Olen lapsesta asti oppinut, että kellonaika kirjoitetaa "13:00". Olin järkyttynyt, kun virallinen ohje sanookin "13.00".
Näyttää ihan oudolta. Kyllä kaksoispiste on ainoa oikea. Päivämäärään sitten pisteet.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä huomaan, jos henkilö kirjoittaa usein englanniksi: kellonaikojen kaksoispiste ja desimaaliluvun piste (se on suomen kielessä pilkku). Usein kuulee jopa urheiluselostajien käyttävän pistettä.
Ei se siitä johdu, vaan siitä, että kaikissa laitteissa, kelloissa, tietokoneissa jne. kellonajassa on aina ollut kaksoispiste.
Vasta Windows 10:ssä tuli oletuksena piste, kun laittaa maaksi Suomen, sitä ennen se oli Windowsissakin kaksoispiste.
Wintoosa 10:ssa on "Suomi" valittuna ja kello näyttää 9:56
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän pisteen käytössä ole mitään logikkaa, silloin menee päivämäärät ja ajat sekaisin.
Aikaan kuuluu kaksoispiste ja päivämäärään pisteet.
Miten ne sekaisin menee, kun kirjoitetaan esim. 24.7. kello 9.24?
No onko 6.12 päivämäärä vai kellonaika?
No kellonaika tietysti. Päivän ja kuukauden jälkeen tulee piste.
Entäs lauseen lopussa? Sovimme, että tapaamme 6.12.
Klo 6.12. tai pvm 6.12. tai 6. joulukuuta. tai jotakin mikä kertoo kumpaa tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän pisteen käytössä ole mitään logikkaa, silloin menee päivämäärät ja ajat sekaisin.
No kellonaika tietysti. Päivän ja kuukauden jälkeen tulee piste.
Entäs lauseen lopussa? Sovimme, että tapaamme 6.12.
Klo 6.12. tai pvm 6.12. tai 6. joulukuuta. tai jotakin mikä kertoo kumpaa tarkoitat.
Olisikin liian helppoa käyttää kaksoispistettä, jolloin asia olisi selvä ilman mitään lisätarkenteita.
Amerikkalainen tapa on vääntää kaikki erilailla kuin meillä.
Minä en ymmärrä päivämäärien vääntämistä. Tämä kelloaikojen kirjoittaminenkin on outoa nykyään.
Pitäisi ainakin olla jokin peruste, mutta sellaista ei ole vielä osattu sanoa. Eli jos poiketaan kansainvälisestä standardista, niin miksi? Mitä hyvää niissä pisteissä on kaksoispisteeseen verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
11.10 10.05, mikä päivä, mikä kellonaika?
Ei jumantsuikula jos joku kysyy tällaista tosissaan?!?! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut oikeesti päivämäärä ja tuo aika kirjoitetaan tietysti 06.12.-25 (tai 06.12.2025), 9.24
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen tapa on vääntää kaikki erilailla kuin meillä.
Minä en ymmärrä päivämäärien vääntämistä. Tämä kelloaikojen kirjoittaminenkin on outoa nykyään.
Tämä. Jenkit laittaa 06.12. 2025 päiväyksen muotoon 12.06.2025. Ei mitään järkee
Kaksoispiste kellonajassa on paljon selvempi kuin käyttää pisteitä kuten päivämäärässä.
Se, että jokin sääntö on uusi, ei tarkoita, että se olisi hyvä. Sama koskee mitä tahansa muitakin uusia asioita, uusi ei ole sama asia kuin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli lehdissä juttuja, että psykoterapiaan ei ole menijöitä. Niinpä nyt saat helposti ajan ko hoitoon, jotta pääset eroon järkytyksestäsi, eikä siitä jää traumoja loppuelämäsi ajaksi.
Liian kallista. Vaikka Kela maksaisi osan.
Päivämääristä puheenollen, meillä oli selvä standardi ennen päivämäärissä käytössä, päivä.kuukausi.vuosi.
Sitten piti rueta sotkemaan sitä amerikkalaisella tavalla ilmoittaa se kuukausi.päivä.vuosi järjestyksessä, jossa ei ole mitään logiikkaa edes. Nyt ei sitten enää Erkkikään tiedä mikä päiväys ja missä kuussa on esim. 9.11.2001, yhdeksäs marraskuuta vai syyskuun yhdestoista...
Vai että oikein järkyttynyt? Onneksi elämässäsi ei ole tapahtunut mitään pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ainakin olla jokin peruste, mutta sellaista ei ole vielä osattu sanoa. Eli jos poiketaan kansainvälisestä standardista, niin miksi? Mitä hyvää niissä pisteissä on kaksoispisteeseen verrattuna?
Säästetään mustetta kun asiakirjoihin tarvitsee printata yksi piste vähemmän? Valtavat säästöt vuositasolla koko suomen mittakaavassa. (Panin myös tuon pikku ässän samasta syystä suomen alkuun, tosin tämä selitys tuhlasi monin verroin mutta ei se mitään.)
Amerikkalaisten päiväys lopulta ole niin järjetön, kun miettii sitä kahdesta näkökulmasta. Ensimmäisenä kielen kautta - hehän sanovatkin it's July 24th, eivätkä yleensä toisinpäin. Eivätkä varsinkaan mitään tyyliin "kahdeskymmenesneljäs seitsemättä". Toki voi kysyä että kumpi oli ensin, kirjoitusasu vai puhekieli.
Toisekseen kirjanpidossa kk/pv/vuosi on itse asiassa todella kätevä 😅. Näkee yhdellä silmäyksellä listasta mitkä kirjaukset kuuluvat vaikkapa heinäkuulle. Mutta toki tämä ei hyödytä suurinta osaa ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstallakin näkyy kellon aika 9:29 🤣
"Kansainvälisen standardin mukaan kellonajan merkinnässä käytetään kaksoispistettä (klo 15:30), mutta tätä tapaa ei yleensä noudateta Suomessa."
Ajanilmaukset - Kielikello
Jokainen voi miettiä onko järkevämpi käyttää kansainvälistä standardia vai suomalaista tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Päivämääristä puheenollen, meillä oli selvä standardi ennen päivämäärissä käytössä, päivä.kuukausi.vuosi.
Sitten piti rueta sotkemaan sitä amerikkalaisella tavalla ilmoittaa se kuukausi.päivä.vuosi järjestyksessä, jossa ei ole mitään logiikkaa edes. Nyt ei sitten enää Erkkikään tiedä mikä päiväys ja missä kuussa on esim. 9.11.2001, yhdeksäs marraskuuta vai syyskuun yhdestoista...
En muuten ikinä näe amerikkalaisissa dokumenteissa 9.11.2001, kyllä he taitavat käyttää lähes aina 9/11/2001. Ainakin kaikki käsittelemäni laskut USA:sta ovat aina noin. Ja amerikkalaiselle tuo on tietenkin 11. syyskuuta. Tottumiskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ei ole osannut sanoa? Olen ohjannut kysyjiä kotuksen sivuja tutkimaan. Miksi minun pitäisi kallata Kielikellon julkaisut sinun puolestasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ei ole osannut sanoa? Olen ohjannut kysyjiä kotuksen sivuja tutkimaan. Miksi minun pitäisi kallata Kielikellon julkaisut sinun puolestasi?
Tää on tätä nykyajan keskustelua. Meidän muiden pitäisi tutkia ja selittää, annostella oikein vastaus lautaselle. Jos emme näin tee, hän olettaa olevansa oikeassa, vaikka hänenhän tulee itse tutkia asia ja sen jälkeen löydetyn tiedon perusteella joko korjata käsityksensä oikeaksi tai pitäytyä vanhassa mielipiteessään.
Olen pöyristynyt.