IS. Nuoret kesätyöntekijät itkevät ravintolassa. Keski-ikäisten naisasiakkaiden käytös järkyttää.
Helsinkiläinen Annan Kartano -ravintola on joutunut ryhtymään ankariin toimiin asiakkaiden törkeän käytöksen takia. Kesätyöntekijät ovat ajautuneet jopa kyyneliin, kun keski-ikäiset asiakkaat ovat raivonneet, huutaneet ja käyttäytyneet aggressiivisesti esimerkiksi silloin, kun ravintolalla ei ole ollut antaa vaihtorahaa. Yrittäjät kertovat olevansa järkyttyneitä siitä, että etenkin keski-ikäiset asiakkaat eivät enää kykene odottamaan edes muutamaa minuuttia ruokaa tai kahvia, vaan raivoavat ja nöyryyttävät nuoria työntekijöitä. He vaativat asiakkaita joko muuttamaan käytöstään tai pysymään poissa.
Jälleen kerran todistamme keski-ikäisten asiakkaiden röyhkeyttä ja huonoa käytöstä! Milloin heistä tuli hemmoteltuja lapsia, jotka alkavat raivota, jos asiat eivät mene juuri niin kuin he haluavat? On suorastaan häpeällistä, että aikuiset ihmiset kiusaavat nuoria kesätyöntekijöitä pelkästään siksi, että joutuvat odottamaan hetken tai maksamaan kortilla. Mikä näitä aikuisia oikein vaivaa? Ei ihme, että nuoriso ei enää halua mennä töihin - kuka sellaista rääkkäystä kestäisikään. Ehkä olisi aika keski-ikäisten katsoa peiliin ja miettiä, miksi heistä on tullut niin sietämättömiä!
Milloin aikuiset oppivat käyttäytymään sivistyneesti?
Kommentit (683)
Tottakai on. Saat puolestani maksaa huonosta ruuasta ja palvelusta, jopa puuttuvasta tilauksesta valittamatta. Itse en siihen kykene, joten äänestän jaloillani.
Ok, boomer. Miksi luulet, että sinun valintasi on niin kiinnostava, että siitä pitää jankuttaa sata kertaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keski ikäinen nainen ja olen ratkaissut ongelman sillä tavalla että en enää käy ravintoloissa syömässä. Alkoi rasittamaan se että aina oli joko huono ruoka tai huono palvelu, tai annos vääränlainen tai jotain puuttui tilauksesta. Silloin tällöin ollaan haettu kotiin hampparipaikasta ruokaa mutta kun nyt kolmannen kerran puuttui tilauksesta jotain niin saa sekin nyt olla. Tällä ei ole tekemistä työntekijöiden iän kanssa, en edes ole pannut sellaista asiaa merkille. Ei vain enää tässä iässä jaksa jatkuvasti olla valittamassa jostain, ja ihmetyttää miten mikään paikka voi pysyä pystyssä tuolla tekemisellä? Jos tekisin omaa työtäni tuohon tyyliin niin potkut olisi tullut jo moneen kertaan.
Tuohan on normaalia. Missä vaiheessa aloit ajsttelemaan että kaiken pitää mennä täydellisesti? Mun tilauksesta puuttuu välillä jotain myös tai tilaus voi olla vähän eri kuin
Aloin ajattelemaan ihan toisin, siten että minä voin syödä muuallakin, ja näin olen myös tehnyt.
Joskus Suomessa ilkeys voi olla epäsuoraa, toinen naureskelee ja kertoo jonkun asian olevan hyvä juttu tai hyväksi. Vaikka oikeasti on kyse jostain kamalasta asiasta, joka ei ole normaali tai hyväksi. Mutta joku kuvittelee sen olevan kauhean hyvä.
Tässäkin ketjussa on ainakin kaksi tuollaista asiakasta. Tämä, joka "äänestää jaloillaan" ja N46.
Tuollaista lehtijuttua ei ole. Ap trollailee.
Ei ne vaihdevuodet ketään hulluksi tee ellei sitä ole ollut jo aiemmin. Kärsiä voi myös hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä me keski-ikäiset naiset olemme kyllästyneet nuorten tyhmyyteen ja siihen, että he eivät osaa mitään. Ei kai sitä voi oppiakaan kun päivät pitkät tunkee naamaa siihen lobotomia puhelimeen. Sanoisin, että nuoret ovat hyvin ärsyttäviä nykyään, katsokoon peiliin, sitä saa mitä tilaa.
Nainen 55-vuotta
Se kirjoitetaan 55 vuotta, ilman väliviivaa.
Kirjoitan niinkuin haluan, sinulta en siihen lupaa kysele miten kirjoitan. Keskity omiin asioihin.
Nainen 55-vuotta
Keskityn juuri niihin asioihin, mihin itse haluan. Sori siitä, Karen.
Oletpa keskenkasvuinen, tilaa nyt äkkiä aika mielenterveyshoitajalle, koska teillä nuorilla uutisten mukaan on paljon mielenterveysongelmia, kun luulette olevanne jotain lumihiutaleita kaikki tyynni. Sori siitä mielenterveyspotilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keski ikäinen nainen ja olen ratkaissut ongelman sillä tavalla että en enää käy ravintoloissa syömässä. Alkoi rasittamaan se että aina oli joko huono ruoka tai huono palvelu, tai annos vääränlainen tai jotain puuttui tilauksesta. Silloin tällöin ollaan haettu kotiin hampparipaikasta ruokaa mutta kun nyt kolmannen kerran puuttui tilauksesta jotain niin saa sekin nyt olla. Tällä ei ole tekemistä työntekijöiden iän kanssa, en edes ole pannut sellaista asiaa merkille. Ei vain enää tässä iässä jaksa jatkuvasti olla valittamassa jostain, ja ihmetyttää miten mikään paikka voi pysyä pystyssä tuolla tekemisellä? Jos tekisin omaa työtäni tuohon tyyliin niin potkut olisi tullut jo moneen kertaan.
Tuohan on normaalia. Missä vaiheessa aloit ajsttelemaan että kaiken pitää mennä täydellisesti? Mun tilauksesta puuttuu välillä jotain myös tai tilaus voi olla vähän eri kuin
Ja minä sanon, että "anteeks, tästä puuttuu nyt se ja se" tai "anteeks, mutta luulin tilanneeni kuvan mukaisen annoksen". Ei tuota vaivaa, ja kun asiallisesti asiansa esittää, asia korjataan. Ehkä on parempi että asiakaspalvelutilanteissa turhautuvat tai hermostuvat jäävätkin kotiin.
Luin kerran ihanan moton, jota pyrin itsekin noudattamaan. Se kuuluu " Toimi niin että parannat hieman jokaisen tapaamasi ihmisen päivää". Helppoa ja mukavaa!
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista lehtijuttua ei ole. Ap trollailee.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011385183.html
Haluatko tarkentaa näkemystäsi?
Olen huomannut, ettei nuorilla työntekijöillä ole aina käytöstapoja heilläkään. Joskus on tullut kahvilassa väärä tuota tai vastaavaa, ja kun siitä on vähän anteeksipyydellen sanonut, niin hyvä jos kommentoivat mitään muuta kuin oho. Järjestävät kyllä uuden tuotteen mutta mitään pahoitteluja ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on. Saat puolestani maksaa huonosta ruuasta ja palvelusta, jopa puuttuvasta tilauksesta valittamatta. Itse en siihen kykene, joten äänestän jaloillani.
Ok, boomer. Miksi luulet, että sinun valintasi on niin kiinnostava, että siitä pitää jankuttaa sata kertaa?
Ok, kersa. Tarpeeksi kun käyt työssä ja maksat veroja, alkaa ajatuksesi rullaamaan vähän eri tavalla. Tulet näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä me keski-ikäiset naiset olemme kyllästyneet nuorten tyhmyyteen ja siihen, että he eivät osaa mitään. Ei kai sitä voi oppiakaan kun päivät pitkät tunkee naamaa siihen lobotomia puhelimeen. Sanoisin, että nuoret ovat hyvin ärsyttäviä nykyään, katsokoon peiliin, sitä saa mitä tilaa.
Nainen 55-vuotta
Se kirjoitetaan 55 vuotta, ilman väliviivaa.
Kirjoitan niinkuin haluan, sinulta en siihen lupaa kysele miten kirjoitan. Keskity omiin asioihin.
Nainen 55-vuotta
Keskityn juuri niihin asioihin, mihin itse haluan. Sori siitä, Karen.
Oletpa keskenkasvuinen
Moi vaan sullekin Veeti :) Miksi muuten esiinnyt nimimerkillä Nainen 55-vuotta?
Hauskaa miten tähän ketjuun saatiin nämä mainitut ongelmanaiset jankkaamaan ja näyttämään mistä on kyse. Mitään tervettä nöyryyttä heillä ei ole, vaan uhriudutaan tai haukutaan ja vaaditaan. Joustamisen ja sovittelun taito pyöreä nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki keski-ikäiset leimataan tuollaiseksi. Jos niiden kortilla ei ole rahaa ja miettivät mitä tehdä, miten asia ratkaistaan, onko vaihtoehtoja muuta kuin lähteä kotiin. Onko ne odottaneet tuntikausia tilaustaan vai vain vähän aikaa. Huuto ei ole hyvä asia. Ehkä ravintolan pitää parantaa omiakin käytäntöjään jos moni ei ole tyytyväinen? Onko nuoret työntekijät sanoissa töksäyttäviä tietämättään myös?
Se ei ole millään tasolla ravintolan vika, jos asiakas vetää itkupotkuraivarit. MIKÄÄN syy ei oikeuta tuollaiseen käytökseen.
Ei tässä sitä puolusteltu. Vaan firman pitää katsoa myös aina peiliin jos joku on mahdollisesti vialla palvelussa. Sanotaanko että lähde kotiin kun sulla on käteistä eikä meillä ole antaa takas, ehtikö asiakas jo tilaamaan. Ei asiakasta voi kohdella kuin haamua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on normaalia. Missä vaiheessa aloit ajsttelemaan että kaiken pitää mennä täydellisesti? Mun tilauksesta puuttuu välill
Hieno juttu! Ravintola ei tuollaisessa vinkujassa menettänyt mitään. Katsotaan kuinka kauan menee ennen kuin toinen ravintola kyllästyy sun itkuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, kersa. Tarpeeksi kun käyt työssä ja maksat veroja, alkaa ajatuksesi rullaamaan vähän eri tavalla. Tulet näkemään.
Ja näin paljasti, Veeti itsensä. Hyvä poika!
Olen itse aikoinaan työskennellyt ravintola-alalla. Silloinkin oli joitakin asiakkaita, jotka käyttäytyivät törkeästi, mutta ei me kuitenkaan itkeskelty, kuten nykyään tehdään. En puolustelee asiakkaiden typeryyksiä tässä, enkä väitä etteikö se olisi lisääntynyt niistä ajoista.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa on ainakin kaksi tuollaista asiakasta. Tämä, joka "äänestää jaloillaan" ja N46.
On se joillekin kovaa kun joku kehtaa kertoa oman mielipiteensä. Kerroin erittäin selkeästi ensimmäisessä viestissäni, että olen keski-ikäinen enkä käytäydy tuolla tavoin. Huomautin myös, että ei voi yleistää ja huonosti käyttäytyviä on kaiken ikäisissä. Tiedän tämän baarityöskentelyn kautta.
Tehän tässä aloitte mulle soitamaan suuta vaikka mä vastasin täysin asiallisesti ja ihan asiasta. Mä en voi mitään sille, että kuvittelette toisista ties mitä ja sitten kerrotte näitä valheita totuuksina. Mä tiedän itse minkälainen mä olen ja mä en ole huonosti käyttäytyvä asiakas. Itseäni kyllä puolustan, jos tuolla tavalla hyökätään mun kimppuun kuten te jotkut olette tässä ketjussa tehneet. Paskaa siitäkin sain vain niskaan vaikka olen rauhallinen ja asiallinen. Te ette huomaa mitään vikaa oma käytöksessä.
N46
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on monesti se, että nuoret eivät uskalla pistää hanttiin näille terroristeille. Kyllä ne hiljenevät, kun niille osaa pistää luun kurkkuun. Enkä nyt tarkoita alentumista heidä tasolleen, vaan sellaista vttumaista ylikohteliaisuutta, josta paistaa kilometrien päähän, että se on puhdasta vttuilua.
Onko tuo sitä nuorten minä-minä-asennetta. Eihän asiakas tule sen työntekijän vuoksi, vaan hoitaakseen jonkin oston, yleensä. Aspa vetääkin huomion puoleensa että sieltä tulee selvä karen vituilenpa hänelle kunnolla. Ei, vaan pitää pyrkiä hyvään lopputulokseen sen myynnin kannalta. Harvoin jos koskaan mikään ikävä on henkilökohtaista.
Juuri näin. Nuoret on fiksuja, mutta tarvii opastusta työhön. Nuorille olisi työnantajan hyvä kertoa, että ei kannata ottaa asiakkaan käytöstä henkilökohtaisesti.
Lisäksi on hyvä opettaa sopivat fraasit valmiiksi eri tilanteiden varalle, ettei nuori hämmenny ja hätäänny.
Asiakas: Tämä piiras on kylmä. Minähän sanoin, että lämmitä se. Oletko kuuro?
Vastaus: Pahoittelut. Pieni hetki, lämmitän sen.
Asiakas: Tähän annokseen piti tulla pariisinperunat. Näyttääkö nää sinusta siltä?
Vastaus: Pahoittelut. Järjestän asian heti. (Vie annoksen
Nuorelle on hyvä kertoa, että asiakkaille vastataan aina lyhyesti ja kohteliaasti riippumatta siitä, onko asiakas oikeassa vai väärässä. Väittelemään ei koskaan ryhdytä.