Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lapsesta asti oppinut, että kellonaika kirjoitetaa "13:00". Olin järkyttynyt, kun virallinen ohje sanookin "13.00".

Vierailija
24.07.2025 |

Näyttää ihan oudolta. Kyllä kaksoispiste on ainoa oikea. Päivämäärään sitten pisteet.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanha, mutta en muista Suomessa olleen kaksoispistettä? Kellon  tarkka aika oli 12.07,10 vai 12:07,10? Eikö viimeinen näytä oudolta? 

Vierailija
42/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti te ikäihmiset järkytytte. Missä resilienssi? Kadonnut leveän kermaperseen myötä?

Mistä päättelit, että joku olisi tästä järkyttynyt? Luitko jonkun iltapäivälehden otsikkoa, jossa joku järkyttyi ja pian joku kielitoimiston ihminen jyrähtää samasta asiasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein epäloogisin on Usan päivämäärän järjestys: vuosi-päivä-kuukausi.

Kyllähän sen pitäisi mennä järjestyksessä joko pienestä yksiköstä suureen tai päinvastoin, mutta tuossa ei ole mitään tolkkua.

Vierailija
44/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

9.12. ja 9.11

Päivämäärässä on sekä kuukauden, että viikonpäivän jälkeen piste. Kellonajassa piste erottaa tunnit ja minuutit toisistaan, mutta lopussa ei ole pistettä.

Vierailija
45/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän ja milloin Suomessa on tämä huonompi tapa keksitty?

Aika yhtenäistää pois tästä jo pikkuhiljaa.

Miksi tapa on sinusta huonompi?

Vierailija
46/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

11.10 10.05, mikä päivä, mikä kellonaika?

Tuossa on kaksi kellonaikaa.

Ps. Päivämääriä ei koskaan kirjoiteta tekstiin muodossa 10.05. vaan 10.5.

Ps. Katsopa miten pvm näkyy täällä olevissa viesteissä. 

Näkyy täsmälleen niin kuin on kirjoitettu viestiin. Ylhäällä teksti ulkopuolella oleva merkintä ei ole tekstiä.

Mitä koitat sönköttää?

Vierailija
47/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän pisteen käytössä ole mitään logikkaa, silloin menee päivämäärät ja ajat sekaisin.

Aikaan kuuluu kaksoispiste ja päivämäärään pisteet.

Ei se jankkaamalla oikeaksi muutu. Olet väärässä ja sillä hyvä.

Vierailija
48/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ressut ei osaa määritellä laitteisiinsa suomen kieltä ja laittaa sitä sysipaskaa ennakoivaa tekstinsyöttöä pois päältä.

Vierailija
49/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9.12. ja 9.11

Päivämäärässä on sekä kuukauden, että viikonpäivän jälkeen piste. Kellonajassa piste erottaa tunnit ja minuutit toisistaan, mutta lopussa ei ole pistettä.

Entä jos on sekunnit mukana? Onko tämä päivämäärä vai kellonaika? Erotatko?

10.11.25

Vierailija
50/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9.12. ja 9.11

Ilmauksessa sekä että ei käytetä pilkkua ennen että-sanaa. 

Vierailija
51/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanha, mutta en muista Suomessa olleen kaksoispistettä? Kellon  tarkka aika oli 12.07,10 vai 12:07,10? Eikö viimeinen näytä oudolta? 

Aikamerkinnässäkin on pilkun jälkeen desimaali. Tuo aika voi olla vaikkapa urheilutulos 12 minuuttia ja 7,10 sekuntia, yli 7 sekuntia + yksi sekunnin kymmenysosa. Juoksumatkoilla aika otetaan sekunnin sadasosien tarkkuudella.

Vierailija
52/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin epäloogiselta näyttää päiväysmerkintä tyyliin 2025-12-6.

Niin näyttää, koska se on väärin. Tarkoitit ehkä 2025-12-06 tai 20251206. Looginen se on siksi, että kuten muutenkin numeroissa, enemmän merkitsevät ovat aina vasemmalla.

Vierailija
53/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää sama jengi varmaan sekoaa, jos niille paljastaa, ettei suomeksi kirjoitetakaan järjestysnumeroita käyttämällä risuaitaa. 

Vierailija
54/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellossa on kaksoispiste, onko tämä viallinen?

Vierailija
55/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti te ikäihmiset järkytytte. Missä resilienssi? Kadonnut leveän kermaperseen myötä?

Mistä päättelit, että joku olisi tästä järkyttynyt? Luitko jonkun iltapäivälehden otsikkoa, jossa joku järkyttyi ja pian joku kielitoimiston ihminen jyrähtää samasta asiasta?

Tämän ketjun otsikon luin. Etkö sinä lukenut ennenkuin aloit sönköttää, Pasi?

"Olen lapsesta asti oppinut, että kellonaika kirjoitetaa "13:00". Olin järkyttynyt, kun virallinen ohje sanookin "13.00"."

Vierailija
56/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein epäloogisin on Usan päivämäärän järjestys: vuosi-päivä-kuukausi.

Kyllähän sen pitäisi mennä järjestyksessä joko pienestä yksiköstä suureen tai päinvastoin, mutta tuossa ei ole mitään tolkkua.

Olen samaa mieltä, mutta siellä ajatellaan niin, että kalenteria selattaessa ensin katsotaan kuukausi, sitten päivä. 

Vierailija
57/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän ja milloin Suomessa on tämä huonompi tapa keksitty?

Aika yhtenäistää pois tästä jo pikkuhiljaa.

Miksi tapa on sinusta huonompi?

Se on huono, koska päivämäärä ja kellonaika erottuvat tällöin huonosti toisistaan. On selkeää, että kellonajassa on kaksoispiste ja päivämäärässä piste, koska usein nämä kirjoitetaan peräkkäin, niin on hyvä, että ne myös helposti erottaa toisistaan.

Vierailija
58/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. Sinun mielipide ei vaikuta.

Vierailija
59/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellossa on kaksoispiste, onko tämä viallinen?

On, ota tuloste mukaan tuosta pilkunviilaajien nettisivusta ja palauta kello kauppaan, niin saat rahat takaisin.

Vierailija
60/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun otsikon luin. Etkö sinä lukenut ennenkuin aloit sönköttää, Pasi?

"Olen lapsesta asti oppinut, että kellonaika kirjoitetaa "13:00". Olin järkyttynyt, kun virallinen ohje sanookin "13.00"."

Ja sinä päättelit, että hän ikäihminen, koska oppi lapsena jotain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi