Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua kristinuskosta

Vierailija
23.07.2025 |

Harmillisesti kaikki uskontoon liittyvät keskustelut poistetaan vaikka ne olisivat hyvinkin mielenkiintoisia, mutta tempauskeskustelua lukiessani jäin pohtimaan tätä, että jos taivaaseen pääsevät vain uskossa olevat kristityt, niin eihän sinne pääse kuin kourallinen ihmisiä kun ei-uskossa olevat kristityt, muiden uskontojen edustajat, uskonnottomat, ateistit jne. joutuvat helvettiin vai?  Kuitenkin kristittyjä on kaiken kaikkiaan vähemmistö ja heistä uskossa olevia vieläkin vähemmän.  Onko taivas siis vain valiojoukolle ja muut joutuvat uuneja lämmittämään?

Kommentit (1854)

Vierailija
1481/1854 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ehkä ihan ymmärtänyt kysymystä ja tämä olikin tarkoitettu enempikin uskoville, mutta ajatus oli siis spekuloida mahdollisuudella, että Jumala sallii niiden eksyä, jotka eivät häntä Jumalana kunnioita. Tämä liittyi aiempaan kysymykseesi, että onko Jumala tarkoituksella luonut maailman näyttämään siltä että se olisi vanha jne. vaikka se on nuori.

Eli ehkä on fysikaalisia "todisteita" niille jotka niitä etsimällä etsivät motiivina kieltää Jumala ja olla kunnioittamatta häntä. Viittaan noihin Raamatunjakeisiin alkuperäisessä kommentissa.

niille jotka tietensä eivät ole tietävinään - lähettää väkevän eksytyksen, vangitsee viisaat viekkauteensa - 1pv - 1000v jne.

tajusitko pointin?

Tajuan ja tajusin jo ensimmäisellä kerralla. Pointtisi on virheellinen.

Edelleen, uskovia, jotka ovat tulleet vakuuttuneeksi evoluutioteorian todistu

Mutta kuitenkin on tiedemiehiä, jotka ovat ateisteja tai agnostikkoja, mutta uskovat älykkääseen suunnitteluun, esim. David Berlinski ja Michael Denton. 

Vierailija
1482/1854 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit tietää, että se on virheellinen? ehkä olet eksyksissä, vangittu viekkauteesi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/1854 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pannut merkille saman, kuin eräs, joka juuri kirjoitti, että vaikka ensin kysyttäisiinkin ihan asiallisesti, vastaukset ja keskustelut johtavat lopulta siihen, että uskovia aletaan pilkata. Minun mielestä se kertoo aika paljon.

Meitä uskovia lohduttaa Jeesuksen "lupaus", että meitäkin tullaan pilkkaamaan, kuten Herraamme pilkattiin. Hän oli täydellinen, muttei hänkään kelvannut, miten siis me vajavaiset ihmiset kelpaisimme? Mutta sitten Jeesus sanoo :Autuaita olette te, kun teitä Ihmisen Pojan tähden vihataan ja herjataan, kun ihmiset erottavat teidät keskuudestaan ja inhoavat teidän nimeännekin. Iloitkaa silloin, hyppikää riemusta! (Luuk.6:22)

Vierailija
1484/1854 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaen huomioon että aloittaja kysyy kristityiltä ja saa heitä mukaan keskusteluun, mitä sanoo laki jumalanpilkasta ja uskonrauhan rikkomisesta?

Se on eri asia jos ateistit keskenään pilkkaa ja täällä on jopa pilkkaketjuja joihin en edes ole mennyt mukaan, mutta kun tyypit tietää että keskustelussa on uskovia ja kohdistaa pilkan heille?

Että ihan yleisesti voisi ainakin tarkistaa ja miettiä.

Vierailija
1485/1854 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pannut merkille saman, kuin eräs, joka juuri kirjoitti, että vaikka ensin kysyttäisiinkin ihan asiallisesti, vastaukset ja keskustelut johtavat lopulta siihen, että uskovia aletaan pilkata. Minun mielestä se kertoo aika paljon.

Meitä uskovia lohduttaa Jeesuksen "lupaus", että meitäkin tullaan pilkkaamaan, kuten Herraamme pilkattiin. Hän oli täydellinen, muttei hänkään kelvannut, miten siis me vajavaiset ihmiset kelpaisimme? Mutta sitten Jeesus sanoo :Autuaita olette te, kun teitä Ihmisen Pojan tähden vihataan ja herjataan, kun ihmiset erottavat teidät keskuudestaan ja inhoavat teidän nimeännekin. Iloitkaa silloin, hyppikää riemusta! (Luuk.6:22)

Kyllä, tässä keskustelussa moni asia todistaa, että Raamattu on totta. Asiat tapahtuu juuri niinkuin Raamatussa sanotaan. Moni huomaisi tämän jos ottaisi Raamatun käteen, avaisi sen, ja alkaisi lukea.

Vierailija
1486/1854 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman käsitykseni mukaan voi määritellä ja juuri tätä kutsutaan syntiin lankeamiseksi.  Ihmisen käsitys oikeasta ja väärästä on subjektiivinen, eli näkökulma on ihmiskeskeinen, ei objektiivinen. Jumalan käsitys oikeasta ja väärästä on taas objektiivinen, koska hän on luonut kaiken ja tietää miten kaikki toimii. Ristiriita Jumalan ja ihmisen tahdon välillä syntyy eri näkökulmista. Nähdäkseni juuri oma tahto tekee ihmisestä Jumalan kuvan. Tätä on kuvattu Raamatussa isän ja pojan välisenä eli "sukupolvien" välisenä mielipide-erona, kuten tuhlaajapoikavertauksessa. Jeesus on tie takaisin Jumalan yhteyteen, eli näyttää tuhlaajapojille tien takaisin kotiin.

Tämä on melkoistä käsitteen "objektiivinen" pahoinpitelyä. Objektiivinen moraali tarkoittaa subjekteista riippumatonta, itsenäisesti olemassaolevaa. Jos kristinuskoon sisältyisi objektiivinen moraali, se koskisi sekä Jumalaa että ihmisiä aivan samalla tavoin. Jumala on subjekti. Ja kuten tästäkin ketjusta olen useampaan kertaan saanut lukea, Jumala saa viime kädessä tehdä mitä haluaa, koska hänellä on valta.

Jumalallisen käskyn teoria, joka on se moraaliteorioiden joukko, johon kristinuskon moraalikäsitys kuuluu, ei ole objektiivinen moraaliteoria. Se on kaikkien ihmisten moraalista toimintaa ohjaava, mutta sen sitovuus perustuu Jumalan käskyvaltaan ja auktoriteettiin, ei moraalin universaaliin sitovuuteen.

Jumalallisen käskyn teoria on ikään kuin glorifioitu versio Suomen laista. Suomen laki kieltää murhan, mutta olemme varmaan kaikki yhtä mieltä siitä, että tästä kiellosta ei seuraa, että murha on moraalisesti väärin. Kiellosta seuraa se, että jos siitä jää kiinni, saa laissa määrätyn rangaistuksen. Jumalan laki kieltää murhan, mutta tästä kiellosta ei seuraa, että murha on moraalisesti väärin. Kiellosta seuraa se, että jos siitä jää kiinni (mikä on tietenkin 100% kerroista), siitä saa laissa määrätyn rangaistuksen, joka kristinuskon tapauksessa on kaikista rikoksista aina sama, eli ikuinen kidutus.

Kokeilenpa formuloida argumentin.

1, Jos objektiivinen moraali on olemassa, jokainen loogisesti mahdollinen teko on joko väärä tai ei-väärä.

2. Kaikki teot, jotka Jumalan on mahdollista suorittaa ovat moraalisesti ei-vääriä.

3. Jumalan on mahdollista suorittaa kaikki loogisesti mahdolliset teot.

4. Jotkut teot, joita ihmiset voivat suorittaa ovat moraalisesti vääriä.

5. Teot, joita ihmiset voivat suorittaa, ovat loogisesti mahdollisia tekoja.

J. Objektiivista moraalia ei ole olemassa.

En ole ihan varma muodollisesta pätevyydestä, mutta tulipahan tehtyä.

Vierailija
1487/1854 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tekee kristinuskosta esim islamia tai juutalaisuutta "uskottavamman" uskonnon tai opin? Miksi muslimin pyhä kirja tai juutalaisen pyhä kokoelma ei ole mielestäsi totta,mutta oma uskomuksesi kirjakokoelmaan,joka koottiin muutaman henkilön toimesta satoja vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen ja sekin riitelemällä,väittelemällä ja arpaa heittelemällä, on mielestäsi erehtymätöntä pyhää jumalan ilmoitusta? 

Vaikka on pääsy nykyiseen olemassa olevaan tietoon aiheesta kuin aiheesta, niin ei ole olemassa tietoa siitä, onko esim Jumalaa olemassa tai onko Jeesus ollut oikeasti olemassa. Ei ole edes mitenkään mahdollista pohjata uskoaan tai mielipidettään tietoon, koska näistä kysymyksistä ei ole olemassa kiistatonta ja todistettua tietoa puolesta tai vastaan. 

Sitähän minä juuri kysyn: mihin kristityn/uskovaisen USKO oikeasti perustuu? Mihin perustuu ajatus siitä,että että jeesus oli täysin ihminen ja täysin jumala-nämä kumoavat toisensa. Epämääräinen "Se on jumalallinen mysteeri" ei ole vastaus yhtään mihinkään. Miksi uskovat eivät vain kykene ymmärtämään,että heidän uskonsa on juuri sitä mitä se on: ei mihinkään perustuvaa USKOA, ei siis tietoa, ei todistettua tutkittua faktaa tm. Koko kristinuskon oppirakennelma on hutero ja täynnä erittäin epäterveitä piirteitä.  Silti monet kristityt aivan

Ensinnäkin pyydän nyt tarkentamaan mitä tarkoitat epäterveellisillä piirteillä kristinuskossa? Mitä nämä siis ovat?

Ja toisekseen, kyllähän nyt sanakin USKO tuo jo ilmi, että kyse on uskosta. Ei tieteestä, vaan USKOSTA. Ne, jotka eivät usko puhuvat todisteiden vaatimisesta ym kuten tieteessä, vaikka kyse on uskosta. Raamattukin jo määrittelee mitä usko on, eikä se ole tiedettä. Nämä kaksi asiaa menevät sekaisin täällä ei-uskovilta, kun ei ymmärretä mistä puhutaan, ja siksi tämä keskustelu on niin sekavaa.

Vierailija
1488/1854 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää yötä kaikki rakkaat, niin uskovat kuin ateistit ja etsijätkin. 

Tässä iltalaulu:

Vierailija
1489/1854 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ystävät rakkaat, mua kiinnostaisi kuulla, miten te, jotka olette uskossa, olette tulleet uskoon? Olen itse uskova perheen äiti. Tulin nuorena uskoon ja siitä syttyi kauhea "sota" kotona, koska perheeni ei hyväksynyt uskoontuloani. Nyttemmin ovat rauhoittuneet, kun ovat huomanneet, että ihan järkevähän tuo tytär silti on. Ihmisillä on paljon ennakkoluuloja ja se on tietenkin ymmärrettävää. 

Vastaan joku toinen päivä, aika loppuu nyt

Vierailija
1490/1854 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ehkä ihan ymmärtänyt kysymystä ja tämä olikin tarkoitettu enempikin uskoville, mutta ajatus oli siis spekuloida mahdollisuudella, että Jumala sallii niiden eksyä, jotka eivät häntä Jumalana kunnioita. Tämä liittyi aiempaan kysymykseesi, että onko Jumala tarkoituksella luonut maailman näyttämään siltä että se olisi vanha jne. vaikka se on nuori.

Eli ehkä on fysikaalisia "todisteita" niille jotka niitä etsimällä etsivät motiivina kieltää Jumala ja olla kunnioittamatta häntä. Viittaan noihin Raamatunjakeisiin alkuperäisessä kommentissa.

niille jotka tietensä eivät ole tietävinään - lähettää väkevän eksytyksen, vangitsee viisaat viekkauteensa - 1pv - 1000v jne.

tajusitko pointin?

Edelleen, uskovia, jotka

Ööh, täällä on kyllä yksi jolle ei ole mennyt läpi koulun opetukset maailman synnystä eikä tiedelehtien miljoonat vuodet. Ei vaan kuulostanut minusta uskottavalta. Tulin uskoon vasta kymmeniä vuosia myöhemmin.

Minäkin olen aina kyseenalaistanut nuo opit ja todisteet. En tosin ole päättänyt uskoa täysin kumpaankaan koulukuntaan eikä minun tarvitsekaan. Se ei minun elämääni vaikuta.

Vierailija
1491/1854 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuitenkin on tiedemiehiä, jotka ovat ateisteja tai agnostikkoja, mutta uskovat älykkääseen suunnitteluun, esim. David Berlinski ja Michael Denton. 

Berlinski ei usko älykkääseen suunnitteluun. Kritisoi evoluutiota kyllä, mikä tietysti matemaatikolle sopii.

An opponent of biological evolution, Berlinski is a senior fellow of the Discovery Institute's Center for Science and Culture, a Seattle-based think tank that is a hub of the pseudoscientific intelligent design movement. Berlinski shares the movement's rejection of the evidence for evolution, but he disavows belief in intelligent design.

https://en.wikipedia.org/wiki/David_Berlinski

Boldasin oleellisen.

Denton kuvaa itseään evolutionistiksi.

He describes himself as an evolutionist and he has rejected biblical creationism.

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Denton

Vierailija
1492/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulin uskoon lastenleirilla kuunnellessani Raamattutunteja. Ihan siellä vain penkissä istuen. Raamatun mukaan usko tulee kuulemisesta, kun kuunnellaan Jumalan sanaa. Erittäin ajankohtaisia saarnoja saarnaa esim. Raimo Rahnasto jota olen You tubesta kuunnellut. Saarnan aikana Pyhä Henki on se, joka ihmisessä vaikuttaa synnintuntoa ja halua tehdä siitä parannusta. Lapsena en muista edes varsinaista synnintuntoa, mutta nyt vuosien jälkeen olen kyllä joutunut hylkäämään syntielämän uudelleen. Näen omassakin elämässä suuren muutoksen siihen, miten usko voi olla kivireen vetämistä tai sitä mitä se on nyt; jatkuvassa yhteydessä Jumalan kanssa.

Se mikä erottaa uskon Jeesukseen niistä tuhansista muista "uskonnoista" tai "uskomuksista" on siinä, että ihmiset etsivät ja etsivät. Etsiminen päättyy Jeesukseen. Kaikenmaailman uskontoja kokeilleet ihmiset lakkaavat etsimästä, kun löytävät elämän Jeesuksessa. Vain Jeesus lähettää ihmiseen Pyhän Henkensä, joka saa aikaan mielenmuutoksen. Kun ihminen jatkaa elämistä Pyhän Hengen ohjauksessa, muutos alkaa näkyä yhä selkeämmin. On niitäkin kristittyjä, jotka eivät ole alun alkaeenkaan tulleet sisälle uskoon eikä heissä ole Pyhää Henkeä. Sitten on niitä jotka tulivat kyllä uskoon ja Pyhä Henki asuu heissä, mutta he eivät jatka siinä elämistä joka hetki, jolloin muutos ei pääse näkymään heissä. Siksi tuolla kirkkojen riveissä näkyy "uskovia" jotka puhuvat ja elävät kuten kuka tahansa viinasteleva ja huoraava. Ja niitä jotka masentuvat tämän maailman taakkojen alla. 

Matteus 22:29 sanoo: "Te eksytten koska etten tunne kirjoituksia ja Jumalan voimaa." Eli Raamatun sana ja mitä siellä oikeasti sanotaan ja Pyhän Hengen voimassa eläminen - joka ikinen päivä.

Vierailija
1493/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopun aikoina helvetti tulee maan päälle ja kaikki kärsivät.  Miksi on näin?  

Kun ihmiselle annettiin vapaa tahto ja menivät sitten tekee typeryyksiä.Ja tekevät edelleenkin. Siinä vastaus lyhyesti.

Vierailija
1494/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me eletään nyt todella erityistä aikaa.

"Laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa, kunhan vain poistuu tieltä se, joka sitä on vielä pidättämässä. Silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa kirkkaudella. Tuon laittoman tuleminen tapahtuu Saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla tunnusteoin ja ihmein,  kaikin vääryyden viettelyksin niille, jotka joutuvat kadotukseen, koska he eivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen voidakseen pelastua. (2.tessalonikalaiskirjeestä)

Nyt eletään tätä että aivan poskettomia valheita tulee, sellaisia jotka jokainen ymmärtää valheiksi. Jos tässä kohtaa ei "ota vastaan rakkautta totuuteen" vaan mielistyy noihin ilmiselviin valheisiin, niin tekee kyllä elämänsä pahimman virheen.

Näin on! Vaikka meille ei mitään suuria ihmismassojen uskoontuloja olisikaan luvattu, niin tietäkää että ympäri maailman Jeesus pelastaa ihmisiä. Näitä ei meille tavalliset uutiskavat kerro. Mutta näitä uutisia tulee vastaani esim. Instagramissa. Monia käy kasteella ja eri puolilla maailmaa ihmisiä vielä tulee uskoon. Samaan aikaan seurakunnat repeävät nyt jyrkästi kahteen eri leiriin. Räikeimmät esimerkit tästä näkyvät Yhdysvalloista, jossa voi nähdä pridepappeja joista osa on jopa pukeutunut ties mihin drag-asuun saarnapöntössä ja kirkkosalit ovat täynnä pridelippuja. On myös discoja joissa on alkoholittoman juoman anniskelualue ja kristillinen poppi soi ja jengi juhlii aivan kuten missä tahansa maallisessa paikassa. Samaan aikaan Jeesuksen seuraajat tiivistävät rivejään ja ottavat uskon tosissaan ja erottautuvat maailmallisesta menosta.

10 morsiusneidon aika on nyt! Kaikki väsyivät odottamaan Jeesuksen takaisintuloa. Mutta huuto on jo kuulunut - Jeesus tulee pian hakemaan omansa. Minä "nukuin" mutta Jeesus herätti minut taas valvomaan ja olemaan valmis. En tarkoita yllä etteikö uskovilla saisi olla lainkaan hauskaa. Tänä aikana pitää vain miettiä oikeasti ajankäyttö uudelleen. Vietänkö kaiket päivät viihteen ympärillä? Tuijotan vain sarjoja ja elokuvia? Siitä on varaa irrottaa Jumalan kanssa olemiselle vielä enemmän. Uskovien pitää nyt yhä enemmän irrottaa aikaa keskustelulle Jeesuksen kanssa ja olla hiljaa, jotta voimme kaiken maailman melun keskellä kuulla Hänen äänensä ja antaa Pyhän Hengen täyttää itseämme. Uskovien näkökulmasta menemme kohti ahtaampia vuosia. Ja samalla tiedämme, että Jeesus voi minä hetkenä hyvänsä tulla hakemaan meitä pois.

Vierailija
1495/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli jossain vaiheessa valtava kaipuu ja ikävä ns Jumalan perheeseen ja yhteyteen..en osaa selittää sitä, se vaan tuli, ihan vastustamaton halu olla Jumalan lapsi. Voisi sanoa että Jumala veti minua puoleensa.

Meni jonkin aikaa, kävin kirkkopäivillä siinä kaipuussani, mutta en lukenut Raamattua tai käynyt esim kirkossa. Sitten yksi päivä joitakin aikoja myöhemmin kuuntelin Kalevi Lehtistä ja armo alko vähän raottua mulle, tajusin että olen ihan syntyjäni syntinen. Koin että tulin uskoon, mutta jälkeenpäin ajatellen, ei se usko kauheasti näkynyt, ehkä toinen jalka oli maailmassa.

Vuosia myöhemmin kohtasin jehovantodistajan ja vähän närkästyin, puolustin uskoani hänelle ja siitä alkoi mulla etsiminen, tutkiminen ja tajusin että mähän en elä mitään uskovan elämää. En lue Raamattua ja välillä menee aikoja että oikeastaan elän ilman Jumalaa. Synnintunto oli suuri ja tajusin että mun on tehtävä ratkaisu ja annettava elämä Jeesukselle, lakattava luottamaan maallisiin tukirakenteisiin.

Eli aika pitkä matka mulla on ollut uskoontulo, mutta tuon päätöksen jälkeen koin että Pyhä Henki alkoi vähitellen tekemään työtään minussa. Ja ymmärsin että uskon lisäksi mun tulee luottaa ja seurata Jeesusta.

Vierailija
1496/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tässä keskustelussa moni asia todistaa, että Raamattu on totta. Asiat tapahtuu juuri niinkuin Raamatussa sanotaan. Moni huomaisi tämän jos ottaisi Raamatun käteen, avaisi sen, ja alkaisi lukea.

Näin. ja myöskin ymmärtäisi sen raamatun sanoman.Mutta tyhmä ihminen pilkkaa ja se vapaa tahto. 

Vierailija
1497/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus on viitannut puheissaan luomiseen, Nooan päiviin, Aabrahamiin ja moniin muihin. Avain kaikkeen on ottaminen henkilökohtaisesti kantaa Jeesukseen, hänen persoonaansa. Oliko hän sitä mitä hän väitti olevansa? Jumalan poika, tie, totuus ja elämä vai eikö hän ollut sitä. Jeesuksella oli ja on täysi pokka sanoa asioita, olihan hän luomisessa mukana. Kuka nyt pienenpää Jeesusta haluaisia edes elämäänsä kuin elävää, kuolleista noussutta ja kuoleman voittanutta?

Johanneksen evankeliumin 1. luku. Sana=Jeesus. Alussa oli Jeesus ja Jeesus oli Jumalan tykönä ja Jeesus oli Jumala. Kaikki mikä on saanut alkunsa, on saanut alkunsa Jeesuksen kautta.

Kaikki väittely kääntyy aina uudelleen Jeesukseen. Voimmeko luottaa nasaretilaisen miehen sanoihin vai emme? Miljoonat uskoon tulleet ovat todistaneet hänen puhuvan totta. Ja tuhannet uskoon tulleet muslimit todistavat samaa.

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä mikä on todiste.

Poliisitutkinnassa on omat todisteensa. Sitten on silminnäkijätodisteita. Tiede todistaa teorioitaan kokeilla ja laskelmilla. Onhan näitä. 

Jumala on itse haastanut ihmiset etsimään todisteita. Täälläkin on tarjottu niitä yleisesti nähtäviä todisteita. Katso vain ulos tätä luomakuntaa. Tiedemiehetkin ovat porautuneet syvemmälle luomakunnan ihmeisiin ja osa heistä antaa kunnian älykkäälle suunnittelijalle.

Kun Raamatun sana käy toteen profetia profetialta, siinä on todistetta. Viime viikolla uutisoitiin kuinka Jerusalemin itämuurin Kultaisessa portissa on löydetty selkeitä halkeamia. Tämä on yksi pieni todiste monien muiden joukossa. Kultainen portti on muurattu umpeen, koska halutaan estää ettei Jeesus siitä tulisi läpi kulkemaan. Miksi ihmiset eivät ole hävittäneet koko porttia jos ennustus niin pelottaa? Sitähän Israelin naapurimaat yrittävät - jyrätä koko valtion pois maailmankartalta etteivät ennustukset voisi käydä toteen. Miksi voi olla niin vaikeaa saada tuo pieni maapläntti pois kartalta? Siinä on suuri todiste, että se tulee pysymään kartalla vaikka koko muu maailma kävisi sitä vastaan. Heidän takanaan seisoo Herra Sebaot. Israelin teot eivät ole oikein ja he saavatkin siitä rangaistuksen, mutta sitä maata ei hävitetä.

Jokainen yksittäinen Jeesukseen uskova kantaa todistusta omassa elämässään mukana. Taivasten valtakunta on sisällisesti uskovissa. Taivasten valtakunta näkyy siinä, kuinka synnin valta murtuu yksittäisten ihmisten ja perheitten elämässä. On parantumisia eikä ole puutetta jokapäiväisestä ruoasta. Niin kuin Jumala ruokki Israelin kansaa erämaassa 40 vuoden aikana, vastaavia ruokkimisihmeitä kuulee sieltä missä on ollut tarvetta ruoalle. 

Vierailija
1498/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli kokemuksia uskoontulemisesta. Olen täysin alkutaipaleella uskoni kanssa, mutta ehkä kerron silti. Olen uskovaisesta perheestä ja minulta oli moni normaalilta tuntuva asia kielletty. Meillä ei kuunneltu "maallista" musiikkia ja muistan, kuinka olin kerran piilottanut sänkyni alle C.S. Lewisin kirjan nimeltä Velho ja leijona. Äitini käski heittämään sen pois, velhojuttuja ei meillä lueta! Hän teki sen suojellakseen minua, mutta samalla koko uskonto alkoi tuntua vain sarjalta erilaisia kieltoja, joiden perustetta en ymmärtänyt. En kokenut juurtuvani mihinkään, herätyskristillinen kirkko tuntui oudolta ja kavereiden silmissä olin varmaankin kuin pehmustetussa lasipullossa kasvanut kummallinen olento. Olin vuosikymmeniä onneton ja ihmistenkin keskellä yksinäinen. Prosessi käynnistyi vuoden 2022 tienoilla. Olin koulussa töissä ja eräs opettaja puhui minulle suosikkikirjoistaan, Narnian tarinoista. Sen sama kirjailijan käsialaa, kuin roskiin heittämäni Velho ja leijona. Google johdatti minut Youtube-kanavalle, joka löytyy hakusanoilla C.S.Lewis doodles. Tuolla selitettiin monia itselleni vaikeita kysymyksiä rautalangasta vääntäen. Aloin löytää hitusen järkeä uskon taustatueksi.

Prosessi käynnistyi näin, mutta oman uskomiseni kannalta merkittävintä on ollut pienet ja suuret positiiviset muutokset elämässäni uskoontulon jälkeen sekä rukousvastaukset. Yksi esimerkki: olin pitkään haaveillut yhdestä tietystä työpaikasta, jonka ohi kävelin päivittäin. Pitkän pätkätyöputken päätteeksi sähköpostiini saapui yllättäen työtarjous tuohon kyseiseen paikkaan, vaikken edes ollut hakenut siihen. 

Toki, positiiviset muutokset voivat olla myös placebovaikutusta. Kun uskon, että hyvää tapahtuu ja Jumala johdattaa, se muuttaa tapaani ajatella ja toimia, ja alan nähdä esteiden sijasta mahdollisuuksia. Mutta jos usko olisi vain pelkkää placeboa, se olisi silti varsin hyvää placeboa vailla merkittäviä sivuvaikutuksia. 

Vierailija
1499/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on pohdintaa tuosta ihmisen vapaasta tahdosta.

Minulle nousee mieleeni esimerkki Egyptin faaraosta ajalta, jolloin Israelin kansa oli orjina Egyptissä. Jumala antoi faaraolle tilaisuuden päästää kansa sieltä pois ilman selkkauksia. Kun faarao ei päästänyt, piti Jumalan ärjäistä ja tuli vitsauksia. Siinä välissä Mooses kävi uudelleen pyytämässä että kansa voisi lähteä. Faarao lopulta suostuukin ja kansa lähtee. Raamattu kertoo että faarao itse valitsi mitä tekee ja Jumala tuli vahvisstamaan hänen sydämensä kovia päätöksiä. Jumala paadutti faaraon, mutta vasta sen jälkeen mitä faarao itse oli päättänyt asioissa toimia ja tehdä.

Voimme lukea myös Isebelistä, Vanhan testamentin ajan kuningattaresta. Myös Iisebelistä kerrotaan että Jumala antoi tilaisuuden ja mahdollisuuden katua ja kääntyä pois pahoilta teiltään. Jumala on kärsivällinen ja venyttää kärsivällisyytensä vieteriä, mutta aina jossain kohtaa tule raja ja piste asioille. Iisebelin kävi lopulta huonosti, kun hän vain jatkoi pahuuttaan.

Jumalan kerrotaan kateuteen asti hajalavan sitä henkeä, minkä on ihmiseen pannut. Se iankaikkinen henki ihmisessä, Jumalan henkäys meissä joka tekee meistä iankaikkisen olennon. Sen Jumala haluaa takaisin yhteyteensä. Kun kukaan ei sinua ole katsomassa, miksi sinä ihminen et kotona nöyrtyisi ja menisi rähmällesi lattialle ja tunnustaisi suullasi että etsit Häntä ja kadut syntejäsi? Emme me ihmiset ole sinun yleisösi tai tuomarisi. Jumala näkee oikean asenteen ja sydämen mielen.

Vierailija
1500/1854 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman käsitykseni mukaan voi määritellä ja juuri tätä kutsutaan syntiin lankeamiseksi.  Ihmisen käsitys oikeasta ja väärästä on subjektiivinen, eli näkökulma on ihmiskeskeinen, ei objektiivinen. Jumalan käsitys oikeasta ja väärästä on taas objektiivinen, koska hän on luonut kaiken ja tietää miten kaikki toimii. Ristiriita Jumalan ja ihmisen tahdon välillä syntyy eri näkökulmista. Nähdäkseni juuri oma tahto tekee ihmisestä Jumalan kuvan. Tätä on kuvattu Raamatussa isän ja pojan välisenä eli "sukupolvien" välisenä mielipide-erona, kuten tuhlaajapoikavertauksessa. Jeesus on tie takaisin Jumalan yhteyteen, eli näyttää tuhlaajapojille tien takaisin kotiin.

Tämä on melkoistä käsitteen "objektiivinen" pahoinpitelyä. Objektiivinen moraali tarkoittaa subjekteista riippumatonta, itsenäisesti olemassaolevaa. Jos kristinuskoon sisältyisi objektiivinen m

Lähtökohtaisesti kysymys on siitä, mikä tai mitä Jumala on. Voimme oikeastaan tarkastella Jumalaa vain subjektiivisesta näkökulmasta. Näin ollen keskeistä on se miellämmekö Jumalan vain yhdeksi subjektiksi subjektien joukossa vai myös objektiksi. Mielestäni Jumala on kaikki mitä on. Näin ollen Jumala on. Jumala on silloin sekä subjekti, että objekti.

"Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?" Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.

'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.

Näin ollen, ei ole olemassa subjektia vaan ainoastaan objekti. Subjekti on illuusio.

Ihminen alkaa elämään, kun hän pystyy elämään itsensä ulkopuolella. (Albert Einstein)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme