Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Vuokranantajien kärsimys: "Ei löydy maksukykyisiä ja vastuullisia asukkaita"

Vierailija
23.07.2025 |

Asuntosijoittajan omistama asunto Itä-Helsingissä on ollut tyhjillään maaliskuusta lähtien.

-Olen jo tiputtanut vuokraa kymmenen prosenttia, mutta silti hyvää vuokralaista on vaikea löytää. Ongelma ei ole enää hinta vaan se, ettei löydy maksukykyisiä ja vastuullisia asukkaita.

https://yle.fi/a/74-20173168

Kommentit (705)

Vierailija
661/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin maksukykyisiä? Jos et ole töissä niin Kela maksaa vuokran.

Ei maksa!

Vierailija
662/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku valitsee asunnon sijainnin, joku vuokran, joku jonkun muun asian perusteella. Varmaan pitäisi olla koulutus vuokranantajaksi haluaville, jossa käytäisiin näitä perusfaktoja, kuinka saan helposti hyvän vuokralaisen, läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei löydykään jonnekin Itä-Helsinkiin. Kuka sinne haluaa, jos on varaa kerran asua Helsingissä?

Itse olen katsellut pk-seudulta asuntoja, mutta kaikki on aivan törkeän hintaisia. Tai sitten niissä on joku 80-luvulla viimeksi uusittu keittokomero. Minähän en muuta asuntoon, jossa ei ole kunnon keittiötä.

Löytyy se kunnollinen vuokralainen, kun pistää hinnan kohdilleen ja kunnostaa sen asunnon ihmisten asumuksen näköiseksi.

Tuohan onkin edullinen verrattuna kantakaupunkiin. Kantakaupungissa vastaavasta maksaisi paljon enemmän. 

Vierailija
664/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mahdollinen vuokralainen tuohon kämppään on opiskelija, sanoisin. 

Eli elokuussa onnistuu. Jos ei, kannattaa vuokraa tiputtaa vielä viitisen prosenttia. 

Vierailija
665/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei koskaan saa mihinkään kämppäänsä enää asujaa ja lainat kaatuu niskaan. 

Vierailija
666/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain Kela- asiakkaita. Tätä on ollut jo vuosikausia, mutta pahentunut.  Tai sitten kaikki maksattavat Kelalla vaikka ei tarvetta?

Vierailija
667/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saas nähdä mitä ensi vuodesta tulee, kun potkulaki tulee voimaan 1.1.2026. 

Mitä se sinuun vaikuttaisi kun olet koko ikäsi loisinut tuilla eikä suunnitelmiin kuulu työnteko jatkossakaan?

Minulla on cv 2 sivua. 

Joten sorry siitä. 

Ensimmäisellä sivulla pärstävärkki ja toisell pärse?

Ei vaan yksi työpaikka per rivi.

Kertoo siitä että yksikään työnantaja ei ole sinua halunnut pidempään pitää. Minunkin cv mahtuu yhdelle sivulle vaikka olen kovan tason asiantuntija ja olen julkaissutkin. Palkka reilut 130 000€/vuosi.

Vierailija
668/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on ne hehkutus-uutiset kuinka 30-kymppinen Sirpa asuntosijoittaja nauttii elämästään pian miljonäärinä ja vetäytyy pois työelämästä ?

Vierailija
669/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä keleillä tulee heti mieleen yksi valtti, jolla vuokranantaja voi erottautua edukseen: Ilmalämpöpumppu! On naurettavaa, miten monesta vuokra-asunnosta puuttuu tällainen perusasia, ihan niin kuin vuokralaiset ei olis ihmisiä ja joutavat kärvistelemään kuumassa asunnossa.

Vuokralaisen ei ole mikään pakko kärvistellä kuumassa, vuokralainen voi hankkia siirrettävän ilmastointilaitteen kotiinsa. Vuokranantajana en todellakaan ylimääräisiä huollettavia laitteita asuntoon hanki, koska ei ole mitään lupausta että vuokralainen tuollaista vaivautuu huoltamaan. Yksi vuokralainen harjoitti kolmessa vuodessa kolme jääkaappia, jokainen laite on riski.

Kyse ei ole siitä, etteikö vuokranantaja haluaisi asukkaan viihtyvän, vaan siitä että keskiverto ihminen yksinkertaisesti ei pidä yhtä hyvää huolta toisen omaisuudesta kuin omastaan. 

Vierailija
670/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti KAIKKI vuokranantajat tajuavat nyt pudottaa ihan omatoimisesti tuon ainakin 10% vuokrasta pois, koska muuten saattaa vuokralaiset nykytuloilla tai niiden tyystin puuttuessa ilmoittaa yhtäkkiä häippäsevänsä tai vaihtavansa halvempaan. Nyt on oikeasti pakko pudottaa niitä vuokria, sillä jos vuokralaiset eivät itse kehtaa pyytää vuokranalennusta tässä tilanteessa, niiden seuraava muuvi on suurella tod.näköisyydellä muuttaa halvempaan kaiken kallistuessa, tukien vähentyessä ja työpaikkojen kadotessa, ja sitten ei välttämättä löydykään niitä vuokralaisia laisinkaan.

