IS. Nuoret kesätyöntekijät itkevät ravintolassa. Keski-ikäisten naisasiakkaiden käytös järkyttää.
Helsinkiläinen Annan Kartano -ravintola on joutunut ryhtymään ankariin toimiin asiakkaiden törkeän käytöksen takia. Kesätyöntekijät ovat ajautuneet jopa kyyneliin, kun keski-ikäiset asiakkaat ovat raivonneet, huutaneet ja käyttäytyneet aggressiivisesti esimerkiksi silloin, kun ravintolalla ei ole ollut antaa vaihtorahaa. Yrittäjät kertovat olevansa järkyttyneitä siitä, että etenkin keski-ikäiset asiakkaat eivät enää kykene odottamaan edes muutamaa minuuttia ruokaa tai kahvia, vaan raivoavat ja nöyryyttävät nuoria työntekijöitä. He vaativat asiakkaita joko muuttamaan käytöstään tai pysymään poissa.
Jälleen kerran todistamme keski-ikäisten asiakkaiden röyhkeyttä ja huonoa käytöstä! Milloin heistä tuli hemmoteltuja lapsia, jotka alkavat raivota, jos asiat eivät mene juuri niin kuin he haluavat? On suorastaan häpeällistä, että aikuiset ihmiset kiusaavat nuoria kesätyöntekijöitä pelkästään siksi, että joutuvat odottamaan hetken tai maksamaan kortilla. Mikä näitä aikuisia oikein vaivaa? Ei ihme, että nuoriso ei enää halua mennä töihin - kuka sellaista rääkkäystä kestäisikään. Ehkä olisi aika keski-ikäisten katsoa peiliin ja miettiä, miksi heistä on tullut niin sietämättömiä!
Milloin aikuiset oppivat käyttäytymään sivistyneesti?
Kommentit (683)
Vierailija kirjoitti:
Siskontyttöni kertoi, että hän hengittää aina syvään, kun liikkeeseen pelmahtaa isohko blondi frillamekkoon pukeutunut äityliini marimekkokassin ja parin poukkoilevan lapsen kanssa. Tämä on kuulemma pahin tyyppi, ja yllättävän yleinen. En ollut ennen kiinnittänyt huomiota, mutta onhan heitä kaikkialla.
Jotenkin tuntuu että nainen kun saa lapsia hän kuvittelee universumin keskipisteen siirtyvän hänen napaansa - todellisuudessa hänestä tulee (liian usein) vain moninverroin veemäisempi.
Mikään ei sitten ole muuttunut. Olin parikymmentä vuotta sitten nuorena tyttönä vastaavissa hommissa ja ilkeimmät ja hirveimmät asiakkaat olivat juuri keski-ikäisiä lihavia naisia. Myös venäläiset olivat tosi inhottavia.
Nämä kääkät aukovat muuten päätään toisille asiakkaillekin. Useamman kerran saanut saanut kuulla että ostan liikaa, tukin kassan. Wtf??
Mä ihan oikeasti luulen, että tässä on takana paljon vaan yleistä vihaa keski-ikäisiä ja vanhoja naisia kohtaan. Olen ollut koko ikäni asiakaspalvelualalla ja totta kai muistan nuo stereotypiat siitä miten kamalia ovat keski-ikäiset naiset. Nyt kun jälkeenpäin mietin, en ole yhtään varma olivatko he yhtään sen pahempia kuin muutkaan. Miehet saattoivat huutaa naama punaisena mutta silti koettiin ärsyttävämmäksi kun keski-ikäinen nainen huomautti jostain. Ja toki minäkin ajattelin että olen vaan niin kaunis että he ovat kateellisia :D
Nyt kun olen itse keski-ikäinen, olen omakohtaisesti huomannut että joutuu puhumaan tosi kukkaiskielellä ettei pidetä hankalana. Miehelleni taas sallitaan paljon enemmän. Hän saa sanoa epäkohdista, ja asiat korjataan. Minulle taas pyöritellään silmiä jos vaikka menen kertomaan että käytin vessasta viimeiset saippuat. Siis minähän vaan siinä autan heitä etteivät saa valituksia seuraavalta kävijältä. Ihan hyvin olisin voinut olla kertomattakin.
Nainen on susi naiselle. Ja rääkyvä petolintu miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä me keski-ikäiset naiset olemme kyllästyneet nuorten tyhmyyteen ja siihen, että he eivät osaa mitään. Ei kai sitä voi oppiakaan kun päivät pitkät tunkee naamaa siihen lobotomia puhelimeen. Sanoisin, että nuoret ovat hyvin ärsyttäviä nykyään, katsokoon peiliin, sitä saa mitä tilaa.
Nainen 55-vuotta
Luulisi kuitenkin aikuisen ihmisen osaavan käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Tein 15 vuotta asiakaspalvelua ja sinä aikana kyllä huomasi miten leppoisat lampaat muuttuivat v*ttumaisiksi aaseiksi.
Ei enää koskaan päivääkään aspaa.
Itsekin tein noin 10 vuotta ja täysin samat ajatukset. En voi rehellisesti suositella kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
'Nainen on susi naiselle. Ja rääkyvä petolintu miehelle.'
Ei minulta. 👋
Vierailija kirjoitti:
Mä ihan oikeasti luulen, että tässä on takana paljon vaan yleistä vihaa keski-ikäisiä ja vanhoja naisia kohtaan. Olen ollut koko ikäni asiakaspalvelualalla ja totta kai muistan nuo stereotypiat siitä miten kamalia ovat keski-ikäiset naiset. Nyt kun jälkeenpäin mietin, en ole yhtään varma olivatko he yhtään sen pahempia kuin muutkaan. Miehet saattoivat huutaa naama punaisena mutta silti koettiin ärsyttävämmäksi kun keski-ikäinen nainen huomautti jostain. Ja toki minäkin ajattelin että olen vaan niin kaunis että he ovat kateellisia :D
Nyt kun olen itse keski-ikäinen, olen omakohtaisesti huomannut että joutuu puhumaan tosi kukkaiskielellä ettei pidetä hankalana. Miehelleni taas sallitaan paljon enemmän. Hän saa sanoa epäkohdista, ja asiat korjataan. Minulle taas pyöritellään silmiä jos vaikka menen kertomaan että käytin vessasta viimeiset saippuat. Siis minähän vaan siinä autan heitä etteivät saa valituksia seuraavalta kävijältä. I
Jatkan vielä. En todellakaan hyväksy huutamista enkä mitään asiakaspalvelijalle tiuskimista tai kyykyttämistä. Mutta itse nuorena tein sen päätöksen että otan oppia kaikista ongelmatilanteista ja mietin miten hoidan sen seuraavalla kerralla. Minusta tuli hyvä ihmistuntija ja asiakaspalvelun ammattilainen. En kohtaa hankalia tilanteita enää juurikaan, koska pystyn ennakoimaan ne. Huomaan usein, että jos nuoremmat kollegat saavat jotain moitteita, niin unohdetaan miettiä voisiko niissä olla jotain perää ja jäädään vellomaan siihen että kylläpä asiakkaat ovat kamalia. Ja tämä varsinkin, jos tuo asiakas sattuu olemaan keski-ikäinen nainen :) Palautteen antaminen on taitolaji, mutta niin on myös sen vastaanottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pääosin täysin ammattitaidottomat tarjoilijat. Asiakkaalta kysytään tilaus "moi mitäs sulle"-tyyliin. Ollaan somessa työaikana, ei ymmärretä perusasioita.
Minä huomautan tarjoilijalle välittömästi jos minua palvellaan huonosti.
Kumma, että missään muussa maassa ei ole tällaista huonon palvelun kulttuuria. Meillä asiakkaan syytä kaikki. Valittaakaan ei saa.
Nykypäivän tarjoilijat jos ovat nuoria ovat lumihiutaleita joille ei ole koskaan sanottu ei.
En tiedä missä olet tuollaiseen törmännyt, mutta itse olen kohdannut aina ihania ja ammattitaitoisia tarjoilijoita. Ehkä he vain vastaavat sinulle takaisin kehonkielellä kun olet tympeä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehille nuo korppikotkat harvoin uskaltavat v*ttuilla, koska tietävät että nykyään tulee nyrkistä.
Ei kun niille nuorille pojille flirttailaan ja lässytetään.
Hyi h*lvetti. Vielä pahempaa.
40 vuotta asiakaspalvelussa, kohderyhmänä keski-ikäiset naiset, ei koskaan mitään ongelmia, tosin ollaan täällä kehä3 ulkopuolella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pääosin täysin ammattitaidottomat tarjoilijat. Asiakkaalta kysytään tilaus "moi mitäs sulle"-tyyliin. Ollaan somessa työaikana, ei ymmärretä perusasioita.
Kumma, että missään muussa maassa ei ole tällaista huonon palvelun kulttuuria. Meillä asiakkaan syytä kaikki. Valittaakaan ei saa.
Nykypäivän tarjoilijat jos ovat nuoria ovat lumihiutaleita joille ei ole koskaan sanottu ei.
En tiedä missä olet tuollaiseen törmännyt, mutta itse olen kohdannut aina ihania ja ammattitaitoisia tarjoilijoita. Ehkä he vain vastaavat sinulle takaisin kehonkielellä kun olet tympeä ihminen.
Aika usein törmää ammattitaidottomiin tarjoilijoihin, myös talvella. Yllättävää oikeastaan, että varsinkin isommissa kaupungeissa useimmin. Ehkä minun olemukseni sen aiheuttaa, en tiedä, mutta minä kuitenkin maksan heidän palkkansa niin toivoisi edes alkeellista palveluasennetta. Se kuitenkin kompensoi paljon jopa ruuan puutteita mikäli asia hoidetaan asiallisesti. Nykyään tuonne nettiarvosteluihin tulee helposti kuraa jos annetaan vähänkään aihetta ja ne varmasti vaikuttavat jossain määrin siihen mitä lopulta jää viivan alle ja kuka ne jaossa olevat rahat kerää.
Kyllä pitää voida käteisellä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran näin prisman kassajonossa kun keski-ikäinen mies tiuski kassaneidille hitaudesta. Tilanne tuli niin yllättäen, että siinä vain ihmiset katsoi puulla päähän lyötynä sitä idioottia. Jälkeenpäin harmitti etten sanonut ukolle mitään mutta tilanne tuli niin yllättäen!
Tällaisista tilanteista tulee mieleen joku piilokamerajuttu kun niin absurdeja tilanteita. Yks kaks alkaa räyhääminen!
Olin 19 vuotias kun keski ikäinen ukko raivosi minulle kaupassa kun kysyi milloin eräs Maitotuote tulee vastasin asiallisesti että huomenna, siitä se raivos ja kiros. Olin järkyttynyt ja siitäkin ettei kukaan auttanut mua tilanteessa ei edes se vanhempi myyjä joka vieressä seisoi ja täytteli hyllyjä.
Myöhemminkin olen todistanut varsinkin keski ikäisten ja vanhempien miesten asiatonta ja solvaavat käytöstä. Miksi näille ei määrätä porttikieltoa??
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei sitten ole muuttunut. Olin parikymmentä vuotta sitten nuorena tyttönä vastaavissa hommissa ja ilkeimmät ja hirveimmät asiakkaat olivat juuri keski-ikäisiä lihavia naisia. Myös venäläiset olivat tosi inhottavia.
Mä taas muistelen että nimenomaan miehet on naisiakin ollut veemäisiä mutta mun kohdalle sattunut ne vanhemmat miehet. Jos ei seksuaalisävytteustä vihjailua niin sitten naljailua ja muuten asiatonta käytöstä.
Keski-ikään mennessä olen mm oppinut, että kaupoissa, kioskilla, kahviloissa, missään ei vaan ohimennen käväistä vaan kaikkialle pitää varata aikaa esim jonottamiseen.
Yksin mennessä on vaan oma ajankäyttö, mutta muiden kanssa eri, esim mies on vanhemmiten poukkoileva, toivoo että minä hoidan, satakiloista alkavaa dementikkoa ei napata otteeseen kuten taaperoa. Tai 40-kiloista mummia jonka ranne ei kestä tarjottimen kantamista. Kareneilla on siis joskus isompia huolehdittavia, tilanteissa monta liikkuvaa osaa. Porukat, ryhmät voi tilata tarjoilut ennakkoon vinkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nuori sinuttelee. Itse sen sallin mutta lähtökohtaisesti meitä asiakaspalvelijoita on opastettu teitittelemään vaikkei se enää yleistä olekaan.
Tein 15 vuotta asiakaspalvelua ja sinä aikana kyllä huomasi miten leppoisat lampaat muuttuivat v*ttumaisiksi aaseiksi.
Ei enää koskaan päivääkään aspaa.