Suomen syntyvyys oli äsken Euroopan kärkeä mutta romahti lapsista tuli luokkakysymys
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011374125.html
Juttu on maksumuurin takana, mutta ei luulisi kenellekään tulevan yllätyksenä, että hyvätuloiset uskaltavat hankkia lapsia. Maapallo toki kiittää
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Teit 30 vuotta opettajan töitä ja nyt sut irtisanotaan 50-vuotiaana. Sun pitää myydä kesämökki ja ostaa niillä rahoilla ruokaa.
No, onhan se oikein.
Onneksi ne jotka muuttaa muualta Suomeen saa asumistukea ja toimeentulotukea.
Fakta on, ettei moni vaan halua lapsia. Ainakaan ennen kuin täyttää 40v. Monilla olisi varaa lapsiin, hyvä parisuhde ja kykyä huolehtia lapsia, mutta näistäkään moni ei tee lapsia. Syy, moni kokee lastenkasvatuksen työleirinä, mitä se onkin. Ihmiset uskaltaa tehdä enemmän itsensä näköisiä valintoja.
Sä saat pelkän 595 netto työmarkkinatuen, kun teit 30 vuotta opettajan töitä.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.
Miksi teit syntiä ja ostit kiinteistöjä. Olisit ryyppännyt, matkustellut ja shoppaillut vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi raskaana olevia/synnyttäneitä naisia kohdellaan ihan helvetin ala-arvoisesti! Kuka hitto uskaltaa enää lisääntyä tässä maassa???
Synnäreitä on 2010-luvulta alkaen lakkautettu systemaattisesti. Joillakin välimatkat alkaa olla sellaisia että lapsia syntyy enenevissä määrin tien varrella autoon. On varmaan sellainen "elämys" että jää helposti lapsiluku yhteen. Lisäksi synnyttäneestä äidistä ei huolehdita pätkän vertaa. Varmaan joka toisella raudanpuutetta yms, mutta kärsi kärsi niin kirkkaimman kruunun saat.
Tämähän tässä onkin huvittavinta, kotisynnytys tuomittiin äänekkäästi vähän aikaa sitten mediassa, mutta tienvarsi- ja parkkihallisynnytykset ei saa samanlaista kohua osakseen.
Koti on hyihyi, mutta likainen auto tienvarressa on aivan jees paikka. Karsitaan lisää synnäreitä vaan! T: hallitus.
Jos ryyppää, shoppailee vaatteita ja matkustaa saa toimeentulotukea ja asumistukea, jos ei omista mitään ja asuu vuokralla.
Mutta jos on säästänyt kiinteistöihin niin ei saa.
Vierailija kirjoitti:
No nyt, niitä luokkia sitten taas yhtäkkiä onkin, joten miten on? Onko myös Suomi luokkayhteiskunta vai ei?
Hyväosaiset/korkeakoulutetut sanoo että luokkia ei ole koska he pelkäävät että heidän täytyy luopua omista rahoista jotta tuloerot kaventuisi.
Asuntovelkaisille voi tulla paineita töissä. Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen tammikuusta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä suunta jos lapsia hankitaan vaan hyviin olosuhteisiin. Tuleepa vähemmän huostaanotettuja tapauksia.
Olisi kiva nähdä tästä tilastoja. Jostain luin, että lastensuojelun asiakkuuksissa on ollut hurjaa nousua. Miksi asiakkuudet lisääntyy, jos lapsia syntyy pääasiassa hyväosaisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt, niitä luokkia sitten taas yhtäkkiä onkin, joten miten on? Onko myös Suomi luokkayhteiskunta vai ei?
Hyväosaiset/korkeakoulutetut sanoo että luokkia ei ole koska he pelkäävät että heidän täytyy luopua omista rahoista jotta tuloerot kaventuisi.
Joo, mä haluan pitää omat työlläni tienaamat rahat enkä antaa niitä muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä suunta jos lapsia hankitaan vaan hyviin olosuhteisiin. Tuleepa vähemmän huostaanotettuja tapauksia.
Olisi kiva nähdä tästä tilastoja. Jostain luin, että lastensuojelun asiakkuuksissa on ollut hurjaa nousua. Miksi asiakkuudet lisääntyy, jos lapsia syntyy pääasiassa hyväosaisille?
Lasuja tehdään vuosi vuodelta enemmän. Suomesta on tullut totalitäärinen ilmiantoyhteiskunta lapsiperheiden osalta. Lastensuojelun rooli on toimia salaisena poliisina joka huostaa lapset jos perheet tekevät jotain mikä aiheuttaa "huolta".
Tämä artikkeli vahvisti sen, mitä täällä palstalla olen aavistellut: korkeakoulutetut hankkivat lapsia, kun taas vapaaehtoisesta lapsettomuudesta möykkäävät ovat matalasti koulutettuja.
Tosi moni tulee asumaan eläkkeellä vuokralla. Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja moni on tuhlannut rahat matkustamiseen. Ei ole puskuria irtisanomisen varalle tai sairastumisen.
Vierailija kirjoitti:
Fakta on, ettei moni vaan halua lapsia. Ainakaan ennen kuin täyttää 40v. Monilla olisi varaa lapsiin, hyvä parisuhde ja kykyä huolehtia lapsia, mutta näistäkään moni ei tee lapsia. Syy, moni kokee lastenkasvatuksen työleirinä, mitä se onkin. Ihmiset uskaltaa tehdä enemmän itsensä näköisiä valintoja.
Minulla ehkä olisi varaa lapsiin. Bruttona tienaan 3600e ja nettona 2500e. Nyt kun maksan kaikki laskut yms elämisen niin 500e jää ylimääräistä joka kuukausi, ne rahat sijoitan. Jos tekisin lapsia niin en voisi sijoittaa.
Minua ei myöskään houkuttele lapsi koska koen että se rajoittaa elämääni, joudun hoitamaan sitä ja se vie liikaa aikaa. Nautin siitä kun työpäivän jälkeen saan olla rauhassa kotona vaikka alasti.
Koen myös että koko minun aikuisikäni ajan suomi on mennyt vain surkeampaan suuntaan, milloinkaan ei ole tapahtunut sitä käännettä parempaan. Myös ilmapiiri on suomessa huono, ihmiset ovat ilkeitä,itsekkäitä ja tyhmiä.
M34
Sain lapsen toisessa eu-maassa. Ystävä Suomessa oli samaan aikaan raskaana. Kun hän kävi neuvolassa hoitajien saarnoja kuulemassa, minä sain käydä erikoislääkärillä saman verran. Ultrattiin joka kerta, jo niin halusin. Minäkään en maksanut tuosta mitään, kuten ei tietenkään ystävä Suomessakaan. Koin, että raskauspahoinvoinnit yms otettiin vakavasti ja sairaslomaa kirjoitettiin hyvin herkästi.
Lapsi syntyi sairaalassa. Minkäänlaista laskua en siitä koskaan saanut. Ystävä Suomessa sai. Lapsi meni päivähoitoon, kuten ystävän lapsi Suomessa. Ph-maksut ovat samaa luokkaa, ehkä meillä vähän vähemmän. Lapsilisää saan 255 kuussa, kaveri Suomessa huomattavasti vähemmän. Näissä on eroa.
"Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."
"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
Vierailija kirjoitti:
Tämä artikkeli vahvisti sen, mitä täällä palstalla olen aavistellut: korkeakoulutetut hankkivat lapsia, kun taas vapaaehtoisesta lapsettomuudesta möykkäävät ovat matalasti koulutettuja.
Nykyään se menee niin että korkeastikoulutetut tekevät enemmän lapsia koska heillä on enemmän rahaa ja heillä on enemmän aikaa/voimia hoitaa lapsia. Itse olen matalasti koulutettu amis ja en minä lapsia halua mutta en mä asiasta kylläkääm möykkää.
M34
Vierailija kirjoitti:
Asuntovelkaisille voi tulla paineita töissä. Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen tammikuusta alkaen.
No tämä ei ainakaan työilmapiiriä sitten tule parantamaan, päinvastoin, se heikentää sitä, kaikki omat huolimattomuuden ja mokat tullaan sälyttämään muiden harteille tilanteen sen salliessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se menee niin että korkeastikoulutetut tekevät enemmän lapsia koska heillä on enemmän rahaa ja heillä on enemmän aikaa/voimia hoitaa lapsia. Itse olen matalasti koulutettu amis ja en minä lapsia halua mutta en mä asiasta kylläkääm möykkää.
M34
Ravintola-alalla ja kaupoissa ollaan viikonloput töissä ja palkka pieni. Ei ole iltistä viikonloppuna eikä iltaisin kuin 17. 00 asti. Kauppa on auki klo 23.00 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi raskaana olevia/synnyttäneitä naisia kohdellaan ihan helvetin ala-arvoisesti! Kuka hitto uskaltaa enää lisääntyä tässä maassa???
Synnäreitä on 2010-luvulta alkaen lakkautettu systemaattisesti. Joillakin välimatkat alkaa olla sellaisia että lapsia syntyy enenevissä määrin tien varrella autoon. On varmaan sellainen "elämys" että jää helposti lapsiluku yhteen. Lisäksi synnyttäneestä äidistä ei huolehdita pätkän vertaa. Varmaan joka toisella raudanpuutetta yms, mutta kärsi kärsi niin kirkkaimman kruunun saat.
Juuri näin. Naisten terveydestä ei pidetä huolta ja tässä on seuraukset. Itse olen teini-iästä kärsinyt raudanpuutteesta ja anemiasta. Hb oli alimmillaan 90. Olen saanut yhden rautainfuusion tässä viimeisen 20 vuoden aikana tähän "muotivaivaani". Se auttoi ehkä vuodeksi.
Parhaat lisääntymisvuodet meni järkyttävän väsymyksen, levottomien jalkojen ja tusinan muun oireen kourissa, kunnes olin niin loppu, että jouduin jäämään pitkälle sairaslomalle ja kilpirauhaseni lakkasi toimimasta siinä rytäkässä. Silloin vasta reagoitiin, kun multa meni työkyky. Eipä siinä tullut mieleen lapsia alkaa väsäämään.
Tämä lienee ennen kaikkea henkilökohtainen tragedia, en saanut omaa perhettä, mutta voi kyse olla laajemmastakin ongelmasta. Naisten terveys ei kiinnosta, vaikka kukaan tuskin sairaana alkaa niitä muksuja tekemään.
Nyt olen sitten terapiassa. Masennuin, koska koin elämäni valuneen hukkaan, vaikka tilanne olisi ollut korjattavissa rautainfuusioilla. Millainen elämä mulla olisi voinut olla, jos olisin saanut apua ja jaksamiseni olisi ollut terveen ihmisen tasolla? Vuosikymmenet ramppasin lääkärissä oireideni takia, mutta en saanut apua ennen romahdusta. Levottomiin jalkoihin tarjottiin parkinsoniin tautiin annettavaa lääkitystä. En sitä huolinut, koska intuitio kertoi, että kyse on muusta.
Tämä on vain yksi surullinen tarina. Varmasti löytyy monia muitakin. Naisten sairaudet laitetaan helposti jonkun henkisen oireilun piikkiin. Kun kuntoni romahti, selitykseksi tarjottiin ensimmäisenä masennusta ja mielialalääkkeitä, vaikka kyse oli koko ajan ollut fyysisistä ongelmista.
Teit 30 vuotta opettajan töitä ja nyt sut irtisanotaan 50-vuotiaana. Sun pitää myydä kesämökki ja ostaa niillä rahoilla ruokaa.
No, onhan se oikein.