Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheelliset: Miten toimitte lapsivihamielisten ystävienne kanssa? Onko välit menneet vai siedättekö?

Vierailija
23.07.2025 |

Täällä juuri tuli vastaan joku henkilö, joka ei kuulemma näe ystäviään kuin silloin kun he voivat liikkua ilman lapsia. Minusta tämä kuulosti ihan käsittämättömältä: joku vihaa lapsia niin paljon että ei haittaa vaikka ei pystyisi ystäviään näkemään. Ja ystävän pitäisi aina järjestää lapsivapaa tätä itsekästä varten. Millainen ihminen edes kutsuu itseään toisen ystäväksi jos ei siedä hänen lapsiaan?

Eri asia tietysti jos toive nähdä ilman lapsia lähtee lapsen vanhemmasta. Tai on toive joskus tehdä jotain (esim. käydä festareilla) ja lapsia ei voi ottaa mukaan.

Tuntuu jotenkin että taustalla on joku ajatus, että lapset/lapsettomuus on joku invidualistinen itsensäilmaisun tapa: Minä olen valinnt tämän elämäntyylin ja sinä tuon. Lapset eivät kuitenkaan ole mitään lemmikkejä, tai elämäntyyli. He ovat eläviä ja hengittäviä persoonia ja ystävällesi luultavasti elämän tärkeimmät ihmiset.

Jos vihaat ystäväsi lapsia, et ole tosiystävä.

Kommentit (238)

Vierailija
81/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. onkin eläinvihamielinen. Poistakaa numero puhelimen muistista ja/tai laittakaa vielä numeron estokin varmuuden vuoksi.

Vierailija
82/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun tapaan ystäviäni, haluan viettää aikaa nimenomaan heidän kanssaan - en heidän lastensa, puolisojensa, sisarustensa, sukulaistensa, naapureidensa tai vaikkapa työkavereidensa. Haluan ottaa rennosti omassa tutussa kaveriporukassa. Tyttöjen saunailtaan kun yksi yrittää tuoda taaperon, toinen kylkeen kiinni kasvaneen puolison, kolmas serkun joka tarvitsi äkillisen yösijan... huhhuh. Siinä vaiheessa jää kyllä itse mielummin kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin, voi sitä käydä katsomassa, mutta ei siitä tapaa tartte tehdä. 

Kyllä mua aika naurettavana pidettäisiin, jos suuttuisin siitä, etteivät ihmiset halua viettää aikaa lemmikkitarantellani kanssa ja ihastella sitä. Suurin osa varmaan sanoisi minulle, että kaikki vaan eivät pidä hämähäkeistä eivätkä halua koskea niihin ja minun tulee se ymmärtää. 

Miksi tuota ei ymmärretä jos kyseessä on lapsi?"

Oletko aivan varma, että tarantella vertautuu ihmislapseen, että kyse on aivan samasta asiasta? Milloin suomalaisakat vieraantuivat näin täysin lapsista?

Vierailija
84/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOL. Nykyään lapsivihaksi määritellään mielivaltaisesti mitä sattuu.Se että haluaa elää lapsivapaata elämää, ei liity lasten vihaamiseen. Siinä nautitaan omasta vapaudesta ja onnesta. Viha sen sijaan kuluttaa ihmistä ja se on haitallista.

Mikä kiikastaa kun et hyväksy muiden elämää - mutta oletat että muiden pitää hyväksyä sinun elämäsi kuten sinä tahdot? Miksi olet niin itsekäs? Vaadit muilta mutta et itseltäsi.

En nyt ihan ymmärrä mitä haet takaa tällä kommentilla? Ap

Sitä, että jos haluaa nähdä ystäviään aikuisten kesken ilman näiden lapsia, ei tarkoita, että vihaisi lapsia, vaan että on kivempaa viettää aikaa ystävien kanssa ihan aikuisporukalla.

Yleensä perheellisiä ystäviä näkee niin, että m

Aloituksessa puhuttiin tilanteesta, jossa vaaditaan että lapset eivät saa olla koskaan mukana koska ei pidä lapsista. Ymmärrän kyllä sen jos ehdottaa että voisi järjestää lapsivapaan, jotta päästään terassille. Mutta sitä en ymmärrä että jos lapsivapaa ei onnistu, ei ole vaihtoehtona nähdä niin että lapset ovat mukana. Ihan kuin ystävän lapsilla olisi joku rutto.

Minulle ainakin ystävyydessä tärkeintä on se toisen seura, ja yhteinen aika järjestetään tavalla tai toisella realiteettien puitteissa.

Ap

No he eivät pidä lapsista ja sillä siisti. Et voi vaatia muita ihmisiä pitämään lapsista tai sinun lapsistasi. 

Eihän se ole yhteistä aikaa, jos lapset keskeyttävät ja vaativat huomiota. Terassille ei ole järkevää ottaa lapsia mukaan, jos sinne edes lapsia päästetään. Eri 

Vierailija
85/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu. Jos kaikki ei pyöri ystävän lapsen ympärillä, se tulkitaan heti lapsivihamieliseksi. Aikuisilla on myös omat asiat ja tarpeet. Kaikki ei vaan pyöri aina lasten pillin mukaan. Tämä pitää ymmärtää. 

Vierailija
86/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu. Jos kaikki ei pyöri ystävän lapsen ympärillä, se tulkitaan heti lapsivihamieliseksi. Aikuisilla on myös omat asiat ja tarpeet. Kaikki ei vaan pyöri aina lasten pillin mukaan. Tämä pitää ymmärtää. 

Ei mun oma elämäkään pyöri vaan lasten ympärillä, vaikka mulla lapsia onkin. Enkä tykkää yleensä muiden lapsista. Suurin osa lapsista on ärsyttäviä, omat on ihania, joskus hekin ärsyttäviä. Jokainen tykkää omista lapsistaan eniten.

Vierailija
87/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin, voi sitä käydä katsomassa, mutta ei siitä tapaa tartte tehdä. 

Kyllä mua aika naurettavana pidettäisiin, jos suuttuisin siitä, etteivät ihmiset halua viettää aikaa lemmikkitarantellani kanssa ja ihastella sitä. Suurin osa varmaan sanoisi minulle, että kaikki vaan eivät pidä hämähäkeistä eivätkä halua koskea niihin ja minun tulee se ymmärtää. 

Miksi tuota ei ymmärretä jos kyseessä on lapsi?"

Oletko aivan varma, että tarantella vertautuu ihmislapseen, että kyse on aivan samasta asiasta? Milloin suomalaisakat vieraantuivat näin täysin lapsista?

Asiahan on tismalleen sama: joku ei pidä jostakin eikä niiden lähellä halua olla. Miksi lapsista olisi muka pakko pitää? Ei ole mitään pakkoa. 

Vierailija
88/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on joitain ystäviä, jotka katosivat kuin Pieru Saharaan, kun sanoin että saa tulla vauvaa katsomaan. Jos ei käy katsomassa ystävän vauvaa, ei ole ystävä. Piste. Emme ole enää ystäviä, toki tervehdin jos tulevat kadulla vastaan.

Oma ystäväporukkani on ollut kasassa lähes 20 vuotta, sieltä peruskouluikäisestä asti, osalla on jo lapsia mutta yhtäkään en ole livenä koskaan nähnyt, ja hyvin pyyhkii. 👍🏻 Kyselen perhearjen kuulumiset meidän aikuisten välisissä tapaamisissa ja se riittää.

Vierailija
89/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana sitä mieltä, että en pidä lapsista, ja totta oli, että en osannut olla heidän kanssaan. En ehkä vieläkään. Mutta nyttemmin olen oppinut, että ei minun tarvitse olla lääpälläni kaikkiin lapsiin. En ole kaikkiin aikuisiinkaan. Toisten kanssa synkkaa, toisten kanssa ei, toiset ovat ärsyttäviä tai jopa hurmaavia. Otan lapset yksilöinä enkä niputa heitä samaan "lapset" -massaan.

Aikuistapaamisessa pätee lasten mukaantulon suhteen sama kuin aikuistenkin. Eli haluanko tavata sinut kahden kesken vai onko ok, että mukaan tulee kolmas, joka ei jaa samoja kiinnostuksenkohteita kuin me.

Ja voihan olla, että lapsettomalle ystävällesi on yksinkertaisesti liian kipeää nähdä sinut ja se, mitä häneltä puuttuu?

Vierailija
90/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan näin, että riippuu täysin lapsista. 

Minulla on yksi ystävä, jonka kanssa en halua viettää, jos tällä on 4v lapsi mukana. Lapsen annetaan meuhkata, huutaa ja juosta ilman mitään rajoituksia ja se todella huono käytös ja jatkuva melu vie minulta järjen sekä kaiken jaksamisen kyvyn. Jos tämä lapsi on mukana, I'm out.

Mutta minulla on myös ystävä, jolla on aivan ihanat hyväkäytöksiset ja rauhalliset 4- ja 6v lapset. Näiden kanssa vietän mielelläni aikaa koko porukalla. Eivät huuda ja juokse niin, että koko ajan saa pelätä millon jää pyöräilijän alle kevyenliikenteenväylällä tai juokse auton alle.

On vissi ero, millaisten lasten kanssa jaksaa olla. Toiset on kasvatettu hyvin ja no, toiset.. 

Vierailija
91/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lasten kanssa kyläily - etenkin taaperoiden - on aika uuvuttavaa sekä vanhemmille että niille kavereille. Jos oikeasti haluaa jutella kaverin kanssa ilman jatkuvaa keskeytysrumbaa niin helpompi tavata vaikka tunnin verran silloin kun lapset tekevät jotain muuta tai joku vahtii. Jotkut lapset oikein liimautuu äitiin kun huomaa että joku muu vie huomion. Vauvat on sitten erikseen, pieni vauva nukkuu ja tuhisee ja vaikka vauvaa syöttäessä pystyy hyvin juttelemaan. Ja siinä vaiheessa kun lapset ovat eskarilaisia he eivät yleensä enää riipu vanhempien hihassa koko ajan ja seurustelu sujuu jo ihan hyvin.

Tämä ei ole mitään lapsivihaa vaan ihan elämän realiteetteja. Lapsi vie valtavasti aikaa ja energiaa. Itsellä on monta kaveria joilla on lapsia ja tuota rataa ne vierailut on menneet. Ne vanhemmat siinä on enemmän huokailleet että pitää järjestää lapsenvahti seuraavalla kerralla kun parin tunnin aikana nipin napin ehti parit kuulumiset vaihtaa. Mutta kun lapsenvahdit on kiven alla niin harvoin tuota tapahtuu.

Vierailija
92/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni on seitsemän vuotias lapsi. Keskustelusta ei tule mitään, koska lapsi koko ajan keskeyttää. Yhtä lausetta ei saa sanottua loppuun. Lapsi mankuu ja odottaa, että aikuiset katsovat hänen pelaamistaan tietokoneella. Lapsen äiti ei sano mitään ja selvästi pahastuu, jos minä komennan. Ongelma on lasten kasvatuksessa, ei niinkään lapsivihamielisyydessä. Pikku Napoleonin kanssa sitä saa olla aika itsekseen. Kumma homma, kun nykyään ei lapsista tykätä.

Vierailija
93/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävälläni on seitsemän vuotias lapsi. Keskustelusta ei tule mitään, koska lapsi koko ajan keskeyttää. Yhtä lausetta ei saa sanottua loppuun. Lapsi mankuu ja odottaa, että aikuiset katsovat hänen pelaamistaan tietokoneella. Lapsen äiti ei sano mitään ja selvästi pahastuu, jos minä komennan. Ongelma on lasten kasvatuksessa, ei niinkään lapsivihamielisyydessä. Pikku Napoleonin kanssa sitä saa olla aika itsekseen. Kumma homma, kun nykyään ei lapsista tykätä.

Ja olet päättänyt olla tykkäämättä KAIKISTA lapsista? Joo kaverisi lapsi vaikuttaa kyllä huonosti kasvatetulta

Vierailija
94/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOL. Nykyään lapsivihaksi määritellään mielivaltaisesti mitä sattuu.Se että haluaa elää lapsivapaata elämää, ei liity lasten vihaamiseen. Siinä nautitaan omasta vapaudesta ja onnesta. Viha sen sijaan kuluttaa ihmistä ja se on haitallista.

Mikä kiikastaa kun et hyväksy muiden elämää - mutta oletat että muiden pitää hyväksyä sinun elämäsi kuten sinä tahdot? Miksi olet niin itsekäs? Vaadit muilta mutta et itseltäsi.

En nyt ihan ymmärrä mitä haet takaa tällä kommentilla? Ap

Sitä, että jos haluaa nähdä ystäviään aikuisten kesken ilman näiden lapsia, ei tarkoita, että vihaisi lapsia, vaan että on kivempaa viettää aikaa ystävien kanssa ihan aikuisporukalla.

Yleensä per

No he eivät pidä lapsista ja sillä siisti. Et voi vaatia muita ihmisiä pitämään lapsista tai sinun lapsistasi. 

Eihän se ole yhteistä aikaa, jos lapset keskeyttävät ja vaativat huomiota. Terassille ei ole järkevää ottaa lapsia mukaan, jos sinne edes lapsia päästetään. Eri 

Eli toisin sanoen sinulle on tärkeintä saada terassiseuraa? Ei ole niin väliä jos et näe tätä ihmistä, jota nimität ystäväksesi.

Vierailija
95/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on joitain ystäviä, jotka katosivat kuin Pieru Saharaan, kun sanoin että saa tulla vauvaa katsomaan. Jos ei käy katsomassa ystävän vauvaa, ei ole ystävä. Piste. Emme ole enää ystäviä, toki tervehdin jos tulevat kadulla vastaan.

Oma ystäväporukkani on ollut kasassa lähes 20 vuotta, sieltä peruskouluikäisestä asti, osalla on jo lapsia mutta yhtäkään en ole livenä koskaan nähnyt, ja hyvin pyyhkii. 👍🏻 Kyselen perhearjen kuulumiset meidän aikuisten välisissä tapaamisissa ja se riittää.

Kuulostaa enemmän joltain etäisemmältä harrastusporukalta kuin ystäviltä.

Vierailija
96/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain joskus neuvon että ei kannata niinkään kuunnella mitä ihmiset sanovat tai miten he toimivat ns. vertaistensa aikuisten kanssa. Jos haluaa selvittää ihmisen luonteen, kannattaa tarkkailla miten suhtautuu lapsiin ja eläimiin erityisesti silloin kun ajattelee ettei kukaan näe.

Mitä minun luonteestani kertoo se, että pidän aika lailla kaikista eläimistä, ystävilläni on niitä hevosista liskoihin, mutten lapsista? Hämähäkkiä ei kenelläkään ole, eikä käärmeitä, mutta niitäkin kohtaan olen utelias ja halukas tapaamaan, kunhan minun ei oleteta koskettavan niitä. Näille tavanomaisimmille höpöttelen vaikka tuntikausia, silittelen ym. Lapsista en sen sijaan erityisemmin pidä (kyllä, itsellänikin on yksi), heihin suhtaudun kohteliaasti. Voin ihastella jotain, mitä he minulle esittelevät, kysyäkin jotain, mutta lyhyesti. En ota itse kontaktia heihin, toisin kun eläimiin, jolleivät itse ota kontaktia minuun. 

Vierailija
97/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lemmikki voi olla joillekin kaikkein tärkein vaalimisen kohde. En väheksyisi ihmisen ja lemmikin suhdetta.

Lemmikin ja ihmisen suhde on silti täysin eri asia kuin vanhemman ja lapsen suhde. Niitä ei voi oikein verrata kun ovat täysin eri asia.

Sinä väheksyt tuota ihmisen ja lemmikin suhdetta. Sano se myös niille kavereillesikin, joilla on jokin lemmikki.

Itselläni ei ole lemmikkiä, mutta samaistun heihin. On loukkaavaa tuo asenteesi.

Miten on väheksymistä sanoa että lemmikki ja lapsi ovat täysin eri asia? Tottakai ne ovat täysin eri asia. Lemmikki on lemmikki, eläin. Lapsi on perheenjäsen, jälkeläinen, ihminen. Lapsi ei ole lemmikki ja lemmikki ei ole lapsi.

Vierailija
98/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain joskus neuvon että ei kannata niinkään kuunnella mitä ihmiset sanovat tai miten he toimivat ns. vertaistensa aikuisten kanssa. Jos haluaa selvittää ihmisen luonteen, kannattaa tarkkailla miten suhtautuu lapsiin ja eläimiin erityisesti silloin kun ajattelee ettei kukaan näe.

Mitä minun luonteestani kertoo se, että pidän aika lailla kaikista eläimistä, ystävilläni on niitä hevosista liskoihin, mutten lapsista? Hämähäkkiä ei kenelläkään ole, eikä käärmeitä, mutta niitäkin kohtaan olen utelias ja halukas tapaamaan, kunhan minun ei oleteta koskettavan niitä. Näille tavanomaisimmille höpöttelen vaikka tuntikausia, silittelen ym. Lapsista en sen sijaan erityisemmin pidä (kyllä, itsellänikin on yksi), heihin suhtaudun kohteliaasti. Voin ihastella jotain, mitä he minulle esittelevät, kysyäkin jotain, mutta lyhyesti. En ota itse kontaktia heihin, toisin kun eläimiin,

Varmaan siitä että olet pettynyt ihmisiin ja samaistut enemmän eläimiin. Et pidä omasta lapsestasi?

Vierailija
99/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön haasteet on aika iso tekijä pienten lasten vanhempien kohdalla. Asuvat yleensä aika kaukana keskustasta, ja haluaisivat että joku tulee heidän luokseen sen sijaan että tulisivat lapsineen vaikka keskustaan kahville ja silloinkin päiväuniajat yms huomioiden. Tapaamiset peruuntuu herkästi kun lapset sairastelee, ja mikään spontaani näkeminen ei tietenkään onnistu. Lisäksi usein puhuvat vain lapsistaan.

Vierailija
100/238 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ei ole kohteliasta sanoa ettei pidä lapsista"

Sanotko myös ettet pidä vanhuksista? Ettet pidä vaikka japanilaisista? Sanotko että et tykkää vaaleatukkaisista? Et pidä CP-vammaisista?

Niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi