Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS. Nuoret kesätyöntekijät itkevät ravintolassa. Keski-ikäisten naisasiakkaiden käytös järkyttää.

Vierailija
24.07.2025 |

Helsinkiläinen Annan Kartano -ravintola on joutunut ryhtymään ankariin toimiin asiakkaiden törkeän käytöksen takia. Kesätyöntekijät ovat ajautuneet jopa kyyneliin, kun keski-ikäiset asiakkaat ovat raivonneet, huutaneet ja käyttäytyneet aggressiivisesti esimerkiksi silloin, kun ravintolalla ei ole ollut antaa vaihtorahaa. Yrittäjät kertovat olevansa järkyttyneitä siitä, että etenkin keski-ikäiset asiakkaat eivät enää kykene odottamaan edes muutamaa minuuttia ruokaa tai kahvia, vaan raivoavat ja nöyryyttävät nuoria työntekijöitä. He vaativat asiakkaita joko muuttamaan käytöstään tai pysymään poissa.

Jälleen kerran todistamme keski-ikäisten asiakkaiden röyhkeyttä ja huonoa käytöstä! Milloin heistä tuli hemmoteltuja lapsia, jotka alkavat raivota, jos asiat eivät mene juuri niin kuin he haluavat? On suorastaan häpeällistä, että aikuiset ihmiset kiusaavat nuoria kesätyöntekijöitä pelkästään siksi, että joutuvat odottamaan hetken tai maksamaan kortilla. Mikä näitä aikuisia oikein vaivaa? Ei ihme, että nuoriso ei enää halua mennä töihin - kuka sellaista rääkkäystä kestäisikään. Ehkä olisi aika keski-ikäisten katsoa peiliin ja miettiä, miksi heistä on tullut niin sietämättömiä!

Milloin aikuiset oppivat käyttäytymään sivistyneesti?

Kommentit (683)

Vierailija
561/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin tuon jutun Hesarista, eikä siinä missään kohtaa mainittu erityisesti naisasiakkaita. Tämäkin otsikko ja keskustelu ovat jatkumoa sille keski-ikäisten naisten halveksumiselle, joka on Suomessa hyvin yleistä.

Lue sinäkin tämä juttu:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011385183.html

Tuossa jutussa mainitaan tapaus, jossa kaksi naista alkoi rähjätä. Missään siinä ei yleistetä, että kaikki keski-ikäiset naisasiakkaat ovat karmeita, niin kuin tässä ketjussa väitetään.

Mutta täällä pitää saada haukkua naiset.

Vierailija
562/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän tietää jokainen asiakaspalveluhommia tehnyt: v-mäisin asiakasryhmä on itseään täynnä olevat kitkerät ja katkerat keski-ikäiset NAISET. Keskarit miehetkin voi olla v-mäisiä, mutta eivät useinkaan yllä samaan nöyryyttävään julmuuteen kuin naiset, varsinkin naispuolista työntekijää kohtaan.

Aspat, pitääkö tämä paikkansa?

Todellakin entinen terveydenhuollon puhelinaspa (näin sotut): pahimpia ovat 50- v naiset ja miehet. Jos nainen raivokirkuu, ongelma on hoitamattomissa vaihdevuosissa. Miehillä oirehtii huutonä ja päsmäröintinä. Kuusikymppiset molemmat vittuilevat, mutteivät enää huuda. Vanhukset osaavat käyttäytyä ja nuoret ovat tosi kohteliaita. Käytöstavat muuttuvat erittäin voimakkaasti myös postinumeroalueittain, pahimpina persereikinä Helsingin tuplanolla ja Pietarsaari.

Olen myös tehnyt aspatyötä ja huomannut ihmisten käytöstapojen vaihtelevan paljon iän mukaan. Mukavimpia ja parhaiten käyttäytyviä olivat parikymppiset miehet sekä n. 80+ -ikäiset naiset. Keski-ikäisissä, sekä miehissä että naisissa, hajonta oli suurempaa. Osa oli hyvinkin tympeää ja jopa törkeää porukkaa: tytöttelyä, ulkonäön kommentointia, nenän vartta pitkin päästä varpaisiin mittailua ym. Toiset olivat puolestaan oikein mukavia ja varsinkin naiset hyviä smalltalkkaamaan. 

Oikea teko tältä ravintolalta, että puuttuivat heti järeällä kädellä nuorten työntekijöiden kyykyttämiseen. Tällaista puuttumisen kulttuuria pitäisi olla suomalaisissa yrityksissä enemmänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelija on alisteisessa suhteessa asiakkaaseen nähden ja moni käyttää tätä hyväkseen purkaessaan arkielämän turhaumia. Myöskin luonne kysymys.

Minä taas koen asiakkaana olevani alisteissa suhteessa asiakaspalvelijaan.

No kokemushan tuokin kai on.

No tietenkin on. Eikä ollenkaan niin harvinainen kuin ehkä kuvittelet.

Vierailija
564/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan ihmiset on kuin neulalla pistettyjä, kärttyisiä

kiukkuisia,  ei puhuta mitään, mulkoillaan.

Ennen vanhaan osattiin vähän käytöstapojakin !

Kyllä niitä mulkkuja oli ennenkin, sanoisin jopa enemmän ja varsinkin asiakaspalvelijoina. Nykyään ainakin spontaani asiakkaalle vittuilu pelkän pärstäkertoimen perusteella on melko harvinaista (ei ollut 1970-luvulla, muistan hyvin)

Kareneita (= kusipää joka pitää itseään parempana kuin muut, ja myös näyttää sen)  jotka tiuskivat asiakaspalvelijoille on ollut myös ennen.

Vierailija
565/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihan oikeasti luulen, että tässä on takana paljon vaan yleistä vihaa keski-ikäisiä ja vanhoja naisia kohtaan. Olen ollut koko ikäni asiakaspalvelualalla ja totta kai muistan nuo stereotypiat siitä miten kamalia ovat keski-ikäiset naiset. Nyt kun jälkeenpäin mietin, en ole yhtään varma olivatko he yhtään sen pahempia kuin muutkaan. Miehet saattoivat huutaa naama punaisena mutta silti koettiin ärsyttävämmäksi kun keski-ikäinen nainen huomautti jostain. Ja toki minäkin ajattelin että olen vaan niin kaunis että he ovat kateellisia :D

Nyt kun olen itse keski-ikäinen, olen omakohtaisesti huomannut että joutuu puhumaan tosi kukkaiskielellä ettei pidetä hankalana. Miehelleni taas sallitaan paljon enemmän. Hän saa sanoa epäkohdista, ja asiat korjataan. Minulle taas pyöritellään silmiä jos vaikka menen kertomaan että käytin vessasta viimeiset saippuat. Siis minähän vaan siinä autan heitä etteivät saa valituksia seuraavalta kävijältä. I

No näin juuri!! Koko aloitushan on pelkkää naisvihaa. Kun artikkeli ei kuitenkaan ollut naisista erityisesti.

Ja kun oikein alkaa miettiä, niin kaikki muistaa, et joku nainen on ollut joskus hankala ja vaativa. Vaikka kyse olis ihan asiallisesta tilanteesta. Jostain syystä naisilta vaaditaan aina vaan pehmeyttä ja miellyttävyyttä. Ei saa kuulua ja näkyäkkin vain, jos on nuori ja nätti.

Vierailija
566/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on pääosin täysin ammattitaidottomat tarjoilijat. Asiakkaalta kysytään tilaus "moi mitäs sulle"-tyyliin. Ollaan somessa työaikana, ei ymmärretä perusasioita.

Minä huomautan tarjoilijalle välittömästi jos minua palvellaan huonosti. 

Kumma, että missään muussa maassa ei ole tällaista huonon palvelun kulttuuria. Meillä asiakkaan syytä kaikki. Valittaakaan ei saa.

Nykypäivän tarjoilijat jos ovat nuoria ovat lumihiutaleita joille ei ole koskaan sanottu ei.

En tiedä missä olet tuollaiseen törmännyt, mutta itse olen kohdannut aina ihania ja ammattitaitoisia tarjoilijoita. Ehkä he vain vastaavat sinulle takaisin kehonkielellä kun olet tympeä ihminen. 

Sehän ei ole tarjoilijan tehtävä. Tarjoilijalla on työ, jota hänen tulisi toteuttaa asiakkaan asenteesta riippumatta. Tietenkäänitään huutoa ym. ei tarvitse sietää.

Vierailija
567/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä me keski-ikäiset naiset olemme kyllästyneet nuorten tyhmyyteen ja siihen, että he eivät osaa mitään. Ei kai sitä voi oppiakaan kun päivät pitkät tunkee naamaa siihen lobotomia puhelimeen. Sanoisin, että nuoret ovat hyvin ärsyttäviä nykyään, katsokoon peiliin, sitä saa mitä tilaa. 

Nainen 55-vuotta

Näinkö puhuu keski-ikäinen nainen myös ostotilanteessa  siellä asiakaspalvelijan tiskillä!  Kaikki nuoret ovat ärsyttäviä eivätkä mitään osaa! Voisitko asioida jatkossa vain itsepalvelukassoilla, kaikki voittavat.   

Nainen 70v.

Vierailija
568/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori nainen, etenkin jos on kaunis, saa keski-ikäisen akan veren kiehumaan. Näin se menee.

Niin huvittavia ja lapsellisia nämä teidän joidenkin trollaukset. 

Mä olen keski-ikäinen nainen enkä ole koskaan minkään ikäisenä ymmärtänyt, että miksi jonkun kauneus pitäisi saada mun veren kiehumaan. Kyllä raivon sijaan katson, että onpas kaunis nainen. 

N46

Vierailija
569/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä me keski-ikäiset naiset olemme kyllästyneet nuorten tyhmyyteen ja siihen, että he eivät osaa mitään. Ei kai sitä voi oppiakaan kun päivät pitkät tunkee naamaa siihen lobotomia puhelimeen. Sanoisin, että nuoret ovat hyvin ärsyttäviä nykyään, katsokoon peiliin, sitä saa mitä tilaa. 

Nainen 55-vuotta

Näinkö puhuu keski-ikäinen nainen myös ostotilanteessa  siellä asiakaspalvelijan tiskillä!  Kaikki nuoret ovat ärsyttäviä eivätkä mitään osaa! Voisitko asioida jatkossa vain itsepalvelukassoilla, kaikki voittavat.   

Nainen 70v.

Jotkut, ei kaikki.

On niitä vittumaisia naisia sinunkin ikäluokassa.

Vierailija
570/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori nainen, etenkin jos on kaunis, saa keski-ikäisen akan veren kiehumaan. Näin se menee.

Mä olen keski-ikäinen nainen enkä ole koskaan minkään ikäisenä ymmärtänyt, että miksi jonkun kauneus pitäisi saada mun veren kiehumaan. Kyllä raivon sijaan katson, että onpas kaunis nainen. 

N46

Ja ymmärrätkö vielä että sinä et ole kaikki?

Vierailija
571/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen 55-vuotta

Jos et käytä puhelinta, niin miten SINUSTA tuli tuollainen???

T

N52.

Vierailija
572/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46

Toisaalta kauneuskin on katsojan silmässä.

Vierailija
573/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän tietää jokainen asiakaspalveluhommia tehnyt: v-mäisin asiakasryhmä on itseään täynnä olevat kitkerät ja katkerat keski-ikäiset NAISET. Keskarit miehetkin voi olla v-mäisiä, mutta eivät useinkaan yllä samaan nöyryyttävään julmuuteen kuin naiset, varsinkin naispuolista työntekijää kohtaan.

Aspat, pitääkö tämä paikkansa?

Ainakin kun nuorempana olin baarimikkona, niin pitää täysin paikkansa. Kaikkein ikävimmät asiakkaat oli keski-ikäiset naiset. Ei ne keski-ikäiset miehetkään aina kivoja olleet, mutta naiset olivat selvästi enemmän v-maisia. 

Vierailija
574/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin aikuiset oppivat käyttäytymään sivistyneesti?

Kun päästään feminismistä eroon.

Ketjun kommenttien perusteella feminismille on edelleen tilausta.

Vierailija
575/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen 55-vuotta

No nyt on typerää tekstiä.

N55

No tuo on trolli. Tavoitteena lisätä naisten pilkkaa.

Vierailija
576/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihan oikeasti luulen, että tässä on takana paljon vaan yleistä vihaa keski-ikäisiä ja vanhoja naisia kohtaan. Olen ollut koko ikäni asiakaspalvelualalla ja totta kai muistan nuo stereotypiat siitä miten kamalia ovat keski-ikäiset naiset. Nyt kun jälkeenpäin mietin, en ole yhtään varma olivatko he yhtään sen pahempia kuin muutkaan. Miehet saattoivat huutaa naama punaisena mutta silti koettiin ärsyttävämmäksi kun keski-ikäinen nainen huomautti jostain. Ja toki minäkin ajattelin että olen vaan niin kaunis että he ovat kateellisia :D

Nyt kun olen itse keski-ikäinen, olen omakohtaisesti huomannut että joutuu puhumaan tosi kukkaiskielellä ettei pidetä hankalana. Miehelleni taas sallitaan paljon enemmän. Hän saa sanoa epäkohdista, ja asiat korjataan. Minulle taas pyöritellään silmiä jos vaikka menen kertomaan että käytin vessasta viimeiset saippuat. Siis minähän vaan siinä autan heitä

Juuri näin.

Vierailija
577/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena aikuisena aspahommissa keski-ikäiset naiset oli kaikkein pelottavampia (keski-ikäinen mies oli pahaksi heittäytyessään pelottavampi, mutta sitä tapahtui harvemmin). Nyt kun itse alan olla keski-ikäinen nainen, yritän parhaani mukaan olla asiakkaana mahdollisimman ystävällinen, ihan edellisten sukupolvienkin syntejä sovittaakseni.

Helpointa ja mukavinta elämä on, kun on kaikille kiva. Iästä, tilanteesta ja asemasta riippumatta.

Olen + 50v nainen. Olen aina perus ystävällinen kaikille, mutta erityisesti joillekin nuorille. Joskus näkee ettei oikein osata ja kokemattomuus näkyy. Aina rauhoittelen siinä tilanteessa, ettei mitään hätää. Kyllä tästä selvitään. Me ollaan kaikki oltu joskus nuoria ja epävarmoja. Ei se rähjääminen vie asioita eteenpäin. 

Vierailija
578/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46

Ja ymmärrätkö vielä että sinä et ole kaikki?

Ymmärrätkö sä, että keskusteluihin saa kertoa myös omia tuntemuksiaan ja kokemuksiaan? 

N46

Vierailija
579/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen 55-vuotta

Just tämmösten katkerien, kateellisten ja huonosti käyttäytyvien vanhojen akkojen takia miehet vaihtaa nuorempaan.

Vierailija
580/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin tuon jutun Hesarista, eikä siinä missään kohtaa mainittu erityisesti naisasiakkaita. Tämäkin otsikko ja keskustelu ovat jatkumoa sille keski-ikäisten naisten halveksumiselle, joka on Suomessa hyvin yleistä.

Lue sinäkin tämä juttu:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011385183.html

Tuossa jutussa mainitaan tapaus, jossa kaksi naista alkoi rähjätä. Missään siinä ei yleistetä, että kaikki keski-ikäiset naisasiakkaat ovat karmeita, niin kuin tässä ketjussa väitetään.

Mutta täällä pitää saada haukkua naiset.

Keski-ikäisenä naisena, mun on vaan pakko myöntää et mun ikäiset naiset on usein kamalampia. Tietysti miehissäkin on, mutta harvemmin. Ne näkee jo pitkältä ja naamasta, et jaahas nyt lähtee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi