Hyi *ittu mikä ilma ulkona. En mene ulos tänäänkään
Inhottava aurinko valuu maiseman yli kuin rasvainen voisula. Ei tuulen virettäkään. Mikään ei liiku ulkona. Täysin elotonta. Edes linnut eivät ääntele.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta tulee syksyn sateet voi sitä itkun määrää mikä taas alkaa.
Miksi alkaisi, lempparein vuodenaika.
Syksy on parasta. Ainut sää mistä valitan on kesällä +25 pitkät hellejaksot ja pitkät jaksot ilman sadetta ja talvella loskasää koska se on niin ärsyttävää ja liukkaat kelit, koska silloin on vaarallista liikkua ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Juu kiva kesäloma ollut, kun saa viettää kaiket päivät sisällä verhot kiinni ja kuunnellen pölynimurin lailla huutavaa ilmastointilaitetta yötä päivää, jotta nipin napin pysyy lämpötila siedettävänä. Tässä se koneella istuessa ja viiniä hörppiessä ja mansikoita mutustellessa menee tämäkin päivä.
Helteistä ilakointi on vähän epätyylikästä. Ehkä kaikki eivät osaa ajatella ihan loppuun asti, ymmärrän sen, jotkut eivät edes omaa nenäänsä pidemmälle. On paljon ihmisiä joille nämä kelit ovat täyttä tuskaa ja kärsimystä, vanhuksia kuolee, ja ihan terveellekin ihmiselle lämpöhalvaus voi aiheuttaa pysyviä haittoja. Joku pitkä juoksu/pyörälenkki näillä keleillä on ihan silkkaa tyhmyyttä.
Minusta taas on vähän enemmän kuin epätyylikästä loukkaantua siitä jos joku muu ilahtuu tai nauttii jostain asiasta mikä ei itselle sovi. Vähän sellaista "kun mulla ei oo kivaa niin ei kellään muullakaan saa olla"-meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että osa on ihan tosissaan. Siis eikö teidän kroppa oikeasti kestä pientä lämmönvaihtelua? Eli talvella myös kauppaan meneminen talvivaatteissa on mahdotonta? Onko varma, että kyse ei ole vaan asenteesta tai psykologiasta?
Kyllä mulla alkaa olla vitsit vähissä kun vuotuinen lämmönvaihtelu alkaa olla 60 astetta. Ei ole myöskään mielenkiintoa olla aina sisällä.
...lämmintä aurinkoista tänäänkin joten pirtissä käyn vain hakemassa juotavia ja eväitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa herätä aikasin ja mennä ulos jo klo 5-7. Sillo on viä siedettävä ilma kun on jotai 15 - 20 astetta vaan. Eikä niin kuumota.
Näin olen tehnytkin, mutta tuohon aikaan ei oikein voi tehdä muuta kuin lenkkeillä. Sama juttu iltamyöhällä että joskus kympin jälkeen voi alkaa harkitsemaan lenkille lähtöä, mutta ei siihen aikaan mitään muuta tarvitse tehdä. Toisaalta nukkuakin pitäisi ehtiä jossain välissä.
Kaikki kiva kesätekeminen ja ihan vaan sellainen ulkona oleminen ex-tempore ideoineen jää pois näillä säillä.
Minä vasta välillä nukahdan kuumuuden takia joskus viiden aikaa aamulla, kauppaan yleensä klo:21 jälkeen.
Ei saa situkkaa jos menee 21 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinko on kyllä ihana mutta painostava ja kostea ilma sitä ei ole
Menkää uimaan.
Eipä mennä uimaan. Mennään viemään iäkäs lähiomainen sairaalaan, koska ei täällä kotona pärjää.
Ikävä kuulla, silloin onkin aihetta valittaa.
Miksi vastailet itsellesi?
En vastannut, olen se joka kävi aamukuudelta lenkillä ja ihmettelee terveiden ihmisten valitusta lämmöstä.
Ja sä vaan päätät, että olemme terveitä?
Eri, mutta ei nyt kai puolet porukasta sairasta jotain helteistä pahenevaa tautia?
Itse asiassa sairastaa. Puolet suomalaisista nuorista on törkeän ylipainoisia, ja on ihan selvä että tulee kuuma ja ahdistaa lämpimällä säällä, jos ympärillä on 20-40 kiloa silavaa.
No, toisaalta toinen puoli porukasta ei tunnu talvella tarkenevan jos ei sisälämpötila ole yli 22 astetta.
Kun ei ole silavaa ympärillä, on mukavaa jos olotila on lämmin. Ihminen on "suunniteltu" toimimaan parhaiten 22-25 asteessa.
Kyllä muakin harmittaa kun makuuhuoneessa on 29 astetta, mutta ei se valittamalla viilene.
Eipä niin. Itse olen valinnut kotini niin, että sisälämpötila on nyt 25 asteen kieppeillä ilman lämpöpumppuja. Kauan sitä sai maksaa, mutta kyllä siinä kelpaa asuakin.
Vierailija kirjoitti:
miksei suomessa voi rakentaa kunnon ilmanvaihtoa kerrostaloihin?? sietämätöntä olla sisälläkin 30 astetta!! vituttaaa!
Kun ulkolämpötila on päivällä 30 astetta, ei "kunnon ilmanvaihto" auta asiaa. Täytyy tehdä joko passiivisia tai aktiivisia jäähdytystoimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 30 asteen "helteistä" ei saa valittaa.
Suomessa helleraja on 25 celsiusastetta, halusit tai et.
25.1 astetta. 25.0 ei vielä ole määritelmällisesti helle.
on se jos se on vuorokauden keskilämpö
No ei ole.
Hellepäivän määritelmä Suomessa on se, että päivän korkein lämpötila on vähintään 25.1 celsiusastetta. Tämä ei siis ole mielipidekysymys, vaan virallinen määritelmä. Löytyy ihan Ilmatieteen laitoksen sivuilta.
``Eipä niin. Itse olen valinnut kotini niin, että sisälämpötila on nyt 25 asteen kieppeillä ilman lämpöpumppuja. Kauan sitä sai maksaa, mutta kyllä siinä kelpaa asuakin``
ihan mielenkiinnosta - millainen asunto sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että osa on ihan tosissaan. Siis eikö teidän kroppa oikeasti kestä pientä lämmönvaihtelua? Eli talvella myös kauppaan meneminen talvivaatteissa on mahdotonta? Onko varma, että kyse ei ole vaan asenteesta tai psykologiasta?
Kyllä mulla alkaa olla vitsit vähissä kun vuotuinen lämmönvaihtelu alkaa olla 60 astetta. Ei ole myöskään mielenkiintoa olla aina sisällä.
Jos ei ole mielenkiintoa olla aina sisällä, niin lakkaa sitten valittamasta ja lähde ulos. Tässä maassa on aina lämpötilavaihteluita. Jos haluat että ei ole, niin mene Singaporeen, jossa kylmimmän ja kuumimman vuosisadan aikana mitatun lämpötilan ero on alle 17 astetta (36.0 - 19.4 astetta = 16.6 astetta eroa).
Vierailija kirjoitti:
``Eipä niin. Itse olen valinnut kotini niin, että sisälämpötila on nyt 25 asteen kieppeillä ilman lämpöpumppuja. Kauan sitä sai maksaa, mutta kyllä siinä kelpaa asuakin``
ihan mielenkiinnosta - millainen asunto sinulla on?
Tiilitalo Tampereella. Mainitsen sen ja käyttämäni jäähdytystoimet aiemmin ketjussa. Lyhyesti: päivällä kaikki luukut kiinni, yöllä takapihan ovi auki ja iso tuuletin päälle.
Juu sama täällä. Ei tuulta vaan aurinko paistaa kovaa ja hiki valuu päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mielenkiintoa olla aina sisällä, niin lakkaa sitten valittamasta ja lähde ulos. Tässä maassa on aina lämpötilavaihteluita. Jos haluat että ei ole, niin mene Singaporeen, jossa kylmimmän ja kuumimman vuosisadan aikana mitatun lämpötilan ero on alle 17 astetta (36.0 - 19.4 astetta = 16.6 astetta eroa).
Mä asustelen jo kaikki kesät täällä pohjois-Norjassa. Mietinnässä on siirtyminen muualle, helpompiim talviin kuin kotona, mutta vanhukset pitävät vielä kiinni kotipuolessa (sisämaassa, etelä-Suomessa, hellehelvetissä). Singaporessa on ihan liikaa ihmisiä, ahdasta. Jää nähtäväksi mitä seuraavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa voisin kitua helteen takia yksin kaikessa rauhassa mutta ei, muistisairas äitini sekoiluineen vie mun mielenterveyden vielä pahemmin kuin kuumuus.
Vielä kun lisää omat esivaihtarit, migreenin ja sopivasti helteellä alkaneet megamenkat tuohon comboon niin ei enää sitten niin kovin ihmettelekään sitä, että henkirikoksia tapahtuu.
Vaihdevuodet mulla on jo ja aivan sairas hikoilu. Mieliala kuin vuoristorata.
Olen koko aamupäivän seisonut eteisessä estäen äitini lähdön "pankkiin"
Kiukuttelee kuin uhmaikäinen ja haisee koska ei halua mennä suihkuun
+32 astetta varjossa olevan mittarin mukaan Savossa. Kiva ola kesälomalla, kun joutuu viettämään sen sisällä, kun taaperokin saa ulkona lämpöhalvauksen.
Kyllä varjossa tuulenvire käy. Paljon helpompaa viettää päivä pihalla varjossa kuin mököttää sisällä. Ensi viikkokin vielä näyttää olevan kuumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ihan oikeasti ei kestä. En mä vain kuvittele esimerkiksi pyörtymistä tai oksentamista, kyllä ne tapahtuu ihan oikeasti.
Pyörtyminen ja oksentaminen on merkki siitä että olet menettänyt suoloja etkä saa tarpeeksi kehoosi nesteitä suhteessa siihen mitä hikoilet ja ulostat/virtsaan pois.
On mulla parikymmentä kiloa ylipainoa, mutta olen ollut lapsesta asti huono sietämään kuumuutta. Nuorena vielä ihan pyörtyilin jos mulla oli liian kuuma ja silloin olin vielä normaalipainoinen. Nykyään en sentään enää pyörtyile, mutta huimaa kyllä jos uhmaan hellettä.
Mulla on lievä epilepsia (ei tarvita lääkitystä) ja verenpainelääkitys. Muuten olen terve ja tykkään liikkua paljon, mutta en helteillä pysty kuin käymään uimassa vaan.
Uskokaa nyt vaan, että ei kaikille helteet sovi, eikä siinä tarvitse olla mikään megaläski tai kuolemansairas. Hienoa jos itse pystytte nauttimaan kuumuudesta, kaikilta se ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinko on kyllä ihana mutta painostava ja kostea ilma sitä ei ole
Menkää uimaan.
Minnes menen? Joki on kuivunut ja uimarannalle en halua mulkoilun kohteeksi. Yksinäinen mies kun olen niin olen siellä vain alaikäisiä naisia saalistamassa. Ap
Alaikäiset eivät ole vielä naisia. Puhu ihan tytöistä vaan.
Ai silleen creepy setämäisesti tytōttelisin? Pąskat. Minulle nainen on nainen siitä hetkestä kun on vıttu koipiensa välissä syntynyt. Mitä muuhun tulee, niin onneksi sain nukuttua. Nyt enää 11 tuntia tätä päivää jäljellä. Ap
on se jos se on vuorokauden keskilämpö