Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt on kielletty tabuaihe HS:n mielipidepalstalla: tulee varmasti herättämään täällä suurta raivoa.

Vierailija
25.07.2025 |

No nyt on kielletty tabuaihe HS:n mielipidepalstalla: tulee varmasti herättämään täällä suurta raivoa.

HS: Lukijan mielipide: "Ylipaino taittuu kasvispainotteisella ruokavaliolla"

Noin 1,2 miljoonan suomalaisen aikuisen painoindeksi on 30 tai enemmän. Jokaisella heistä on keskimäärin 25 kiloa ylipainoa. Suurin syy on epäterveellinen ruokavalio.

Lihavuus altistaa monille sairauksille, heikentää työn tuottavuutta, talouskasvua ja bruttokansantuotetta. Lihavuudesta ja ylipainosta aiheutuu vuodessa kustannuksia noin 3,5 miljardia euroa (Yle 14.7.)

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011382962.html

Voin jo kuulla korvissani jyskeen ja mäiskeen, kun kehopositiiviset huutavat, raivoavat ja takovat pöytää nyrkeillä ja tamppaavat maata jaloilla, ja suklaan ja sipsien sekainen kuolainen mössö tursuaa niiden suusta...   : (

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan tabu aihe se on, että myös vegaani voi olla sairaalloisen ylipainoinen. 

Vierailija
42/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus ei ole valinta.

On se - lihaa ja eläinrasvaa syömällä pysyy paino kurissa.

MITÄ horiset!

Lue enemmän, luule vähemmän! Tutkimustuloksia on ihan kirjoitettu silleen että sinäkin tajuat!

Olen seurannut kauan ent työkaverin tietä tällä saralla ja voit uskoa että on ollut kamalaa. Huolimatta leikkauksista sun muusta...

https://diabetes.fi/lehti/lihavuustutkija-kirsi-pietilainen-ylipaino-ei…

Seuraavan kerran kun tulee mieleen pilkata lihavaa...Voit ihan kota olla itse samassa jamassa, tappelemassa sairautta vastaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiän yhen naisen joka ei oo koskaan syöny lihaa ja se on läski 😂

Vierailija
44/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan päivystävä lihaanit säntäävät paikalle kuin hyeenalauma naukumaan kuinka kasvissyöjät ne vasta läskejä onkin. Olipa yllättävää :D

Vierailija
45/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä se kasvissyöjän anoreksia. 

Vierailija
46/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ole kehopositiivinen. Olen sairaalloisen lihava. En syö esim.makkaraa, ajatuskin ällöttää. Tykkään vihanneksista. Mutta ahmin suklaata ja pullaa.

Vierailija
47/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelisin, että kasvispainoitteinen tarkoittaa sitä, että lihaa syötäisiin vain se terveydelle suositeltu määrä eli 30 gramaa päivässä. Siihen siis lasketaan ruokailun lisäksi myös leivänpäälliset.

Väitän, että monet suomalaiset syövät voileivillään itsensä ennenaikaiseen hautaan, sellainen määrä juustoa mätetään voileiville ja kinkkua kanssa-lisäksi vielä ne voltatut hampparit. Ja limsaa juomaksi, ettei sokerista tule puutetta.

No ehkävain  noin puolelle tuo sopii, koska sen verran on suomessa lihavia.

Vierailija
48/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. kertoo, että ravintokysymys on tabuaiheta ja herättää raivoa. Minusta jotenkin tuntuu, kuin jo aloitus olisi raivoamista, eikä vain keskustelun herättämiseksi, vaan näyttää, että oikeasti nyt ottaa hermoon.  Kynis.mi

Vierailija
49/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan päivystävä lihaanit säntäävät paikalle kuin hyeenalauma naukumaan kuinka kasvissyöjät ne vasta läskejä onkin. Olipa yllättävää :D

Olin itse yllättynyt, kun sairaalloisen ylipainoinen olikin vegaani.

Vierailija
50/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on ongelma. Uusiin matkustajakoneisiin asennetaan järeämmät moottorit. Vanhoilla ei meinannut kiitorata riittää nousuun, vaikka kapteeni huudatti täydet tehot niistä hikikarpalot otsalla. Tämä jatkuva pelko oli suurin syy miksi Finnairin lentäjät vaativat enemmän palkkaa.

Vierailija
51/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itse tuon mielipiteen kirjoittaja 

Kaikkea sitä näkeekin 

Vierailija
52/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP fantasioi kehopositiivisen istuvan naamalleen.  Oi mihin ihopoimujen aromipesään naamasi päätyykään.

Vierailija
53/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan tabu aihe se on, että myös vegaani voi olla sairaalloisen ylipainoinen. 

Totta kai voi olla. Ei se ravinnon lähde, vaan ne kalorit joita ravinto sisältää 

Jos suklaa tehdään kokonaan vegaanisena, niin kenen mielestä suklaata syömällä laihtuu? Paketti sokeria on myös 100% kasvisperäistä. Vain typerys kuvittelee muuta. Liha muuttuu kaloripommiksi vasta kun siihen lisätään jauhoja ja muuta kasvismössöä eli siitä tehdään makkaraa 

Vierailija
54/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä ja olen hankkinut ylipainoni sokeripitoisilla juomilla ja vehnällä ja herkuilla. Lihalla ja lihattomuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Aiemmin olin langanlaiha kasvissyöjä, mutta sitten jäin sokerikoukkuun. 

Vierailija
55/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo joo. Olen 56- vuotias, ollut kasvissyöjä jo 90- luvulta alkaen, jolloin sitä jopa pilkattiin. Nykyään painan joku 55kg, eli noin 7-8 kg enemmän kuin silloin, vaikka liikkuminen ja ruokavalio sama. Se nyt vaan pitää itsensä ja muidenkin sietää, että vaihdevuosien aikana paino ja kehonkoostumus muuttuu. Eteenpäin vaan siskot, elämää tämä vaan on!

Vierailija
56/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelisin, että kasvispainoitteinen tarkoittaa sitä, että lihaa syötäisiin vain se terveydelle suositeltu määrä eli 30 gramaa päivässä. Siihen siis lasketaan ruokailun lisäksi myös leivänpäälliset.

Väitän, että monet suomalaiset syövät voileivillään itsensä ennenaikaiseen hautaan, sellainen määrä juustoa mätetään voileiville ja kinkkua kanssa-lisäksi vielä ne voltatut hampparit. Ja limsaa juomaksi, ettei sokerista tule puutetta.

No ehkävain  noin puolelle tuo sopii, koska sen verran on suomessa lihavia.

Katso kinkkupaketin takaa kuinka vähän se kinkku sisältää energiaa. 

Vierailija
57/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä voi vetää hampparia, pizzaa, ranskiksia, sipsiä, limsaa, suklaata siinä missä lihansyöjä. Itse sain laihdutettua kun jätin pois vehnän. Siinä samalla karsiutui automaattisesti roskaruoka. 

Vierailija
58/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjä voi vetää hampparia, pizzaa, ranskiksia, sipsiä, limsaa, suklaata siinä missä lihansyöjä. Itse sain laihdutettua kun jätin pois vehnän. Siinä samalla karsiutui automaattisesti roskaruoka. 

Hampurilaisen pahin osuus on se aämpylä ja sitten siihen kyytipojaksi vielä rasvassa uppopaistetut ranskalaiset ja litra kokista joka sekin on kasvisjuoma 

Vierailija
59/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa näitä lihavuusjuttuja. Ei ihmisiin, mitkään neuvot auta, vaan syövät kuten syövät ja ovat lihavia. Eivät ihmiset juurikaan pysty muuttamaan ruokatottumuksiaan.  Itse olen ollut normaalipainoinen koko elämäni ja syynä varmasti runsas liikunnan harrastaminen. Eli minulle oli kehittynyt jo teininä tällainen tapa, joka sattumalta auttaa pysymään hoikkana.  Ei muuten tullut edes vaihdevuosien aikana mitään ylimääräistä rasvaa. Tosin silloin aloin käymään enemmän salilla, mistä en periaatteessa pidä, mutta huomasi, että lihaskuntoharjoittelua tarvitaan eri tavalla kuin nuorempana. 

Vierailija
60/69 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen syötiin perunoita perunoina, keitettynä, keitossa tai laatikoissa. Nyt ne pitää kuorruttaa rasvalla tai vähintään keittää jossain jäterasvassa, että kelpaisivat. Vaihtoehtona on raksut ja riksut ja suipaleet , joita mätetään  telkkaria katsoesa soffalla säkillinen ja limsaa päälle. Ihanat terveet suomalaiset lapset.

Tottakai "herkkuja" voi syödä, mutta ei niiden pitäisi olla se pääravinto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi