HYVIÄ UUTISIA: Psykoterapeuttien kysynnässä täyskäännös: Loppunut jopa kokonaan
HS:
Terapia|Vielä muutamia vuosia sitten psykoterapeuteille tuli asiakkaita ovista ja ikkunoista. Nyt psykoterapeuttien kysyntä on romahtanut.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykästähän suurin ahdistus tulee siitä, että vertailee itseään muihin. Tämä siis mutu-fiiliksellä heitettynä. Toki sekin vaikuttaa, jos tuijottaa ruutua 16h päivässä, niin vieraantuu ylipäätään live-elämästä. Kuitenkin muut ihmiset ja muihin vertailu on nykyajan vitsaus.
Huomaa, että et ole terveydenhuollossa tai sosiaalipuolella työskennellyt. Onko ihmiset oikeasti näin pihalla todellisuudesta? Mene vaikka Malmin sairaalaan terveysasemapäivystykseen joku ilta katsomaan, millaista porukkaa siellä käy. Ei ole kännykän tuijotus heillä isoin ongelma. Kyllä ne mt-ongelmat on ihan todellisia ja se näkyy täällä Helsingissä ihan kadullakin.
se johtuu ihan siitä että ollaan Malmilla jossa yksikään muija tai ukko ei ole kuivilla huumeista tai viinasta.
Päihteet on yleensä mielenterveysongelmien itselääkintää. Huono homma sikäli, että vaikeuttaa pirusti avun saamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis lailla määrätä että yksityiset terapeutit ottasivat pro bono tapauksia rahvaasta, moniongelmaisista, iImaseksi.
Helppohan se on suht normaalia terapioida ja kupata rahat. Taputtaa itseään selkään kuinka on mainio terapeutti kun taas sai yhden terveeksi.
Niin, että pakolla ilmaistöihin. Sitä kutsutaan orjuudeksi. Mahtaisi olla mahtavaa olla orjuuteen pakotetun terapeutin asiakas, joka vihaa sinua yli kaiken.
Huhhuh! Yksityisen puolen terapeutit ne osaa laskun kirjoittaa palveluksistaan. Koronan aikana terapeuttini suurin huoli oli se, että koronan takia hänen terapiapalvelunsa liiketoiminta tulee kärsimään. Sehän on ihan katastroofi!
Olen tavannut elämäni aikana kymmenen eri terapeuttia. Ehkä aidoimmin alalla ovat olleet psykiatriset sairaanhoitajat. Heillä on ollut aito halua auttaa ihmisiä. Ja voimaa siihen.
Niin monien intressi on kirjoittaa lasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on elämän ja työelämän koventuminen. Elämä ei ole samalla tavalla lempeää kuin ennen. Kaikille löytyi paikka työelämästä. Tarvittiin kahvinkeittäjiä ja monistuskoneen käyttäjiä. Ei ollut kovia vaatimuksia parisuhteelle.
Nykyään on sairas kilpailu opiskelupaikoista ja töistä. Perhettä ei uskalleta perustaa, koska tulot ovat epävarmat. Sosiaalinen media antaa kuvan, että kaikkien pitäisi olla miljonäärejä. Jos et ole tai pysty, niin olet luuseri.Noniin. Eli kilpailun koventuminen. Olen täysin samaa mieltä. Jos et pärjää kilpailussa, masennut. Siihen ei auta terapiat, kuin murto-osaan tapauksista.
Jotain täytyy tehdä tälle liian kilpailulliselle yhteiskunnalle, jos näistä ongelmista halutaan oikeasti päästä.
Siihen on olemassa jo ratkaisu: naiset pois työelämästä ja kotiäideiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan kerrotaan miten etenkin nuorten mt-ongelmat lisääntyy, sitä voi miettiä miksi tämä kohderyhmä ei sitten apuun pääse tai sitä saa. Tämä on vaan pelkkää dystopiaa.
Tätä itsekin ihmettelen. Joku ristiriita tässä on.
No koska ihmettelette, niin olette varmaan selvittäneet:
Kuinka paljon ne mt-ongelmat on lisääntyneet vaikka 20 vuoden aikana?
Kuinka paljon psykiatreja ja psykologeja on samassa ajassa tullut lisää, vähemmän?
Kuinka paljon nämä terapiat ovat auttaneet ihmisiä 20 vuoden aikana?
