Keskustelua kristinuskosta
Harmillisesti kaikki uskontoon liittyvät keskustelut poistetaan vaikka ne olisivat hyvinkin mielenkiintoisia, mutta tempauskeskustelua lukiessani jäin pohtimaan tätä, että jos taivaaseen pääsevät vain uskossa olevat kristityt, niin eihän sinne pääse kuin kourallinen ihmisiä kun ei-uskossa olevat kristityt, muiden uskontojen edustajat, uskonnottomat, ateistit jne. joutuvat helvettiin vai? Kuitenkin kristittyjä on kaiken kaikkiaan vähemmistö ja heistä uskossa olevia vieläkin vähemmän. Onko taivas siis vain valiojoukolle ja muut joutuvat uuneja lämmittämään?
Kommentit (1854)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin tämä menee uskovaisilta sekaisin. Jatkuvasti he aloittavat täällä ketjuja tyyliin "Jeesus on todistettu tieteellisesti" tai "se-ja-se akateeminen tutkija todistaa vedenpaisumuksen tapahtuneen"
Uskovaisilla on kauhea hinku yrittää käännyttää ei-uskovia vetoamalla siihen, että Raamatun tapahtumat ovat (heidän mukaansa) tieteellistä totta. Jos kerran heille usko on tärkeintä, mikseivät vaan puhu siitä? Mitä ihmeen väliä on millään tutkimuksilla?
Enpä ole pannut merkille tuollaisia ketjun aloituksia, mistä tiedät kuka ne on pannut alulle?
= Väistöliike :D "Teeskentelen, etten ole nähnyt niitä aloituksia ja jos onkin ollut, kyseenalaistan sellaisen ketjun aloittajan. Mielestäni hän ei mitenkään voi olla ainakaan uskovainen, vaan ehkä joku vääränlainen lahkolainen, koska minun lahkoni on ainoa oikea, jolla 100% tieto uskonasioista."
Kuule, ihan samanlaista tekstiä on niissäkin ketjuissa ja kommenteissa kuin mitä sinun näppäimistöllä tulee. Ei mitään eroa. Todennäköisesti olet itsekin sellaiseen osallistunut, ellet jopa aloittanut.
Mutta olet oikeassa siinä, etten tiedä kuka tämänkään ketjun on laittanut alulle, Saattaa olla paholainen, joka viekoittelee uskomaan vääränlaiseen uskoon. Sinäkin saatat olla sellainen ja varmasti oletkin. Meillähän ei ole mitään faktatietoa sinusta. Miksi luottaisimme siihen, että kerrot totuuden etkä johdata harhaan?
Vierailija kirjoitti:
"Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne."
Jumala ensinnäkin on ajan ulkopuolella ja me ei pystytä käsittämään esimerkiksi miten Jumala luo. Jos kerran meidän jokainen hiuskin on laskettu ja hokainen meidän ajatus on tiedossa, niin ehkä Jumala tietää kaiken muunkin.
Se ei tarkoita että me ollaan tahdottomia robotteja tai marionetteja.
Se tarkoittaa itse asiassa juurikin sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on kaikkivaltias ja kaikkitietävä niin noilla ei ole eroa. Vaikuttaminen ja vaikuttamatta jättäminen ovat kumpikin kaikkivaltiaan kaikkitietävän tietoisia toimia.
Totta, mutta jos valitsee olla puuttumatta, niin antaa toiselle vapauden toimia valitsemallaan tavalla.
esim. USA voi valita puuttuuko mihin selkkauksiin maailmalla ja mihin on puuttumatta, vaikka voisi puuttua kaikkiinkin.
jos ajat ylinopeutta, poliisi voi puuttua asiaan ja sakottaa, tai olla puuttumatta. Voisi halutessaan puuttua.
Huono huono vertaus. Poliisi ei tule 20 vuoden päästä lähettämään sinua helvettiin, jos hän ei tehnyt sitä sillä hetkellä kun ajoit ylinopeutta. Sinun jumalasi tekee näin. On irvokasta puhua vapaasta tahdosta, jos sen käyttämisestä tulee vankilaa, sakkoa, karkotus tai muuta kärsim
Totta, siinä on tuo rangaistuspuoli myös. Ja myös tietysti se että poliisi tietää kummankin vaihtoehdon seurauksen niin että poliisin valintahan se viime kädessä on eikä sen kuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajoittaminen on aivan yhtä haitallista kuin pakottaminen, vaikka kaltaisesi paukapää uskistollero ei sitä ymmärtäisikään.
Jos sulla ei ole kapasiteettia oppia alkeellisempia käytöstapoja, niin miten voisit oppia muutakaan.
eri
Minulla on se kuuluisa vapaa tahto olla käyttämättä niitä käytöstapoja niitä kohtaan jotka eivät sitä omalla käytöksellän ansaitse.
"lievemmistä rikoksista lievemmät rangaistukset ja vakavammista jyrkemmät. Kannattaisiko sitten totella? sinun valintasi. Mitään vääryyttähän siinä ei ole mitä ikinä luojasi sinulle tekeekin."
Kyllä tosiaan on tiedossa, että jumalasi on tappaja ja kiduttaja. Väittää olevansa rakastava isä ja samalla kiduttaa tulella.
Eihän tuollaiseen voi uskoa, jos on yhtään järkeä päässä. Jotain mielen ongelmaa yrität sinäkin korjata uskottelemalla itsellesi, että on rakastavaa tappaa lapsensa ja sen varjolla uhkailla muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on kaikkivaltias ja kaikkitietävä niin noilla ei ole eroa. Vaikuttaminen ja vaikuttamatta jättäminen ovat kumpikin kaikkivaltiaan kaikkitietävän tietoisia toimia.
Totta, mutta jos valitsee olla puuttumatta, niin antaa toiselle vapauden toimia valitsemallaan tavalla.
Ja kun tietää miten se toinen toimii ellei puutu niin tarkoituksellinen toimihan se silloin on. Kaksi vaihtoehtoa: Jos puutun, seuraa A. Jos en puutu, toimii tietämälläni tavalla ja seuraa B.
niin, mutta sulla ehkä on silti todellinen vapaus valita miten toimit, vaikka sen joku tietäisikin ennalta.
Jos pyydät multa 5 euroa jotta saisit ruokaa, mutta ostatkin alkoholia, Niin onko järkeä antaa seuraavalla kerralla taas kun tulet pyytämään 5 euroa ruokaan.
Sähän olet tehnyt periaatteellisen päätöksen, miten toimit.
Samoin ehkä Jumala on antanut sulle vähän totuutta, mutta sä kiellät sen ja herjaat sitä, ehkä jossain vaiheessa hänen kärsivällisyydelleen tulee raja ja hän jättää sut rauhaan. Oman mielesi valtaan.
Kommentti 1: Se ei tarkoita että me ollaan tahdottomia robotteja tai marionetteja.
Kommentti 2: Mitään vääryyttähän siinä ei ole mitä ikinä luojasi sinulle tekeekin
Eikö tuo ole aika tahdotonta, jos jumalasi kuitenkin päättää?
Vierailija kirjoitti:
Huono huono vertaus. Poliisi ei tule 20 vuoden päästä lähettämään sinua helvettiin, jos hän ei tehnyt sitä sillä hetkellä kun ajoit ylinopeutta. Sinun jumalasi tekee näin. On irvokasta puhua vapaasta tahdosta, jos sen käyttämisestä tulee vankilaa, sakkoa, karkotus tai muuta kärsim
Jumalan tuomio ei perustu siihen, milloin tai kuinka usein olet ajanut ylinopeutta, vaan siihen, oletko luottanut ja turvautunut häneen, myöntänyt ylinopeutesi ja tämän luottamuksen pohjalta tahtonut ajaa rajoitusten puitteissa, vaikka joskus kaasujalka olisikin ollut vähän raskaampi. Oma lukunsa on sitten se, jos siihen ylinopeuden ajamiseen oli tapahtumahetkellä pätevä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun tietää miten se toinen toimii ellei puutu niin tarkoituksellinen toimihan se silloin on. Kaksi vaihtoehtoa: Jos puutun, seuraa A. Jos en puutu, toimii tietämälläni tavalla ja seuraa B.
mutta sä kiellät sen ja herjaat sitä, ehkä jossain vaiheessa hänen kärsivällisyydelleen tulee raja ja hän jättää sut rauhaan.
Silti kuitenkin kurkkii oven takaa ja hykertelee, että pääsee heittämään tuon ihmisen tulimereen.
Vierailija kirjoitti:
= Väistöliike :D "Teeskentelen, etten ole nähnyt niitä aloituksia ja jos onkin ollut, kyseenalaistan sellaisen ketjun aloittajan. Mielestäni hän ei mitenkään voi olla ainakaan uskovainen, vaan ehkä joku vääränlainen lahkolainen, koska minun lahkoni on ainoa oikea, jolla 100% tieto uskonasioista."
Kuule, ihan samanlaista tekstiä on niissäkin ketjuissa ja kommenteissa kuin mitä sinun näppäimistöllä tulee. Ei mitään eroa. Todennäköisesti olet itsekin sellaiseen osallistunut, ellet jopa aloittanut.
Mutta olet oikeassa siinä, etten tiedä kuka tämänkään ketjun on laittanut alulle, Saattaa olla paholainen, joka viekoittelee uskomaan vääränlaiseen uskoon. Sinäkin saatat olla sellainen ja varmasti oletkin. Meillähän ei ole mitään faktatietoa sinusta. Miksi luottaisimme siihen, että kerrot totuuden etkä johdata harhaan?
No minä sen varmaan paremmin tiedän kuin sinä, mitä ketjuja olen aloittanut ja mihin kirjoittanut. Sinähän saat toki uskoa ihan mitä haluat. Tai "te"
Vierailija kirjoitti:
No ainakin sinä olet tiedostanut asian, jos noin on, milläs puolustat itseäsi?
Matt 25:26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
25:27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
25:28 Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
25:29 Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
25:30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'
Vierailija kirjoitti:
Silti kuitenkin kurkkii oven takaa ja hykertelee, että pääsee heittämään tuon ihmisen tulimereen.
No ainakin sinä olet tiedostanut asian, jos noin on, milläs puolustat itseäsi?
Matt 25:26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
25:27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
25:28 Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
25:29 Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
25:30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'
Vierailija kirjoitti:
"lievemmistä rikoksista lievemmät rangaistukset ja vakavammista jyrkemmät. Kannattaisiko sitten totella? sinun valintasi. Mitään vääryyttähän siinä ei ole mitä ikinä luojasi sinulle tekeekin."
Kyllä tosiaan on tiedossa, että jumalasi on tappaja ja kiduttaja. Väittää olevansa rakastava isä ja samalla kiduttaa tulella.
Eihän tuollaiseen voi uskoa, jos on yhtään järkeä päässä. Jotain mielen ongelmaa yrität sinäkin korjata uskottelemalla itsellesi, että on rakastavaa tappaa lapsensa ja sen varjolla uhkailla muita ihmisiä.
Ei ne taida olla Hänen lapsiaan jotka siellä helvetissä on, kyykäärmeelläkin on sikiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin, mutta sulla ehkä on silti todellinen vapaus valita miten toimit, vaikka sen joku tietäisikin ennalta.
Edelleen unohdat sen että ennalta tietävä on myös kaikkivaltias, mieti sitä.
Jos pyydät multa 5 euroa jotta saisit ruokaa, mutta ostatkin alkoholia, Niin onko järkeä antaa seuraavalla kerralla taas kun tulet pyy
Jos olen kaikkivaltias kaiken tietävä, tiedän mitä tulet tekemään jos annan sulle viitosen, olipa ensimmäinen tai muu kerta. Ja aina minä valitsen annanko vai en. Minä ohjaan tapahtumia etkä sinä.
Vapauden ajatusta voidaan tarkastella sekoittamalla siihen Jumalaa.
Jos universissa tai missä tahansa yhteisessä tilassa on yksi tahto, tämä on vapaa tekemään mitä tahansa.
Jos siellä on kaksi erilaista tahtoa, niin ennemmin tai myöhemmin, toinen alkaa rajoittaa toisen vapautta tehdä mitä tahansa ja syntyy konflikti.
Vapaus voidaan saada takaisin kahdella tavalla:
1. toinen tahto tuhotaan tai poistetaan tilasta
2. nuo tahdot tulevat yhdenmukaisiksi, yhdeksi.
Joten tämä ei suoranaisesti liity kysymykseen Jumalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan tuomio ei perustu siihen, milloin tai kuinka usein olet ajanut ylinopeutta, vaan siihen, oletko luottanut ja turvautunut häneen, myöntänyt ylinopeutesi ja tämän luottamuksen pohjalta tahtonut ajaa rajoitusten puitteissa, vaikka joskus kaasujalka olisikin ollut vähän raskaampi. Oma lukunsa on sitten se, jos siihen ylinopeuden ajamiseen oli tapahtumahetkellä pätevä syy.
Ja kaikki tuo on kaikkivaltiaan kaikkitietävän tarkalleen suunnittelemaa ja toteuttamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vapauden ajatusta voidaan tarkastella sekoittamalla siihen Jumalaa.
Jos universissa tai missä tahansa yhteisessä tilassa on yksi tahto, tämä on vapaa tekemään mitä tahansa.
Jos siellä on kaksi erilaista tahtoa, niin ennemmin tai myöhemmin, toinen alkaa rajoittaa toisen vapautta tehdä mitä tahansa ja syntyy konflikti.
Vapaus voidaan saada takaisin kahdella tavalla:
1. toinen tahto tuhotaan tai poistetaan tilasta
2. nuo tahdot tulevat yhdenmukaisiksi, yhdeksi.
Joten tämä ei suoranaisesti liity kysymykseen Jumalasta.
Liittyy se sillä lailla että kristinuskossa on nimen omaan yksi ainut tahto, jota uskovat sanovat Jumalaksi.
Itse asiassa Jumala tiesi nuo tapahtumat jo ennen maailman luomista koska suunnitteli ne just sellaisiksi. Tarinaan sisältyvät valintaan liittyvät asiat Jumala sääti tapahtumaan kuten tapahtuivat, kuitenkin sellaisiksi että niissä voisi joku nähdä vapaankin valinnan jos ei ajattele loppuun asti
Ja tietysti Jumala suunnitteli ennen aikojen alkua myös tämän kirjoituksen ja mahdolliset kommentit, joista en vielä ole tietoinen (mutta olivat Jumalan tiedossa en en aikojen alkua).
Ajattelitko lähteä tänään oikealle vai vasemmalle?
Jumala ei kiduta, Hän vain kääntää selkänsä ja pyyhkii muististaan ne luodut jotka eivät ole hänen. Hän on niin pyhä ja kirkas ja rakkaudessa täydellinen, että Hänen kirkkautensa läsnäolo tai pieni häivähdyskin siitä kärventää. Hän vain kääntää selkänsä jonka rippeitä hänet hylänneet ihmiset näkevät ja se heitä korventaa. Se on lopulta Jumalan rakkaus ja pyhyys joka on kuin korventava tuli. Tämä on yksi näkemys siitä, mitä kadotus (tulinen järvi) voi olla. Ei voi syntinen ihminen kestää lopulta Jumalan rakkautta ja pyhyyttä. Herää vain kysymys miksi ihmeessä ihminen haluaa istua rypeksiä synnissään?
Lapsia kasvatetaan ja heille laitetaan rajoja siinä toivossa, että ensimmäinen rajojen laittaja ei olisi poliisi. Parempi ottaa ohjetta ja kuritusta vastaan ajoissa, jos sillä välttyy Jumalan tuomiolta.