Hyi *ittu mikä ilma ulkona. En mene ulos tänäänkään
Inhottava aurinko valuu maiseman yli kuin rasvainen voisula. Ei tuulen virettäkään. Mikään ei liiku ulkona. Täysin elotonta. Edes linnut eivät ääntele.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Pakko käydä pikaisesti kaupassa. Muuten istun kotona tuulettimen vieressä. En näiden hellepäivien aikana ole käynyt minuuttiakaan ulkona paitsi pari kertaa viikossa kaupassa. Sietämättömän kuumaa.
täällä on näköjään muitakin kuin minä. se on vaan ostoskeskukseen ja takaisin sisälle! ja yhtään minuuttia ulkona. 20 astetta takaisin kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään osassa maata ukkosia ja vesisadetta tiedossa iltapäivällä .
Sade- ja ukkoskuurot painottuvat maan pohjoisosaan, Lapissa ukkoset voivat olla voimakkaita.
Myös maan itäosassa sekä aivan lännessä voi syntyä joitakin sa
Sääkartta näytti myös Etelä-Suomeen ukkosia iltapäiväksi.
Onneksi on ilmalämpöpumppu.
Tahtoisin silti normaalin elämän takaisin. Voisi käydä ulkona ja pitää ikkunaa auki juuri silloin kuin itse tahtoisi. Menee loma pilalle tällaisesta.
Olen päättänyt lopettaa helteistä valittamisen ja sopeutua, elää kuten ennenkin. Ensimmäisellä viikolla oksensin kaksi kertaa kun kävin juoksemassa tuolla pätsissä (vasta illalla kylläkin) ja yhtenä päivänä sain migreenin, tällä viikolla sujuu jo paremmin. Sääsin myös ilmalämpöpumpun tavoitelämpötilaa vähän ylemmäs koska täällä alkoi tuntua kylmältä. Jonkinlaista sopeutumista siis tapahtuu.
KÄRSIKÄÄ TALVIHUORAT!
Me ilosta ja valosta ja lämmöstä nauttivat normaalit ihmiset nautimme 🌞🌻😎👗👙
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko käydä pikaisesti kaupassa. Muuten istun kotona tuulettimen vieressä. En näiden hellepäivien aikana ole käynyt minuuttiakaan ulkona paitsi pari kertaa viikossa kaupassa. Sietämättömän kuumaa.
täällä on näköjään muitakin kuin minä. se on vaan ostoskeskukseen ja takaisin sisälle! ja yhtään minuuttia ulkona. 20 astetta takaisin kiitos
Syyskuun loppuun joudut odottamaan.
Juu kiva kesäloma ollut, kun saa viettää kaiket päivät sisällä verhot kiinni ja kuunnellen pölynimurin lailla huutavaa ilmastointilaitetta yötä päivää, jotta nipin napin pysyy lämpötila siedettävänä. Tässä se koneella istuessa ja viiniä hörppiessä ja mansikoita mutustellessa menee tämäkin päivä.
Helteistä ilakointi on vähän epätyylikästä. Ehkä kaikki eivät osaa ajatella ihan loppuun asti, ymmärrän sen, jotkut eivät edes omaa nenäänsä pidemmälle. On paljon ihmisiä joille nämä kelit ovat täyttä tuskaa ja kärsimystä, vanhuksia kuolee, ja ihan terveellekin ihmiselle lämpöhalvaus voi aiheuttaa pysyviä haittoja. Joku pitkä juoksu/pyörälenkki näillä keleillä on ihan silkkaa tyhmyyttä.
Voi kunpa voisin kitua helteen takia yksin kaikessa rauhassa mutta ei, muistisairas äitini sekoiluineen vie mun mielenterveyden vielä pahemmin kuin kuumuus.
Vaikuttaa siltä, että osa on ihan tosissaan. Siis eikö teidän kroppa oikeasti kestä pientä lämmönvaihtelua? Eli talvella myös kauppaan meneminen talvivaatteissa on mahdotonta? Onko varma, että kyse ei ole vaan asenteesta tai psykologiasta?
Kävin parin tunnin metsälenkillä. Nyt juon kahvit pihalla ja sitten lähden 50km pyörälenkille. Välillä pulahdan järveen uimaan. Ihana sää!
Oon niin kyllästynyt makaamaan kotona ilmastointilaitteen vieressä. Koko kesäloma mennyt näin. Välillä käyn uimassa tai kaupassa, sitten äkkiä kotiin.
Ei ulkona voi olla, tulee heti huono olo. Olisi kiva käydä metsässä mustikoita poimimassa, mutta en pysty.
Ne nauttikoon helteestä ketkä voi. Olen viiskymppinen nainen ja mulla on harvinainen rytmihäiriösairaus, oireet aika karmeat näillä helteillä. Mun lääkäri sanoi että kyllä sä pärjäät kun olet noin hoikka mutta kyllä oireet on pahat. Ei auta hoikkuus tässä, hikoilen kun pieni sika ja sydän hakkaa..
Vierailija kirjoitti:
Jotkut turistit tulevat Suomeen Lappiin karkuun etelän helteitä, mutta joutuvatkin ojasta allikkoon.
Lappi ei ole hyvä valinta, tai yleensäkään sisämaa. Täällä pohjois-Norjassa merellä on ihan ok, vain yksittäisiä hellepäiviä, mutta täälläkin jäsähti yli 30 asteen helteen pariksi viikoksi vielä napapiirin korkeudelle (Mo i Rana). Meitä helle-evakoita on täällä paljon, joka maasta. Islanti taitaa olla seuraava coolcationkohde, vähän hankala vaan viettää koko kesä. Grönlannin massaturismia odotellessa. Kotona saisi olla sisällä ensin kesän, koska kuuma, ja sitten talven, koska kylmä. Kohtuus on kadonnut (ja se harvoin löytyy täältäkään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun olisin Espanjassa. Siellä ihan joka talossa, bussissa ja luukussa on ilmastointi, mutta paskasuomessa ei ole ilmastointia missään. Espanjassa tämä sää on ihana ja mukava, Suomen takapajulassa tämä on sietämätön pätsi.
Espanjassa kaikkialla on torakoita.
Meillä suomessa on jo demarit, ja niitä saatanoita on yhtälailla joka paikka täysi.
Joten tasapeli, 1-1.
Vierailija kirjoitti:
Ne nauttikoon helteestä ketkä voi. Olen viiskymppinen nainen ja mulla on harvinainen rytmihäiriösairaus, oireet aika karmeat näillä helteillä. Mun lääkäri sanoi että kyllä sä pärjäät kun olet noin hoikka mutta kyllä oireet on pahat. Ei auta hoikkuus tässä, hikoilen kun pieni sika ja sydän hakkaa..
Siat eivät hikoile samalla tavalla kuin ihmiset, joilla on runsaasti hikirauhasia. Sika säätelee ruumiinlämpöään muilla keinoin, kuten rypemällä mudassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun olisin Espanjassa. Siellä ihan joka talossa, bussissa ja luukussa on ilmastointi, mutta paskasuomessa ei ole ilmastointia missään. Espanjassa tämä sää on ihana ja mukava, Suomen takapajulassa tämä on sietämätön pätsi.
Kävin viime viikonloppuna eräässä Citymarketissa ajatuksena että siellä on varmaan mukavan viileää ja voi viettää tunnin shoppaillen, mutta liekö säästösyyt vai mitkä, niin lämpötila oli kaupassakin jotain 25 astetta, vain kylmäaltaiden luona oli vähän vilpoisampaa.
Mä tein saman virhearvion. Sitten siinä kassalla ei käynyt mitään tuulenvirettäkään ja hirveät jonot ja mua alkoi pyörryttää. Sitten kun vihdoin oma vuoro, saakeli juustossa oli se koodi huonosti niin kassahenkilö alkoi soittelemaan siitä eikä kukaan vastannut. Sanoin että jätän sen pois ja lähdin kiirusti autoon.
Oon huomannut, että yhdessä pikkukaupassa on ilmastointi juuri siinä kassojen kohdalla, siinä kaupassa pystyn käymään.
Vierailija kirjoitti:
Olen päättänyt lopettaa helteistä valittamisen ja sopeutua, elää kuten ennenkin. Ensimmäisellä viikolla oksensin kaksi kertaa kun kävin juoksemassa tuolla pätsissä (vasta illalla kylläkin) ja yhtenä päivänä sain migreenin, tällä viikolla sujuu jo paremmin. Sääsin myös ilmalämpöpumpun tavoitelämpötilaa vähän ylemmäs koska täällä alkoi tuntua kylmältä. Jonkinlaista sopeutumista siis tapahtuu.
Tuo voisi onnistuakin jos olisi mahdollisuus olla kotona viileässä, mutta ei ole. Öisin on kaikki ikkunat ja parvekkeen ovi auki (parvekelasit on kokonaan sivussa päivisinkin) mutta kun ei ilma liiku eikä saa läpivetoa! Päivisin on sitten kaikki sälekaihtimet, bambuverhot ja pimentävät sivuverhot ikkunoiden edessä eli fiilis on kuin asuisi jossain pimeässä kellarissa mutta ilman viileyttä. Sisällä on +29 vaikka päivä ei ole puolessakaan. Suihkussa käyminen auttaa just sen aikaa kun on siellä suihkun alla.
Aamulla kävin kaupassa ja ennen kasia jo oli tosi tunkkaisen kuuma varjopaikoissa. Onneksi edes kaupassa oli ihanan miellyttävä viileys, mutta kun kaupan ovesta astui ulos niin oikein lehahti hiostava kuumuus vastaan. Ihan kuin olisi mennyt johon huonosti lämmitettyyn saunaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinko on kyllä ihana mutta painostava ja kostea ilma sitä ei ole
Menkää uimaan.
Eipä mennä uimaan. Mennään viemään iäkäs lähiomainen sairaalaan, koska ei täällä kotona pärjää.
Ikävä kuulla, silloin onkin aihetta valittaa.
Miksi vastailet itsellesi?
En vastannut, olen se joka kävi aamukuudelta lenkillä ja ihmettelee terveiden ihmisten valitusta lämmöstä.
Ja sä vaan päätät, että olemme terveitä?
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa voisin kitua helteen takia yksin kaikessa rauhassa mutta ei, muistisairas äitini sekoiluineen vie mun mielenterveyden vielä pahemmin kuin kuumuus.
Vielä kun lisää omat esivaihtarit, migreenin ja sopivasti helteellä alkaneet megamenkat tuohon comboon niin ei enää sitten niin kovin ihmettelekään sitä, että henkirikoksia tapahtuu.
Sade- ja ukkoskuurot painottuvat maan pohjoisosaan, Lapissa ukkoset voivat olla voimakkaita.
Myös maan itäosassa sekä aivan lännessä voi syntyä joitakin sade- ja ukkoskuuroja.