Kuinka paljon tämä koko lysti maksaa ja mikä sen hyöty on isossa kuvassa?
Pointtini on, että ei auta aina vaan kauhistella ja vaatia lisää ja lisää hoitoa oireisiin, vaan miettiä, mistä ne oireet tulevat ja onko niiden juurisyille tehtävissä j
Itsemurhien määrä on Suomessa 70-luvulta lähtien tasaisesti vähentynyt. Nyt lähtenyt taas nousuun.
Yksi iso juurisyy on huumeiden käytön lisääntyminen, se on räjähtänyt käsiin. Meillä on eniten nuorten huumekuolemia mitä muissa Euroopan maissa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis lailla määrätä että yksityiset terapeutit ottasivat pro bono tapauksia rahvaasta, moniongelmaisista, iImaseksi.
Helppohan se on suht normaalia terapioida ja kupata rahat. Taputtaa itseään selkään kuinka on mainio terapeutti kun taas sai yhden terveeksi.
Niin, että pakolla ilmaistöihin. Sitä kutsutaan orjuudeksi. Mahtaisi olla mahtavaa olla orjuuteen pakotetun terapeutin asiakas, joka vihaa sinua yli kaiken.
Huhhuh! Yksityisen puolen terapeutit ne osaa laskun kirjoittaa palveluksistaan. Koronan aikana terapeuttini suurin huoli oli se, että koronan takia hänen terapiapalvelunsa liiketoiminta tulee kärsimään. Sehän on ihan katastroofi!
Olen tavannut elämäni aikana kymmenen eri terapeuttia. Ehkä aidoimmin alalla ovat olleet psykiatriset sairaanhoitajat. Heillä
Kuulut suljetulle.
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaas mikä ammattikunta käy eniten terapiassa?
No terapeutit tietenkin.
Se kuuluu koulutukseen heillä. Asiasta kerrotaan Valviran sivuilla. Ota selvää.
🇺🇦🇮🇱
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Rahat loppu. Joko potilailta (jos ovat maksaneet kokonaan itse) tai sitten yhteiskunnalta (jos ovat maksaneet ainakin osan poitilaan kustannuksista).
Kelan korvauksen jälkeen jää edelleen ihan liikaa itse maksettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin odottanut tätä, koska pyskoterapeuttien taustakoulutusta ja vaatimuksia on vuosia ajettu alas. Olen itse yli 30 vuoden takaa, jolloin kriteerit olivat tiukemmat.
Seksuaaliterapeuttien koulutus on myös tuhottu, vielä täydellisemmin kuin psykoterapeuttien.
Moni seksuaaliterapeutti vaikuttaa rajattomalta sekopäältä.
Miten se koulutus on tuhottu ja miksi alalle hakeutuvat vaikuttavat epävakailta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeees! Itkuiset akat alkaa tajuta että se trendi meni ja ne kyyneleet voi ihan itsekin kuivata nenäliinaan. Ei tarvitse sitä terapeutin tarjoamaa kallista Cleanexiä
Itkuinen persuloidi ei pyydä apua edes kuin se olisi elintärkeää. Kuten tuolla trollilla.
Nuo tappavat joko kaverin tai itsensä kun ei psyyke enää kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeees! Itkuiset akat alkaa tajuta että se trendi meni ja ne kyyneleet voi ihan itsekin kuivata nenäliinaan. Ei tarvitse sitä terapeutin tarjoamaa kallista Cleanexiä
Itkuinen persuloidi ei pyydä apua edes kuin se olisi elintärkeää. Kuten tuolla trollilla.
Nuo tappavat joko kaverin tai itsensä kun ei psyyke enää kestä.
Montako vuotta olet käynyt kissan kuoleman takia terapiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut elämäni aikana kymmenen eri terapeuttia. Ehkä aidoimmin alallEn kuulu. Olen vain nähnyt liikaa terapeutteja elämäni aikana. Ja pystyn aika nopeasti haistamaan, miksi joku on alalla. Tosi monien syy hakea opiskelemaan psykologiaa on omat traumat. Lisänä paremmat ansiot. Ja ns. fyysisesti helppo työ.
Ja kiinnostus ihmisen käytöksen juurisyihin.
Vahvimmat ehdottomasti ovat olleet psykiatriset sairaanhoitajat. Eivät ehkä osaavimpia, mutta kestävät eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeimmat tapaukset ovat julkisella. Moniongelmaiset.
Olen kuullut muutamankin terapeutin suusta, että en ota Kela-asiakkaita. Että niitä varakkaita ja hyvinvoivia sitten vaan asiakkaiksi.
Hyvätuloiset terapeutit haluavat moniongelmaiset köyhät junien alle ja hymyilevät kuivasti perässä.
Nythän näitä on käynyt paljon.
Lienevät tyytyväisiä tuollaiset ammattinsa pettäneet henkilöt.
Vierailija kirjoitti:
Kun luin niitä Vastaamon vuotopapereita niin todellakin kävi selväksi että suomalaiset naiset ravaa terapiassa aivan pikkuasioiden takia.
Eikö niiden lukeminen ole laitonta?
Kommenteista päätellen kukaan ei ole lukenut juttua. Huudellaan vaan ihan mitä sattuu. Itseä olisi kiinnostanut, mistä tämän kysynnän laskun sanotaan johtuvan, mutta näköjään täälläkään kukaan ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut muutamankin terapeutin suusta, että en ota Kela-asiakkaita. Että niitä varakkaita ja hyvinvoivia sitten vaan asiakkaiksi.Hyvätuloiset terapeutit haluavat moniongelmaiset köyhät junien alle ja hymyilevät kuivasti perässä.
Heitä ei ehkä kiinnosta. Joillakin on myös omia metodeita kehitteillä: Hyvinvointi, terapia, meditaatio jne. Luomalla uuden konseptin, saisi paljon rahaa.
Tämä kiinnostaa erityisesti Ullanlinnan terapeutteja. Miten ihmisen voisi parantaa muuten kuin lääkkeillä tai ilman vuosien kestävää terapiaa?
Luennoitseminen omasta uudesta metodista on sosiaalisen statuksen lisäksi taloudellisesti kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista päätellen kukaan ei ole lukenut juttua. Huudellaan vaan ihan mitä sattuu. Itseä olisi kiinnostanut, mistä tämän kysynnän laskun sanotaan johtuvan, mutta näköjään täälläkään kukaan ei tiedä.
Ihmisillä on liian vähän rahaa, uudet lääkkeet ovat tehokkaampia, terapeutteja on liikaa. Vääriä ihmisiä väärissä paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut muutamankin terapeutin suusta, että en ota Kela-asiakkaita. Että niitä varakkaita ja hyvinvoivia sitten vaan asiakkaiksi.
Ihan samalla tavalla Kela maksaa varakkaiden terapian kuin köyhienkin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on liian vähän rahaa, uudet lääkkeet ovat tehokkaampia, terapeutteja on liikaa. Vääriä ihmisiä väärissä paikoissa.
Hyvin yllättävää jos terapeutteja on yhtäkkiä liikaa. Ihan viime vuosiin astihan on huudettu että pula on hirmuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut muutamankin terapeutin suusta, että en ota Kela-asiakkaita. Että niitä varakkaita ja hyvinvoivia sitten vaan asiakkaiksi.Hyvätuloiset terapeutit haluavat moniongelmaiset köyhät junien alle ja hymyilevät kuivasti perässä.
Heitä ei ehkä kiinnosta. Joillakin on myös omia metodeita kehitteillä: Hyvinvointi, terapia, meditaatio jne. Luomalla uuden konseptin, saisi paljon rahaa.
Tämä kiinnostaa erityisesti Ullanlinnan terapeutteja. Miten ihmisen voisi parantaa muuten kuin lääkkeillä tai ilman vuosien kestävää terapiaa?
Luennoitseminen omasta uudesta metodista on
Eli valehtelevat ja varakkaammat typerykset uskovat hihhuloi.nteihin. 😃🤧
Kuulostaa jo ihan 1800-luvun meiningiltä. Ja paljon sitä aiemmalta. Hysteriaahan se vain on..
Noniin. Eli kilpailun koventuminen. Olen täysin samaa mieltä. Jos et pärjää kilpailussa, masennut. Siihen ei auta terapiat, kuin murto-osaan tapauksista.
Jotain täytyy tehdä tälle liian kilpailulliselle yhteiskunnalle, jos näistä ongelmista halutaan oikeasti päästä.