Höpön löpön. Toivon että nykyiset muuttaisi pois niin voisin nostaa vuokria reilummin. Kun asunnot on hyvillä paikoilla niin ei ole laskupaineita vaan päin vastoin. 

Vierailija
671/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön, fyysisten rajoitteiden vuoksi. AINA maksanut vuokrani ajallaan. Valitettavasti vuokravakuus on tämän vuolsi Kelalta. Asumistuki menee suoraan vuokranantajalle.

Pidän asuntoni kunnossa; puhdistan lattiakaivot, ilmastointiluukut ym. säännöllisesti, laaja kotivakuutus, en jätä pesukoneita yksin pyörimään, minulla ei käy juurikaan vieraita, olen hiljainen, kotini on siisti. En juo lainkaan alkoa, en polta, en vietä epäsäänn  elämää, minulla ei ole eikä tule kotieläimiä, luottotiedot on kunnossa. Olen asunut samalla vuokranantajalla yli 20v, eikä minusta olen tehty häiriöilmoituksia. Olemukseni on siisti, asiallinen. 

Asunnon putkiremontin vuoksi hain vuokra-asuntoa yksityiseltä, mutta en saanut. Jatkoin sitten asumista nykyisen vuokranantajan toisessa asunnossa. 

Ihmettelen suuresti mediassa olevia juttuja kuinka vuokralaiset ovat tuhonneet asuntoja. Tunnen myös henkilön, joka on jättänyt usean asunnon vuokrat maksamatta, ja saa aina uuden asunnon yksityiseltä. 

Mikä vuokranantajien ihmistuntemuksen taso on, kun en itse saa asuntoa yksityiseltä? 

Vierailija
672/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, fyysisten rajoitteiden vuoksi. AINA maksanut vuokrani ajallaan. Valitettavasti vuokravakuus on tämän vuolsi Kelalta. Asumistuki menee suoraan vuokranantajalle.

Pidän asuntoni kunnossa; puhdistan lattiakaivot, ilmastointiluukut ym. säännöllisesti, laaja kotivakuutus, en jätä pesukoneita yksin pyörimään, minulla ei käy juurikaan vieraita, olen hiljainen, kotini on siisti. En juo lainkaan alkoa, en polta, en vietä epäsäänn  elämää, minulla ei ole eikä tule kotieläimiä, luottotiedot on kunnossa. Olen asunut samalla vuokranantajalla yli 20v, eikä minusta olen tehty häiriöilmoituksia. Olemukseni on siisti, asiallinen. 

Asunnon putkiremontin vuoksi hain vuokra-asuntoa yksityiseltä, mutta en saanut. Jatkoin sitten asumista nykyisen vuokranantajan toisessa asunnossa. 

Ihmettelen suuresti mediassa olevia juttuja kuinka vuokralaiset ovat tuhonneet asuntoja. Tunnen myös henkilön, joka on jättänyt usean asu

Tai millaisen mielikuvan sinä itsestäsi luot mahdollisille vuokranantajille?

Vierailija
673/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet milloin monivammainen ja milloin monisairas, lääkärit ei löydä kaltaisestasi lääketieteellisestä bingokortista mitään vikaa mutta vahingossakaan et ole töihin kuitenkaan menossa.

Jatkossa jos loukkaat autokolarissa niin sut saa irtisanoa. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei nykyään pääse.

Tai jos sairastut syöpään, muista olla yhtä tehokas kuin ennenkin. Hallitus muuten leikkasi sairaspäivärahaa. 3000 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa 1300 netto. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.  

Mä sain reilun palkankorotuksen kun sairastuin syöpään. Kannattaa hankkia sellaista osaamista että työnantaja haluaa sinut pitää. 

Vierailija
674/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä keleillä tulee heti mieleen yksi valtti, jolla vuokranantaja voi erottautua edukseen: Ilmalämpöpumppu! On naurettavaa, miten monesta vuokra-asunnosta puuttuu tällainen perusasia, ihan niin kuin vuokralaiset ei olis ihmisiä ja joutavat kärvistelemään kuumassa asunnossa.

Vuokralaisen ei ole mikään pakko kärvistellä kuumassa, vuokralainen voi hankkia siirrettävän ilmastointilaitteen kotiinsa. Vuokranantajana en todellakaan ylimääräisiä huollettavia laitteita asuntoon hanki, koska ei ole mitään lupausta että vuokralainen tuollaista vaivautuu huoltamaan. Yksi vuokralainen harjoitti kolmessa vuodessa kolme jääkaappia, jokainen laite on riski.

Kyse ei ole siitä, etteikö vuokranantaja haluaisi asukkaan viihtyvän, vaan siitä että keskiverto ihminen yksinkertaisesti ei pidä yhtä hyvää huolta toisen omaisuudesta kuin omastaan. 

Toivottavasti tuolla asenteella saat jonkun todellisen "lottovoitto"vuokralaisen. Ehkä kannattaisi luopua asuntojen vuokrauksesta kokonaan?

Vierailija
675/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne joilla on maksukykyä makselevat asuntolainaa. Ja tuollainen 700 yksiöstä kuulostaa utopialta. Kuka suostuu tuollaiseen.

Ai, mun mielestä ne joilla on maksukykyä ostavat asunnon rahalla. Ne joilla on jotain omaisuutta tai työpaikka, saavat sitä vastaan lainaa. Vuokralla voi asua kuka vaan, mutta luottotiedot menettänyt joutuu maksamaan enemmän, että saa sen vuokra-asunnonkin.

Kuule, 700 euroa yksiöstä pk-seudulla on halpa varsinkin kun asunto on kohtuullisen uusi. Monista vuokraluukuista on joutunut vielä viime vuonna maksamaan 850 - 1000 e.

Moni Hekallakin maksaa yksiöstä lähes 700 euroa tai jotkut jopa 1000 e.

Maksukykyinen nimenomaan ottaa lainaa tällä hetkellä vaikka pystyisikin käteisellä ostamaan. Sama raha sijoitettuna tuottaa enemmän kuin laina maksaa. 

Vierailija
676/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos te ahneet paskaasuntosijoittajat joskus edes ottaisitte niihin kymppiinne vaikka uuden jääkaapin kun sitä ei ole sitten 80 luvun vaihdettu vielä uuteen. Tai ne paskaiset muovimatot vaihdattaa pois.

No nyt on varaa valita. Pitäkää paskat kämppänne!

Sitten pitää nostaa vuokraa että nuo saa maksettua. Valintojahan tuo on, jos haluat vasta remontoidun asunnon uusilla kodinkoneilla niin sitten sinun täytyy maksaa enemmän vuokraa. 

Vierailija
677/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite henk koht eselleen asun kaduilla ja rappukäytävissä kuin annan ahneille vuokranantajille rahani. Puolet liikaa vuokrissa. Ilmanen wifi kaduilla ja ostoskeskuksissa ja latausmahdollisuus myös.

Vierailija
678/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti KAIKKI vuokranantajat tajuavat nyt pudottaa ihan omatoimisesti tuon ainakin 10% vuokrasta pois, koska muuten saattaa vuokralaiset nykytuloilla tai niiden tyystin puuttuessa ilmoittaa yhtäkkiä häippäsevänsä tai vaihtavansa halvempaan. Nyt on oikeasti pakko pudottaa niitä vuokria, sillä jos vuokralaiset eivät itse kehtaa pyytää vuokranalennusta tässä tilanteessa, niiden seuraava muuvi on suurella tod.näköisyydellä muuttaa halvempaan kaiken kallistuessa, tukien vähentyessä ja työpaikkojen kadotessa, ja sitten ei välttämättä löydykään niitä vuokralaisia laisinkaan.

Höpön löpön. Toivon että nykyiset muuttaisi pois niin voisin nostaa vuokria reilummin. Kun asunnot on hyvillä paikoilla niin ei ole laskupaineita vaan päin vastoin. 

Ei vuokralainenkaan niin tyhmä ole etteikö, huomaisi kusipäisen ja ahneen vuokranantajan. Onnea vaan alkavalle, ja ehkä piankin päättyvälle asuntosijoitusurallesi.

Vuokrahinnat jatkavat laskuaan. Itseasiassa lasku on vasta alussa, sillä mm. asumistukien leikkaukset vaikuttavat viiveellä koko vuokramarkkinoiden hintoihin.

Vierailija
679/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vuokralainenkaan niin tyhmä ole etteikö, huomaisi kusipäisen ja ahneen vuokranantajan. Onnea vaan alkavalle, ja ehkä piankin päättyvälle asuntosijoitusurallesi.

Vuokrahinnat jatkavat laskuaan. Itseasiassa lasku on vasta alussa, sillä mm. asumistukien leikkaukset vaikuttavat viiveellä koko vuokramarkkinoiden hintoihin.

Suurten kaupunkien keskustat autioituvat, kivijalkakaupat eivät enää kukoista. Valtion ja kuntien palvelut hajautuneet ja ovat suurelta osin netissä, joita hoidetaan eripuolilla Suomea.

En ryhtyisi enää asuntosijoittajaksi pääkaupunkiseudulle. Jos minnekään. Jatkossa epävarmoja vuosia.

Vierailija
680/705 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiedä mistä täältä paikkakunnalta löydän yksityisten asuntoja. Pitääkö niitä jostain s-marketin ilmoitustaululta mennä etsimään tai paikallislehden riveiltä kun ei ainakaan netissä missään näy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme