Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS. Nuoret kesätyöntekijät itkevät ravintolassa. Keski-ikäisten naisasiakkaiden käytös järkyttää.

Vierailija
24.07.2025 |

Helsinkiläinen Annan Kartano -ravintola on joutunut ryhtymään ankariin toimiin asiakkaiden törkeän käytöksen takia. Kesätyöntekijät ovat ajautuneet jopa kyyneliin, kun keski-ikäiset asiakkaat ovat raivonneet, huutaneet ja käyttäytyneet aggressiivisesti esimerkiksi silloin, kun ravintolalla ei ole ollut antaa vaihtorahaa. Yrittäjät kertovat olevansa järkyttyneitä siitä, että etenkin keski-ikäiset asiakkaat eivät enää kykene odottamaan edes muutamaa minuuttia ruokaa tai kahvia, vaan raivoavat ja nöyryyttävät nuoria työntekijöitä. He vaativat asiakkaita joko muuttamaan käytöstään tai pysymään poissa.

Jälleen kerran todistamme keski-ikäisten asiakkaiden röyhkeyttä ja huonoa käytöstä! Milloin heistä tuli hemmoteltuja lapsia, jotka alkavat raivota, jos asiat eivät mene juuri niin kuin he haluavat? On suorastaan häpeällistä, että aikuiset ihmiset kiusaavat nuoria kesätyöntekijöitä pelkästään siksi, että joutuvat odottamaan hetken tai maksamaan kortilla. Mikä näitä aikuisia oikein vaivaa? Ei ihme, että nuoriso ei enää halua mennä töihin - kuka sellaista rääkkäystä kestäisikään. Ehkä olisi aika keski-ikäisten katsoa peiliin ja miettiä, miksi heistä on tullut niin sietämättömiä!

Milloin aikuiset oppivat käyttäytymään sivistyneesti?

Kommentit (683)

Vierailija
541/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena aikuisena aspahommissa keski-ikäiset naiset oli kaikkein pelottavampia (keski-ikäinen mies oli pahaksi heittäytyessään pelottavampi, mutta sitä tapahtui harvemmin). Nyt kun itse alan olla keski-ikäinen nainen, yritän parhaani mukaan olla asiakkaana mahdollisimman ystävällinen, ihan edellisten sukupolvienkin syntejä sovittaakseni.

Helpointa ja mukavinta elämä on, kun on kaikille kiva. Iästä, tilanteesta ja asemasta riippumatta.

Vierailija
542/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan ihmiset on kuin neulalla pistettyjä, kärttyisiä

kiukkuisia,  ei puhuta mitään, mulkoillaan.

Ennen vanhaan osattiin vähän käytöstapojakin !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juttu on incelin keksimä. Kaikki ilmiantakaa tää paska!

Lue tästä tämä keksintö:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011385183.html

Vierailija
544/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tuon jutun Hesarista, eikä siinä missään kohtaa mainittu erityisesti naisasiakkaita. Tämäkin otsikko ja keskustelu ovat jatkumoa sille keski-ikäisten naisten halveksumiselle, joka on Suomessa hyvin yleistä.

Lue sinäkin tämä juttu:

Vierailija
545/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin tuon jutun Hesarista, eikä siinä missään kohtaa mainittu erityisesti naisasiakkaita. Tämäkin otsikko ja keskustelu ovat jatkumoa sille keski-ikäisten naisten halveksumiselle, joka on Suomessa hyvin yleistä.

Ja tämä ketju on siitä kammottava osoitus. Tietyn ikäisiä naisia haukutaan ties millä nimityksillä, niputetaan heidät kaikki samanlaisiksi, revitään mukaan vaihdevuodet, katkeruus, kateus ja vttumaisuus.

Lue sinäkin tämä juttu:

Vierailija
546/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä me keski-ikäiset naiset olemme kyllästyneet nuorten tyhmyyteen ja siihen, että he eivät osaa mitään. Ei kai sitä voi oppiakaan kun päivät pitkät tunkee naamaa siihen lobotomia puhelimeen. Sanoisin, että nuoret ovat hyvin ärsyttäviä nykyään, katsokoon peiliin, sitä saa mitä tilaa. 

Nainen 55-vuotta

Ah, ironia. Kuulostat siltä, että olet itse joutunut pettymään elämässä useaan kertaan, koska olet jättänyt katsomasta peiliin ja saanut mitä olet tilannut. Nämä tyypit kyllä tiedetään.

Paskalla käytöksellä saat muuten paskempaa palvelua kuin kypsästi käyttäytyvät. Ihan vinkkinä vain.

Vierailija
547/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue sinäkin tämä juttu:

Tuossa jutussa mainitaan tapaus, jossa kaksi naista alkoi rähjätä. Missään siinä ei yleistetä, että kaikki keski-ikäiset naisasiakkaat ovat karmeita, niin kuin tässä ketjussa väitetään.

Vierailija
548/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakas on aina oikeassa

Paitsi kun minä olen töissä.

Vierailija
549/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä me keski-ikäiset naiset olemme kyllästyneet nuorten tyhmyyteen ja siihen, että he eivät osaa mitään. Ei kai sitä voi oppiakaan kun päivät pitkät tunkee naamaa siihen lobotomia puhelimeen. Sanoisin, että nuoret ovat hyvin ärsyttäviä nykyään, katsokoon peiliin, sitä saa mitä tilaa. 

Nainen 55-vuotta

No nyt on typerää tekstiä.

N55

Typerää tosiaan.

N65

Vierailija
550/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun yritys pitää nuorten työntekijöidensä puolta. Muistan lukeneeni myös aiemmin artikkelin, jossa kerrottiin joidenkin asiakkaiden haukkuneen työuraansa aloittelevia nuoria ja työnantaja pyysi heille työrauhaa. En vain muista oliko se paikallislehdessä vai facebookissa vai missä. Se on esimerkillistä.

Virheiden tekijöitä ei tarvitse yhdenkään työnantajan sietää. Siksi tämä toinen, Sari Helinin ympärillä viime päivinä pyörinyt kohi on täysin aiheeton.

Hei Sari

Vierailija
551/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan ihmiset on kuin neulalla pistettyjä, kärttyisiä

kiukkuisia,  ei puhuta mitään, mulkoillaan.

Ennen vanhaan osattiin vähän käytöstapojakin !

Eläkeläiset eniten valittaa.

Vierailija
552/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tylsää, voisin lähteä palauteautomaatiksi kassan liepeille jos siellä on viileää ja sais jotain juotavaa.

Vierailija
553/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakas on aina oikeassa

No eikä ole. Asiakkaan vain annetaan luulla olevansa oikeassa.

N46

Juuri näin. Nuoret on fiksuja, mutta tarvii opastusta työhön. Nuorille olisi työnantajan hyvä kertoa, että ei kannata ottaa asiakkaan käytöstä henkilökohtaisesti.

Lisäksi on hyvä opettaa sopivat fraasit valmiiksi eri tilanteiden varalle, ettei nuori hämmenny ja hätäänny.

Asiakas: Tämä piiras on kylmä. Minähän sanoin, että lämmitä se. Oletko kuuro?

Vastaus: Pahoittelut. Pieni hetki, lämmitän sen.

Asiakas: Tähän annokseen piti tulla pariisinperunat. Näyttääkö nää sinusta siltä?

Vastaus: Pahoittelut. Järjestän asian heti. (Vie annoksen

Nuorelle on hyvä kertoa, että asiakkaille vastataan aina lyhyesti ja kohteliaasti riippumatta siitä,

Ensimmäinen fiksu, ratkaisukeskeinen kommentti täällä. Nuorille pitää opettaa asiakaspalvelua, juurikin käytännön esimerkein. Ei voida syyttää pelkästään asiakkaita, sillä monessa paikassa palvelun taso on heikkoa, siitä ei pääse mihinkään. Lisäksi kun hinnat ovat nousseet rajusti, niin esim. ravintola- ja kahvilapalveluilta odotetaan sujuvaa ja kaikin puolin miellyttävää kokemusta. Sitä ei ole esim. puolen tunnin jonossa seisoskelu, puuttuva vaihtoraha, kylmät annokset tai tyly palvelu.

On asiallista huomauttaa, jos palvelun taso ei tyydytä. Hyvä asiakaspalvelija toimii juuri kuten em. esimerkissä, pahoittelee ja hoitaa asian ripeästi. Mikäli asiakas on tulkinnut väärin esim. alennuksen voi aspa pahoitella, että se oli sekavasti esitetty. 

Ihmisten arki on nykyään kiireistä, ja yritysten mokia sekä huonoa palvelua saa setviä aivan liikaa eri tahojen kanssa chatbotien, palautelomakkeiden jne.virtuaalipalvelujen kautta kunnon vastauksia saamatta. Ihmis-palveluilta odotetaan parempaa ja jos kokemus tökkii, aspan on oleellista ymmärtää miksi asiakasta harmittaa. Ja vaikka ei ymmärtäisikään, voi vain hoitaa asian ripeästi ja kohteliaasti eikä alkaa väittämään vastaan tai pyörittelemään silmiä. Tämä tehoaa kiukkuisimpaankin asiakkaaseen, sillä hän haluaa vain saada hoidettu asiansa sujuvasti ja vastinetta rahoilleen.

Huutaminen ei ole asiallista, ja siihen voi jämäkästi todeta että on pahoillaan asiakkaan harmistumisesta ja lupaa hoitaa asian, mutta vain ilman huutoa tai haukkumista.

Yleisesti aivan hirveää kieltä täällä käytetään keski-ikäisistä naisista, todella luokatonta käytöstä - ihan saman tasoista, kuin aspojenkin haukkuminen. Ei yhtään parempaa kuvaa anna nuorista.

Vierailija
554/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt elämäni aikana aina silloin tällöin aspa-hommia, etenkin nuorena. Siksi yritän olla aina kohtelias ja mukava, koska tiedän, että sillä tavalla saa itse aina myöskin parasta palvelua. Usein jopa vähän jotain extraa.

Nimenomaan näin. Normaalilla ystävällisellä käytöksellä olen aina saanut hyvää palvelua ja rahanarvoisia etuja. Onko näillä kiukuttelijoilla huono itsetunto, kun pitää yrittää alistaa palvelualalla olevia ihmisiä? En ymmärrä sitä logiikkaa, että turha kiukuttelu ja ylimielinen käytös johtaisi parempaan palveluun. Edelleen pitää paikkansa "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan".

Vierailija
555/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä juuri huomaa ero, onko tarjoilija ammattilainen vai ei. Amatööri kirjaa ranskalaisin viivoin, ammattilainen istumapaikkojen mukaan eli vaikkapa piirtää sen pöydän kuvan paperillensa.

No tasan ei kukaan mitään pöytien kuvia lappuihin piirrä. Se lappuhan tehdään vain sitä varten, että saadaan keittiölle tieto, mitä ruokia tehdään. Ei se mikään tarjoilijan muistilappu ole. Pöytänumero kirjataan, ei muuta. 

Onhan se silloin tarjoilijan muistilappu, jos pöytänumero kirjataan.

Juuri näin. Ja annostilaus kokille kohdennettuna. Jonka annoksen valmistuttua jättää tarjoilijan saataville (lappu+annos) T. kokki

Vierailija
556/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän tietää jokainen asiakaspalveluhommia tehnyt: v-mäisin asiakasryhmä on itseään täynnä olevat kitkerät ja katkerat keski-ikäiset NAISET. Keskarit miehetkin voi olla v-mäisiä, mutta eivät useinkaan yllä samaan nöyryyttävään julmuuteen kuin naiset, varsinkin naispuolista työntekijää kohtaan.

Aspat, pitääkö tämä paikkansa?

Kai se riippuu hyvin paljon firman kohderyhmästä jne. Eli yhden paikan painajaisasiakas voi olla ne "Karenit", toisen sitten taas raivoavat miehet, ja kolmannen perseilevät teinit. Pienet lapsetkin osaavat olla tosi hirveitä, mutta niille annetaan oikeastaan kaikki anteeksi, jopa varastelu...

Paikassa, jossa itse joskus olin, ei keski-ikäiset naiset olleet mitään kauhuasiakkaita vaan päinvastoin. Huonoimmat kokemukset olivat juopuneista 30-50-vuotiaista miehistä.

Olen sanonut tämän aiemminkin tällä palstalla, mutta itse olen nössö asiakas, ja joskus toivoisin, että osaisin olla hankala ja vaativa. En juoksuta aspoja ja tiuski heille, vaan aspat - etenkin nuoret - sen sijaan kohtelevat minua usein tosi huonosti. Tiuskitaan, kysymyksiin vastataan alentuvasti kuin kolmevuotiaalle selittäen, odotutetaan - seisoskelen kassalla aina monta minuuttia kun suunnilleen kaikki muut rakennuksessa olevat asiakkaat palvellaan minua ennen, jutustellaan niitä näitä, ja vielä katsotaan puhelimestakin jotain ennen kuin minua vaivaudutaan palvelemaan. Olin tällainen "näkymätön asiakas" (todennäköisesti arkuuteni ja puhevikani takia) jo nuorena, eikä asia ole suinkaan keski-ikäisenä parantunut. Nyt on tullut vielä uutena kokemuksena nykypäivän parikymppisten haluttomuus sanoa yhtään mitään. Tervehdyksiin tai kiitoksiin ei vastata mitään, kysymyksiin saa vastaukseksi tuijotuksen "oletko tyhmä vai?"

Ne hankalat "Karenit" saavat yleensä palvelua, koska olettavat saavansa sitä (kunhan eivät mene överiksi huonossa käytöksessään). Ystävällinen, ujompi asiakas ei saa. Näin se vain yleensä valitettavasti menee. En mielelläni edes käy asiakkaana missään.

Pakko vielä lisätä tähän, että on kummallista, jos keski-ikäiset naiset ovat kategorisesti karmeimpia asiakkaita, koska minun kokemukseni mukaan noin 30-60-vuotiaat naiset ovat yleensä parhaimpia asiakaspalvelijoita.

Vierailija
557/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen 55-vuotta

Olet varmaan oikea unelma-asiakas.😂

Vierailija
558/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue sinäkin tämä juttu:

Tuossa jutussa mainitaan tapaus, jossa kaksi naista alkoi rähjätä. Missään siinä ei yleistetä, että kaikki keski-ikäiset naisasiakkaat ovat karmeita, niin kuin tässä ketjussa väitetään.

Varttuneenpia naisia, jonka kaltaisiin ketjun asiakaspalvelijat ovat törmänneet. Niistä ei siis olisi pitänyt keskustella.

Minusta on hyvä tuoda esiin tuollainen käytös ja niihin syyllistyneet henkilöt, miehet ja naiset joita kumpiakin on tuotu esiin. Heitä ei ole kuitenkaan niin pahasti mollattu. Toki lukijoiden toleransseissa on heittoa, kuka mistäkin sydämmistyy.

Miksi tämä muuten tulisi peitellä?

Vierailija
559/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue sinäkin tämä juttu:

Ei mainita mutta joidenkin piti päästä taas haukkumaan keski-ikäisiä naisia. Ilkeitä ihmisiä nämä haukkujat.

Vierailija
560/683 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asiallinen palautekin saa itkemään, niin minkäs teet?

100% varmuudella palaute ei ole asiallinen tai ainakaan asiallisesti esiin tuotu, jos se saa toisen itkemään. Normaaliälyinen ihminen osaa antaa palautetta niin, että vastapuoli ei itke. 

Nämä nykyajan hiutaleet pahoittaa mielensä niin olemattomista asioista. Yksi tyttö pillahti itkuun oli tuomassa minulle ja kaverille pitsoja, joiden tilauksen se oli ottanut itse pöydässä vastaan. Sitten se kysyy "kenelles oli Diablo?" "No mut herranjumala, sinähän sen tilauksen otit vastaan..." byääää. Kai se oli minun vika.

Taas malliesimerkki siitä, millaisesta asiakkaasta puhutaan, kun puh

Tässä juuri huomaa ero, onko tarjoilija ammattilainen vai ei. Amatööri kirjaa ranskalaisin viivoin, ammattilainen istumapaikkojen mukaan eli vaikkapa piirtää sen pöydän kuvan paperillensa.

Eihän tämä ole edes kiinni tarjoilijasta vaan ravintolan/keittiön käytänteistä.  Et sä sielläkään voi sooloilla tilauslappuja kirjoitellessa miten parhaaksi näet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi