Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyi *ittu mikä ilma ulkona. En mene ulos tänäänkään

Vierailija
25.07.2025 |

Inhottava aurinko valuu maiseman yli kuin rasvainen voisula. Ei tuulen virettäkään. Mikään ei liiku ulkona. Täysin elotonta. Edes linnut eivät ääntele. 

Kommentit (145)

Vierailija
101/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurinko on kyllä ihana mutta painostava ja kostea ilma sitä ei ole 

Menkää uimaan.

Eipä mennä uimaan. Mennään viemään iäkäs lähiomainen sairaalaan, koska ei täällä kotona pärjää.

Ikävä kuulla, silloin onkin aihetta valittaa. 

Miksi vastailet itsellesi? 

En vastannut, olen se joka kävi aamukuudelta lenkillä ja ihmettelee terveiden ihmisten valitusta lämmöstä.

Ja sä vaan päätät, että olemme terveitä? 

Eri, mutta ei nyt kai puolet porukasta sairasta jotain helteistä pahenevaa tautia? No, toisaalta toinen puoli porukasta ei tunnu talvella tarkenevan jos ei sisälämpötila ole yli 22 astetta. Kyllä muakin harmittaa kun makuuhuoneessa on 29 astetta, mutta ei se valittamalla viilene.

Vierailija
102/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn koiran kanssa aamu viideltä tai kuudelta kävelyllä, minään muuna aikana ei pysty. Jos menee vasta kasilta niin koira kattoo mua, että miks tultiin näin kuumalla?

Itsehän ristisi hankit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava olla kotona päivä välillä ilmalämpöpumpun viilentämässä kämpässä ja katsoa vaikka Netflixiä. Ruokaa voi tilata suoraan kotiin.

Vierailija
104/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 30 asteen "helteistä" ei saa valittaa.

Suomessa helleraja on 25 celsiusastetta, halusit tai et.  

25.1 astetta. 25.0 ei vielä ole määritelmällisesti helle.

Vierailija
105/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa voisin kitua helteen takia yksin kaikessa rauhassa mutta ei, muistisairas äitini sekoiluineen vie mun mielenterveyden vielä pahemmin kuin kuumuus.

Tsemppiä sulle. Ok, täytyy taas olla kiitollinen. Mä saan sentään kärsiä helteestä yksin. Jotkut joutuu vielä huolehtimaan lapsilaumasta tai vanhuksesta.

Vierailija
106/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meri on täysin sinilevässä nyt. Ja järvi oli kiehuvan kuuma, oikeasti kuin poreamme. En ole ikinä niin lämpimässä vedessä uinut luonnossa, melko sairasta. Helpotusta ei saa loppumattomaan helteeseen, joka ennusteiden mukaan jatkuu pitkälle elokuulle.

Älä valehtele.

Vierailija
107/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun olisin Espanjassa. Siellä ihan joka talossa, bussissa ja luukussa on ilmastointi, mutta paskasuomessa ei ole ilmastointia missään. Espanjassa tämä sää on ihana ja mukava, Suomen takapajulassa tämä on sietämätön pätsi.

Kävin viime viikonloppuna eräässä Citymarketissa ajatuksena että siellä on varmaan mukavan viileää ja voi viettää tunnin shoppaillen, mutta liekö säästösyyt vai mitkä, niin lämpötila oli kaupassakin jotain 25 astetta, vain kylmäaltaiden luona oli vähän vilpoisampaa.

Mä tein saman virhearvion. Sitten siinä kassalla ei käynyt mitään tuulenvirettäkään ja hirveät jonot ja mua alkoi pyörryttää. Sitten kun vihdoin oma vuoro, saakeli juustossa oli se koodi huonosti niin kassahenkilö alkoi soittelemaan siitä eikä kukaan vastannut. Sanoin että jätän se

Prismassa oli viileää kyllä, hahaa.

Vierailija
108/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomisesta viikko eteenpäin näyttää sadetta lähes joka päivälle. Täytyy viritellä tänään kaikki sankot valmiiksi. Toivottavasti viilentää edes viiden asteen verran.

Vierailija
109/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintsikkatoppi ja trikoosortsit päälle ja ulos 👍

En ole paljastelija yök, ja noi on kamalaa katsottavaa myöskin.

Vierailija
110/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta tulee syksyn sateet voi sitä itkun määrää mikä taas alkaa.

Miksi alkaisi, lempparein vuodenaika.

Vierailija
111/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Helteessä ei olekaan silloin mitään vikaa, kun sitä pystyy itse säätelemään, että kuinka monta tuntia on siinä hellepätsissä, kunnes siirtyy ilmastoituun tilaan tai kotiin viilentymään. Suomessa helteiden ongelma on asuntokanta eli asunnot ovat tulikuumia 24/7, sillä asunnot on suunniteltu pitämään lämpö sisällä. Eihän lämpimässä ulkoilmassa lähtökohtaisesti ole mitään pahaa, kunhan siitä saisi nauttia vain silloin, kun astuu ovesta ulos. Nyt kun ihmiset pakotetaan olemaan tuskaisessa helteessä viikkotolkulla 24/7, niin se tässä on ongelma."

Höpöti pöpöti.

Kyllä, suomalaiset kodit on tehty pitämään lämpö sisällä. Niin myös minun tiilitaloni. Lämpöeristys nyt kuitenkin toimii molempiin suuntiin, eli tässä ihan oikean elämän vinkit, miksi taloni oli tänä aamunakin sisälämpötilaltaan 24.5 astetta, vaikka Tampereella tehtiin eilen yli 30 asteen lämpöennätys, eikä minulla ole varsinaisia jäähdyttimiä:

1) Aamulla ennen töihin lähtöä ovet kiinni, ikkunaverhot alas, ja tuulestusluukut kiinni. Kuumaa päiväilmaa EI pidä päästää sisälle. On suurta typeryyttä tuuletettaa kuumaa ilmaa sisään.

2) Lämmin vesi pidetään pois päältä paitsi suihkuttelun aikana (kaukolämmöllä saa hanasta lämpimän veden parissa minuutissa). Sisäsaunaa ei käytetä. Ruoanlaitto osittain ulkona paitsi ei nyt maastopalovaroituksen aikana. Pyykkäys ja tiskikoneen käyttö ovat pakollisia lämpökuormalähteitä, joten niitä käytetään normaalisti.

3) Kun ulkolämpötila laskee iltakymmenen jälkeen alle sisälämpötilan, kaikki tuuletusluukut auki, samoin kuin ovi takapihalle. Ovessa kannattaa olla megneettiovilla varustettu hyttysverkko, hinta 11.95 euroa. Sitten 45 cm:n (eli isotehoinen) tuuletin puhkumaan koko yöksi viileämpää ilmaa avoimesta ovesta sisälle.

4) Aamuherätyksen yhteydessä palaa kohtaan 1.

Siinä se. 25.7 astetta illalla ja nyt aamulla 24.5. Ero ei näytä suurelta, mutta kivitalo reagoi kaikkeen hitaasti.

Vierailija
112/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva herätä aamulla sellaisiin märkiin lakonoihin, kun on hikoillut koko yön. Ja kauheaan janoon. Pieni kerrostalo yksiö, 7. kerros ei viilentävää ilmastointia, ikkunaa ei voi pitää auki, kun liikenteen pauhu kuuluu sisälle.  

Tuliko liikenne yllätyksenä muuttaessa asuntoosi?

Vierailija
113/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että osa on ihan tosissaan. Siis eikö teidän kroppa oikeasti kestä pientä lämmönvaihtelua? Eli talvella myös kauppaan meneminen talvivaatteissa on mahdotonta? Onko varma, että kyse ei ole vaan asenteesta tai psykologiasta?

Kun suomalaisilla nykyään on se 20-30 kg ylipainoa, niin normaalitkin helteet tuntuvat tuskallisilta läskien sisällä.

Vierailija
114/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin kuuma, ettei jaksa pyytää edes Jamalia pamputtamaan

T: manaatti-mamma

Vierailija
115/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon niin kyllästynyt makaamaan kotona ilmastointilaitteen vieressä. Koko kesäloma mennyt näin. Välillä käyn uimassa tai kaupassa, sitten äkkiä kotiin. 

Ei ulkona voi olla, tulee heti huono olo. Olisi kiva käydä metsässä mustikoita poimimassa, mutta en pysty.

Laihduta ensi talvena itsesi normaalimittoihin. Kun et ole enää 10 sentin laardikerroksen peittämä, eivät lämpimät kelit tunnu enää niin pahalle.

Vierailija
116/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomisesta viikko eteenpäin näyttää sadetta lähes joka päivälle. Täytyy viritellä tänään kaikki sankot valmiiksi. Toivottavasti viilentää edes viiden asteen verran.

Olisipa täälläkin, mutta ennusteen mukaan vasta tiistaina saattaa sataa vähäsen.

Vierailija
117/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että osa on ihan tosissaan. Siis eikö teidän kroppa oikeasti kestä pientä lämmönvaihtelua? Eli talvella myös kauppaan meneminen talvivaatteissa on mahdotonta? Onko varma, että kyse ei ole vaan asenteesta tai psykologiasta?

Ei. Ihan oikeasti ei kestä. En mä vain kuvittele esimerkiksi pyörtymistä tai oksentamista, kyllä ne tapahtuu ihan oikeasti.

Vierailija
118/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei suomessa voi rakentaa kunnon ilmanvaihtoa kerrostaloihin?? sietämätöntä olla sisälläkin 30 astetta!! vituttaaa!

Vierailija
119/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun olisin Espanjassa. Siellä ihan joka talossa, bussissa ja luukussa on ilmastointi, mutta paskasuomessa ei ole ilmastointia missään. Espanjassa tämä sää on ihana ja mukava, Suomen takapajulassa tämä on sietämätön pätsi.

Eiks Espanjassa just ole kuollut jo yli 1000 ihmistä helteen takia. Luulenpa että aika monet sieltä vaihtasivat niitten kesän meidän kesään koska vaan. Elokuu siellä vielä lämpösin kuukausi, eikä ole alkanut edes.

Vierailija
120/145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa herätä aikasin ja mennä ulos jo klo 5-7. Sillo on viä siedettävä ilma kun on jotai 15 - 20 astetta vaan. Eikä niin kuumota. 

Näin olen tehnytkin, mutta tuohon aikaan ei oikein voi tehdä muuta kuin lenkkeillä. Sama juttu iltamyöhällä että joskus kympin jälkeen voi alkaa harkitsemaan lenkille lähtöä, mutta ei siihen aikaan mitään muuta tarvitse tehdä. Toisaalta nukkuakin pitäisi ehtiä jossain välissä.

Kaikki kiva kesätekeminen ja ihan vaan sellainen ulkona oleminen ex-tempore ideoineen jää pois näillä säillä. 

Minä vasta välillä nukahdan kuumuuden takia joskus viiden aikaa aamulla, kauppaan yleensä klo:21 jälkeen.