Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytyspelko ja suunniteltu sektio

Vierailija
23.07.2025 |

Oletteko saaneet suunnitellun sektion  synnytyspelon vuoksi? Joutuiko asiasta vääntämään vai tuliko sektiolupaus helposti? 

En ole vielä raskaana, mutta haaveilen perheestä. Pelkään vaan synnytystä niin paljon, että jo sen vuoksi perheenlisäys saattaa jäädä haaveen tasolle. Olen pienikokoinen ja kapealanteinen, joten pelkään, että vauva jää jumiin ja saa aivovaurion. Pelkään myös, että itse repeän täysin eikä kukaan terveydenhuollossa piittaa asiasta, kunhan vauva on suunnilleen hengissä. Kipua en pelkää.

Uskallan synnyttää vain, jos uskon saavani sektion. 

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa kuinka helposti sektion saa, mutta jälkiviisaana sanon että kannattaa vaatia. Se on nimittäin juuri niin että äidin repeämiä ei hoideta, pl. synnytyksen aikana huomatut. Suurta osaa ei huomata ja niihin on vaikea saada hoitoa. Ennen synnytystä repeämiä väitetään harvinaisiksi, synnytyksen jälkeen niitä väitetään niin yleisiksi että ei ole varaa korjata kaikkia.

Vierailija
2/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua kunnolla raskauteen ja synnytykseen. Itse en ikinä ottaisi sektiota, jos ei ole pakko, iso leikkaus ja isot riskit. Kolme alatiesynnytystä ja palautunut nopeasti, synnytys sattuu tietysti, mutta hyviä lääkkeitä on olemassa, eikä niissä säästellä synnytyksen aikana. Sektiota toipuminen on kivuliasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutustua kunnolla raskauteen ja synnytykseen. Itse en ikinä ottaisi sektiota, jos ei ole pakko, iso leikkaus ja isot riskit. Kolme alatiesynnytystä ja palautunut nopeasti, synnytys sattuu tietysti, mutta hyviä lääkkeitä on olemassa, eikä niissä säästellä synnytyksen aikana. Sektiota toipuminen on kivuliasta.

Tämä. Sektiosta toipuminen vie enemmän aikaa. Lisäksi sektio lisää seuraavan raskauden riskejä.

Vierailija
4/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektioihin liittyvät infektiot:

Sektioissa infektioriski on pienempi kuin esimerkiksi avoleikkauksissa, mutta sitäkin voi esiintyä. 

Keisarileikkauksella syntyneet lapset voivat saada sairaalasta bakteereja, mutta erot suoliston bakteeristossa tasoittuvat muutamassa kuukaudessa. 

Tavallisimpia sektioon liittyviä infektioita ovat leikkausalueen tulehdukset ja virtsatieinfektiot. 

Vierailija
5/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinpä täällä taas osataan kysyjälle vastata. Henkkoht kokemusta ei ole, varmaan siitä kieltäydytään ilman muuta ensiraskauden ollessa kyseessä. Kaveri sai niin hirveän kammon ekasta synnytyksestä että sai suunnitellun sektion toiseen raskauteen kun ilmoitti vaihtoehdot - joko abortoidaan heti tai pelkosektio. 

Vierailija
6/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun raskaudet on ollut paljon pahempia kuin synnytykset (alatie). Kipuja, pahoinvointia, hyvin aikaisin alkaneet supistukset, turvotus, mieliala muutokset...

Vierailija
7/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinpä täällä taas osataan kysyjälle vastata. Henkkoht kokemusta ei ole, varmaan siitä kieltäydytään ilman muuta ensiraskauden ollessa kyseessä. Kaveri sai niin hirveän kammon ekasta synnytyksestä että sai suunnitellun sektion toiseen raskauteen kun ilmoitti vaihtoehdot - joko abortoidaan heti tai pelkosektio. 

Älä vertaa kaverin kokemuksiin. Hyvin harvinaista että noin käy.

Vierailija
8/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Sektiosta toipuminen vie enemmän aikaa. Lisäksi sektio lisää seuraavan raskauden riskejä.

Ei se alatiesynnytyksestäkään toipuminen kivutonta ole alakerta muussina. 

Vierailija
9/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vertaa kaverin kokemuksiin. Hyvin harvinaista että noin käy.

Eli pitäis vaan hokea että kyllä se lääkäri ja kätilö tietää ettei ole syytä pelätä? Kai se nyt on selvä että jos tietää omasta tai jonkun toisen kokemuksesta että kamalia voi tapahtua, niin saattaa pelottaa. Tietäen vielä sen ettei terveydenhuollon ihmisillä ole mitään vastuuta virheistään, ja sen ettei noihin synnytysvaurioihin saa apua/hoitoa. 

Vierailija
10/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektioissa infektioriski on pienempi kuin esimerkiksi avoleikkauksissa, mutta sitäkin voi esiintyä. 

Keisarileikkauksella syntyneet lapset voivat saada sairaalasta bakteereja, mutta erot suoliston bakteeristossa tasoittuvat muutamassa kuukaudessa. 

Tavallisimpia sektioon liittyviä infektioita ovat leikkausalueen tulehdukset ja virtsatieinfektiot. 

Toisaalta en ole löytänyt yhtäkään tutkimusta, jossa kerrottaisiin suunnitellun sektion aiheuttaneen  lapselle aivovaurion tai hermovaurioita. Alatiesynnytyksessä ne ovat tavallisia samoin kuin kohtutulehdus. Lapsen hapenpuute suunnitellussa sektiossa on erittäin epätodennäköistä.

Lisäksi suunnitellusta sektiosta toipuu jopa alatiesynnytystä nopeammin. Moni äiti istuu kumirenkaalla vielä lapsensa ristiäisissä.

Vierailija
11/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi paljon enemmän lapsia, jos suunniteltu sektio olisi pelkkä ilmoitusasia. Lisäksi terveydenhuollon kuormitus vähenisi, kun vauvat syntyisivät pääosin virka-aikana eikä synnytys kestäisi vuorokausitolkulla. 

Vierailija
12/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut myös tapauksia, joissa ensimmäinen synnytys jättää hirveitä pelkotiloja.

Omalla kohdallani uskon tämän olevan enemmän kuin todennäköistä, koska lähisuvun kokemusten perusteella uskon, että alatiesynnytys ei tulisi onnistumaan. Pahinta olisikin, jos sitä kokeiltaisiin, mutta päädyttäisiin sektioon. Saisin molempien synnytystapojen kivut ja mahdolliset vauriot. Mieluummin se sektio suorilta.

t. Ap

Vierailija
13/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi paljon enemmän lapsia, jos suunniteltu sektio olisi pelkkä ilmoitusasia. Lisäksi terveydenhuollon kuormitus vähenisi, kun vauvat syntyisivät pääosin virka-aikana eikä synnytys kestäisi vuorokausitolkulla. 

Tästä olen täysin samaa mieltä. Jos tietäisin satavarmasti saavani sektion, olisin jo ryhtynyt tuumasta toimeen. Ikää tulee koko ajan lisää, todennäköisesti en ehdi saada kuin yhden lapsen jos sitäkään. T. Ap

Vierailija
14/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei pelännyt juuri mainitsemaasi kipua, vaan repeämistä. Itsellä ensimmäinen synnytys eteni normaalisti supistellen ja entinen ei kerrnnyt loppua, kun uusi alkoi. Ongelmana oli, että paikat ei auennut odotetusti, sektioon päädyttiin. Toinen synnytys ei todennäköisesti olisi edennyt ensimmäistä pidemmälle, joten suunniteltu sektio. Samalla sterilisaatio, koska kohtu hauras, en olisi kestänyt yhtään raskautta saatika sektiota. Nämä huomataan juurikin sektion kautta.

Vierailija
15/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa kuvittelet, että sektio ei olisi avoleikkaus? 😳

Vierailija
16/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain yllättävän helposti ne.

Itsekin olen kapealanteinen niin johtunee siitä. Kannattaa keskustella ja olla tosissasi kun vaadit suunn.sektiota. Ei kiertelyä ja lässytystä että "vähän saattaa pelottaa" vaan olet ehdoton ja varma asiasta.

Vierailija
17/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitatko  lähikuvaa  pil.d.Es.Tä.  

Vierailija
18/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vaihtoehtona on synnytys parkkihallissa tai taksin takapenkillä tai itkupotkuraivarin jälkeen luvattu sektio. Meillä ns. normaali synnytys alkaa vähitellen olla poikkeus.

Itse en saanut Jorvissa kipulääkitystä, koska anestesialääkäriä tarvittiin ympärileikatun äidin apuna. Suomalaisen naisen kokema kipu ei ole minkään arvoinen, mutta neljättä lastaan saavalle suodaan erityiskohtelu.

Vierailija
19/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei pelännyt juuri mainitsemaasi kipua, vaan repeämistä. Itsellä ensimmäinen synnytys eteni normaalisti supistellen ja entinen ei kerrnnyt loppua, kun uusi alkoi. Ongelmana oli, että paikat ei auennut odotetusti, sektioon päädyttiin. Toinen synnytys ei todennäköisesti olisi edennyt ensimmäistä pidemmälle, joten suunniteltu sektio. Samalla sterilisaatio, koska kohtu hauras, en olisi kestänyt yhtään raskautta saatika sektiota. Nämä huomataan juurikin sektion kautta.

Vielä lisäys, ensimmäinen sektio, olin vuotokauden kipeä, toisessa sektiossa en ollenkaan, kun asennettiin kipupumppu. Kotiin pääsin molemmissa 4 päivän päästä synnytyksestä.

Vierailija
20/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Olen saanut 2 lasta suunnitellulla sektiolla ja toisen kohdalla kysyttiin että onko haaveissa vielä kolmas? Vastasin ei, lapsiluku on täynnä. Lääkäri tokaisi että hyvä kun kolmas olisi ollut riskiraskaus ohuen kohdun seinämän takia.