Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Vuokranantajien kärsimys: "Ei löydy maksukykyisiä ja vastuullisia asukkaita"

Vierailija
23.07.2025 |

Asuntosijoittajan omistama asunto Itä-Helsingissä on ollut tyhjillään maaliskuusta lähtien.

-Olen jo tiputtanut vuokraa kymmenen prosenttia, mutta silti hyvää vuokralaista on vaikea löytää. Ongelma ei ole enää hinta vaan se, ettei löydy maksukykyisiä ja vastuullisia asukkaita.

https://yle.fi/a/74-20173168

Kommentit (729)

Vierailija
701/729 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin maksukykyisiä? Jos et ole töissä niin Kela maksaa vuokran.

Nykyinen hallitus on leikannut kovalla kädellä yleistä asumistukea, joka on kattanut osan asumismenoista pienituloisilla eikä vain työttömillä. 

Niin, huomattava osa kansasta on vuosikausia, jopa vuosikymmeniä, elänyt käsi toisen (veronmaksajan) taskussa.

On kohtuullista leikata tukia, jokaisella on velvollisuus huolehtia asioistaan jättämättä niitä muiden maksettavaksi. 

Kyllä Suomesta edullisia vuokra-asuntoja, jopa ostettavia kohteita löytyy. Ei kaikkien tarvitse asua parhailla paikoilla, palvelujen ääressä jos ei ole varaa.

Itä-Suomesta saa kesän marjanpoiminnan tuloilla ostettua rivitalokaksion.

Ei onnistu, kesällä ei jaksa eikä ehdi. Meidän on lennätettävä marjanpoimijat maapallon toiselta laidalta. 

Suomi nousuun!

Vierailija
702/729 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin maksukykyisiä? Jos et ole töissä niin Kela maksaa vuokran.

Kelan tuilla eläjä ei ole vastuullinen vuokralainen.

Kyllä on jos maksaa vuokran. Tuet ei liity vastuullisuuteen mitenkään. Kummallisia käsityksiä joillakin. 

Ennen tällaista kutsuttiin luokka-asenteeksi, mutta kuulemma vanhanaikainen sana. Yksiö Itä-Helsingin mamulähiössä, vuokra vähän yläkanttiin, alempi kerros, ikkuna metsään päin, ja siihen sitten halutaan keskiluokkainen hyvä vuokralainen. Tämä yhtälö ei vain toimi.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/729 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toki vain sivuaine taloustieteestä, mutta olen ymmärtänyt että markkinat toimivat pääosin niin, että sekä ostajan että myyjän pitää olla samaa mieltä siitä, että hinta on sopiva. 

Vierailija
704/729 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin maksukykyisiä? Jos et ole töissä niin Kela maksaa vuokran.

Nykyinen hallitus on leikannut kovalla kädellä yleistä asumistukea, joka on kattanut osan asumismenoista pienituloisilla eikä vain työttömillä. 

Niin, huomattava osa kansasta on vuosikausia, jopa vuosikymmeniä, elänyt käsi toisen (veronmaksajan) taskussa.

On kohtuullista leikata tukia, jokaisella on velvollisuus huolehtia asioistaan jättämättä niitä muiden maksettavaksi. 

Kyllä Suomesta edullisia vuokra-asuntoja, jopa ostettavia kohteita löytyy. Ei kaikkien tarvitse asua parhailla paikoilla, palvelujen ääressä jos ei ole varaa.

Oikotiellä näyttäisi olevan toistasataa alle 300€/kk vuokra-asuntoa. 

Jos marjanpominnalla+kelatueilla saa 9000€ käteen, niin voi valita yli 300 asunnosta mieleisen kerrostalo- tai rivitalo-osakkeen. Tai jopa omakotitalon, niitäkin saa tuohon hintaan.

Aivan turha valittaa. Toimeksi!

Vierailija
705/729 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin maksukykyisiä? Jos et ole töissä niin Kela maksaa vuokran.

Nykyinen hallitus on leikannut kovalla kädellä yleistä asumistukea, joka on kattanut osan asumismenoista pienituloisilla eikä vain työttömillä. 

Niin, huomattava osa kansasta on vuosikausia, jopa vuosikymmeniä, elänyt käsi toisen (veronmaksajan) taskussa.

On kohtuullista leikata tukia, jokaisella on velvollisuus huolehtia asioistaan jättämättä niitä muiden maksettavaksi. 

Kyllä Suomesta edullisia vuokra-asuntoja, jopa ostettavia kohteita löytyy. Ei kaikkien tarvitse asua parhailla paikoilla, palvelujen ääressä jos ei ole varaa.

 

 

 

Lopeta yritys, jos et pysty ilman yritystukia sitä pitämään.

Vierailija
706/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuen lakkauttamista suunnitellaan.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012050381.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
707/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siitä syystä joku on vuokralla, kun on heikkoa ainesta. Aikoinaan olin vuokranantaja, yhtäkään kunnollista vuokralaista ei ollut.  Yksi jätti ekan vuokrankin maksamatta. 

Vierailija
708/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisaines on huonontunut. 

Ennen vuokralaiset olivat vaatimattomia, pitivät hyvää huolta kodistaan.

Nyt vuokralainen edellyttää, että asunto on sisäänmuuttaessa tiptop, trendikäs, puhtaat uudet pinnat jne.

Sama vuokralainen paskoo asunnon vuodessa, viimeistään parissa remonttikuntoon.

Itseä putsataan ja puunataan, mutta edes lattiakaivoa ei putsata. Liesi ja uuni ovat kuin hunnien jäljiltä. Kaikki irtoava (kiinteät kalusteet) lähtee mukaan.

Kun vuokranantaja pidättää takuusta puuttuvat osat ja siivouskulut, alkaa tappelu. 

Ei jaksa enää.

-kohta entinen vuokranantaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
709/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraloordin märinä on kuin musiikkia korville 🎶maailman pienimmän viulun sulosointuja

Vierailija
710/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisaines on huonontunut. 

Ennen vuokralaiset olivat vaatimattomia, pitivät hyvää huolta kodistaan.

Nyt vuokralainen edellyttää, että asunto on sisäänmuuttaessa tiptop, trendikäs, puhtaat uudet pinnat jne.

Sama vuokralainen paskoo asunnon vuodessa, viimeistään parissa remonttikuntoon.

Itseä putsataan ja puunataan, mutta edes lattiakaivoa ei putsata. Liesi ja uuni ovat kuin hunnien jäljiltä. Kaikki irtoava (kiinteät kalusteet) lähtee mukaan.

Kun vuokranantaja pidättää takuusta puuttuvat osat ja siivouskulut, alkaa tappelu. 

Ei jaksa enää.

-kohta entinen vuokranantaja

Hallitus leikkasi tuet. Moni vuokralla asuva on masentunut eikä jaksa siivota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
711/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisaines on huonontunut. 

Ennen vuokralaiset olivat vaatimattomia, pitivät hyvää huolta kodistaan.

Nyt vuokralainen edellyttää, että asunto on sisäänmuuttaessa tiptop, trendikäs, puhtaat uudet pinnat jne.

Sama vuokralainen paskoo asunnon vuodessa, viimeistään parissa remonttikuntoon.

Itseä putsataan ja puunataan, mutta edes lattiakaivoa ei putsata. Liesi ja uuni ovat kuin hunnien jäljiltä. Kaikki irtoava (kiinteät kalusteet) lähtee mukaan.

Kun vuokranantaja pidättää takuusta puuttuvat osat ja siivouskulut, alkaa tappelu. 

Ei jaksa enää.

-kohta entinen vuokranantaja

Voi voi, eikö tullutkaan velkavivulla miljonääriä

Vierailija
712/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisaines on huonontunut. 

Ennen vuokralaiset olivat vaatimattomia, pitivät hyvää huolta kodistaan.

Nyt vuokralainen edellyttää, että asunto on sisäänmuuttaessa tiptop, trendikäs, puhtaat uudet pinnat jne.

Sama vuokralainen paskoo asunnon vuodessa, viimeistään parissa remonttikuntoon.

Itseä putsataan ja puunataan, mutta edes lattiakaivoa ei putsata. Liesi ja uuni ovat kuin hunnien jäljiltä. Kaikki irtoava (kiinteät kalusteet) lähtee mukaan.

Kun vuokranantaja pidättää takuusta puuttuvat osat ja siivouskulut, alkaa tappelu. 

Ei jaksa enää.

-kohta entinen vuokranantaja

Loordia harmittaa kun enää ei maan tasolla oleva, viimeksi Koiviston presidenttikaudella remontoitu läävä menekään kuin kuumille kiville räikeään ylihintaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
713/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisaines on huonontunut. 

Ennen vuokralaiset olivat vaatimattomia, pitivät hyvää huolta kodistaan.

Nyt vuokralainen edellyttää, että asunto on sisäänmuuttaessa tiptop, trendikäs, puhtaat uudet pinnat jne.

Sama vuokralainen paskoo asunnon vuodessa, viimeistään parissa remonttikuntoon.

Itseä putsataan ja puunataan, mutta edes lattiakaivoa ei putsata. Liesi ja uuni ovat kuin hunnien jäljiltä. Kaikki irtoava (kiinteät kalusteet) lähtee mukaan.

Kun vuokranantaja pidättää takuusta puuttuvat osat ja siivouskulut, alkaa tappelu. 

Ei jaksa enää.

-kohta entinen vuokranantaja

Varmaan kannattaa ottaa vuokralle niitä vaatimattomia, niin pärjännet vielä?

Vierailija
714/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisaines on huonontunut. 

Ennen vuokralaiset olivat vaatimattomia, pitivät hyvää huolta kodistaan.

Nyt vuokralainen edellyttää, että asunto on sisäänmuuttaessa tiptop, trendikäs, puhtaat uudet pinnat jne.

Sama vuokralainen paskoo asunnon vuodessa, viimeistään parissa remonttikuntoon.

Itseä putsataan ja puunataan, mutta edes lattiakaivoa ei putsata. Liesi ja uuni ovat kuin hunnien jäljiltä. Kaikki irtoava (kiinteät kalusteet) lähtee mukaan.

Kun vuokranantaja pidättää takuusta puuttuvat osat ja siivouskulut, alkaa tappelu. 

Ei jaksa enää.

-kohta entinen vuokranantaja

Varmaan kannattaa ottaa vuokralle niitä vaatimattomia, niin pärjännet vielä?

Narkkeja sitten vaan asukeiksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
715/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ollut ongelmana. Laskin vuokraa ja otin skarpin opiskelijan. Hyvin mennyt jo eka vuosi niin pidän vuokran samana jotta pysyisi. 

Vierailija
716/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on nimenomaan hinta. Suomalaisilla ei ole sellaista maksukykyä jollainen ahneus vuokranantajilla on.

Vierailija
717/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisaines on huonontunut. 

Ennen vuokralaiset olivat vaatimattomia, pitivät hyvää huolta kodistaan.

Nyt vuokralainen edellyttää, että asunto on sisäänmuuttaessa tiptop, trendikäs, puhtaat uudet pinnat jne.

Sama vuokralainen paskoo asunnon vuodessa, viimeistään parissa remonttikuntoon.

Itseä putsataan ja puunataan, mutta edes lattiakaivoa ei putsata. Liesi ja uuni ovat kuin hunnien jäljiltä. Kaikki irtoava (kiinteät kalusteet) lähtee mukaan.

Kun vuokranantaja pidättää takuusta puuttuvat osat ja siivouskulut, alkaa tappelu. 

Ei jaksa enää.

-kohta entinen vuokranantaja

Hallitus leikkasi tuet. Moni vuokralla asuva on masentunut eikä jaksa siivota.

Typerintä mitä olen tästä aiheesta kuullut!

Potku persuksille poistaa tyhjäntoimittajan masennuksen!

Vierailija
718/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisaines on huonontunut. 

Ennen vuokralaiset olivat vaatimattomia, pitivät hyvää huolta kodistaan.

Nyt vuokralainen edellyttää, että asunto on sisäänmuuttaessa tiptop, trendikäs, puhtaat uudet pinnat jne.

Sama vuokralainen paskoo asunnon vuodessa, viimeistään parissa remonttikuntoon.

Itseä putsataan ja puunataan, mutta edes lattiakaivoa ei putsata. Liesi ja uuni ovat kuin hunnien jäljiltä. Kaikki irtoava (kiinteät kalusteet) lähtee mukaan.

Kun vuokranantaja pidättää takuusta puuttuvat osat ja siivouskulut, alkaa tappelu. 

Ei jaksa enää.

-kohta entinen vuokranantaja

Voi voi, eikö tullutkaan velkavivulla miljonääriä

Ei ole velkaa, kun perintöasunto.

Pidän jatkossa mieluummin tyhjänä kuin annan ääliöitten sotkettavaksi.

Vierailija
719/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ainahan kaikki vuokralaiset voi ostaa oman asunnon jos vuokralla olo ketuttaa! Ai ei huvita? liikaa vastuuta, liian isot lainakulut..? Okei ymmärrän..

Vierailija
720/729 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi myin vuokra-asuntoni juuri kreivin aikaan 2022. Sain vielä hyvän hinnan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi