IS. Nuoret kesätyöntekijät itkevät ravintolassa. Keski-ikäisten naisasiakkaiden käytös järkyttää.
Helsinkiläinen Annan Kartano -ravintola on joutunut ryhtymään ankariin toimiin asiakkaiden törkeän käytöksen takia. Kesätyöntekijät ovat ajautuneet jopa kyyneliin, kun keski-ikäiset asiakkaat ovat raivonneet, huutaneet ja käyttäytyneet aggressiivisesti esimerkiksi silloin, kun ravintolalla ei ole ollut antaa vaihtorahaa. Yrittäjät kertovat olevansa järkyttyneitä siitä, että etenkin keski-ikäiset asiakkaat eivät enää kykene odottamaan edes muutamaa minuuttia ruokaa tai kahvia, vaan raivoavat ja nöyryyttävät nuoria työntekijöitä. He vaativat asiakkaita joko muuttamaan käytöstään tai pysymään poissa.
Jälleen kerran todistamme keski-ikäisten asiakkaiden röyhkeyttä ja huonoa käytöstä! Milloin heistä tuli hemmoteltuja lapsia, jotka alkavat raivota, jos asiat eivät mene juuri niin kuin he haluavat? On suorastaan häpeällistä, että aikuiset ihmiset kiusaavat nuoria kesätyöntekijöitä pelkästään siksi, että joutuvat odottamaan hetken tai maksamaan kortilla. Mikä näitä aikuisia oikein vaivaa? Ei ihme, että nuoriso ei enää halua mennä töihin - kuka sellaista rääkkäystä kestäisikään. Ehkä olisi aika keski-ikäisten katsoa peiliin ja miettiä, miksi heistä on tullut niin sietämättömiä!
Milloin aikuiset oppivat käyttäytymään sivistyneesti?
Kommentit (683)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena aikuisena aspahommissa keski-ikäiset naiset oli kaikkein pelottavampia (keski-ikäinen mies oli pahaksi heittäytyessään pelottavampi, mutta sitä tapahtui harvemmin). Nyt kun itse alan olla keski-ikäinen nainen, yritän parhaani mukaan olla asiakkaana mahdollisimman ystävällinen, ihan edellisten sukupolvienkin syntejä sovittaakseni.
Helpointa ja mukavinta elämä on, kun on kaikille kiva. Iästä, tilanteesta ja asemasta riippumatta.
Olen + 50v nainen. Olen aina perus ystävällinen kaikille, mutta erityisesti joillekin nuorille. Joskus näkee ettei oikein osata ja kokemattomuus näkyy. Aina rauhoittelen siinä tilanteessa, ettei mitään hätää. Kyllä tästä selvitään. Me ollaan kaikki oltu joskus nuoria ja epävarmoja. Ei se rähjääminen vie asioita eteenpäin.
Ja joskus se nuori asiakaspalvelija ei ole mikään epävarma, vaan vittumainen. Ei toki siinäkään tapauksessa rähjääminen auta mitään. Silloin kannattaa vain äänestää jaloillaan eikä tehdä itsestään mitään "Karen-kokemusta" someen kerrottavaksi, vaikka syytä valitukseen olisikin.
Kumma ajatus ketjussa, että ne "vittumaiset keski-ikäiset eukot" ovat sellaisiksi muuttuneet yhdessä yössä täytettyään 40. Kyllä ne samat ihmiset ovat olleet itsekeskeisiä niskojensa nakkelijoita ja silmien pyörittelijöitä jo 20 vuotta aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä me keski-ikäiset naiset olemme kyllästyneet nuorten tyhmyyteen ja siihen, että he eivät osaa mitään. Ei kai sitä voi oppiakaan kun päivät pitkät tunkee naamaa siihen lobotomia puhelimeen. Sanoisin, että nuoret ovat hyvin ärsyttäviä nykyään, katsokoon peiliin, sitä saa mitä tilaa.
Nainen 55-vuotta
Just tämmösten katkerien, kateellisten ja huonosti käyttäytyvien vanhojen akkojen takia miehet vaihtaa nuorempaan.
Saman ikäinen kiltti nainen ei kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tällaisia jotka raivostuvat suunnattomasti ja alkavat mylvimään, kun nuori nainen tekee heidän mielestään virheen. Mutta kun nuori komea mies tekee ihan saman, hänelle vain flirttaillaan.
Olen huomannut mutta helpompaa itselle olla puuttumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen tärkein arvo on seksuaalinen viehättävyys ja hedelmällisyys, kun nainen menettää ne hän muuttuu arvottomaksi ja se kalvaa sisintä ja hän muuttuu siten katkeraksi ämmäksi.
Ei hemmetti mitä paskaa. Minust on ollut vapauttavaa vanheta siten, etten joudu kohtaamaan tuota "seksuaalisen viehätysvoiman" vaikutusta. Ei todellakaan ole nautinto olla kohteena aina ja kaikkialla (en tarkoita, että se olisi ollut tauotonta, mutta tuli vastaan arkisissa tilanteissa). Sehän ei siis ole naisen valinta, kuka reagoituu ja miten. Tässä ilmiössä naiset ovat vain kohteita, ja (osan) miesten vallankäytön alaisuudessa.
Tämä. Yhtälailla miehet kulkevat perse paljaana kaupassa, kadulla ja uimarannoilla.
Vierailija kirjoitti:
Naisen tärkein arvo on seksuaalinen viehättävyys ja hedelmällisyys, kun nainen menettää ne hän muuttuu arvottomaksi ja se kalvaa sisintä ja hän muuttuu siten katkeraksi ämmäksi.
Kyllä se "seksuaalinen viehättävyys" on yleensä se mikä tekee naisen elämästä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tuon jutun Hesarista, eikä siinä missään kohtaa mainittu erityisesti naisasiakkaita. Tämäkin otsikko ja keskustelu ovat jatkumoa sille keski-ikäisten naisten halveksumiselle, joka on Suomessa hyvin yleistä.
Lue sinäkin tämä juttu:
Tuossa jutussa mainitaan tapaus, jossa kaksi naista alkoi rähjätä. Missään siinä ei yleistetä, että kaikki keski-ikäiset naisasiakkaat ovat karmeita, niin kuin tässä ketjussa väitetään.
Mutta täällä pitää saada haukkua naiset.
Keski-ikäisenä naisena, mun on vaan pakko myöntää et mun ikäiset naiset on usein kamalampia. Tietysti miehissäkin on, mutta
Mutta missä olet työssä? Jos työskentelet jossain vaateliikkeessä tai kahvilassa, niin totta helvetissä ne nillittävät asiakkaat ovat useimmiten naisia. Mene naisena myyjäksi johonkin Giganttiin tai kesäterassille tarjoilijaksi, niin katsotaan sitten, keitä ne todelliset painajaisasiakkaat ovat.
Nuoret tytöt itkee, kun sote-alan näytöissä kysytään kysymyksiä. Ne itkevät, kun annetaan ohjeita ja työtehtäviä. Ne itkevät, kun sanotaan, ettei näyttö mennyt läpi. Ne itkevät, kun sanoo, että lueppas ensi yritystä varten paremmin. Ne itkee kun sanotaan, että myöhästyit taas töistä, koita olla seuraavalla kerralla ajallaan, jne, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena aikuisena aspahommissa keski-ikäiset naiset oli kaikkein pelottavampia (keski-ikäinen mies oli pahaksi heittäytyessään pelottavampi, mutta sitä tapahtui harvemmin). Nyt kun itse alan olla keski-ikäinen nainen, yritän parhaani mukaan olla asiakkaana mahdollisimman ystävällinen, ihan edellisten sukupolvienkin syntejä sovittaakseni.
Helpointa ja mukavinta elämä on, kun on kaikille kiva. Iästä, tilanteesta ja asemasta riippumatta.
Olen + 50v nainen. Olen aina perus ystävällinen kaikille, mutta erityisesti joillekin nuorille. Joskus näkee ettei oikein osata ja kokemattomuus näkyy. Aina rauhoittelen siinä tilanteessa, ettei mitään hätää. Kyllä tästä selvitään. Me ollaan kaikki oltu joskus nuoria ja epävarmoja. Ei se rähjääminen vie asioita eteenpäin.
Ja joskus se nuori asiakaspal
No joo löytyy niitä nuorempia ikäviä asiakaspalvelussa. Mulla meni täysin tunteisiin, kun kerran maksoin käteisellä lähikaupassa. Ei mitään pieniä kolikoita ollut. Vaan seteli ja pari kolikkoa, tasaraha. Noin 30 v nainen alkoi siis ihan huutamaan, että rahaa puuttuu. Näytin, että tasaraha. Ei sanonu mitään, mulkaisi vihaisesti ja viskoi mun ostoksia. Eli sain vain huutamista ja silmien pyörittelyä ilman mitään syytä.
Lainaus: "Aspat - etenkin nuoret - sen sijaan kohtelevat minua usein tosi huonosti. Tiuskitaan, kysymyksiin vastataan alentuvasti kuin kolmevuotiaalle selittäen, odotutetaan - seisoskelen kassalla aina monta minuuttia kun suunnilleen kaikki muut rakennuksessa olevat asiakkaat palvellaan minua ennen, jutustellaan niitä näitä, ja vielä katsotaan puhelimestakin jotain ennen kuin minua vaivaudutaan palvelemaan. Olin tällainen "näkymätön asiakas" (todennäköisesti arkuuteni ja puhevikani takia) jo nuorena, eikä asia ole suinkaan keski-ikäisenä parantunut. Nyt on tullut vielä uutena kokemuksena nykypäivän parikymppisten haluttomuus sanoa yhtään mitään. Tervehdyksiin tai kiitoksiin ei vastata mitään, kysymyksiin saa vastaukseksi tuijotuksen "oletko tyhmä vai?"
Sama homma täälläkin. Olen itse keski-ikäinen, mutta palvelua en saa alle kolmekymppisiltä, joten enpä sitten asioikaan niissä liikkeissä, joissa suositaan sen ikäluokan "asiakaspalvelijoita", vaan suosin liikkeitä, joissa saa kokeneemmilta henkilöiltä luotettavaa palvelua. Sellaisiakin onneksi vielä on. Sillä ei ole väliä, joudunko jonottamaan pitkään, minulla on aikaa, mutta haluan asiantuntevaa palvelua. Äänestän jaloillani. Ei ole pakko mennä paikkoihin, joissa on töykeitä nuoria töissä. Toki on paljon mukavia nuoria tullut vastaan. En suinkaan vihaa nuoria. Mutta kannatan ehdottomasti sitä, että yli 40-vuotiaat pitäisi pitää töissä eläkeikään asti, jotta heille kertyvää työkokemusta voitaisiin hyödyntää mm. asiakaspalvelutyössä. Esimerkiksi hoitotyössä kokemus on valttia. Tässä nyt ajatuksia laajemmastakin näkökulmasta. Mutta sanotaan vielä sekin, että käteismaksua ei pitäisi missään nimessä poistaa. Kyllä käteistä pitää saada käyttää, vaikken itse sitä suosikaan. Mutta nyt lähden töihin. Ei ole aikaa lukea koko ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joskus se nuori asiakaspalvelija ei ole mikään epävarma, vaan vittumainen. Ei toki siinäkään tapauksessa rähjääminen auta mitään. Silloin kannattaa vain äänestää jaloillaan eikä tehdä itsestään mitään "Karen-kokemusta" someen kerrottavaksi, vaikka syytä valitukseen olisikin.
Kumma ajatus ketjussa, että ne "vittumaiset keski-ikäiset eukot" ovat sellaisiksi muuttuneet yhdessä yössä täytettyään 40. Kyllä ne samat ihmiset ovat olleet itsekeskeisiä niskojensa nakkelijoita ja silmien pyörittelijöitä jo 20 vuotta aiemmin.
Ei ollut. Tarpeet pysyivät pienillä lapsilla ja tiheällä parittelulla tyydytettyinä. Kun lapsille kehittyi yksityisyys ja itsenäisyys eikä niitä voinut enää käyttää kotileikkiin eikä seuraksi, eikä niiden voinut enää kuvitella olevan niin tyhmiä etteivät tajua mitä se mylvintä öisin ja päivisin tarkoittaa eikä isä enää kehdannut hieroa lerssiään emän naamaan aamupalapöydässä, niin tarpeet eivät enää tyydyttyneet vaaditulla tavalla ja häiriökäytös alkoi. Aivan jumalaton riehuminen, joka sisälsi myös käsiksi käymistä ylimielisen nälvinnän ja huutamisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori nainen, etenkin jos on kaunis, saa keski-ikäisen akan veren kiehumaan. Näin se menee.
Niin huvittavia ja lapsellisia nämä teidän joidenkin trollaukset.
Mä olen keski-ikäinen nainen enkä ole koskaan minkään ikäisenä ymmärtänyt, että miksi jonkun kauneus pitäisi saada mun veren kiehumaan. Kyllä raivon sijaan katson, että onpas kaunis nainen.
N46
Ja ymmärrätkö vielä että sinä et ole kaikki?
Olen eri, mutta on tuo kyllä todella vieras ajatus, et jonkun kauneus saisi minut (kenenkään) käyttäytymään huonosti. Niinkuin miksi? Mihin tällainen tulkinta perustuu?
Toi itkeminen on ihan amerikkalainen trendi. Siellähän itketään, kun sanotaan "äiti". Siellä itketään, joka helvetin asiasta. Miehetkin. Ja, nyt sama paska on rantautunut tännekin.
On vähän samanlaisia kokemuksia itsellänikin. Ennen korona-aikaa olin töissä Intersportissa, silloin just yli parikymppisenä nuorena naisena. Hankalimmat ja ikävimmät asiakkaat oli iäkkäämmät naiset. Ei tietenkään läheskään kaikki, etten nyt liikaa yleistä.
Jotkut suuttui ja ryhtyi piikittelemään, jos eivät juuri siinä hetkessä saaneet henkilökohtaista palvelua, kun he olivat katsomassa vaikkapa juoksukenkiä. Palvelin näissä tilanteissa liikkeeseen ensin saapunutta asiakasta, jonka kanssa oli tilanne kesken. Nämä naiset eivät voineet sietää sitä, että heidän kallisarvoinen aikansa kuluisi omaa vuoroaan odottaen. Sain kuulla kovaäänistä kuittailua ulkonäöstäni, ammattitaidostani, murteestani ja ties mistä. Muutuin siis täysin asiani osaamattomaksi, kun en heti kyennyt näitä naisia palvelemaan. Käytös oli uhmakasta ja asiatonta.
Miehissä oli paljon vähemmän heitä, jotka käyttäytyi samoin. Oikeastaan vain muutama tuli mieleen. Miehet ehkä enemmän testasi osaamistani materiaalien ja teknisten asioiden osaamisessa, mutta sen he tekivät kuitenkin normaalien käytöstapojen mukaan ilman ylimääräistä draamaa. Ja työntekijänä minun pitikin näistä asioista (myyntiartikkeleista) tietää.
Koin silloin, että varmaan ikäni vuoksi olin jotenkin helppo kohde näille asiattomasti käyttäytyneille naisille. Heidän ikäisensä aspa ei ehkä olisi saanut samanlaista kohtelua osakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä me keski-ikäiset naiset olemme kyllästyneet nuorten tyhmyyteen ja siihen, että he eivät osaa mitään. Ei kai sitä voi oppiakaan kun päivät pitkät tunkee naamaa siihen lobotomia puhelimeen. Sanoisin, että nuoret ovat hyvin ärsyttäviä nykyään, katsokoon peiliin, sitä saa mitä tilaa.
Nainen 55-vuotta
Just tämmösten katkerien, kateellisten ja huonosti käyttäytyvien vanhojen akkojen takia miehet vaihtaa nuorempaan.
Juujuu kylläkyllä, mut tuon on kirjoittanut todennäköisesti jonne 22v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen 55-vuotta
Saman ikäinen kiltti nainen ei kelpaa?
Ei, kun pitää olla nuori ja nätti. Ja sit taas se muuttuu vanhaksi ja kärtyksi, mies vaihtaa nuoreen ja nättiin...ja kaikkia yhdistävä tekijä... on tää mies...
Yli 45-vuotiaissa naisissa on paljon aggressiivisia, ilkeitä, huonosti käyttäytyviä ja töykeitä asiakkaita. Kiristääkö ikääntyvällä naisella kuiva alapää, onko Tena vinossa vai onko heinäseiväs takapuolessasi väärinpäin?
Yli 45-vuotiaissa naisissa on myös elämäänsä ja työhönsä kyllästyneitä, leipiintyneitä asiakaspalvelijoita. Terveys- ja hoitoalalla on aggressiivisia, känttyisiä ja vihamielisiä hoitajia, jotka ovat usein myös työpaikkakiusaajia.
Jos asiakaspalvelijan ja hoitajan ei huvita tehdä töitä, niin kannattaa kouluttautua uuteen ammattiin ja mennä muualle töihin. Sinulle sopii paremmin yksinäinen työ, jossa et tapaa ollenkaan ihmisiä työvuorosi aikana. Älä huoli - nuoria, ahkeria, jaksavia ja osaavia työntekiöitä on tulossa tilallesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori nainen, etenkin jos on kaunis, saa keski-ikäisen akan veren kiehumaan. Näin se menee.
Niin huvittavia ja lapsellisia nämä teidän joidenkin trollaukset.
Mä olen keski-ikäinen nainen enkä ole koskaan minkään ikäisenä ymmärtänyt, että miksi jonkun kauneus pitäisi saada mun veren kiehumaan. Kyllä raivon sijaan katson, että onpas kaunis nainen.
N46
Ja ymmärrätkö vielä että sinä et ole kaikki?
Olen eri, mutta on tuo kyllä todella vieras ajatus, et jonkun kauneus saisi minut (kenenkään) käyttäytymään huonosti. Niinkuin miksi? Mihin tällainen tulkinta perustuu?
En minä tiedä miksi kalliit autot joutuvat tavallisia autoja useammin ilkivallan kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Yli 45-vuotiaissa naisissa on paljon aggressiivisia, ilkeitä, huonosti käyttäytyviä ja töykeitä asiakkaita. Kiristääkö ikääntyvällä naisella kuiva alapää, onko Tena vinossa vai onko heinäseiväs takapuolessasi väärinpäin?
Yli 45-vuotiaissa naisissa on myös elämäänsä ja työhönsä kyllästyneitä, leipiintyneitä asiakaspalvelijoita. Terveys- ja hoitoalalla on aggressiivisia, känttyisiä ja vihamielisiä hoitajia, jotka ovat usein myös työpaikkakiusaajia.
Jos asiakaspalvelijan ja hoitajan ei huvita tehdä töitä, niin kannattaa kouluttautua uuteen ammattiin ja mennä muualle töihin. Sinulle sopii paremmin yksinäinen työ, jossa et tapaa ollenkaan ihmisiä työvuorosi aikana. Älä huoli - nuoria, ahkeria, jaksavia ja osaavia työntekiöitä on tulossa tilallesi.
Ei muualla ole mahdollisuutta niin korkeaan palkkaan niin vähäisellä älyllä, ellei ole fyysisesti voimakas.
Vaihdevuodet tulossa niin ihminen taantuu 3-vuotiaan tasolle.
Ikära sismia.