Saako alkoholin käyttöä mittaavasta työterveyden PEth-testistä kieltäytyä ilman seuraamuksia?? Ei saa
Yksiselitteisesti ei voi sanoa, että PEth-testit loukkaisivat yksityisyydensuojaa. Lähtökohtaisesti sellaisista ammateista on aina olemassa lainsäädäntöä, joissa työkyvyn arviointi voi olla tarpeellista.
Julkisuudessa on ollut esillä tapauksia, joissa testattavalle ei ole ilmoitettu etukäteen, mitä testissä mitataan. Onko tässä tapahtunut joku väärinkäytös?
Lähtökohtaisesti työntekijälle täytyy kertoa, mitä testataan. Sellaisessa tilanteessa, jossa on testattu ilman, että siitä on etukäteen kerrottu, voi sanoa, että yksityisyydensuojaa on loukattu.
Saako työntekijä kieltäytyä PEth-testistä ilman seuraamuksia yksityisyydensuojaan vedoten?
Siinä on tärkeää, mikä ammattiryhmä on kyseessä. Joissakin ammattiryhmissä on pakollisia terveystarkastuksia, joiden yhteydessä tutkitaan aika kokonaisvaltaisesti terveydentilaa. Näistä on erikseen sääntelyä.
Jos erityisen ammattiryhmän työntekijä kieltäytyy tällaisesta testistä, voi sillä olla joitain seurauksia. Hyvin paljon on kiinni työtehtävästä.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Pikkusen olen vahingon iloinen tuosta yli menevästä kyttäämisestä.
Toki. Seuraavaksi sitten aletaan vahtimaan vaikka painoindeksiä. Mitä tulee syötyä vapaa-ajalla.
Minulle tehtiin kyseinen testi työterveydessä. Arvo oli normaalin alarajalla 30 vuoden suurkulutuksesta huolimatta. Kovin vaikuttaa alkoholi eritavoin eri ihmisiin. Jollain on arvot koholla pelkästä alkoholin näkemisestä.
2 viikon tipaton ennen testiä niin on kaikki tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin kyseinen testi työterveydessä. Arvo oli normaalin alarajalla 30 vuoden suurkulutuksesta huolimatta. Kovin vaikuttaa alkoholi eritavoin eri ihmisiin. Jollain on arvot koholla pelkästä alkoholin näkemisestä.
No ei ole. Kyllä se alkoholi on silloin myös juotu. Toki ihan kohtuudella, aina ja kaikkien mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki. Seuraavaksi sitten aletaan vahtimaan vaikka painoindeksiä. Mitä tulee syötyä vapaa-ajalla.
Ja tämäkin olisi jonkun mielestä pahtantahtoista kyttäämistä, vaikka vaikutus terveyteen ja jaksamiseen olisi ihan kiistaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle ei kuulu henkilön alkoholinkulutus jos se ei vaikuta työntekoon tai ole töissä kännissä.
Testistä voi kieltäytyä mutta silloin etsit työtä. Onnea siihen tässä tilanteessa.
Se olisi laiton irtisanominen jos testausta ei ole sopimuksessa erikseen kerrottu pakolliseksi.
Voit lähteä riitelemään siitä oikeudessa mutta asianajajan maksat itse. Liittosi ei puutu asiaan millään tavalla. Edessä on ainakin muutaman vuoden vääntö ja vaikka todennäköisesti voitatkin niin vanhaa työpaikkaasi et saa takaisin.
En haluaisikaan vanhaa työtä enää sitten takaisin vaan kivat korvaukset ja häviäjä maksaa asianajat. Se on kyllä totta että Akava ei asialle mitään tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä Gestapo-kyylälandia Suomesta on tullut? Ihan sairasta.
Ihan vaan oikeisto on meillä vallassa. Odotitko jotain muuta....
Oletteko te yksinkertaiset sielut nyt aivan varmoja, että tämäkin kurjuus on Riikka Purran ja Petteri Orpon uudistus? Tämähän on ollut jo usean vuoden voimassa. Kannattaa lukea lehtiä ja hyviä kirjoja. Ja opiskelu kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo testi siis on? Mittaa alkoholinkäyttöä, mutta eikö tuossa näy sekin jos vapaa-ajalla juo? Itse juon suht harvoin ja olen yrittäjä, joten tällainen kyykytys ei minua koske mitenkään päin, kunhan kummastelen voiko oikeasti olla näin?
Koskee se sinuakin, palkkaa työntekijöitä ja ala teettämään niillä testit!
Kovimmat tulokset saaneille palkinnoksi saunailta pomon kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysyttiin juuri vuositarkastuksessa onko testi ok. Tietysti on. Tosi mielenkiintoista nähdä miltä festarikesä nyt sitten oikeasti tuloksissa näyttää, kun moni maalaa ties mitä kauhukuvia. Jos se näyttää pahalta, todetaan yhdessä että ohhoh ja katsotaan että uusintatesti on takuulla ok. Työni puolesta minulla ei ole mitään syytä pelätä.
Vaikuttaa siltä, että monella on aito syy pelätä. Ja heille testi on enemmän kuin paikallaan ja nimenomaan heidän oman terveytensä kannalta. Siltä vain mieluummin suljetaan silmät kuin nähdään totuus, kun kyseessä on ah niin pyhä alkoholi.
Minä käytän alkoholia tosiasiassa hyvin harvoin ja normaalisti talvikaudella erityisesti saattaa mennä kuukausi pari huomaamatta ilman saunakaljaakaan. Silti tulen kieltäytymään tuosta testistä, jos se ikinä kohdalle tulee, sillä se, olenko juonut lomani aikana ei kuulu tasan tippaakaan työnantajalle eikä myöskään kaltaisillesi terveysfasistipaskoille, joiden mielestä vaikkapa ruumiinaukkojenkin tarkastelu kadulla vastaantulijalta olisi paikallaan, jos sillä vain jotain ikävää saataisiin selville, stanan moloperse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ainakin meidän tarkastuksissa kiinnitetään huomio siihenkin. On aina kiinnitetty ja tarvittaessa tarjottu hoitokeinoja. Tällä hetkellä työpaikallamme on kolmella käytössä ozempic, josta työnantaja korvaa osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysyttiin juuri vuositarkastuksessa onko testi ok. Tietysti on. Tosi mielenkiintoista nähdä miltä festarikesä nyt sitten oikeasti tuloksissa näyttää, kun moni maalaa ties mitä kauhukuvia. Jos se näyttää pahalta, todetaan yhdessä että ohhoh ja katsotaan että uusintatesti on takuulla ok. Työni puolesta minulla ei ole mitään syytä pelätä.
Vaikuttaa siltä, että monella on aito syy pelätä. Ja heille testi on enemmän kuin paikallaan ja nimenomaan heidän oman terveytensä kannalta. Siltä vain mieluummin suljetaan silmät kuin nähdään totuus, kun kyseessä on ah niin pyhä alkoholi.
Minä käytän alkoholia tosiasiassa hyvin harvoin ja normaalisti talvikaudella erityisesti saattaa mennä kuukausi pari huomaamatta ilman saunakaljaakaan. Silti tulen kieltäytymään tuosta testistä, jos se ikinä kohdalle tulee, sillä se, olenko juonut lomani aikana ei kuulu tasan tip
Nyt oli kyllä ikävästi sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle ei kuulu henkilön alkoholinkulutus jos se ei vaikuta työntekoon tai ole töissä kännissä.
Testistä voi kieltäytyä mutta silloin etsit työtä. Onnea siihen tässä tilanteessa.
Se olisi laiton irtisanominen jos testausta ei ole sopimuksessa erikseen kerrottu pakolliseksi.
Voit lähteä riitelemään siitä oikeudessa mutta asianajajan maksat itse. Liittosi ei puutu asiaan millään tavalla. Edessä on ainakin muutaman vuoden vääntö ja vaikka todennäköisesti voitatkin niin vanhaa työpaikkaasi et saa takaisin.
En haluaisikaan vanhaa työtä enää sitten takaisin vaan kivat korvaukset ja häviäjä maksaa asianajat. Se on kyllä totta e
Palstoilla uhotaan aina. Mutta juttelemalla asianajajan kanssa opit että jutun lopputulos on aina hiukan epävarma. Lähtisitkö käräjöimään puolen vuoden palkasta vaikka voittaisit neljässä tapauksessa viidestä mutta jos häviät niin tulee niin iso lasku että menetät mökkisi tai kotisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämäkin olisi jonkun mielestä pahtantahtoista kyttäämistä, vaikka vaikutus terveyteen ja jaksamiseen olisi ihan kiistaton.
Työnantaja ostaa minulta työpanokseni, ei siitä makseta yhtään enempää kaivanko sata metriä ojaa päivässä terveenä ja freesinä vai sairaana ja väsyneenä.
Jos ojaa tulee sata metriä päivässä, ei se työnantajalle kuulu vaikka söisin napalmia vapaa-ajalla.
Metri on metri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ainakin meidän tarkastuksissa kiinnitetään huomio siihenkin. On aina kiinnitetty ja tarvittaessa tarjottu hoitokeinoja. Tällä hetkellä työpaikallamme on kolmella käytössä ozempic, josta työnantaja korvaa osan.
Missä paskalafkassa oot töissä?
Meillä työnantajalle on tärkeää että työntekijät saavat olla millaisia ovat, hoikka/tukeva, nuori/vanha, vasemmistolainen/oikeistoa, ...
Idiooteile voi ja pitää sanoa ikävästi. Ei sellaisia ole ensimmäistäkään syytä kohdella asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisikaan vanhaa työtä enää sitten takaisin vaan kivat korvaukset j
Palstoilla uhotaan aina. Mutta juttelemalla asianajajan kanssa opit että jutun lopputulos on aina hiukan epävarma. Lähtisitkö käräjöimään puolen vuoden palkasta vaikka voittaisit neljässä tapauksessa viidestä mutta jos häviät niin tulee niin iso lasku että menetät mökkisi tai kotisi?
Kosto on aina myös toimiva malli. Ikävä kosto on aika helppoa toteuttaa niin, että siitä ei jää kiinnii, mutta kohteeseen sattuu oikein kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisikaan vanhaa työtä enää sitten takaisin vaan kivat korvaukset j
Totta helvetissä lähtisin. Jos häviäisin niin kyllä se tulisi kirpaisemaan entistä työnantajaa toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä Gestapo-kyylälandia Suomesta on tullut? Ihan sairasta.
Aika monessa asiassa. Pysäköinnim valvonnan pilkunnussinta ja kompostien kyttäys pari esimerkkiä mainiten.
Mökin kompostikäymälän kusikin on kierrätettävä letkun ja KANISTERIN kautta luontoon kun se voisi valua sitä letkua pitkin suoraan sinne luontoon minne se kanisterikin tyhjennetään. Mutta kun ei käy helpomman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi etsisin? Aloittaisin omaehtoisen aikaistetun eläkkeen.