Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua kristinuskosta

Vierailija
23.07.2025 |

Harmillisesti kaikki uskontoon liittyvät keskustelut poistetaan vaikka ne olisivat hyvinkin mielenkiintoisia, mutta tempauskeskustelua lukiessani jäin pohtimaan tätä, että jos taivaaseen pääsevät vain uskossa olevat kristityt, niin eihän sinne pääse kuin kourallinen ihmisiä kun ei-uskossa olevat kristityt, muiden uskontojen edustajat, uskonnottomat, ateistit jne. joutuvat helvettiin vai?  Kuitenkin kristittyjä on kaiken kaikkiaan vähemmistö ja heistä uskossa olevia vieläkin vähemmän.  Onko taivas siis vain valiojoukolle ja muut joutuvat uuneja lämmittämään?

Kommentit (1854)

Vierailija
1501/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo vuoristoasia onkin hauska. Kreationistit kyselevät kovasti että miksi vuorilta löytyy fossiileja. Ja sitten taas kun heiltä kysellään miten vedenpaisumuksessa pystyi tulemaan niin paljon vettä että kaikki vuoretkin peittyvät niin heillä on valmiina selitys että vuoret kohosivatkin vasta vedenpaisumuksen jälkeen.

Voin olla väärässäkin, mutta mulla on sellainen käsitys, että tuo "merieläinten fossiilit vuoristossa" on vähän sellainen b-luokan argumentti jopa siinä kuonavuoressa, joka nuoren maan kreationismi on.

Eipä heillä juuri muunlaisia argumentteja olekaan. Se tässä vain on hauskaa että riippuen siitä mitä heiltä kysytään, vesi nousi niin korkealle että korkeimmillekin vuorille joutui merifossiileja, tai sitten vuoret vain kohosivat salamannopeasti vedenpaisumuksen jälkeen.

Vierailija
1502/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tekee kristinuskosta esim islamia tai juutalaisuutta "uskottavamman" uskonnon tai opin? Miksi muslimin pyhä kirja tai juutalaisen pyhä kokoelma ei ole mielestäsi totta,mutta oma uskomuksesi kirjakokoelmaan,joka koottiin muutaman henkilön toimesta satoja vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen ja sekin riitelemällä,väittelemällä ja arpaa heittelemällä, on mielestäsi erehtymätöntä pyhää jumalan ilmoitusta? 

Vaikka on pääsy nykyiseen olemassa olevaan tietoon aiheesta kuin aiheesta, niin ei ole olemassa tietoa siitä, onko esim Jumalaa olemassa tai onko Jeesus ollut oikeasti olemassa. Ei ole edes mitenkään mahdollista pohjata uskoaan tai mielipidettään tietoon, koska näistä kysymyksistä ei ole olemassa kiistatonta ja todistettua tietoa puolesta tai vastaan. 

Sitähän minä juuri kysyn: mihin kristityn/uskovaisen USKO oikeasti perustuu? Mihin perustuu ajatus siitä,että että jeesus oli täysin ihmine

Tuossa oli aika hyvin sanallistettu asia, joka on aina askarruttanut: Uskovat kun tuntuvat väittävän suunnilleen että "Sinulla on tietoa mutta meilläpä onkin USKOA". 

Että kuinka se pelkkä usko voi olla tietoa parempi asia"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on pohdintaa tuosta ihmisen vapaasta tahdosta.

Minulle nousee mieleeni esimerkki Egyptin faaraosta ajalta, jolloin Israelin kansa oli orjina Egyptissä. Jumala antoi faaraolle tilaisuuden päästää kansa sieltä pois ilman selkkauksia. Kun faarao ei päästänyt, piti Jumalan ärjäistä ja tuli vitsauksia. Siinä välissä Mooses kävi uudelleen pyytämässä että kansa voisi lähteä. Faarao lopulta suostuukin ja kansa lähtee. Raamattu kertoo että faarao itse valitsi mitä tekee ja Jumala tuli vahvisstamaan hänen sydämensä kovia päätöksiä. Jumala paadutti faaraon, mutta vasta sen jälkeen mitä faarao itse oli päättänyt asioissa toimia ja tehdä.

Voimme lukea myös Isebelistä, Vanhan testamentin ajan kuningattaresta. Myös Iisebelistä kerrotaan että Jumala antoi tilaisuuden ja mahdollisuuden katua ja kääntyä pois pahoilta teiltään. Jumala on kärsivällinen ja venyttää kärsivällisyytensä vieteriä, mutta aina jossain kohtaa

Itse asiassa Jumala tiesi nuo tapahtumat jo ennen maailman luomista koska suunnitteli ne just sellaisiksi. Tarinaan sisältyvät valintaan liittyvät asiat Jumala sääti tapahtumaan kuten tapahtuivat, kuitenkin sellaisiksi että  niissä voisi joku nähdä vapaankin valinnan jos ei ajattele loppuun asti 

Ja tietysti Jumala suunnitteli ennen aikojen alkua myös tämän kirjoituksen ja mahdolliset kommentit, joista en vielä ole tietoinen (mutta olivat Jumalan tiedossa en en aikojen alkua).

Vierailija
1504/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle nousee mieleeni esimerkki Egyptin faaraosta ajalta, jolloin Israelin kansa oli orjina Egyptissä. Jumala antoi faaraolle tilaisuuden päästää kansa sieltä pois ilman selkkauksia. Kun faarao ei päästänyt, piti Jumalan ärjäistä ja tuli vitsauksia. Siinä välissä Mooses kävi uudelleen pyytämässä että kansa voisi lähteä. Faarao lopulta suostuukin ja kansa lähtee. Raamattu kertoo että faarao itse valitsi mitä tekee ja Jumala tuli vahvisstamaan hänen sydämensä kovia päätöksiä. Jumala paadutti faaraon, mutta vasta sen jälkeen mitä faarao itse oli päättänyt asioissa toimia ja tehdä.

Voimme lukea myös Isebelistä, Vanhan testamentin ajan kuningattaresta. Myös Iisebelistä kerrotaan että Jumala antoi tilaisuuden ja mahdollisuuden katua ja kääntyä pois pahoilta teiltään. Jumala on kärsivällinen ja venyttää kärsi

"Ja tietysti Jumala suunnitteli ennen aikojen alkua myös tämän kirjoituksen ja mahdolliset kommentit, joista en vielä ole tietoinen (mutta olivat Jumalan tiedossa en en aikojen alkua)."

Niinpä. Tekee mieli kysyä uskovilta onko niin että ennen maailman luomista Jumala tiesi tämänkin av palstan keskustelun sanasta sanaan kirjoitusvirheineen kaikkineen. Ja toki myös ne nettiyhteydet, operaattorit, taajuudet yms, joiden kautta kirjaimet tänne päätyvät. Ja tietysti sähkön, jolla kaikki tämä on mahdollista ja kun sähkö on elektroneja niin tiesikö Jumala jokaisen yksittäisen elektronin roolin jo ennen maailman luomista?

Vierailija
1505/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennaltatietäminen on eri kuin ennaltamäärääminen. 

Vierailija
1506/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimme lukea myös Isebelistä, Vanhan testamentin ajan kuningattaresta. Myös Iisebelistä kerrotaan että Jumala antoi tilaisuuden ja mahdollisuuden katua ja kääntyä pois pahoilta teiltään. Jumala on kärsivällinen ja venyttää kärsi

Sori, nyt on pakko pilata tämä Mooses/Egyptin pakkosiirtolaisuussaaga, sillä tuohon aikaan Egyptissä ei ole voinut olla suurta määrää juutalaisia orjina, sillä tästä tapahtumasta ei ole säilynyt arkeologisia todisteita, vaikka kaikki muut tuon ajan Egyptin tapahtumat on tarkkaan dokumentoitu. On myös todennäköistä, että Mooses ei ole historiallinen hahmo.

Vierailija
1507/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia juutalaiset viettävät pääsiäistä? kuinka vanha perinne se on?

Vierailija
1508/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennaltatietäminen on eri kuin ennaltamäärääminen. 

Jos ennalta tietävä on myös kaikkivaltias niin ei itse asiassa ole.

Vierailija
1509/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku nyt haluaa väkisin nähdä että Jumala määräsi faaraon toiminnan etukäteen jotta Hänen suunnitelmansa toteutuisi niin voi sen ajatella sitten niinkin että Jumala valitsi faaraoksi juuri silloin sen kaikkein puupäisimmän jonka jo tiesi toimivan kuten toimii. En usko Jumalan edelleenkään määrännen faaraon toimintaa sellaisenaan. Tiesi kylläkin miten kukakin faaraon pestissä tulisi toimimaan ja valitsi tai salli sen kovapäisimmän kaverin siihen toimeen.

Jeesuskin syntyi maan päälle "kun aika oli täysi" eli Jumala katsoi mikä olisi parhain ajankohta, millainen maailmantilanne olisi ja keitä silloin olisi hallitsemassa. 

Vierailija
1510/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne."

Jumala ensinnäkin on ajan ulkopuolella ja me ei pystytä käsittämään esimerkiksi miten Jumala luo. Jos kerran meidän jokainen hiuskin on laskettu ja hokainen meidän ajatus on tiedossa, niin ehkä Jumala tietää kaiken muunkin.

Se ei tarkoita että me ollaan tahdottomia robotteja tai marionetteja.

Vierailija
1511/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Room 9:17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".

9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.

9:19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"

9:20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?" >> Jakeen lisätiedot

9:21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?

9:22 Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka olivat valmiit häviöön,

9:23 ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?

Tuossa lainaus Paavalin kirjeestä Roomalaisille.

Monet tuntuu ajattelevan, että Jumala jotain velkaa ihmisille, miksi olisi?

jos teet saviastioita, niin ei kai sun tartte keneltäkään kysyä, että mitä sä voit niillä tehdä, sä teet niillä mitä tahdot.

Uskova ei voi ylpeillä olevansa niin fiksu, että tajusi uskoa, vaan kaikki on saatua, Jumalan armosta.

Nöyryyttä on se että me kerromme tätä sanomaa, koska ymmärrämme, että se on Jumalan tahto. Käytännön tasolla osa niistä jotka kuulevat, uskovat siihen, osa ei. Luottakaamme että Jumala hoitaa oman hommansa ja hoidetaan me omamme.

Vierailija
1512/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

". Sori, nyt on pakko pilata tämä Mooses/Egyptin pakkosiirtolaisuussaaga, sillä tuohon aikaan Egyptissä ei ole voinut olla suurta määrää juutalaisia orjina, sillä tästä tapahtumasta ei ole säilynyt arkeologisia todisteita, vaikka kaikki muut tuon ajan Egyptin tapahtumat on tarkkaan dokumentoitu. On myös todennäköistä, että Mooses ei ole historiallinen hahmo."

Ei Jeesustakaan ole pidetty historiallisena hahmona ennen kuin vasta viime vuosikymmeninä. 

Vierailija
1513/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne."

Jumala ensinnäkin on ajan ulkopuolella ja me ei pystytä käsittämään esimerkiksi miten Jumala luo. Jos kerran meidän jokainen hiuskin on laskettu ja hokainen meidän ajatus on tiedossa, niin ehkä Jumala tietää kaiken muunkin.

Tarkoittaa että meistä tuntuu ettemme olisi tahdottomia robotteja. 

Mutta kaikkivaltias kaikkitietävä tiesi ennen aikojen alkua kaikki mahdolliset maailmankaikkeudet, joita maailmankaikkeuden rakennuspalikoista voisi saada aikaan (aika tavallisen monta). Kaikkivaltiaana hänellä oli täysi vapaus pistää käyntiin mikä hyvänsä niistä. Käynnisti sitten tämän. Kenties muitakin mutta niistä emme tiedä.

Muuten: tuo että jokainen hiuskin on laskettu on kyllä reipasta kaikkivaltiaan aliarvioimista. Kaikkivaltias kaikkitietävä tiesi etukäteen vaikka jonkun Taavetti Holopaisen virtsassa olevan proteiininolekyylin (ei ollut munuaiset ihan kunnossa) kaikkien hiiliatomien ytimien kvarkkien kommellukset.

Vierailija
1514/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuitenkin on tiedemiehiä, jotka ovat ateisteja tai agnostikkoja, mutta uskovat älykkääseen suunnitteluun, esim. David Berlinski ja Michael Denton. 

Berlinski ei usko älykkääseen suunnitteluun. Kritisoi evoluutiota kyllä, mikä tietysti matemaatikolle sopii.

An opponent of biological evolution, Berlinski is a senior fellow of the Discovery Institute's Center for Science and Culture, a Seattle-based think tank that is a hub of the pseudoscientific intelligent design movement. Berlinski shares the movement's rejection of the evidence for evolution, but he disavows belief in intelligent design.

https://en.wikipedia.org/wiki/David_Berlinski

Boldasin oleellisen.

Denton kuvaa itseään evolutionistiksi.

He describes himself as an evolutionist 

Nyt kyllä olemme lukeneet eri lähteitä, tai sitten sinun lähteesi ovat vanhat. Tässä suora lainaus (Evolution and science today, 20.1.2020: "Denton indicates how that very strongly suggests theres some intelligence behind the universe, adding that the overall picture of the cosmos looks to me as if it was fabricated for life, even for beings of our physiology and biology. And yet hes not a conventional theist. I have a lot of sympathy for this modest, minimalist, relaxed perspective."

Ha tässä Beslinskistä (Why evolution is true): "David Berlinski makes an ass of himself defending intelligent desing" 

Laitan linkin artikkeliin tähän ja huomaa kuinka pilkaten ja halveksivasti kirjoittaja puhuu Berlinskistä! Mitä tapahtuisikaan, jos me uskovat puhuisimme teistä ateisteista samaan tapaan?? No, emme puhu, koska Jeesus antoi meille käskyn rakastaa myös vihamiehiämme -toki ette edes ole vihamiehiämme.

https://whyevolutionistrue.com/2011/11/21/david-berlinski-makes-an-ass-…

Vierailija
1515/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on nyt vähän ristiriitaa. Kun Jumala on ajan ulkopuolella, eli tietää kaiken alusta loppuun ja on lisäksi kaikkivaltias pystyen vaikuttamaan kaikkeen,  jonka me voimme kokea vain ajassa niin mihin väliin meidän "vapautemme" voisi mahtua.

Vierailija
1516/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on nyt vähän ristiriitaa. Kun Jumala on ajan ulkopuolella, eli tietää kaiken alusta loppuun ja on lisäksi kaikkivaltias pystyen vaikuttamaan kaikkeen,  jonka me voimme kokea vain ajassa niin mihin väliin meidän "vapautemme" voisi mahtua.

Pystyy vaikuttamaan ja valitsee vaikuttaa on kaksi eri asiaa. Eri

Vierailija
1517/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

". Sori, nyt on pakko pilata tämä Mooses/Egyptin pakkosiirtolaisuussaaga, sillä tuohon aikaan Egyptissä ei ole voinut olla suurta määrää juutalaisia orjina, sillä tästä tapahtumasta ei ole säilynyt arkeologisia todisteita, vaikka kaikki muut tuon ajan Egyptin tapahtumat on tarkkaan dokumentoitu. On myös todennäköistä, että Mooses ei ole historiallinen hahmo."

Ei Jeesustakaan ole pidetty historiallisena hahmona ennen kuin vasta viime vuosikymmeninä.

Jatkan tähän vielä, että Vanhan testamentin kertomus Mooses/Egyptin pakkosiirtolaisuus on laadittu niihin aikoihin, kun juutalaiset todistetusti oli siirretty Babyloniaan pakkosiirtolaisuuteen. Tämä Mooses/Egyptin pakkosiirtolaisuuden olisi ajallisesti pitänyt tapahtua paljon ennen näitä Babylonian tapahtumia. Ehkä Mooses/Egyptin pakkosiirtolaiskertomuksen kirjoittajat halusivat nostaa esiin juutalaisten silloisen kärsimyksen Babyloniassa?

Jeesuksen kohdalla taas on hyvä pitää mielessä, että vaikka hän on ollut mitä todennäköisemmin historiallinen henkilö, se ei vielä todista mitään hänen ihmetekojensa tai väitetyn jumaluutensa paikkansa pitävyydestä. Ne ovat sellaisia asioita, joita ei voi todistaa.

Vierailija
1518/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
1519/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amen! 

Vierailija
1520/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia juutalaiset viettävät pääsiäistä? kuinka vanha perinne se on?

Juutalaiset viettävät pääsiäistä eli pesahia Egyptistä vapautumisen muistoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi