, hyppiä huonekalujen päällä....
Vierailija kirjoitti:
Säilö se on vielä se ammattikoulukin - ja se ammattikorkeakoulukin.
Lukiot ja yliopistot ovat sitten heille, jotka oikeasti haluavat oppia jotakin.
Muut "koulutuspaikat" ovat hengailupaikkoja kaiken maailman perseilijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muslimit
Kyllä ne on etupäässä kantiksia, usko pois. 😁
Älä viitsi jauhaa paskaa. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Emmekö saakaan mitalia suvaitsevaisuudesta? Kirjastotädit on tarkkoja ettei monikultturisuutta uhata.
Toista se on täällä pienissä kunnissa. Kirjastossakin on hiljaista kuin huopatossutehtaalla. Nauttikaa te siellä hesassa väentungoksesta ja kaikista lieveilmiöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa yllätys ettei palstarasse taaskaan puhunut totta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeehän ne välillä sitäkin.
Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassakin vanhemmat antavat lastensa juosta pitkin käytäviä vaaratilanteita aiheuttaen.
ja kahviloissa, eilen oli lounastauolla picnicissä sellaiset juoksuskabat ja huuto/pöydänhakkaamiskisat että meinasin jo luovuttaa. Juu lapsista lähtee ääntä, mut toi oli ihan kaaosta eikä vanhemmat puuttuneet yhtään. Tuli syöty jännän nopeasti kyllä.
Mun teini oli kaverinsa kanssa Hesessä ja tuli kotiin hyvin hämmästyneen oloisena. Kertoi pienten lasten käytöksestä leikkipaikalla (muiden tönimistä, jatkuvaa kiljumista) sekä siitä, miten jopa kesken ruokailun pitivät huutotaukoja. Eli haukku, pureskelu, nielaisu- ja "AAAAAAAAAAA". Sitten toisto. Pöydässä. Äitinsä ei puuttunut mitenkään.
Kuulostaako tuo teistä täysipäiseltä käytökseltä?
Ei kuulosta. Hämmästyin itsekin aikuisena eräässä tilanteessa. Kävelin yhden leikkipaikan ohi jossa oli jotain päiväkotilaisia leikkimässä. Osa lapsista alkoi huutelemaan perään ilkeyksiä ja kirosanojakin päästivät. Paikalla olleet aikuiset vain istuvat ja katsovat eikä reagoineet mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valoja päälle nyt.
Ei kai nyt mihinkään esittelyvideoon laiteta huonosti käyttäytyviä lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muslimit
Ehkä siinä se ongelma onkin, että yliopistossa opitaan katsomaan tietoa sen perusteella mitä on tutkittu ja tieteellisesti todistettu (toisin sanoen mihin on rahat suunnattu halutun lopputuloksen aikaansaamiseksi),
mutta ihmisen omat kokemukset ja havainnot ohitetaan :)
Suomalaistenkin sanan- ja ajattelun vapautta rajoittaa jo voimakkaasti eräs sellaista haluava kultti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tuli kyllä uutisena. Melkoinen luotto johonkin alle kouluikäiseen. Tavallaan hyvä että nämä säilytysratkaisut paljastuvat.
Jep. Vaikka itse olin melkoinen kauhukakara, niin kirjaston hiljaisuutta ilman muuta kunnioitettiin. Ei tullut kysymykseenkään, että siellä olisi alettu metelöimään.